Digital competence, burnout and organizational commitment in private university educators in the context of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1141

Keywords:

teacher burnout, digital competence, organizational engagement, private colleges

Abstract

The overall objective of this article is to establish the relationship between digital competence, burnout, and organizational commitment in educators at private universities in the context of COVID-19. For this, a non-experimental, cross-sectional, correlational design was used. The sampling was intentional non-probabilistic. The sample consisted of 274 teachers, between men and women from 30 to 65 years old, and belonging to private universities. The instruments were the Teacher Digital Competence Questionnaire, the Revised Teacher Burnout Questionnaire and the Organizational Commitment Questionnaire. It was found that there is a significant relationship between the variables: there is a negative and significant relationship between digital competence and burnout; a negative and significant relationship between burnout and organizational commitment; and a positive and significant relationship between digital competence and the organizational commitment of teachers. Also, the implications of the findings regarding the relevance they have for teaching performance and their impact on the training of future professionals in the context of COVID-19 are analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, C., Gallo, A., Ibarra, A., & Sánchez, J. (2018). Relación entre estrés laboral y burnout en una muestra de controladores de tráfico aéreo en Chile. Ciencias Psicológicas, 12 (2), 239-248. https://dx.doi.org/10.22235/cp.v12i2.1688

Álvarez, G., Viteri, J., Estupiñán, J., & Viteri, C. (2021). La formación continua de los docentes de la educación superior como sustento del modelo pedagógico. Revista Conrado, 17 (S1), 431-439. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1800

Bonilla, G. (2021). Globalización y movilidad humana: mejora laboral. Revista Relaciones Internacionales, (3), 65–85. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/reinter/article/view/2066

Bonilla, D., Macero, R., & Mora, E. (2018). La importancia de la capacitación en el

rendimiento del personal administrativo de la Universidad Técnica de Ambato. Revista Conrado, 14 (63), 268-273. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Cárdenas, M., Méndez, L., & González, M. (2014). Evaluación del desempeño docente, estrés y burnout en profesores universitarios. Actualidades investigativas en educación, 14 (1), 1-22. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n1/a05v14n1.pdf

Carrera, F. & Coiduras, J. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. Revista de Docencia Universitaria, 10 (2), 273-298. https://repositori.udl.cat/bitstream/handle/10459.1/47980/018608.pdf?sequence=1

Ceberio, M. & Rodriguez, S. (2020). El “Start Point” en psicoterapia: Emociones positivas, creatividad y resolución de problemas. Teoría y Práctica: Revista Peruana de Psicología, 2 (2), 1-11. http://www.revistateoriaypractica.com/index.php/rtyp/article/view/30/22

Choy, R. (2017). Burnout y desempeño laboral en docentes universitarios de una carrera en una universidad privada de Lima Metropolitana [Tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. https://hdl.handle.net/20.500.12866/1011

Cohen, J. (1992). Quantitative methods in psychology: A power primer. Psychological Bulletin, 112 (1), 155-159. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155

De Vellis, R. (2012). Scale development. Theory and applications (3ra. ed.). California: SAGE.

Diaz-Barriga, A. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4 (10), 3-21. https://doi.org/10.1016/S2007-2872(13)71921-8

Escurra, L. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología, 6 (1-2), 103-111. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/4555/4534

Espinoza, E. & Guamán, V. (2019). TIC y formación docente en enseñanza básica: Universidad Técnica de Machala. Estudio de caso. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, (21), 120-134. https://www.researchgate.net/publication/336795895_Tic_y_formacion_docente_en_ensenanza_basica_Universidad_Tecnica_de_Machala_Estudio_de_caso

Figueroa, C. (2016). Propiedades psicométricas del Cuestionario Compromiso Organizacional en trabajadores públicos de la región La Libertad [Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/263

Flores, J. & Romero, J. (2020). Globalización y educación en Nicaragua, impacto en el sistema educativo y transformación de las culturas escolares. Compromiso Social. Revista de la UNAM-Managua, 3 (1), 45-50. https://repositorio.unan.edu.ni/17048/2/admin-5-articulo-45-50.pdf

García-Ruiz, R. & Pérez, A. (2021). La competencia digital docente como clave para fortalecer el uso responsable de Internet. Campus Virtuales, 10 (1), 59-71. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/781

Jiménez, L. Arrieta, M., & Quintero, K. (2017). Síndrome de Burnout y evaluación de desempeño en docentes de la Fundación Universitaria del área andina sede Valledupar. Escenarios, 15 (1), 36-46. http://dx.doi.org/10.15665/esc.v15i1.1120

Lázaro-Cantabrana, J., Gisbert-Cervera, M., & Silva-Quiroz, J. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 63, 1-14. http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1091

