Factor model in work motivation and teacher performance. Case: Institución Educativa Emblemática Isabel la Católica, Lima – Perú
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i1.561Keywords:
Factorial analysis, motivation, teaching performance, ACP, factorial model.Abstract
This research has been designed with the objective of analyzing the indicators of teacher motivation and performance to determine a factorial model of prediction in teachers. The methodology corresponds to a quantitative approach of a predictive nature, for this, two instruments were used and they were applied to two populations: the motivation instrument was applied to teachers and the teacher performance instrument, to students of the 4th and 5th year of secondary level. The participants were made up of 59 teachers and 197 students. The KMO index was 0.636, this allowed a factor analysis that follows a methodological process of seven well-defined phases. The results yielded three clusters: extrinsic and transcendental motivation (cluster 1); intrinsic motivation (cluster 2); and teaching performance (cluster 3) in which two eigenvalues greater than 1 were obtained, allowing us to propose two main component models that predict the indicators of the study variable.Downloads
References
Aneas, A. (2003). Competencias profesionales. Análisis conceptual y aplicación profesional. Seminari Permanent d’Orientació Professional, 1–16. Retrieved from http://www.edu.xunta.gal/centros/cfrcoruna/system/files/Asumpta+Aneas.pdf
Blumen, S. (2008). Motivación, sobredotación y talento: un desafío para el éxito. Revista de Psicología, XXVI(1), 147–184. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rp/v26n1/v26n1a08.pdf
Bruno, A. M. (2017). Motivación laboral y desempeño docente de las maestras de educación inicial de la Red 03-UGEL No 07 – 2016 (Universidad César Vallejo). Retrieved from http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/8258
Catena, A., Ramos, M. M., & Trujillo, H. M. (2003). Análisis multivariado. Un manual para investigadores. Madrid: Biblioteca Nueva.
Cedeno, A. (2004, July 5). Opinion - Responsabilidad social de la empresa. NoticiasFinancieras, pp. 1–3. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/468338899?accountid=12268%0A
Centro Europeo para el Desarrollo de la Formación Profesional. (2010). Modernización de la formación profesional. Cuarto informe de investigación sobre la formación profesional en Europa:resumen. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
César, P. (2004). Técnicas de Análisis Multivariante de Datos aplicaciones con SPSS (1st ed.). Madrid: Pearson Educación.
Chiavenato, I. (2014). Comportamento organizacional: a dinamica do sucesso das organizaçoes (3rd ed.). Brasil: Manole.
Echeverría, A. (2002). Gestión de la Competencia de Acción Profesional. Revista de Investigación Educativa, 20(1), 7–46. Retrieved from https://revistas.um.es/rie/article/view/97411
Franco-López, J. A., Vélez, F. M., & López-Arellano, H. (2018). La motivación docente y su repercusión en la calidad educativa: estudio de caso. Revista de Pedagogía, 39(105), 151–172. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/334466394
Franco, J. A., López, H., & Vélez, M. (2015). La influencia de la motivación docente en el proceso de aprendizaje. El Análisis Organizacional En México y América Latina. Retos y Perspectivas a 20 Años de Estudios, 2201–2240. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/283721987
Gálvez, E., & Milla, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y Representaciones, 6(2), 407–452. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236
Gómez, L. F., & Valdés, M. G. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479–497. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
González, J., & Subaldo, L. (2015). Opiniones sobre el desempeño docente y sus repercusiones en la satisfacción profesional y personal de los profesores. Educación, 24(47), 90–114. Retrieved from http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4051
Guerrero, D. A., La Rosa, G., & Díaz, N. (2015). Analysis of Research Literature of Professional Competency Models with a Cognitive-motivational Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1400–1409. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.260
Gutiérrez, M. (2014). La motivación y el desempeño laboral de los docentes de la Institución Educativa Domingo Mandamiento Sipan, Hualmay – 2014 (Universidad César Vallejo). Retrieved from https://hdl.handle.net/20.500.12692/4831
Jiménez, A., & Bueno, J. L. (2003). Qué motiva a sus colaboradores? : descúbralo y mejore el rendimiento : no hay recetas. Madrid: Fundación Confemetal.
