Papel de la risa y el humor en la enseñanza y aprendizaje: Explicaciones neurofisiológicas - The role of laughter and humor in teaching and learning: neurophysiological explanations
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v0i2.240Keywords:
Neurofisiología de la risa, humor, enseñanza, aprendizajeAbstract
En esta revisión se recoge información acerca del uso de la risa y el humor en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes en el contexto del aula y bajo el enfoque de las neurociencias. Se definen los conceptos de risa y humor, se dan explicaciones neurofisiológicas, se identifican las principales teorías y finalmente, se revisan investigaciones sobre el uso de la risa y el humor en el aula. También se incluyen reflexiones que atribuyen una influencia positiva al uso del humor en los procesos de enseñanza–aprendizaje, por cuanto transforman aspectos afectivos, sociales y cognitivos. Sin embargo, se concluye con que la inserción de la risa y humor en al aula requiere de investigaciones empíricas que partan de un enfoque neuropedagógico, pues estos análisis enriquecidos por las neurociencias les dan a los docentes confiabilidad en sus beneficios para la enseñanza y aprendizaje.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2015-09-29
How to Cite
Madrid Valdiviezo, J. (2015). Papel de la risa y el humor en la enseñanza y aprendizaje: Explicaciones neurofisiológicas - The role of laughter and humor in teaching and learning: neurophysiological explanations. Apuntes Universitarios, 5(2), 41–55. https://doi.org/10.17162/au.v0i2.240
Issue
Section
Artículos de revisión
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).