Factors that affect the management of scientific research projects
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v9i1.349Keywords:
project planning, project management, professional skills, logistics management.Abstract
This research study aims to explain how there are external factors that directly influence the management of scientific and technological research projects financed with resources from the socioeconomic development fund of Camisea (Focam) of the National University of Huancavelica (UNH). Within these external factors that directly affect are the professional competencies of the research faculty and the logistic management that allows for the implementation of the research projects. A quantitative approach is used for this explanatory substantive research and the research design is non-experimental, cross-sectional, explanatory and causal. The sample included 49 engineering research profesors. For the present investigation, the survey technique was used for the three study variables. Findings - It can be affirmed that there is a positive influence of the professional competences and the logistic management on the management of the scientific research projects financed with resources of Focam of the UNH. This is the first research study that offers a discussion on the level of management of the scientific research projects carried out at the National University of Huancavelica, from research planning to the publication of the scientific article in an indexed journal. Alternative solutions are proposed for researchers and the logistics office to help efficiently manage scientific research projects.Downloads
References
Aarseth, W., Rolstadas, A. y Andersen, B. (2013). "Managing organizational challenges in global projects", International Journal of Managing Projects in Business,7 (1), 103-132. Disponible en https://doi.org/10.1108/IJMPB-02-2011-0008.
Alcelay, C. (2014). Manual para la certificación pmp®: cómo aplicar la guía del pmboK® quinta edición en la gestión de proyectos. España: Edita: © Fundación Confemetal.
Alpert, S.A.yHartshorne, R. (2013). An examination of assistant professors project management practices. International Journal of Educational Management,27 (5),541-554. Doi: https://doi.org/10.1108/IJEM-1-2012-0023.
Arroyo, R. (2012). Habilidades gerenciales: desarrollo de destrezas, competencias y actitud. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Asamblea Estatutaria UNH (2014). Estatuto de la Universidad Nacional de Huancavelica. Huancavelica: Resolución N° 001-2014-AE-UNH.
Bauer, W., Bleck-Neuhaus, J. y Dombois, R. (2010). Desarrollo de proyectos de investigación. Alemania: Universidad de Bremen, Servicio Alemán de Intercambio Académico (DAAD).
Bermúdez, L. y Rodríguez, L. (2013). Investigación en la gestión empresarial. Colombia: Ecoe Ediciones.
Caballero, J. (2015). Factores críticos en los resultados de los proyectos de investigación de convocatorias públicas de un organismo público de investigación (OPI): el caso de la Universitat Politécnica de Valencia. Tesis doctoral. Universidad Politécnica de Valencia.
Carrasco, S. (2013). Metodología de la investigación científica. Perú: editorial San Marcos E.I.R.L.
Castro, M. (2003). El proyecto de investigación y su esquema de elaboración. Caracas: editorial Uyapal.
Concepción, R. (2007). Metodología de gestión de proyectos en las administraciones públicas según ISO 10.006.Tesis doctoral. Universidad de Oviedo.
Conexión Esan (2015). Competencias laborales: Diferencias entre habilidades blandas y duras. Disponible en https://www.esan.edu.pe/apuntes-empresariales/2015/06/competencias-laborales-diferencias-entre-habilidades-blandas-duras/.
Charry, J. (2009). Factores institucionales y personales relacionados a la capacitación para elaborar proyectos de investigación científica en doctorandos de la Universidad Nacional de Educación.Tesis doctoral. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Chica, S. (2011). Una mirada a los nuevos enfoques de la gestión pública. Administración & Desarrollo 39.Bogotá, D.C. Escuela Superior de Administración Pública, ESAP.
Dirección Universitaria de Investigación de la UNH (2014). Reglamento para trabajos de investigación científica y tecnológica para docentes, financiados con recursos de Focam. Huancavelica: Resolución de consejo universitario N° 0074-2014-CU-UNH.
EPIE (2017). Diseño curricular de la carrera de Ingeniería Electrónica2017-2019. Huancavelica: impresiones UNH.
Estrada, F. M. L., Quiñónez, E. S. y Pantoja, J. P. (2017). El docente universitario como promotor del pensamiento crítico, competencia del investigador.Aula de Encuentro,19 (2), 58-75.
Fernandes,E. y Guimarães, D. (2013). Proyectos Educativos y Sociales: Planificación, gestión, seguimiento y evaluación. Madrid: Narcea, S. A. de Ediciones.
Gallego, J.L. y Rodríguez, A. (2015). Líneas de investigación sobre Educación Especial en España: un estudio bibliométrico (2006-2010). Revista de Ciencias Sociales, 21(2), 219-233. En http://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/20003/19936
Gómez, J. (2015). Las competencias profesionales. Revista mexicana de anestesiología, 38(1), 49-55.
Gómez, A. y Acevedo, J. (2007). La logística moderna en la empresa, volumen 1. La Habana: editoraLOGICUBA.
