Collaborative professional learning in teachers from China and Chile
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v13i1.1350Keywords:
Collaborative professional learning; joint pedagogical research; co-teaching; China; ChileAbstract
Different practices of the so-called collaborative professional learning (APC) have been implemented in various educational systems, which has generated a significant improvement in teaching performance and an enrichment of student learning. However, research around this methodology must continue to explore new ways of learning among peers. Thus, the objective of this article is to explain, compare and evaluate the APC modalities put into practice in the educational systems of two countries that are world and regional leaders: China and Chile, respectively. For this, the methods of comparative education, documentary research and interpretive hermeneutics are used. Both educational systems and the implementation of the APC forms they have carried out are analyzed. These modalities are contrasted and evaluated taking sociocultural particularities as context. It is concluded that the various APC practices in China and Chile constitute important lessons to take advantage of and implement in relation to three aspects: collaborative culture, investigative culture and organizational culture.Downloads
References
Aedo, C., & Sapelli, C. (2001). El sistema de vouchers en la educación: Una revisión de la teoría y la evidencia empírica para Chile. https://www.mef.gob.pe/contenidos/pol_econ/documentos/Chile_sist_vouchers_educacion.pdf
Agencia de Calidad de la Educación. (2019). PISA 2018. Entrega de resultados. Competencia lectora, matemática y científica en estudiantes de 15 años en Chile. http://archivos.agenciaeducacion.cl/PISA_2018-Entrega_de_Resultados_Chile.pdf
Aleman-Saravia, A. C., Medina-Zuta, P., & Deroncele-Acosta, C. A. (2020). La calidad docente en un marco de equidad: Balance de las políticas educativas y su contextualización en la realidad peruana. Maestro y Sociedad, 17 (4), 762-782. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5243
Álvarez, G. V. (2006). El aprendizaje organizacional como eje de desarrollo en la organización escolar. Educación, 15 (29), 7-34. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2319
Beech, J., & Brailovsky, D. (2015). Hacia un análisis comparado de la educación en China y los países del Cono Sur. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/COPs/Pages_documents/Comparative_Research/AnalisisCompardo_ChinaConoSur.pdf
Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M., & Valle, J. M. (2016). Investigación en educación comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 7 (9), 39-56. https://www.saece.com.ar/relec/revistas/9/art3.pdf
Calvo, G. (2014). Desarrollo profesional docente: el aprendizaje profesional colaborativo. En Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Oficina de Santiago. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (Ed.), Temas críticos para formular nuevas políticas docentes en América Latina y el Caribe: El debate actual (pp. 112-152). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232822
Chen, L. (2020). A historical review of professional learning communities in China (1949-2019): Some implications for collaborative teacher professional development. Asia Pacific Journal of Education, 40 (3), 373-385. doi: 10.1080/02188791.2020.1717439
Delors, J., Al Mufti, I, Amagi, I, Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón, M., Savané, M.-A., Singh, K., Won, M., & Nanzhao, Z. (1996). Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI: La educación encierra un tesoro. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa
Ding, L., Jones, K., & Sikko, S. A. (2019). Interconnectedness and differences between action research and a lesson design study in Shanghai, China. Educational Action Research, 27 (4), 595-612. doi: 10.1080/09650792.2019.1579745
Estacio-Chang, M., & Medina-Zuta, P. (2020). Rol del docente para la formación en investigación: Reto pendiente de la educación peruana. Maestro y Sociedad, 17 (2), 341-356. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5172
Galloso, M. V. (2014). Sistema de enseñanza en el aula de ELE en China. Revista Electrónica de Lingüística Aplicada, 13 (1), 115-132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5031521
García, J. L. (1996). Fundamentos de educación comparada. Dykinson.
Hairon, S., & Tan, C. (2016). Professional learning communities in Singapore and Shanghai: Implications for teacher collaboration. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47 (1), 91-104. doi: 10.1080/03057925.2016.1153408
Hernández, A. B., & Cascón, R. (2016). Un análisis comparativo de los sistemas de formación profesional en Extremo Oriente: Los casos de China, Taiwán, Corea del Sur y Japón. Revista Internacional de Organizaciones, 17, 169-198. http://www.revista-rio.org/index.php/revista_rio/article/view/216/195
Instituto de Estadística de la Unesco. (2011). El índice de desarrollo de la educación para todos. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ED/pdf/gmr2011-efa-development-index-es.pdf
Jensen, B., Sonnemann, J., Roberts-Hull, K., & and Hunter, A. (2016). Beyond PD: Teacher professional learning in high-performing systems. National Center on Education and the Economy. https://www.ncee.org/wp-content/uploads/2015/08/BeyondPDWeb.pdf
Latorre, A., Rincón, D., & Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Experiencia.
