The profile of the research teacher: towards its dimensions and its strengthening
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v10i4.492Keywords:
profile of the research teacher, pedagogical profile, professional academic profile.Abstract
The study has been carried out with the double objective: to determine the dimensions of the profile of the research teacher and to select the procedures to strengthen the referred profile. The profile of the research professor has become a vast and complex universe, controversial, even adverse in several aspects, in which universe many questions are posed, leaving no objective, clear, precise, and convincing answers. In this context, the profile of the research teacher has been studied: its dimensions and procedures to strengthen them. It is concluded that the profile of the research teacher presents the following dimensions: pedagogical, professional academic, emotional intelligence, ethics, publication, permanence and visibility. In addition, it is strengthened through the guidance of the expert investigator, state legislation, investigative training, and attendance at research events.Downloads
Download data is not yet available.
References
Alarco, J. J., Changllio-Calle, G. y Cahuana-Salazar, M. (2017). Investigación en pregrado: interés según sexo y ciclo académico. Educacion Médica, 18(1), 67–73. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.04.004
Antón-Chávez, A. P. (2020). Orientaciones didácticas para un plan de formación de investigadores noveles. Revista Conrado, 16(72), 298–305. Retrieved from https://orcid.org/0000-0002-2939-1346
Arriola-Navarrete, Ó. (2017). Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI): entorno dinámico de servicios. Bibliotecas y Archivos: Órgano de la Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía, 2(4), 16–29. Retrieved from http://hdl.handle.net/10366/119110%5Cnhttp://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/119110
Atamari-Anahui, N., Sucasaca-Rodríguez, C. y Marroquin-Santa Cruz, J. A. (2016). Publicación científica de asesores de tesis de pregrado en una escuela de medicina de Cusco, Perú (Carta al editor). Cusco, Perú: Asociación Científica de Estudiantes de Medicina Humana (ASOCIEMH-CUSCO). https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.05.002
Bendezú Quispe, G., Hurtado Horta, S., Medina Saravia, C. E. y Aguilar León, P. (2015). Apreciación sobre capacitación en investigación y publicación científica en estudiantes universitarios. Investigación en Educación Médica, 4(13), 50–51. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(15)72169-1
Canizales-Rivas, G. P. y Vijil-Mejía, J. (2015). Necesidades y características de los docentes que enseñan investigación en el centro universitario regional del Valle del Aguán (Curva) y en el Centro Universitario regional del Litoral Atléntico (Curla) (Tesis de maestría), Universidad Nacional Autónoma de Honduras, Tegucigalpa, Honduras. Retrieved from http://www.tzibalnaah.unah.edu.hn/handle/123456789/5930
Castro-Rodríguez, Y., Sihuay-Torres, K. y Perez-Jiménez, V. (2016). Producción científica y percepción de la investigación por estudiantes de odontología. Educación Médica, 1–4. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.001
Cerda-Cosme, R. P. (2016). Cybertesis Perú, evaluación del repositorio de tesis de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Tesis de licenciatura), Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima Perú. Retrieved from https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/5795/Cerda_cr.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Corda, M. C. (2017). De las que casi nunca se habla: las bibliotecas de investigación. La trayectoria de la Biblioteca de Ciencias Sociales “Enzo Faletto” de FLACSO, Argentina. Boletín Electrónico ABGRA, 9(3), 1–11. Retrieved from http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/89232/Documento_completo.8044.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Corona-Martínez, L. A. (2018). La formación de médicos investigadores. A propósito del día de la Ciencia en Cuba, Medisur, 16(3), 488–491. Retrieved from http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v16n3/ms17316.pdf
