Application of the ICTs in the educational sector: a review of the scientific literature of the last 5 years
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i5.929Keywords:
ICTs, education sector, information and communication technologies, education, databases.Abstract
The objective of this research is to analyze and compile information from theoretical and empirical studies on the application of ICTs in the education sector in the last 5 years. In this systematic review, 61 articles were considered, of which only 30 are aligned with the objective set. Likewise, it is mentioned that there are more than 10 databases, with access to this topic. However, some of them have some limitations, such as focus and application. Though only some of them were used, which were Proquest Central, Scielo, Redalyc, Dialnet and Ebsco (Premier Academic Source, Education Source, Complementary Index, OpenAIRE and Open Access Journals). The results established that the application of ICTs in the education sector is a promising approach, because both the students and the teaching staff who use these technological instruments have a certain advantage over those who do not. It is concluded that ICTs have revolutionized the field of education in a favorable way, completely changing the traditional teaching methodology, due to this, today there are scenarios in which the teaching staff and the students work using these means, thus creating technological competencies.Downloads
References
Acosta, Z., Jimenez, O., Toscano, J., Luzuriaga, E. & Urrea, H. (2019). El uso de las tic como recurso para el desarrollo de habilidades de razonamiento lógico en estudiantes universitarios. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, 200-209. https://search.proquest.com/docview/2258687293?accountid=36937
Aguiar, D., Capuano, A., Diez, M., Fourés, C. & Silin, I. (2016). Cambios y permanencias en las prácticas de enseñanza con tic, Neuquén, Argentina. Ciencia, docencia y tecnología, (53), 315-341. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S185117162016000200013&lng=es&tlng=es
Alcalá, M. (2016). El mundo de la tecnología especial: las tics en la educación especial. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 2 (2),97-105. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5746/574660898008
Cariaga, R. (2018). Experiencias en el uso de las tic: análisis de relatos de docentes. Ciencia, docencia y tecnología, (56), 131-155. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851- 17162018000100006&lng=es&tlng=es.
Caro, L. & Flores, N. (2018). Programas educativos con uso de tic en la región Bogotá Cundinamarca-Colombia: un modelo de evaluación. Edmetic, 7 (1), 297-320. http://dx.doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.6746
Castro, R. (2018). Manejo de tecnología e información científica en la formación universitaria. Inclusión & Desarrollo, 5 (2), 63-82. http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.5.2.2018.63-82
Claudemir, J. (2018). El profesor y el uso de la tecnología en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 13 (3), 1092-1105. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v13.n3.2018.11190
Fernández, D., Jofre, C. & Soto, R. (2016). Prácticas docentes y tic en el nivel superior. Anuario de investigaciones, 23 (1), 105-113. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-16862016000100010&lng=es&tlng=es.
García, F. (2018). Aplicación de tics (formularios on-line) como metodología docente activa en estudios de postgrado. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1),199-207. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3498/349856428020
Hernandez, R. (2017). Impacto de las tic en la educación: retos y perspectivas/ impact of ICT on education: challenges and perspectives. Propositos y Representaciones, 5 (1), 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
Hernández, R., Orrego, R. & Quiñones, S. (2018). Nuevas formas de aprender: la formación
docente en el uso de las tic. Propósitos y Representaciones 6 (2), 671-701. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248
Hung, E., Sartori, A. & Marcano, B. (2019). Factores que inciden en el aprovechamiento de las tic de docentes colombianos/as. Prisma Social, (25), 464-487. https://search.proquest.com/docview/2248268645?accountid=36937
Lamos, M. (2019). Mitos y realidades del uso de las tic en la enseñanza del inglés con fines específicos. Revista de Lenguas Modernas, 30, 2019. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsdoj&AN=edsdoj.7898561fe6c64869bf2375bd727d2177&lang=es&site=eds-live
Levano-Francia, L. et al. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos y Representaciones, 7 (2). https://search.proquest.com/docview/2253100294/fulltextPDF/DBF31963C4834D7DPQ/1?accountid=36937