López, M. & Bernal, C. (2019). El perfil del profesorado en la sociedad red: reflexiones sobre las competencias digitales de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. International Journal of Educational Research and Innovation, 11, 83-100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6669320

Manzano, A. (2020). Síndrome de burnout en docentes de una Unidad Educativa, Ecuador. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4 (16), 499-511. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.132

Maslach, C. & Jackson, S. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Organizational Behaviour, 2, 99-113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205

Mejía-Elvir, P. (2021). Reflexiones de la respuesta educativa ante la Covid-19, caso Honduras. RLEE Nueva Época, 51 (Especial), 293-312. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.389

Meyer, J. & Allen, N. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1 (1), 61-89. https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z

Ministerio de Educación (2014). Normas legales. Ley N°30220. https://www.gob.pe/busquedas?institucion=minedu&sheet=1&sort_by=none&term=ley%2030220

Morán-Quiñonez, J. (2017). Contención emocional: una necesidad para la desactivación emocional ante stress-burnout. Polo del conocimiento, 2 (11), 154-165. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/399/477

Moreno, B., Garrosa, E., & González. J. (2000). La evaluación del estrés y el burnout del profesorado: el CBR-R. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 16 (2), 151-171. https://journals.copmadrid.org/jwop/files/63238.pdf

Palacios-Núñez, M. & Deroncele-Acosta, C. (2021). La dimensión socioemocional de la competencia digital en el marco de la ciudadanía global. Maestro y Sociedad, 18 (1), 119-131. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5318/4908

Pardo, A., Ruiz, M. A., & San Martín, R. (2014). Análisis de datos en Ciencias Sociales y de la Salud (2ª ed.). Síntesis.

Pardo, A., & San Martín, R. (2015). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud II. Síntesis.

Pintado, M. & Reyes, C. (2020). Satisfacción laboral y compromiso organizacional de los docentes de la Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables-FACEAC, UNPRG; Lambayeque, 2017-2018. Revista Horizonte Empresarial, 7 (1), 15-29. http://revistas.uss.edu.pe/index.php/EMP/article/view/1347/1438

Prieto, G. & Delgado, A. (2010). Fiabilidad y validez. Papeles del psicólogo, 31 (1), 67-74. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1797.pdf

Rangel, A. (2011) Alfabetización digital: El caso de los profesores de la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Cuajimalpa [Tesis de maestría, Instituto Politécnico Nacional]. http://tesis.ipn.mx/handle/123456789/11672

Rivera, G. & Gálvez, D. (2021). Síndrome burnout en docentes y el compromiso organizacional durante la emergencia sanitaria por el covid-19. UCV-Scientia, 13 (2), 7-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8226254

Rodríguez, H. (2017). Importancia de la formación de los docentes en las instituciones educativas. Ciencia Huasteca Boletín científico de la Escuela Superior de Huejutla, 5 (9). https://doi.org/10.29057/esh.v5i9.2219

Segrera-Arellana, J., Paez-Logreira, H. & Polo-Tovar, A. (2020). Competencias digitales de los futuros profesionales en tiempos de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25 (11), 221-231. https://doi.org/10.5281/zenodo.4278352

Torrego, J., Monge, C., Pedrajas, M., & Martínez, C. (2015). Formación del profesorado en aprendizaje cooperativo y alumnos con altas capacidades: un enfoque inclusivo. Revista Latinoamericana, 9 (2), 91-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5504538

Uribe, J., Patlán, J., & García, A. (2015). Manifestaciones psicosomáticas, compromiso y burnout como consecuentes del clima y la cultura organizacional: un análisis de ruta. Revista Internacional, 60, 447-467. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0186104215300097

Velásquez, E. (2022). El estrés laboral y su relación con el desempeño de los promotores de servicio de las agencias del distrito de Magdalena del Mar, en una institución financiera, 2019-2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6 (1), 155-180. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1492

Velazque, L., Valenzuela, C., & Murillo, F. (2020). Pandemia COVID-19: repercusiones en la educación universitaria. Odontología Sanmarquina, 23 (2), 203-205. http://dx.doi.org/10.15381/os.v23i2.17766

Zavala, M., González, I. & Vázquez, M. (2019). La innovación docente para la transformación de la enseñanza en el nivel superior. Pedagogía y Sociedad, 22 (54), 272-288. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/788

Zevallos, C. (2018). Competencia en docentes de una organización educativa privada de Lima Metropolitana [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/12942

Published

2022-05-10

How to Cite

Mendoza García, E. . (2022). Digital competence, burnout and organizational commitment in private university educators in the context of COVID-19. Apuntes Universitarios, 12(3), 446–464. https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1141