Daily life of health sciences teachers and students in the challenge of practicing and promoting healthy habits in contexts of health crisis

Authors

  • Francis Gamarra Bernal Universidad Peruana Unión
  • Keila Ester Miranda Limachi Unidad de Posgrado en Salud, Escuela Profesional de Enfermería, Universidad Peruana Unión, Lima, Perú
  • Mayela Cajachagua Castro Unidad de Posgrado en Salud, Escuela de Posgrado, Universidad Peruana Unión, Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v14i2.1825

Keywords:

Hábitos saludables, docentes, estudiantes, pandemias

Abstract

A few years ago, in the educational field, the promotion and practice of healthy habits changed during the COVID-19 pandemic, both for teachers and students of health sciences, which has been a challenge to encourage the practice. Promotion in their study-family environment. This study aimed to reveal the meaning of forming and promoting healthy habits during epidemics in teachers and students of health sciences at a private university in East Lima, in order to generate sustainable strategies that promote comprehensive health and resilience in future health crises. A qualitative methodology with a phenomenological approach was employed. The sample consisted of 31 participants selected for theoretical saturation: 16 teachers and 15 students. The tool used was an interview guide, developed by the authors and validated by a group of experts. Data collection was carried out through in-depth interviews and a focus group. Data analysis was carried out using the Strauss and Corbin coding method. A qualitative methodology with a phenomenological approach was employed: impact of COVID-19 on practices and promotion of healthy habits; Commitment to adopt practices and promote healthy habits; Maintain behaviors that promote healthy habits. In conclusion, the epidemic significantly affected the healthy habits of teachers and students, but their resilience allows them to adapt and continue promoting well-being, highlighting the key role of universities in this work in future epidemics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Keila Ester Miranda Limachi, Unidad de Posgrado en Salud, Escuela Profesional de Enfermería, Universidad Peruana Unión, Lima, Perú

    Enfermera dedicada a la docencia universitaria e investigación hace más de 18 años, Doctora en Enfermería, Docente pre y post grado de Enfermeria- UPeU, Editor de revista científica de Ciencias de la Salud, Coordinadora de investigacion de FCS 2013-2016, Past directora de la EP. Enfermería de la Universidad Peruana Unión. Evaluadora externa de educacion superior SINEACE

  • Mayela Cajachagua Castro, Unidad de Posgrado en Salud, Escuela de Posgrado, Universidad Peruana Unión, Lima, Perú

    Docente de asignaturas de investigación de pre y post grado. Asesora de trabajos de investigación. Fundadora Revista Científica de Ciencias de la Salud de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Peruana Unión, Gestora de la iniciación de la Sociedad Científica de Estudiantes en Ciencias de la Salud (SOCES) Past editora asociada del Departamento de Publicaciones y Difusión cultural de la Universidad Peruana Unión, Past Editora de Revista Apuntes Universitarios. Past Directora Asociada de la Dirección General de Investigación UPeU. Investigadora en ciencias de la salud y educación. Enfermera, Magíster en Salud Pública con mención en Gerencia de Sistemas de Salud, Doctora en Educación.

References

Alagili, D. E., & Bamashmous, M. (2021). El Modelo de creencias en salud como marco explicativo de las prácticas de prevención del COVID-19. Rev de Infección y Salud Pública, Octubre, 1398–1403. https://doi.org/10.1016/j.jiph.2021.08.024

Barca, S., Herrera, J., Castillo, M., & Melo, Y. (2018). Sistematización del programa de “Hábitos y estilos de vida saludables”, desarrollado con trabajadores de la Fundación Hospital San Pedro. Psicoespacios, 12(20), 3–18. https://doi.org/https://doi.org/10.25057/21452776.990