Maldonado, M. (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, 14 (1), 39-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4137/413755833004
Marín, V. & Sampedro-Requena, B. (2020). La realidad aumentada en educación primaria desde la visión de los estudiantes. Alteridad, 15 (1), 61-73. http://dx.doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.05
Martínez, R. & Duart, J. (2016). Nuevas tendencias de aprendizaje colaborativo en e-learning. Claves para su implementación efectiva. https://www.researchgate.net/publication/307601105_Nuevas_tendencias_de_aprendizaje_colaborativo_en_e-learning_Claves_para_su_implementacion_efectiva
Mato, D. & Álvarez, D. (2019). La implementación de tic y mdd en la práctica docente de educación primaria. Campus Virtuales, 8 (2), 73–84. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=139557141&lang=es&site=eds-live
Mendoza, R. & Quiroz, P. (2019). Tecnologías de la información y las comunicaciones más utilizadas por universitarios. 3c Tic, 8 (4), 27-43. http://dx.doi.org/10.17993/3ctic.2019.84.27-43
Molina, L. & Mesa, F. (2018). Las tic en escuelas rurales: realidades y proyección para la integración. Praxis & Saber, 9 (21), 75-98. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8924
Morales, E., Morales, E. & Chiluisa, J. (2017). Las tics en la educación intercultural. Revista Publicando. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6115191
Otero, A., Rivera, W., Pedraza, C. & Canay, J. (2019). Tic para la educación: sistema adaptativo basado en mecanismos de aprendizaje automático para la apropiación de tecnologías en estudiantes de educación media. Revista Telos, 21 (3), 526–543. https://doi.org/10.36390/telos213.03
Peláez, R., Morales, J., Lara, C. & Tumbaco, M. (2018). Las TICs y el uso de evea en instituciones de educación básica en Guayaquil-Ecuador. Revista Lasallista de Investigación, 15 (2),131-140. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=695/69559233011
Plaza de la Hoz, J. (2017). Benefits and drawbacks of adolescent ICT use: the students’ point of view; ventajas y desventajas del uso adolescente de las tic: visión de los estudiantes. Revista Complutense de Educación. https://doi.org/10.5209/RCED.53428
Reyes, R. & Prado, A. (2020). Las tecnologías de información y comunicación como herramienta para una educación primaria inclusiva. Revista Educación, 44 (2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=440/44062184011
Sánchez, J., González, A. & Monroy, A. (2019). La formación de docentes normalistas: de la tradición pedagógica a los entornos virtuales de aprendizaje. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10 (19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.539
Sánchez-García, J. y Toledo-Morales, P. (2018). Uso de las tecnologías de la
información y comunicación en la enseñanza de historia. Aposta Revista de Ciencias Sociales, 78, 8-32. http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/ptoledo.pdf
Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E. & Hernández, H. (2019). Estrategias pedagógicas en procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación superior incluyendo tecnologías de la información y las comunicaciones. Información tecnológica, 30 (3), 277-286. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277
Sandia, B., Luzardo, M. & Aguilar-Jiménez, A. (2019). Apropiación de las tecnologías de información y comunicación como generadoras de innovaciones educativas. Ciencia, docencia y tecnología, (58), 267-289. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17162019000100010&lng=es&tlng=es.
Sapién, A., Piñón, L., Gutiérrez, M. & Bordas, J. (2020). La Educación superior durante la contingencia sanitaria covid-19: Uso de las tic como herramientas de aprendizaje. Caso de estudio: alumnos de la Facultad de Contaduría y Administración. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 309–328. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1479
Suasnabas, L., Avila, W., Chong, E. & Rodriguez, V. (2017). Las tics en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. Revista Científica Dominio de las ciencias. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6326781
Varela-Ordorica, S. & Valenzuela-González, J. (2020). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. Revista Electrónica Educare, 24 (1), 172-191. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.10
Zhizhko, E. (2018). Las tic y tutoría virtual en la educación de personas jóvenes y adultas en méxico. Voces De La Educación, 3 (6), 204-217. https://search.proquest.com/docview/2189573264?accountid=36937
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Bryan Axel Gutiérrez-Palomino, Steven Brandhon Ludeña-Gavino, Rosalynn Ornella Flores-Castañeda, María Eudelia Acuña-Meléndez, Sandro Olaya-Cotera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).