Londoño, O. L., Maldonado, L. F., & Calderón, L. C. (2016). Guía para construir estados del arte. International Corporation of Network of Knowledge. https://iconk.org/docs/guiaea.pdf
Lowe, J., Tan, C., & Wong, T.-H. (2020). Being modern in China. A western cultural analysis of modernity, tradition and schooling in China today. British Journal of Sociology of Education. doi: 10.1080/01425692.2020.1800997
Maykut, P., & Morehouse, R. (1994). Beginning cualitative research. A philosophic and practical guide. The Falmer Press.
McKinsey & Company. (2007). How the world´s best-performing school systems come out on top. https://cutt.ly/Jzyzsom
Mendoza, E. (2022). Competencia digital, burnout y compromiso organizacional en educadores de universidades privadas en el contexto de la covid-19. Apuntes Universitarios, 12 (3). doi: 10.17162/au.v12i3.1141
Ministerio de Educación de Chile. (1990). Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza (N° 18.962). https://www.uchile.cl/portal/presentacion/normativa-y-reglamentos/8386/ley-organica-constitucional-de-ensenanza
Ministerio de Educación de Chile. (2009). Ley General de Educación 20370. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043
Ministerio de Educación de Chile. (2010). Decreto 170. Fija normas para determinar los alumnos con necesidades educativas especiales que serán beneficiarios de subvenciones para educación especial. https://www.leychile.cl/N?i=1012570yf=2010-08-25yp=
Ministerio de Educación de Chile. (2013). Orientaciones técnicas para programas de integración escolar (PIE). Gobierno de Chile. https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/09/Orientaciones-PIE-2013-3.pdf
Ministerio de Educación de Chile. (2018). Indicadores de la educación en Chile: 2010-2016. Gobierno de Chile. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2018/03/INDICADORES_baja.pdf
Ministerio de Educación de Chile. (2019). Incremento del tiempo no lectivo. Una oportunidad para potenciar el desarrollo profesional docente en la escuela. https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2019/05/Orientaciones-Horas-No-Lectivas.pdf
Ministerio de Educación de la República Popular de China. (2021). Perspectiva general sobre la educación en China. El desarrollo de la educación en el año 2019. http://es.moe.gov.cn/documents/reports/202102/t20210210_513220.html
Ministerio de Educación y Formación Profesional de España. (2019). Panorama de la educación 2019. Indicadores de la OCDE. Informe español. Versión preliminar. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/panorama-de-la-educacion-2019-indicadores-de-la-ocde-informe-espanol-version-preliminar/educacion-estadisticas-union-europea/23108
Mollo-Flores, M., & Medina-Zuta, P. (2020). La evaluación formativa: Hacia una propuesta pedagógica integral en tiempos de pandemia. Maestro y Sociedad, 17 (4), 635-651. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5235
Morales, S., & Morales, O. (2018). Comunidades profesionales de aprendizaje: de la gestión empresarial a la gestión educativa. Revista Peruana de Investigación Educativa, 10, 99-125. https://www.researchgate.net/publication/331101231_Comunidades_profesionales_de_aprendizaje_de_la_gestion_empresarial_a_la_gestion_educativa
Navarro, M. A., & Navarrete, Z. (Eds.). (2015). Educación comparada. Internacional y nacional. Sociedad Mexicana de Educación Comparada & Plaza y Valdés Editores.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Oficina de Santiago. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. (2015). Enseñanza y aprendizaje. Lograr la calidad para todos. Una mirada sobre América Latina y el Caribe. (2° ed.). http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Mirada-regional-Informe-EPT-2013-2014.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2010). PISA 2009. Results: Executive Summary. http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/46619703.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019a). Results from PISA 2018. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_QCI.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019b). What characterises upper secondary vocational education and training? Education Indicators in Focus, 68. https://read.oecd-ilibrary.org/education/what-characterises-upper-secondary-vocational-education-and-training_a1a7e2f1-en#page1
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019c). PISA 2018. Insights and interpretations. https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2020a). Guía del profesorado Talis 2018. (Vol. 2). http://www.oecd.org/education/talis/TALIS-Gu%C3%ADa-del-profesorado-TALIS-2018-Vol-II_ESP.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2020b). Resultados de Talis 2018 Volumen II. http://www.oecd.org/education/talis/TALIS2018_CN_CHL_Vol_II_es.pdf