Cantor-Cruz, F., McDouall-Lombana, J., Parra, A., Martin-Benito, L., Paternina Quesada, N., González-Giraldo, C., Cárdenas Rodríguez, M. L., Castillo Gutiérrez, A. M., Garzón-Lawton, M., Ronderos-Bernal, C., García Guarín, B., Acevedo-Peña, J. R., Gómez-Gómez, O. V., & Yomayusa-González, N. (2021). Cuidado de la salud mental del personal de salud durante COVID-19: recomendaciones basadas en evidencia y consenso de expertos. Revista Colombiana de Psiquiatría, 50(3), 225–231. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2021.02.007

Carvacho, R., Morán-Kneer, J., Miranda-Castillo, C., Fernández-Fernández, V., Mora, B., Moya, Y., Pinilla, V., Toro, I., & Valdivia, C. (2021). Efectos del confinamiento por COVID-19 en la salud mental de estudiantes de educación superior en Chile. Revista Médica de Chile, 149(3), 339–347. https://doi.org/10.4067/s0034-98872021000300339

Cervantes, E. (2021). Implicaciones de la pandemia por COVID-19 en la salud docente. Revisión sistemática. Revista Temas Sociológicos, 28(ISSN 0719-644X), 113–142. https://doi.org/10.29344/07196458.28.279

Conceição, V. M. da. (2021). Impactos da Pandemia de Covid-19 no Lazer e no Trabalho do Professor Universitário em Home Office. LICERE - Rev Do Progr de Pós-Graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(3), 490–526. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.36337

Cortez, L. C., Vázquez, L. G., Medina, I. A., & Yam, A. V. (2022). Comportamiento planificado para la práctica de ejercicio físico en un adulto mayor en tiempos de COVID-19. Revista Cubana de Enfermeria, 38(4). http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v38n4/1561-2961-enf-38-04-e5492.pdf

Esteban, E., Alvarado, C., Fretel, H., & Vela, G. (2022). Convivencia en las clases virtuales durante confinamiento por covid-19: una mirada desde los estudiantes universitarios. Revista de Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 24(3), 551–565. https://doi.org/https://doi.org/10.36390/telos243.06

FEMSA, F. (2018). Guía para facilitadores y facilitadoras del programa de promoción de hábitos saludables. Unicef, 28. https://www.unicef.org/bolivia/media/251/file/bol-unicef-sesamo-listos-a-jugar-2018.pdf

Fuster, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

García-García, J., Mañas, A., González-Gross, M., Espin, A., Ara, I., Ruiz, J. R., Ortega, F. B., Casajús, J. A., Rodriguez-Larrad, A., & Irazusta, J. (2023). Physical activity, sleep, and mental health during the COVID-19 pandemic: A one-year longitudinal study of Spanish university students. Heliyon, 9(9). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e19338

García-Peñalvo, F., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21(26). https://doi.org/https://doi.org/10.14201/eks.23086

García-Planas, M., & Taberna, J. (2021). Transición de la docencia presencial a la no presencial en la UPC durante la pandemia del COVID-19. International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 177–187. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7517820

Hawthorne, D. M., & Barry, C. D. (2021). Nurses’ use of spiritual practices in caring for self during the pandemic. Holistic Nursing Practice, 35(5), 242–247. https://doi.org/10.1097/HNP.0000000000000467

Holguín, E. (2021). Implicaciones de la pandemia por COVID-19 en la salud docente. Revisión sistemática. Revista Temas Sociológicos, 28, 113–142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8089157

Maldonado-de Santiago, A., Aleman-Castillo, S., Bezares-Sarmiento, V., Rodríguez-Castillejos, G., García-Oropesa, E., & Castillo-Ruiz, O. (2023). Estilo de vida en estudiantes universitarios durante el confinamiento por la pandemia de COVID-19. Rev Med Inst Mex Seguro Soc, 61(4), 466–473. https://doi.org/10.46925//rdluz.35.30