Cuenca, R. y Reátegui, L. (2016). La (incumplida) promesa universitaria en el Perú. Lima, Perú: Instituto de Estudios Peruanos. Retrieved from http://biblioteca.clacso.edu.ar/Peru/iep/20170328054601/pdf_1498.pdf%0Ahttp://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/9
Dorta-Contreras, A. J., Corrales-Reyes, I. E. y Fornaris-Cedeño, Y. (2019). Producción científica estudiantil en las revistas biomédicas indexadas en SciELO Cuba 2015 y 2016. Investigación en Educación Médica, 8(30), 29–40. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.30.1785
Flores-Osorio, J. M. (2018). Retos y contradicciones de la formación de investigadores en México Pesquisadores no México Challenges and contradictions at the training the Researchers in Mexico. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, 34(71), 35–49. https://doi.org/10.1590/0104-4060.62554
Fontaines-Ruiz, T., Carhuachín Marcelo, A. I. y Tusa Jumbo, F. (2018). Competencias formativas de los investigadores noveles según los investigadores consolidados. Educación, XXVII(53), 107–127. Retrieved from https://doi.org/10.18800/educacion.201802.007
Gonzales-Saldaña, J., Chavez-Uceda, T., Lemus-Arteaga, K., Silva-Ocas, I., Galvez-Olortegui, T. y Galvez-Olortegui, J. (2017). Producción científica de la facultad de medicina de una universidad peruana en SCOPUS y Pubmed. Educ Med., 1–8. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.01.010
Hernández-Herrera, C. A. y Ramos-Mendoza, J. R. (2018). La inteligencia emocional y la práctica docente en profesores investigadores. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 1–29. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.387
Hirsch, A. y Navia, C. (2018). Ética de la investigación y formadores de docentes Research Ethics and Teacher Trainers. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1776
Hortigüela, D., González, G. y Hernando, A. (2017). Valoración del investigador sobre los códigos éticos en el ámbito científico. Perfiles Educativos, XXXIX(155), 38–50. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n155/0185-2698-peredu-39-155-00038.pdf
Jurado-Vargas, S. C. (2017). Actitudes hacia la investigación en estudiantes de enfermería de la UNMSM, 2016 (Tesis de Licenciatura), Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Retrieved from https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/6149/Jurado_vs.pdf?sequence=1
Larios-Gómez, E. (2019). La investigación científica, las revistas y el perfil del investigador en las ciencias de gestión: México-Brasil. Cuaderno Técnico de Administração Contemporânea, 1(1), 51–68. Retrieved from https://webserver1.fumep.edu.br/ojs/ojs-2.4.8-5/index.php/CTAC/article/view/51-68
Lovera, D. F. (2016). Políticas, enseñanza, investigación, redes y difusión ambiental. Revista del Instituto de Investigación, FIGMMG-UNMSM, 19(38), 129–135. Retrieved from https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/13579/11990
Luchilo, L. y Guber, R. (2007). La infraestructura para la investigación universitaria en la Argentina. Educación Superior y Sociedad, 1(1), 114–131. https://doi.org/http://ess.iesalc.unesco.org.ve/ess3/index.php/ess/article/view/26
Maisterrena-González, M. (2018). La inserción laboral de los egresados del sistema universitario con perfil de investigador en México. Un breve análisis de factores históricos y problemas institucionales académicos. PROMETEICA - Revista de Filosofía y Ciencias, (16), 78–88. https://doi.org/https://doi.org/10.24316/prometeica.v0i16.211
Mercado-Rey, M. R. (2018). Actitudes hacia la investigación en los estudiantes de la carrera de Medicina Humana de la Universidad Peruana Los Andes. Educacion Medica, 1–4. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.012
Molina-Ordóñez, J., Huamaní, C. y Mayta-Tristán, P. (2008). Apreciación estudiantil sobre la capacitación universitaria en investigación: estudio preliminar. Rev Peru Med Exp Salud Publica, 25(3), 325–329. https://doi.org/10.17843/RPMESP.2008.253.1283
