Application of the ICTs in the educational sector: a review of the scientific literature of the last 5 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v11i5.929

Keywords:

ICTs, education sector, information and communication technologies, education, databases.

Abstract

The objective of this research is to analyze and compile information from theoretical and empirical studies on the application of ICTs in the education sector in the last 5 years. In this systematic review, 61 articles were considered, of which only 30 are aligned with the objective set. Likewise, it is mentioned that there are more than 10 databases, with access to this topic. However, some of them have some limitations, such as focus and application. Though only some of them were used, which were Proquest Central, Scielo, Redalyc, Dialnet and Ebsco (Premier Academic Source, Education Source, Complementary Index, OpenAIRE and Open Access Journals). The results established that the application of ICTs in the education sector is a promising approach, because both the students and the teaching staff who use these technological instruments have a certain advantage over those who do not. It is concluded that ICTs have revolutionized the field of education in a favorable way, completely changing the traditional teaching methodology, due to this, today there are scenarios in which the teaching staff and the students work using these means, thus creating technological competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, Z., Jimenez, O., Toscano, J., Luzuriaga, E. & Urrea, H. (2019). El uso de las tic como recurso para el desarrollo de habilidades de razonamiento lógico en estudiantes universitarios. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, 200-209. https://search.proquest.com/docview/2258687293?accountid=36937

Aguiar, D., Capuano, A., Diez, M., Fourés, C. & Silin, I. (2016). Cambios y permanencias en las prácticas de enseñanza con tic, Neuquén, Argentina. Ciencia, docencia y tecnología, (53), 315-341. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S185117162016000200013&lng=es&tlng=es

Alcalá, M. (2016). El mundo de la tecnología especial: las tics en la educación especial. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 2 (2),97-105. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5746/574660898008

Cariaga, R. (2018). Experiencias en el uso de las tic: análisis de relatos de docentes. Ciencia, docencia y tecnología, (56), 131-155. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851- 17162018000100006&lng=es&tlng=es.

Caro, L. & Flores, N. (2018). Programas educativos con uso de tic en la región Bogotá Cundinamarca-Colombia: un modelo de evaluación. Edmetic, 7 (1), 297-320. http://dx.doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.6746

Castro, R. (2018). Manejo de tecnología e información científica en la formación universitaria. Inclusión & Desarrollo, 5 (2), 63-82. http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.5.2.2018.63-82

Claudemir, J. (2018). El profesor y el uso de la tecnología en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 13 (3), 1092-1105. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v13.n3.2018.11190

Fernández, D., Jofre, C. & Soto, R. (2016). Prácticas docentes y tic en el nivel superior. Anuario de investigaciones, 23 (1), 105-113. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-16862016000100010&lng=es&tlng=es.

García, F. (2018). Aplicación de tics (formularios on-line) como metodología docente activa en estudios de postgrado. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1),199-207. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3498/349856428020

Hernandez, R. (2017). Impacto de las tic en la educación: retos y perspectivas/ impact of ICT on education: challenges and perspectives. Propositos y Representaciones, 5 (1), 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hernández, R., Orrego, R. & Quiñones, S. (2018). Nuevas formas de aprender: la formación

docente en el uso de las tic. Propósitos y Representaciones 6 (2), 671-701. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248

Hung, E., Sartori, A. & Marcano, B. (2019). Factores que inciden en el aprovechamiento de las tic de docentes colombianos/as. Prisma Social, (25), 464-487. https://search.proquest.com/docview/2248268645?accountid=36937

Lamos, M. (2019). Mitos y realidades del uso de las tic en la enseñanza del inglés con fines específicos. Revista de Lenguas Modernas, 30, 2019. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsdoj&AN=edsdoj.7898561fe6c64869bf2375bd727d2177&lang=es&site=eds-live

Levano-Francia, L. et al. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos y Representaciones, 7 (2). https://search.proquest.com/docview/2253100294/fulltextPDF/DBF31963C4834D7DPQ/1?accountid=36937

Maldonado, M. (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, 14 (1), 39-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4137/413755833004

Marín, V. & Sampedro-Requena, B. (2020). La realidad aumentada en educación primaria desde la visión de los estudiantes. Alteridad, 15 (1), 61-73. http://dx.doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.05

