Construction and validation of the Forgiveness Scale (VAPPER 490)
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v6i1.227Keywords:
Psychometry, positive psychology, forgiveness scale, forgivenessAbstract
The objective of this study was the construction and evaluation of the psychometric properties of an instrument that assesses the ability to forgive in youth and adults between 20 and 35 year old. For this purpose, in the first stage of the study was realized the conceptual delimitation of the construct and was developed the preliminary instrument (42 items) based on the review of the literature concerning forgiveness. In the second stage, was considered a Pilot experiment of 150 youth and adults, where the exploratory factor analysis was performed in order to undergo a rigorous analysis of theoretical and dimensional nature of the construct. Also, the Cronbach’s alpha coefficient for both the dimensions and the global scale was obtained. It is concluded that the instrument demonstrates good internal consistency and construct validityDownloads
References
Casullo, M (2005). La capacidad de perdonar desde una perspectiva psicológica. Revista de psicología PUCP, 23, 39-64
Cerda, H. (1998). Los elementos de la investigación. Como reconocerlos, diseñarlos y Construirlos.Colombia: El Búho
Chapma, G. y Thomas, J. (2006). Los cinco lenguajes de la disculpa. Estados Unidos: TYNDALE
Charro, B. y Carrasco, J. (2013). Crisis, vulnerabilidad y superación. Madrid: Comillas
Cheng, T. y Yim, K. (2008). Las diferencias de edad en el perdón: el papel de la futura perspectiva temporal. Psicología y Envejecimiento, 23 (3), 67-680
Crespo, M. (2004). El perdón una investigación filosófica. Madrid: Ediciones Encuentro
Flores, I. (2009). El perdón como potencial humano. Temática psicológica, 5(1), 59-63
Fredrickson, B. (2000). Psicología de las emociones para optimizar la salud y el bienestar. Buenos Aires: Paidos.
Gordon, C. y Baucom, H. (1998). Entender las traiciones en el matrimonio: Un modelo sintetizado del perdón. Family Process, 37, 425-449
Guzmán, M. (2010). El Perdón en Relaciones Cercanas: Conceptualización desde una Perspectiva Psicológica e Implicancias para la práctica clínica. Psykhe , 19 (1), 19-30. Recuperado de file:///G:/perdonar/Psykhe%20(Santiago)%20-%20El%20Perd%C3%B3n%20en%20Relaciones%20Cercanas%20%20Conceptualizaci%C3%B3n%20desde%20una%20Perspectiva%20Psicol%C3%B3gica%20e%20Implicancias%20para%20la%20Pr%C3%A1ctica%20Cl%C3%ADnica.htm
Hargrave, D. y Sells, N. (1997). El desarrollo de una escala del perdón. Revista de Terapia Matrimonial y Familiar, 23 (1), 41-63
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. México: Mc Graw- Hill
Herreros, C. (2010). El directivo feliz: Gestión positiva. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Lopez, F., Kasanzew, A. y Fernandez, M. (2008). Los efectos psicoterapéuticos de estimular la connotación positiva en el incremento del perdón. Avances en psicología Latinoamericana, 26(2)
Monbourquette, J. (1995). Como Perdonar. España: Sal Tearre
McCullough, E. (2000). El perdón como la fuerza humana: Teoría, medición y enlaces a su bienestar. Journal of Social y Psicología Clínica, 19, 43-55.
Papalia, D. (2009). Desarrollo humano. México: Mc. Graw Hill.
Pereyra, M. (2004). El poder terapéutico del perdón. Perú: Imprenta Unión
Thompson, Y. y Snyder, R. (2003). Medición de perdón. Evaluación de la psicología positiva. Asociación Americana de Psicología, 301-312
Prieto, M., Carrasco, M., Cagigal, V., Gismero, E., Martínez, M. y Muñoz, I. (2012). El perdón como herramienta clínica en terapia individual y de pareja. Clínica Contemporánea, 3, 121-134
Seligman, M. (2002). La auténtica felicidad. Barcelona: Ediciones BStrelan, P. y Covic, T. (2006). Una revisión de los modelos del proceso de perdonar y un marco para hacer frente a las investigaciones futuras. Journal of Social y Psicología Clínica, 25, 1059-1085
Vera, B. (2006). Psicología Positiva: Nueva forma de entender la Psicología. Papeles del Psicólogo, 27 (1), 3-8
Vecina, M. (2006). Emociones positivas. Papeles del Psicólogo, 27 (1), 9-17
Younger, Piferi., Jober .y Lawyer. (2005). Dimensiones del perdón de los puntos de vista de los laicos. Departamento de Psicología de la universidad de Tennessee, 1-5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).