Muñoz-Basols, J., Rodríguez-Lifante, A. y Cruz-Moya, O. (2017). Perfil laboral, formativo e investigador del profesional de español como lengua extranjera o segunda (ELE / EL2): datos cuantitativos y cualitativos. Journal of spanish language teaching, 4(1), 1–34. https://doi.org/10.1080/23247797.2017.1325115
Noriega-Egas, C. R. (2017). La excesiva intervención del juez constitucional en el diseño de política de reforma universitaria en el Perú. (Tesis de maestria), Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú. Retrieved from http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/8565/NORIEGA_CARMEN_reforma constitucional_reforma universitaria.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez-Díaz, A. B., López-García, J. C. y Buendía-Espinosa, A. (2019). El congreso académico como espacio para la formación de investigadores. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(83), 1109–1134. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v24n83/1405-6666-rmie-24-83-1109.pdf
Pulido-Medina, C., Hamon-Rugeles, D., López-Ramírez, E., Quimbayo-Cifuentes, A. F. y Mejía, C. R. (2017). Publicación científica entre los directivos de la Asociación Científica de Estudiantes de Medicina de Colombia: características y factores asociados. Rev. Fac. Med, 65(4), 553–557. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n4.60489
Rodriguez-Morales, A. J., Díaz-Vélez, C., Gálvez-Olórtegui, T., Benites-Zapata, V. y Gálvez-Olórtegui, J. (2016). ¿Cuál debería ser el perfil de quien se denomine investigador en Colombia y Perú? Carta al editor. How should be the profile of who called as researcher in Colombia and Peru? Acta Med Per., 33(3), 256–258. https://doi.org/http://www.scielo.org.pe/pdf/amp/v33n3/a19v33n3.pdf
Santos-Lopez, A. (2017). Flashes de emancipación en la actuación docente e investigación universitaria de los miembros del sistema nacional de investigadores (SNI). Roteiro, Joaçaba, 42(1), 11–36. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18593/r.v42i1.11547
Toro-Huamanchumo, C. J., Arce-Villalobos, L. R., Gonzales-Martínez, J., Melgarejo-Castillo, A. y Taype-Rondán, Á. (2017). Financiamiento de la investigación en pregrado en las facultades de medicina peruanas. Ga Sanit, 31(6), 541–542. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.06.009
Villardón-Gallego, L. y Villarejo-Carballido, B. (2018). Percepciones de investigadores en formación respecto al desarrollo de competencias. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 157–179. Retrieved from http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v12n2/a08v12n2.pdf
Antón-Chávez, A. P. (2020). Orientaciones didácticas para un plan de formación de investigadores noveles. Revista Conrado, 16(72), 298–305. Retrieved from https://orcid.org/0000-0002-2939-1346
Arriola-Navarrete, Ó. (2017). Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI): entorno dinámico de servicios. Bibliotecas y Archivos: Órgano de la Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía, 2(4), 16–29. Retrieved from http://hdl.handle.net/10366/119110%5Cnhttp://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/119110
Atamari-Anahui, N., Sucasaca-Rodríguez, C. y Marroquin-Santa Cruz, J. A. (2016). Publicación científica de asesores de tesis de pregrado en una escuela de medicina de Cusco, Perú (Carta al editor). Cusco, Perú: Asociación Científica de Estudiantes de Medicina Humana (ASOCIEMH-CUSCO). https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.05.002
Bendezú Quispe, G., Hurtado Horta, S., Medina Saravia, C. E. y Aguilar León, P. (2015). Apreciación sobre capacitación en investigación y publicación científica en estudiantes universitarios. Investigación en Educación Médica, 4(13), 50–51. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(15)72169-1
Canizales-Rivas, G. P. y Vijil-Mejía, J. (2015). Necesidades y características de los docentes que enseñan investigación en el centro universitario regional del Valle del Aguán (Curva) y en el Centro Universitario regional del Litoral Atléntico (Curla) (Tesis de maestría), Universidad Nacional Autónoma de Honduras, Tegucigalpa, Honduras. Retrieved from http://www.tzibalnaah.unah.edu.hn/handle/123456789/5930