Martínez, R. & Duart, J. (2016). Nuevas tendencias de aprendizaje colaborativo en e-learning. Claves para su implementación efectiva. https://www.researchgate.net/publication/307601105_Nuevas_tendencias_de_aprendizaje_colaborativo_en_e-learning_Claves_para_su_implementacion_efectiva

Mato, D. & Álvarez, D. (2019). La implementación de tic y mdd en la práctica docente de educación primaria. Campus Virtuales, 8 (2), 73–84. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=139557141&lang=es&site=eds-live

Mendoza, R. & Quiroz, P. (2019). Tecnologías de la información y las comunicaciones más utilizadas por universitarios. 3c Tic, 8 (4), 27-43. http://dx.doi.org/10.17993/3ctic.2019.84.27-43

Molina, L. & Mesa, F. (2018). Las tic en escuelas rurales: realidades y proyección para la integración. Praxis & Saber, 9 (21), 75-98. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8924

Morales, E., Morales, E. & Chiluisa, J. (2017). Las tics en la educación intercultural. Revista Publicando. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6115191

Otero, A., Rivera, W., Pedraza, C. & Canay, J. (2019). Tic para la educación: sistema adaptativo basado en mecanismos de aprendizaje automático para la apropiación de tecnologías en estudiantes de educación media. Revista Telos, 21 (3), 526–543. https://doi.org/10.36390/telos213.03

Peláez, R., Morales, J., Lara, C. & Tumbaco, M. (2018). Las TICs y el uso de evea en instituciones de educación básica en Guayaquil-Ecuador. Revista Lasallista de Investigación, 15 (2),131-140. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=695/69559233011

Plaza de la Hoz, J. (2017). Benefits and drawbacks of adolescent ICT use: the students’ point of view; ventajas y desventajas del uso adolescente de las tic: visión de los estudiantes. Revista Complutense de Educación. https://doi.org/10.5209/RCED.53428

Reyes, R. & Prado, A. (2020). Las tecnologías de información y comunicación como herramienta para una educación primaria inclusiva. Revista Educación, 44 (2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=440/44062184011

Sánchez, J., González, A. & Monroy, A. (2019). La formación de docentes normalistas: de la tradición pedagógica a los entornos virtuales de aprendizaje. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10 (19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.539

Sánchez-García, J. y Toledo-Morales, P. (2018). Uso de las tecnologías de la

información y comunicación en la enseñanza de historia. Aposta Revista de Ciencias Sociales, 78, 8-32. http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/ptoledo.pdf

Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E. & Hernández, H. (2019). Estrategias pedagógicas en procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación superior incluyendo tecnologías de la información y las comunicaciones. Información tecnológica, 30 (3), 277-286. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

Sandia, B., Luzardo, M. & Aguilar-Jiménez, A. (2019). Apropiación de las tecnologías de información y comunicación como generadoras de innovaciones educativas. Ciencia, docencia y tecnología, (58), 267-289. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17162019000100010&lng=es&tlng=es.

Sapién, A., Piñón, L., Gutiérrez, M. & Bordas, J. (2020). La Educación superior durante la contingencia sanitaria covid-19: Uso de las tic como herramientas de aprendizaje. Caso de estudio: alumnos de la Facultad de Contaduría y Administración. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 309–328. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1479

Suasnabas, L., Avila, W., Chong, E. & Rodriguez, V. (2017). Las tics en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. Revista Científica Dominio de las ciencias. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6326781

Varela-Ordorica, S. & Valenzuela-González, J. (2020). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. Revista Electrónica Educare, 24 (1), 172-191. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.10

Zhizhko, E. (2018). Las tic y tutoría virtual en la educación de personas jóvenes y adultas en méxico. Voces De La Educación, 3 (6), 204-217. https://search.proquest.com/docview/2189573264?accountid=36937

Published

2021-11-08

How to Cite

Gutiérrez-Palomino, B. A. ., Ludeña-Gavino, S. B. ., Flores-Castañeda, R. O., Acuña-Meléndez, M. E. ., Olaya-Cotera, S. ., & Andrade-Diaz, E. M. (2021). Application of the ICTs in the educational sector: a review of the scientific literature of the last 5 years. Apuntes Universitarios, 12(1), 207–220. https://doi.org/10.17162/au.v11i5.929