Palacios, M. L., Medina-Zuta, P., & Deroncele, A. (2020). ¿Cómo formar la ciudadanía global desde entornos virtuales? El docente frente al trabajo colaborativo en tiempos de pandemia. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 20 (26). http://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/428
Peláez, L. E., & Montoya, J. (2013). Investigación formativa e investigación en sentido estricto: Una reflexión para diferenciar su aplicación en instituciones de educación superior. Entre Ciencia e Ingeniería, 7 (13), 20-25. https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/644
Peña, T., & Pirela, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, Cultura y Sociedad, (16), 55-81. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-17402007000100004&script=sci_abstract
Pratt, S. (2014). Achieving symbiosis: working through challenges found in co-teaching to achieve effective co-teaching relationships. Teaching and Teacher Education, (41), 1-12. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X14000249
Rappoport, S. (2012). Análisis comparado de la situación educativa en Chile y Argentina desde la década del 90. Revista Española de Educación Comparada, (19), 219-244. http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/viewFile/7584/7252
Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8 (2), 219-233. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2017/08/DOC1-co_ensenanza.pdf
Rodríguez, F. F., & Ossa, C. J. (2014) Valoración del trabajo colaborativo entre profesores de escuelas básicas de Tomé, Chile. Estudios Pedagógicos, 40 (2), 303-319. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v40n2/art18.pdf
Soto, E., & Pérez, Á. I. (2015). Lessons Studies: un viaje de ida y vuelta recreando el aprendizaje comprensivo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29 (3), 15-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27443871002
Urbina, C., Basualto, P., Durán, C., & Miranda, P. (2017). Prácticas de co-docencia: El caso de una dupla en el marco del Programa de Integración Escolar en Chile. Estudios Pedagógicos, 43 (2), 355-374. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052017000200019&lng=en&tlng=en
Vaillant, D. (2017). Directivos y comunidades de aprendizaje docente: Un campo en construcción. En J. Weinstein & G. Muñoz (Eds.), Mejoramiento y liderazgo en la escuela: Once miradas (pp. 263-294). Universidad Diego Portales. https://liderazgoeducativo.udp.cl/cms/wp-content/uploads/2020/04/Mejoramiento-y-Liderazgo-en-la-escuela.-Once-miradas.pdf
Véliz, P., Martínez, M. J., Parra, H., & Garrido, C. (2020). Integración, inclusión y justicia social: Reflexiones desde las normativas inclusivas en la educación chilena. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20 (2), 1-28. doi: 10.15517/aie.v20i2.41709.
Veillard, L. (2017). Complex transitions between different learning contexts: a case study from a French vocational school. Revista Española de Educación Comparada, (29), 160-178. http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/17552/15925
Villagómez, M. S. (2012). Nuevos desafíos para repensar la formación del profesorado ecuatoriano. Alteridad, 7(2), 116-123. doi: 10.17163/alt.v7n2.2012.03
Villalaz-Castro, E. S. & Medina-Zuta, P. (2020). El currículo universitario peruano: aspectos complejos. Maestro y Sociedad, (1), 121-136. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5184
Wang, T. (2014). Contrived collegiality versus genuine collegiality: demystifying professional learning communities in Chinese schools. Compare: A Journal of Comparative and International Education. 45(6). doi: 10.1080/03057925.2014.952953
Yunginger, K. (2019). Desarrollo profesional docente, trabajo colaborativo y red escolar: Un estudio de caso del Comité de Educadoras de Párvulos de Lo Prado. Revista Educación las Américas, 8, 1-19. doi: 10.35811/rea.v8i0.2
Zhang, H., & Egido, I. (2021). Evolución de la formación inicial del profesorado en China (1897-2019). Social and Education History, 10 (1), 47-72. doi: 10.17583/hse.2021.5204
Zhang, X., & Wong, J. L. N. (2017). How do teachers learn together? A study of school-based teacher learning in China from the perspective of organizational learning. Teachers and Teaching, 24 (2), 119-134. doi: 10.1080/13540602.2017.1388227
Zhicheng, H. (2011). El desarrollo de la pedagogía en China. Foro de Educación, 9 (13), 7-17. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=447544588002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Madeleine Lourdes Palacios Núñez, Angel Deroncele Acosta, Marcos Pablo Isasi Kámiche, Paúl Llaque
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).