Grolimund, C. (2011). Claves de la Gestión de Proyectos: Gestión eficiente de proyectos y de trabajo en equipo. España: Edita: © Fundación Confemetal.
Hernández, R. (2013). Metodología de la Investigación. Disponible en https://es.scribd.com/doc/121347563/Metodologia-de-La-Investigacion-Roberto-Hernandez-Sampieri.
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mcgraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Herrera, C. (2016). Estrategias investigativas y su influencia en la elaboración del proyecto de investigación científica. Caso: estudiantes de la facultad de Ciencias políticas y Administrativas de la Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, Ecuador, Tesis doctoral. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
MOF-UNH. (2014). Manual de organización y funciones de la Universidad Nacional de Huancavelica.Huancavelica: Impresiones UNH.
Morris, P.W.G. (2010).Research and the future of project management.International Journal of Managing Projects in Business,3 (1), 139-146. Doi:https://doi.org/10.1108/17538371011014080.
Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E., Villagómez, A. (2011). Metodología de la investigación científica y asesoramiento de tesis. Perú: Centro de producción editorial e imprenta de la UNMSM.
OSCE-L. (2014). Ley de las contrataciones del estado: ley N° 30225. Disponible en https://www.mef.gob.pe/es/normatividad-externa/13832-05-rdn-006-2012-pip-transporte-estudios-en-paquete-mod-anexo-snip-09-10-y-16-2-2-final-531/file.
OSCE-R. (2015). Reglamento de la ley de contrataciones del estado: ley N° 30225. Disponible en http://portal.osce.gob.pe/osce/sites/default/files/Documentos/legislacion/ley/Reglamento%20de%20la%20Ley%20N%C2%BA%2030225_0.pdf.
Ram, J. y Ronggui, D. (2018). Research and development projects: An empirical investigation of project managers’ traits. International Journal of Managing Projects in Business. Doi: https://doi.org/10.1108/IJMPB-03-2017-0032.
Ramón, J., García, J. yLamarca, I. (2007). Gestión de proyectos informáticos: métodos, herramientas y casos. Barcelona: editorial UOC.
RegFocamDUI. (2012). Reglamento para trabajos de investigación científica ytecnológica para docentes, financiado con recursos focam. Huancavelica: Impresiones UNH.
Rodríguez, A. (2005). Research on special education needs: what and how to investigate in special education, Electronic Journal of Research in Educational Psychology,5, 3 (1), 97-112.En http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/english/ContadorArticulo.php?41
Rodríguez, A. y Caurcel, M. J. (2019). Nota de investigación. Aproximación cualitativa al escudriño en psicología educativa. Propósitos y Representaciones, 7 (1). En http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/issue/view/23
Rodríguez, E., Scavuzzo, J., Taborda, A. yButhet, C. (2013). Metodología integral de evaluación de proyectos sociales. Argentina: editorial Brujas.
ROF-UNH(2014). Reglamento de organización y funciones de la Universidad Nacional de Huancavelica. Huancavelica: Impresiones UNH.
Sáenz, A. R. (2013). El éxito de la gestión de proyectos. Un nuevo enfoque entre lo tradicional y lo dinámico. Tesis doctoral. Universidad Ramon Llull.
Stracuzzi, S. yPestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Venezuela: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (FEDUPEL). La editorial pedagógica de Venezuela.
Toro, F.J. y Bernate, G.(2013). Gerencia de proyectos: aplicaciones en salud. Colombia: ECOE Ediciones.
UNH (2016a). Formulación del requerimiento y procedimiento para la contratación de bienes y servicios: Directiva N° 01-2016-UNH/OL. Huancavelica: Impresiones UNH.
UNH (2016b). Normas y procedimientos para la contratación de bienes y servicios menores o iguales a 8 UIT en la UNH: Directiva N° 07-2016-DPP-R/UNH. Huancavelica: Impresiones UNH.
UNH-ME(2014). Modelo educativo de la UNH 2014. Huancavelica: Vicerrectorado Académico de la UNH.
UNH-PEI (2016). Plan Estratégico Institucional, PEI 2016-2020. Huancavelica: Dirección Universitaria de Planificación y Presupuesto de la UNH.
Vicepresidencia Académica de la comisión de orden y gestión de la UNH (2012). Reglamento para trabajos de investigación científica y tecnológica para docentes, financiad con recursos de Focam. Huancavelica: Resolución de consejo universitario N° 0598-2012-COGUNH-ANR.
Vicerrectorado de Investigación de la UNH (2016).Reglamento para Elaboración de Proyectos, Ejecución e Informe Final de Investigación Científica, Tecnológica y de Innovación Subvencionados con Recursos Del “Fondo De Desarrollo Socioeconómico del proyecto camisea”.Huancavelica: Resolución de consejo universitario N° 0284-2016-CU-UNH.
Villegas, K. (2006). Concepto de logística: Capítulo 11. Gestión logística. Disponible en http://www.mailxmail.com/curso-concepto-logistica/gestion-logistica
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).