Castro-Rodríguez, Y., Sihuay-Torres, K. y Perez-Jiménez, V. (2016). Producción científica y percepción de la investigación por estudiantes de odontología. Educación Médica, 1–4. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.001
Cerda-Cosme, R. P. (2016). Cybertesis Perú, evaluación del repositorio de tesis de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Tesis de licenciatura), Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima Perú. Retrieved from https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/5795/Cerda_cr.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Corda, M. C. (2017). De las que casi nunca se habla: las bibliotecas de investigación. La trayectoria de la Biblioteca de Ciencias Sociales “Enzo Faletto” de FLACSO, Argentina. Boletín Electrónico ABGRA, 9(3), 1–11. Retrieved from http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/89232/Documento_completo.8044.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Corona-Martínez, L. A. (2018). La formación de médicos investigadores. A propósito del día de la Ciencia en Cuba, Medisur, 16(3), 488–491. Retrieved from http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v16n3/ms17316.pdf
Cuenca, R. y Reátegui, L. (2016). La (incumplida) promesa universitaria en el Perú. Lima, Perú: Instituto de Estudios Peruanos. Retrieved from http://biblioteca.clacso.edu.ar/Peru/iep/20170328054601/pdf_1498.pdf%0Ahttp://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/9
Dorta-Contreras, A. J., Corrales-Reyes, I. E. y Fornaris-Cedeño, Y. (2019). Producción científica estudiantil en las revistas biomédicas indexadas en SciELO Cuba 2015 y 2016. Investigación en Educación Médica, 8(30), 29–40. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.30.1785
Flores-Osorio, J. M. (2018). Retos y contradicciones de la formación de investigadores en México Pesquisadores no México Challenges and contradictions at the training the Researchers in Mexico. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, 34(71), 35–49. https://doi.org/10.1590/0104-4060.62554
Fontaines-Ruiz, T., Carhuachín Marcelo, A. I. y Tusa Jumbo, F. (2018). Competencias formativas de los investigadores noveles según los investigadores consolidados. Educación, XXVII(53), 107–127. Retrieved from https://doi.org/10.18800/educacion.201802.007
Gonzales-Saldaña, J., Chavez-Uceda, T., Lemus-Arteaga, K., Silva-Ocas, I., Galvez-Olortegui, T. y Galvez-Olortegui, J. (2017). Producción científica de la facultad de medicina de una universidad peruana en SCOPUS y Pubmed. Educ Med., 1–8. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.01.010
Hernández-Herrera, C. A. y Ramos-Mendoza, J. R. (2018). La inteligencia emocional y la práctica docente en profesores investigadores. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 1–29. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.387
Hirsch, A. y Navia, C. (2018). Ética de la investigación y formadores de docentes Research Ethics and Teacher Trainers. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1776
Hortigüela, D., González, G. y Hernando, A. (2017). Valoración del investigador sobre los códigos éticos en el ámbito científico. Perfiles Educativos, XXXIX(155), 38–50. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n155/0185-2698-peredu-39-155-00038.pdf
Jurado-Vargas, S. C. (2017). Actitudes hacia la investigación en estudiantes de enfermería de la UNMSM, 2016 (Tesis de Licenciatura), Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Retrieved from https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/6149/Jurado_vs.pdf?sequence=1
Larios-Gómez, E. (2019). La investigación científica, las revistas y el perfil del investigador en las ciencias de gestión: México-Brasil. Cuaderno Técnico de Administração Contemporânea, 1(1), 51–68. Retrieved from https://webserver1.fumep.edu.br/ojs/ojs-2.4.8-5/index.php/CTAC/article/view/51-68
Lovera, D. F. (2016). Políticas, enseñanza, investigación, redes y difusión ambiental. Revista del Instituto de Investigación, FIGMMG-UNMSM, 19(38), 129–135. Retrieved from https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/13579/11990
Luchilo, L. y Guber, R. (2007). La infraestructura para la investigación universitaria en la Argentina. Educación Superior y Sociedad, 1(1), 114–131. https://doi.org/http://ess.iesalc.unesco.org.ve/ess3/index.php/ess/article/view/26
