Digital skills and teaching performance in the communication area of secondary education, in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i5.928Keywords:
skills, digital, performance, teacher, communication, computing, education.Abstract
The objective of this research was to analyze how the digital skills of teachers in the communication course in high school generated learning in times of pandemic. The qualitative approach was applied as a methodology, based on the socio-critical interpretive model and grounded theory design, well-founded, using the semi-structured interview with a sample of three teachers from the area of communication, six students and six parents of the third and fourth grades, through the a priori matrix and triangulation. The results show that the government provision for remote work, the educational community received it very dissatisfied, since there were no conditions to face a remote education, whose face-to-face separation implied putting digital skills into practice, with teachers finding themselves at the basic level with step to intermediate, thanks to their self-training and training, achieving not very satisfactory learning, because several students had little use of the cell phone, limited internet, others did not have, some climbed the trees or highest hills in their area, or they were developing the reprints satisfactorily. On the other hand, parents expressed that this pandemic doubled their responsibilities towards their children. In conclusion, learning in the area of communication is linked to digital skills with the student's available material, otherwise, learning is weakened in distance education, so it is time to promote challenges in the face of digital literacy.Downloads
References
Aguirre R. (2020). COVID-19 y la Educación Virtual Ecuatoriana. Investigación Académica 1(2). https://investigacionacademica.com/index.php/revista/article/view/24/39
Almeida, A. (2021). Digital Skills and Their Relevance to the COVID-19 Innovative Responses in the European Union. Polytechnic Institute of Gaya. 13 (3). https://www.igi-global.com/article/digital-skills-and-their-relevance-to-the-covid-19-innovative-responses-in-the-european-union/279599
Anaya, T. (2021). Escuelas rurales en el Perú: factores que acentúan las brechas digitales en tiempos de pandemia (COVID- 19) y recomendaciones para reducirlas. Pontificia Universidad Católica del Perú. 30 (58). http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/23568
Beardsley, (2021). Emergency education effects on teacher abilities and motivation to use digital technologies. British Journal of Educational Technology. 52 (4). https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/bjet.13101
Bocchio, M. (2020). Consecuencias del Cierre de Escuelas por el Covid-19 en la Desigualdades Educativas. Universidad Nacional de Córdoba. 9 (3). https://revistas.uam.es/riejs/search/authors/view?givenName=Mar%C3%ADa%20Cecilia%20&familyName=Bocchio&affiliation=&country=AR&authorName=Bocchio%2C%20Mar%C3%ADa%20Cecilia%20
Burgos Angulo, (2020). La relajación y estrés laboral en el personal docente: una revisión sistemática. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25 (266), 109-123. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/download/1617/1250?inline=1
Cabrera, M. (2021). Desempeño docente en el desarrollo de competencias matemáticas en educación preescolar: una revisión sistemática. Revista científica hacedor, Aiapaec, 1 (5). http://revistas.uss.edu.pe/index.php/HACEDOR/article/view/1619
Casanova, H. (2020). Educación y pandemia: el futuro que vendrá. Consejo Mexicano de Ciencias Sociales. Casanova. https://www.comecso.com/wp-content/uploads/2020/08/Covid-12_Casanova.pdf
Cerrón, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la ciencia 9 (17). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/59/59717003/59717003.pdf
Charres, H. (2018). Triangulación: Una herramienta adecuada para las investigaciones en las ciencias administrativas y contables. Revista FAECO Sapiens, 1 (1). http://revistas.up.ac.pa/index.php/faeco_sapiens/article/view/575
Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14 (1). https://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf
Criollo, S. (2021). Tecnologías de aprendizaje móvil para la educación: beneficios y cuestiones pendientes. Applied sciences 11 (9). https://www.mdpi.com/2076-3417/11/9/4111
Colás B. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Comunicar 27 (61). https://doi.org/10.3916/C61-2019-02
Cóndor (2019). La evaluación al desempeño directivo y docente como una oportunidad para mejorar la calidad educativa. Revista Cátedra 2 (1). http://200.12.169.32/index.php/CATEDRA/article/view/1436
Diaz, D. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: Una mirada desde la Educación. Revista Innova Educación 3 (1). https://www.researchgate.net/publication/348855352_Competencias_digitales_en_el_contexto_COVID_19_una_mirada_desde_la_educacion
Fuster G. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7 (1), 201-229. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000100010
García, I. (2021). Mapeo de la colaboración de los maestros par el éxito escolar. Taylor & Francis online. https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09243453.2021.1925700?scroll=top&needAccess=true
Jorna, A. (2021). Gestión de los riesgos sanitarios en el enfrentamiento a la COVID-19 en Cuba. Revista Cubana de Salud Pública 46 (1). https://www.scielosp.org/article/rcsp/2020.v46suppl1/e2696/
Loor, M. (2020). Uso de las TIC como estrategia de enseñanza para docentes de Educación General Básica en la zona rural. Revista Científica 6 (2) https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1246/0
Marcillo, S. (2021). La gestión educativa y su influencia en los nuevos desafíos del desarrollo curricular en la Unidad Educativa Bartolomé Garelli. Universidad Espíritu Santo 6 (1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7897384
Medina, S. (2021). El aprendizaje cooperativo y sus implicancias en el proceso educativo del siglo XXI. Revista de la Universidad Internacional del Ecuador 30 (58). http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/23568
Moreno-Guerrero, A., Miaja-Chippirraz, N., Bueno-Pedrero, Ana & Borrego-Otero, L. (2020), El área de información y alfabetización informacional de la Competencia digital docente en España, Revista electrónica educare 24 (3) https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/11475/20101
Orozco A. (2020). La Enseñanza aprendizaje de las Ciencias Sociales. Historias de vida de tres maestras de Educación Secundaria de Managua. FAREM-Estelí 34, (4-19). https://www.lamjol.info/index.php/FAREM/article/view/10004
Peñaherrera, W. (2021). Covid- 19: La transformación de la educación en el Ecuador mediante la inclusión de herramientas tecnológicas en las clases virtuales. Revista Científica Dominio de las Ciencias 7 (1). https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1684
Pérez, A. (2020). Competencia digital docente para la reducción de la brecha digital: Estudio comparativo de España y Costa Rica. Revista Tripodos, 46. http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/790
Schenke, E. & Pérez, M. I. (2018). Un abordaje teórico de la investigación cualitativa como enfoque metodológico. Revista Acta Geográfica 12 (30). https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/5201/2603
Sucari, W. (2019). Participación familiar en la educación escolar Perú. Universidad Nacional del Altiplano y Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Innova Educación 1 (1) http://www.revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/1/3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luis Alberto Torres Inga, León Huamán Ramos, Alison Marisu Amancio Anzuhueldo, Sebastián Sánchez Díaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).