Self-concept and depression in undergraduate students at a private university
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v6i2.212Keywords:
self-concept, Undergraduate students, depressionAbstract
The aim of this study was to assess the relationship between self-concept and depression in undergraduate students of a private university of Tarap-oto. The sample consisted of 465 students, both sexes between 16 and 35 years. A non-experimental descriptive correlational design was used. Instruments: AF5 Self-Concept Scale Garcia and Musitu and consists of 30 items and the Beck Depression Inventory Adapted consisting of 21 items. The psychometric properties of the instruments indicated that they are valid and reliable. The results show that there is a highly significant inverse relationship between self-concept and depression in college students (r = -.462 ** p <0.01) indicating that major depression to low self-concept.Downloads
References
Alberdi, J., Taboada, O., Castro, C., y Vásquez, C. (2006). Depresión. Guías Clínicas, 6 (11), 1-6. Recuperado de http://www.scamfyc.org/documentos/Depresion%20Fisterra.pdfÁlvarez, ) Alfaro, R. (2009). Autococnepto y Conducta disciplinaria de los alumnos del nivel secundario de la Institución Educativa Adventista Miraflores. (Tesis inédita de maestría). Universidad Peruana Unión, Lima.
Beck, A. (2003). Depresión aspectos psicológicos. Océano S.A.
Carranza, R. (2012). Depresión y características demográficas asociados en estudiantes lideres universitarios de lima metropolitana. Revista Apuntes Universitarios, 2, 79-90. Recuperado de http://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/24/22
Esnaola, I. (2008). El autoconcepto físico durante el ciclo de vital. Anales de psicología, 24(1), 1-8. Recuperado de http://www.um.es/analesps/v24/v24_1/01-24_1.pdf
García F., y Musitu, G. (2001). Manual AF5 Autoconcepto. Madrid: TEA Ediciones.
García, J., Musitu, G., Riquelme, E., y Riquelme, P. (2011). A Confirmatory Factor Analysis of the “Autoconcepto Forma 5” Questionnaire in Young Adults from Spain and Chile. The Spanish Journal of Psychology, 14 (2), 648-658. Recueperado de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22059311
Goñi, A., Esnaola, I., Ruiz de Azua, A., Rodriguez, A., y Zulaika, L. (2003). Autoconcepto físico y desarrollo personal: perspectivas de investigación. Revista de Psicodidáctica, 15(16), 7-62. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/175/17515081003.pdf
González, M., y Tourón, J. (1994). Autoconocimiento y rendimiento escolar. Sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Barañain: Eunsa.
Gutiérrez, J., Montoya, L., Toro, B., Briñón, M., Rosas, E. Y Salazar, L. (2010). Depresión en estdudiantes universitarios y su asociación con el estrés académico. Revista CES Medicina, 24 (1), 7-17. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/2611/261119491001.pdf
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw- Hill.
Musitu, G., García, F., y Gutiérrez, M. (1999). Autoconcepto Forma 5 (AFA). Madrid: TEA, Ediciones, S.A.
Pereyra, M. (2006). Psicología Positiva. Lima: Ed. Imprenta unión.
Pereyra, M., y Mussi, C. (2005). Sea feliz, ¿cómo vencer la depresión y controlar la ansiedad?Montemorelos: Montemorelos México Ed.
Piqueras, J., Martínez, A., Ramos, V., Rivero, R., García, L., y Oblitas, L. (2008). Ansiedad, depresión y salud. Suma Psicológica, 15 (1), 43-73. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/1342/134212604002.pdf
Schmidt, A. (2010). “Autoconcepto y motivaciones vocacionales en estudiantes de primer año de carreras de Humanidades y Ciencias Exactas” (Tesis para obtener título de Psicóloga, Pontificia Universidad Católica de Argentina). Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/tesis/autoconcepto-motivaciones-vocacionales-en-estudiantes.pdf
Vega, M., y Capa, W. (2009). Influencia del autoconcepto, las estrategias de aprendizaje y percepción acerca del docente en el rendimiento académico de los alumnos de Psicología, Año 2007. (2009). Revista de Investigación Universitaria 1(1), 105-114.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).