Maisterrena-González, M. (2018). La inserción laboral de los egresados del sistema universitario con perfil de investigador en México. Un breve análisis de factores históricos y problemas institucionales académicos. PROMETEICA - Revista de Filosofía y Ciencias, (16), 78–88. https://doi.org/https://doi.org/10.24316/prometeica.v0i16.211
Mercado-Rey, M. R. (2018). Actitudes hacia la investigación en los estudiantes de la carrera de Medicina Humana de la Universidad Peruana Los Andes. Educacion Medica, 1–4. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.012
Molina-Ordóñez, J., Huamaní, C. y Mayta-Tristán, P. (2008). Apreciación estudiantil sobre la capacitación universitaria en investigación: estudio preliminar. Rev Peru Med Exp Salud Publica, 25(3), 325–329. https://doi.org/10.17843/RPMESP.2008.253.1283
Muñoz-Basols, J., Rodríguez-Lifante, A. y Cruz-Moya, O. (2017). Perfil laboral, formativo e investigador del profesional de español como lengua extranjera o segunda (ELE / EL2): datos cuantitativos y cualitativos. Journal of spanish language teaching, 4(1), 1–34. https://doi.org/10.1080/23247797.2017.1325115
Noriega-Egas, C. R. (2017). La excesiva intervención del juez constitucional en el diseño de política de reforma universitaria en el Perú. (Tesis de maestria), Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú. Retrieved from http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/8565/NORIEGA_CARMEN_reforma constitucional_reforma universitaria.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez-Díaz, A. B., López-García, J. C. y Buendía-Espinosa, A. (2019). El congreso académico como espacio para la formación de investigadores. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(83), 1109–1134. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v24n83/1405-6666-rmie-24-83-1109.pdf
Pulido-Medina, C., Hamon-Rugeles, D., López-Ramírez, E., Quimbayo-Cifuentes, A. F. y Mejía, C. R. (2017). Publicación científica entre los directivos de la Asociación Científica de Estudiantes de Medicina de Colombia: características y factores asociados. Rev. Fac. Med, 65(4), 553–557. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n4.60489
Rodriguez-Morales, A. J., Díaz-Vélez, C., Gálvez-Olórtegui, T., Benites-Zapata, V. y Gálvez-Olórtegui, J. (2016). ¿Cuál debería ser el perfil de quien se denomine investigador en Colombia y Perú? Carta al editor. How should be the profile of who called as researcher in Colombia and Peru? Acta Med Per., 33(3), 256–258. https://doi.org/http://www.scielo.org.pe/pdf/amp/v33n3/a19v33n3.pdf
Santos-Lopez, A. (2017). Flashes de emancipación en la actuación docente e investigación universitaria de los miembros del sistema nacional de investigadores (SNI). Roteiro, Joaçaba, 42(1), 11–36. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18593/r.v42i1.11547
Toro-Huamanchumo, C. J., Arce-Villalobos, L. R., Gonzales-Martínez, J., Melgarejo-Castillo, A. y Taype-Rondán, Á. (2017). Financiamiento de la investigación en pregrado en las facultades de medicina peruanas. Ga Sanit, 31(6), 541–542. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.06.009
Villardón-Gallego, L. y Villarejo-Carballido, B. (2018). Percepciones de investigadores en formación respecto al desarrollo de competencias. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 157–179. Retrieved from http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v12n2/a08v12n2.pdf
Published
2020-07-17
How to Cite
Vásquez Villanueva, S. ., Vásquez Campos, S. A. ., Vásquez Villanueva, C. A. ., Alania Pacovilca, R. ., Díaz Pinedo, M. ., & Gonzáles de Castillo, M. del Águila . (2020). The profile of the research teacher: towards its dimensions and its strengthening. Apuntes Universitarios, 10(4), 69–88. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.492
Issue
Section
Artículos
License
Copyright (c) 2020 Salomón Vásquez Villanueva, Salomón Axel Vásquez Campos, Carlos Alberto Vásquez Villanueva, Rodolfo Alania Pacovilca, Moisés Díaz Pinedo, Marina del Águila Gonzáles de Castillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).