The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v9i1.350Keywords:
Creative imagination, fluidity, originality, narrative creativity.Abstract
The purpose of this study is to determine the predominant dimension in the creative imagination of students of psychology, with creative imagination understood as the ability to invent new situations, products or solutions beyond reproducing them from previous knowledge. This research study design is substantive, descriptive and explanatory. The study sample is composed of 85 students between 16 and 18 years of the Faculty of Psychology of the César Vallejo University. An instrument called PIC-J (Test of creative imagination for young people) was used, construct validity was performed through construct analysis and reliability through the Cronbach Alpha. The testing of the hypotheses was made through the logistic regression and these results show that the predominant dimension is narrative creativity and the relevant indicators are fluency and originality, which are fundamental for the students.Downloads
References
Arango, V. y Henao, C. (2006). La imaginación creativa en la narrativa y el dibujo. Revista electrónica de Educación y Psicología, 2(3), 1-19. Recuperado de http://revistas.utp.edu.co/index.php/repes/article/view/5265/2529
Artola, T., Ancillo, I., Barraca, J. y Mosteiro, P. (2008). Manual de La prueba de imaginación creativa. Madrid: TEA Ediciones.
Barceló, J. (1989). Utopía y Racionalismo. Ciencia Política No. 17. IV Trimestre. Págs. 115-121.
Cardona, C.(2016).El desarrollo de la creatividad y su relación con el rendimiento académico en las áreas de lenguaje, matemática y artística en estudiantes universitarios(Trabajo de fin de Grado).Universidad Internacional de La Rioja, España.Recuperado dehttps://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/4550/CARDONA%20REYES%2c%20CLAUDIA%20XIMENA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Casillas, M. (1999). Aspectos importantes de la creatividad para trabajar en el aula. Revista digital de educación “Nueva época”, 10, 1-8.Recuperado dehttp://www.jmunozy.org/files/NEE/sobredotado/Materiales_poz/7.materiales/creatividad/creatividad_en_el_aula.pdf
Castillo, D. (2007).Creatividad y uso de desechos como material educativo en la educación universitaria(Tesis doctoral).Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cybertesis/2432/Castillo_bd.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Esquivias, M. (2004). Definiciones, antecedentes y aportaciones.Revista DigitalUniversitaria, 5(1), 1-17. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art4/ene_art4.pdf
Florida, R., Mellander, C. y King, K. (2015). The global creativity index 2015. Martin Prosperity Institute. University of Toronto. Estados Unidos.
González, C. (1998).Arte, arte literario y concreción estética. Contextos, Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, 1, 131-134. Recuperado dehttp://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/925/906
Hernández, R., Fernandez C., Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación sexta edición. D. F. México. McGraw-Hill Interamericana.
Herrera, H. (2015). La imaginación en la semiosis peirceana como componente creativo del signo.En (APELLIDO DEL PRESIDENTE),Congreso Latinoamericano de Teoría Social. Congreso llevado a cabo en el Congreso Latinoamericano de Teoría Social. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://cdsa.aacademica.org/000-079/74.pdf
Mas, C. y Medinas, M. (2007). Motivaciones para el estudio en universitarios. Anales de Psicología, 23(1), 17-24. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16723103
Polanco, A. (2005). La motivación en los estudiantes universitarios. Actualidades investigativas en educación, 5(2), 1-13. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44750219
Reyes, L. (2013). El Debate dramatizado y el desarrollo de capacidadescreativas de estudiantes en el curso taller decomunicación integral en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos(Tesis doctoral). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/3075
Ruschiensky, C. (2015). Competence and Creativity in Translation: Multilingual Perspectives(Tesis doctoral).Concordia University Montreal, Quebec, Canada.Recuperado de https://spectrum.library.concordia.ca/979835/1/Ruschiensky_MA_S2015.pdf
Serna, A. (2016). Creatividad, inteligencias múltiples y estrategias de aprendizaje en maestras y maestros en formación(Trabajo Fin de Máster). Universidad Internacional de la Rioja, España. Recuperado de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/4553/SERNA%20JARAMILLO%2c%20ADRIANA%20JULIET.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sternberg, R. J. (1999). Estilos de pensamiento. Claves para identificar nuestro modo de pensar y enriquecer nuestra capacidad de reflexión. Paidós, Barcelona.
Sternberg, R., Lubart, T. (1997) La creatividad en una cultura conformista. Un desafío a las masas. Barcelona: Paidós.
UNESCO. (2008). Artes y creatividad. Crear en el plano nacional e internacional un marco jurídico propicio al desarrollo de la creatividad y la práctica de las artes. Recuperado de http://portal.unesco.org/culture/es/ev.php-URL_ID=11672&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).