Application of the program to improve the autonomy of pre-school children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v11i2.641

Keywords:

Autonomy, security, affection, movement, children, education, preschool

Abstract

The objective of the research carried out was to demonstrate that the application of the “Application of the program to improve the autonomy of pre-school children” Program influenced the autonomy of 24-month-old children in a Pronoei in the San Juan de Miraflores district (Lima, Peru). The research approach was quantitative, applied or practical, the design was quasi-experimental and the method corresponded to the hypothetical deductive one. The study population was 64 students. The instrument was a checklist that was structured in three dimensions, such as affective security, freedom of movement, appropriate spaces and materials. The program lasted twelve weeks, for which the parents actively participated before, during and after each class session. The results showed that the program had a positive influence on the autonomy of the children, which was demonstrated with the application of the U Mann Whitney test, because the level of significance calculated in the pre-test was 0.052, and in the post-test it was registered .000, a similar situation occurred in the dimensions. Finally, it is concluded that the application of the program improves and reinforces the autonomy of children, which is why it should be replicated in other groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arciniegas, M., Puenres, A., Trujillo, E., Gamba, M., Gutierréz, C., & Beltrán, A. (2018). Estilos parentales, función familiar y rendimiento académico: un estudio de caso de seis familias de un colegio público en Bogotá, Colombia. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 9(2), 4-36. Obtenido de https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.18175/vys9.2.2018.02

Arias, W. (2015). Jerome Bruner 100 años dedicados a la psicología la educación y la cultura. Revista peruana de Historia de la Psicología, 1, 59-79. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/299358301_Jerome_Bruner_100_anos_dedicados_a_la_psicologia_la_educacion_y_la_cultura

Arias-Arroyo, P., Merino-Zurita, M., & Peralvo-Arequipa, C. (2017). Análisis de la Teoría de Psico-genética de Jean Piaget: Un aporte a la discusión. Dom. Cien., 3(3), 833-845. doi:10.23857/dom.cien.pocaip.2017.3.3.jun. 833-845

Arizaca, L. (2019). El grado de relación de la sobreprotección de los padres de familia en la autonomía del niño y niña de 4 años de la institución educativa inicial Nº285 Gran Unidad Escolar San Carlos de la ciudad de Puno - 2018. (Tesis de licenciatura). Puno: Unviersidad Nacional del Altiplano. Obtenido de http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/11979

Ayllón, E., Moyano, N., Lozano, A., & Cava, M. (2019). Parents’Willingness and Perception of Children’s Autonomy as Predictors of Greater Independent Mobility to School. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 1-14. doi:10.3390/ijerph16050732

Baca, C. (2018). Contextos de producción de la teoría de Lev Vigotsky, a 120 años de su nacimiento. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Obtenido de https://pdfs.semanticscholar.org/7494/a7e5d0197dea8327b49e77c1b9a74aac68c3.pdf

Barrable, A. (2020). Shaping space and practice to support autonomy: lessons from natural settings in Scotland. Learning Environments Research, 23, 291-305. doi:10.1007/s10984-019-09305-x

Blanco, R., Umayahara, M., & Reveco, O. (2004). Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana. Santiago de Chile: UNESCO. Obtenido de https://www.oei.es/historico/inicial/articulos/participacion_familias.pdf

Borgogni, A. (2019). Gli spazi pubblici come luoghi educativi: autonomia, mobilità indipendente e stili di vita attivi nei bambini. Pedagogia Oggi, 7(1). doi:10.7346/PO-012019-19

Carrera, B., & Mazzarella, C. (2001). Vygotsky: enfoque sociocultural. Educere. La Revista Venezolana de Educación, 5(13), 41-44. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/356/35601309.pdf

Chaves, A. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59-65. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/440/44025206.pdf

Cuervo, A. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Diversitas. Perspectivas en psicología, 6(1), 111-121. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/679/67916261009.pdf

De Rosa, P. (2018). Enfoque psicoeducativo de Vigotsky y su relación con el interaccionismo simbólico: Aplicación a los procesos educativos y de responsabilidad penal juvenil. Propósitos y Representaciones, 6(2), 631-669. doi:10.20511/pyr2018.v6n2.246

Gómez, O., & Martin, J. (2013). Cómo fomentar la autonomía y responsabilidad en nuestros hijos e hijas (Vol. 1). Madrid: IO Sistemas de Comunicación. Obtenido de http://cppomove.educa.aragon.es/IMG/pdf/-24.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Martakis, K., Brand, H., & Schroder-Back, P. (2018). Desarrollo de la autonomía del niño en la atención pediátrica: hacia un modelo ético. Arch. Argent. Pediatr., 116(3), 401-408. doi:.5546/aap.2018.e401

Martin-Romera, A., & Molina, E. (2017). Valor del conocimiento pedagógico para la docencia en Educación Secundaria: Diseño y validación de un cuestionario. Estudios Pedagógicos, XLIII(2), 195-220. doi:10.4067/S0718-07052017000200011

Ministerio de Educación. (2013). El valor educativo de los cuidados infantiles para la atención de los niños y niñas de 0 a 3 años. Lima: MINEDU. Obtenido de http://www.minedu.gob.pe/pdf/ed/guia-de-cuidados-infantiles.pdf

Ministerio de la mujer y Poblaciones Vulnerables. (2012). Plan Nacional de Acción por la Infancia y la adolescencia 2012 - 2021. Lima: MMPV. Obtenido de https://www.mimp.gob.pe/webs/mimp/pnaia/pdf/Documento_PNAIA.pdf

Morrison, G. (2005). Educación infantil. Madrid: Pearson Educacion.

Oliveira, D. (2019). Autonomia dos bebês e das crianças pequenasocência na creche: a modulação da presença dos adultos na construção da. Poiésis – Revista do programa de pós-graduação em educação – Mestrado – Universidade Do Sul de Santa Catarina, 13(24), 240-255. doi:10.19177/prppge.v13e242019240-255

Peñaranda, Y. (2018). Niños y niñas en proceso de desarrollo de la autonomía en la IEI Nº 208 Barrio Laykakota. (Tesis de segunda especialidad). Lima: Universidad San Ignacio de Loyola. Obtenido de http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/6692

Posada, Á., Gómez, J., & Ramírez, H. (2005). El niño sano. Bogotá: Editorial Médica Internacional.

Rivas-Ruiz, R., Moreno-Palacios, J., & Talavera, J. (2013). Investigación clínica XVI Diferencias de medianas con la U de Mann-Whitney. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro social, 51(4), 414-419. Obtenido de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=43670

Salazar, L. (2017). Autonomía personal y salud infantil. Málaga: IC Editorial.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes . Edited and Translated by M.Cole, V.John-Steiner, S.Scribner, and E.Souberman . USA: Harvard University Press.

Yábar, C., & Bronzoni, L. (2018). desarrollo de la autonomía en niños de 18 a 24 meses de edad según la filosofía de Reggio Emilia aplicada en el Nido La Casa Amarrilla. (Tesis de licenciatura). Lima: PUCP. Obtenido de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/12799

Ziaei, S., Contreras, M., Zelaya, E., Persson, L., Hjerm, A., & Ekstrom, E. (2015). Women's autonomy and social support and their associations with infant and young child feeding and nutritional status: community-based survey in rural Nicaragua. Public Health Nutr., 18(11), 1979-1990. doi:10.1017/S1368980014002468

Published

2021-01-26

How to Cite

Samamé Gonzáles, A. M. T., Tasayco Pacheco, P. M., & Méndez Vergaray, J. (2021). Application of the program to improve the autonomy of pre-school children. Apuntes Universitarios, 11(2), 150–171. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.641