Murrieta-Ruiz, V., Reátegui-Garcia, M. E., De-Los-Rios-Pinto, A., Reategui-Garcia, J., Benito-Vargas, R. M., Caira-Chuquineyra, B., Fernandez-Guzman, D., & Salazar Granara, A. (2023). Sleep Quality and Mental Health in Students at a Jungle University in Peru: A Cross-sectional Study During COVID-19 Pandemic Confinement. Revista Colombiana de Psiquiatria, 19–20. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2023.11.005

Núñez, C. A. S., & Celis, I. E. V. (2017). La Fenomenología de Husserl y Heidegger. Cultura de Los Cuidados, 21(48), 43–50. https://doi.org/10.14198/cuid.2017.48.05

Parada, D., Bautista, L., & Lozano, F. (2022). Espiritualidad y resiliencia en docentes universitarios durante la pandemia. XIX Congreso de La Sociedad Cubana de Enfermería, 1–8. https://congresosenfermeriacubana.sld.cu/index.php/enfermeria22/2022/paper/view/13/132

Pérez, J., Dorado, A., Rodríguez-Brioso, M., & López, J. (2020). Resiliencia para la promoción de la salud en la crisis Covid-19 en España. Rev Ciencias Soc, 26(4). https://doi.org/https://doi.org/10.31876/rcs.v26i4.34649

Rodriguez, H., Mendoza, D., & Vasquez, M. (2020). El Modelo de creencia de salud (HBM): un análisis bibliométrico. Rev FACSALUD-UNEMI, 4(7), 43–54. https://doi.org/https://doi.org/10.29076/issn.2602-8360vol4iss7.2020pp43-54p

Romero-Blanco, C., Rodríguez-Almagro, J., Onieva-Zafra, M. D., Parra-Fernández, M. L., Prado-Laguna, M. D. C., & Hernández-Martínez, A. (2020). Physical activity and sedentary lifestyle in university students: Changes during confinement due to the covid-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 1–13. https://doi.org/10.3390/ijerph17186567

Sandars, J. (2009). The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Medical Teacher, 31(8), 685–695. https://doi.org/10.1080/01421590903050374

Strauss A, & Corbin J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquía. https://doi.org/10.4135/9781452230153

Sunhee, K., & Kim, S. (2020). Análisis del impacto de las creencias de salud y los factores de recursos en las conductas preventivas frente a la pandemia de COVID-19. 17(22), 17228666. https://doi.org/10.3390/ijerph17041314

Tamayo, M., Miraval, Z., & Mansilla, P. (2020). Trastornos de las emociones a consecuencia del COVID-19 y el confinamiento en universitarios de las diferentes escuelas de la Universidad Nacional Hermilio Valdizan, Perú. Rev Comun Salud, 10(2), 343–354. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).343-354

Torres, J., Contreras, S., Lippi, L., Huaiquimilla, M., & Leal, R. (2019). Hábitos de vida saludable como indicador de desarrollo personal y social: discursos y prácticas en escuelas. Calidad En La Educación, 50. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.728

Uchendu, C., Windle, R., & Blake, H. (2020). Perceived facilitators and barriers to nigerian nurses’ engagement in health promoting behaviors: A socio-ecological model approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(4), 18. https://doi.org/10.3390/ijerph17041314

Vento, M., & Ordaz, M. (2020). La formación de estudiantes universitarios como promotores de estilos de vida saludables. Universidad y Sociedad. Universidad y Sociedad, 12(1), 105–110. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-105.pdf

Waris, M., Imtiaz, S., & Kausar, E. (2020). Self-care of frontline health care workers: during COVID-19 pandemic. Psychiatria Danubina, 32(3–4), 557-562. https://doi.org/https://doi.org/10.24869/psyd.2020.557

Downloads

Published

2025-08-26

How to Cite

Daily life of health sciences teachers and students in the challenge of practicing and promoting healthy habits in contexts of health crisis. (2025). Apuntes Universitarios, 14(2), 45-57. https://doi.org/10.17162/au.v14i2.1825