Lewis-Beck, M., Bryman, A., & Futing, T. (2004). The SAGE Encyclopedia of Social Science Research Methods. In The SAGE Encyclopedia of Social Science Research Methods. https://doi.org/10.4135/9781412950589
López-Arellano, H., Vélez-Salazar, M., & Franco-López, J. A. (2017). Percepciones acerca de la motivación docente en personal directivo de instituciones de educación secundaria en la zona metropolitana de Medellín, 2015. Revista Electrónica Educare, 21(2), 1–23. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.5
Martínez-Chairez, G. I., Guevara-Araiza, A., & Valles-Ornelas, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai, 12(6), 123–134. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.06.gm
Martínez, F. M., & Carmona, G. (2009). Aproximación al concepto de “competencias emprendedoras”: valor social e implicaciones educativas. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 7(3), 82–98. Retrieved from http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol7num3/art6.pdf
Oficina Internacional del Trabajo. (2005). Recomendación 195. Recomendación sobre el Desarrollo de los Recursos Humanos: Educación, Formación y Aprendizaje Permanente (1st ed.). Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo.
Pacheco, A. G. (2016). El acompañamiento pedagógico de los directores y el desempeño laboral de los docentes de las instituciones educativas de educación primaria del distrito de José Luis Bustamante y Rivero, Arequipa 2016 (Universidad Nacional de San Agustín). Retrieved from http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/2467
Rodríguez-Pérez, N. (2012). La motivación del profesor: un factor fundamental para la eficacia del proceso de enseñanza-aprendizaje de idiomas. Encuentro: Revista de Investigación e Innovación En La Clase de Idiomas, (21), 126–142. Retrieved from https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/14861
Rojas-Segovia, M. M., & Romero-Varela, D. Y. (2019). Revisión de la influencia de la motivación docente en el empleo de las pizarras digitales interactivas. Propósitos y Representaciones, 7(2), 516–525. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.228
Saini, M., Kumar, A., & Kaur, G. (2020). Research Perception, Motivation and Attitude among Undergraduate Students: A Factor Analysis Approach. Procedia Computer Science, 167, 185–192. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.03.210
Sánchez-Claros, J. P. (2014). Influencia de la cultura académica de origen en el desempeño docente de profesores universitarios noveles. Historia y Comunicación Social, 19(Esp. Febrero), 523–533. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45046
Sánchez, S. L. (2019). Motivación docente y gestión educativa, en instituciones educativas públicas, UGEL 02, Los Olivos 2018 (Universidad César Vallejo). Retrieved from http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/27072
Sanizaca, B. (2018). Reflexiones acerca de la motivación. MAPA Revista de Ciencias Sociales y Humanística, 2(8), 226–233. Retrieved from http://www.revistamapa.org/index.php/es/article/view/61
Schnitker, S. A., Gilbertson, M. K., Houltberg, B., Hardy, S. A., & Fernandez, N. (2020). Transcendent motivations and virtue development in adolescent marathon runners. Journal of Personality, 88(2), 237–248. https://doi.org/10.1111/jopy.12481
Silva, M. (2010). Assessing Leadership Skills Leaders in Performance Intermediate/Organisational Effectiveness Case Study of a Multinational Pharmaceutical Branch. University of Coimbra Press.
Sucuoglu, E. (2017). Analysis of motivational strategies used by English language teachers teaching at secondary schools. Procedia Computer Science, 120, 189–195. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.228
Ugarte, C., & Naval, C. (2010). Developing Professional Competences in Higher Education. A Case Study. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 12(Número Especial), 1–14. Retrieved from https://redie.uabc.mx/redie/article/view/251
Velasco, E. M., Bautista, H., Sánchez, F., & Cruz, L. (2012). La motivación como factor de influencia en el desempeño laboral del área docente del instituto tecnológico superior de Tantoyca (Instituto Tecnológico Superior de Tantoyuca). Retrieved from http://www.eumed.net/libros-gratis/2011c/992/index.htm
Villagra, C., Mellado, M. E., & Cubo, S. (2018). Relación entre variables mediadoras del desempeño docente y resultados educativos : una aproximación al liderazgo escolar. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 34(87), 213–240. Retrieved from https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23878
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luis Alberto Geraldo Campos, Juan Jesus Soria Quijaite, Margorie Joyce Rosello Jauregui, Katherine Margoth Buendia Herrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).