Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i3.708Keywords:
Reading comprehension; cognition; achievement motivation; interventionAbstract
The purpose of this study was to determine if there is a significant difference in the level of reading comprehension between a pretest and a posttest, in students of an open high school in Nuevo León (Mexico) after an intervention based on motivation and metacognitive strategies. A quasi-experimental quantitative design was used with an intervention of 14 weeks between the application of both measurements. The sample consisted of 18 students to whom three instruments were applied, the Cloze Test to measure reading comprehension, the Attributional Motivation Scale of General Achievement and the Inventory of General Metacognitive Strategies. The findings showed that there is a significant difference in reading comprehension (t (17) = 3.653, p = .002, Cohen'sd = 0.86) and metacognitive strategies (W = 30.00, p = .017, Biserial correlation r = 0.649) between the pretest and the posttest, although it was not significant in the level of motivation (t (17) = -0.341, p = .737, Cohen'sd = 0.008). In conclusion, through the execution of an intervention program in metacognitive strategies and motivation towards reading, an improvement in the level of reading comprehension of the participants was obtained.Downloads
References
Alaís Grillo, A., Leguizamón Sotto, D. V. y Sarmiento Ceballos, J. I. (2015). Comprensión lectora y desarrollo de estrategias cognitivas con el apoyo de un recurso TIC. Revista Educación y Desarrollo Social, 9(1), 132-143. https://doi.org/10.18359/reds.556
Alcas Zapata, N., Alarcón Diaz, M. A., Alarcón Diaz, H. H., Gonzáles LLontop, R. y Rodríguez Fuentes, A. (2019). Estrategias metacognitivas y comprensión lectora en estudiantes universitarios. Apuntes Universitarios, 9(1), 36-45. https://doi.org/10.17162/au.v9i1.348
Alemán Marichal, B., Navarro de Armas, O. L., Suárez Díaz, R. M., Izquierdo Barceló, Y. y Encinas Alemán, T. C. (2018). La motivación en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje en carreras de las ciencias médicas. Revista Médica Electrónica, 40(4), 1257-1270. http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2307
Alemany Arrebola, I., Campoy Barreiro, C., Ortiz Gómez M. M. y Benzaquén Chocrón, R. (2015). Las orientaciones de meta en el alumnado de secundaria: Un análisis en un contexto multicultural. Publicaciones, 45, 83-100. https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/5790
Al-Mekhlafi, A. M. (2018). EFL Learners metacognitive awareness of reading strategies. International Journal of Instruction, 11(2), 297-308. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11220a
Aşıkcan, M. y Saban, A. (2018). Prospective teacher’s metacognitive awareness levels of reading strategies. Cypriot Journal of Educational Science, 8(1), 23-30. https://doi.org/10.18844/cjes.v13i1.3310
Backhoff Escudero, E. (2019, diciembre 9). México en PISA 2018. Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=2059
Cabero Almenara, J., Piñero Virué, R. y Reyes Rebollo, M. M. (2018). Material educativo multimedia para el aumento de estrategias metacognitivas de comprensión lectora. Perfiles Educativos, 40(159), 144-159. http://www.perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58042/51635
Calderón Ibañez, A. y Quijano Peñuela, J. (2010). Características de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista Estudios Socio-Jurídicos, 12(1), 337-364. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/sociojuridicos/article/view/1195
Cano Vela, A. G. (2015). Estrategias de comprensión lectora para estudiantes de magisterio. Educatio Siglo XXI, 33(2), 123-140. https://doi.org/10.6018/j/232721
Castrillón Rivera, E. M., Morillo Puente, S. y Restrepo Calderón, L. A. (2020). Diseño y aplicación de estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 203-231. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a10
Channa, M. A., Nordin, Z. S., Siming, I. A., Chandio, A. A. y Koondher, M. A. (2015). Developing reading comprehension through metacognitive strategies: A review of previous studies. English Language Teaching, 8(8), 181-186. http://doi.org/10.5539/elt.v8n8p181
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. (2da ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Cohen, J. (1992). Cosas que he aprendido (hasta ahora). Anales de Psicología, 8(1-2), 3-18. https://revistas.um.es/analesps/article/view/28521
De Souza Siqueira, T. G. (2016). Lectura, biblioteca e inclusión social: Importancia de la promoción de la lectura en comunidades ribereñas en Amazonas, Brasil. Información, Cultura y Sociedad, 34, 93-106. https://doi.org/10.34096/ics.i34.2256
Durán-Aponte, E. y Pujol, L. (2013). Escala atribucional de motivación de logro general (EAML-G): adaptación y análisis de sus propiedades psicométricas. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 39(1), 83-97. https://doi.org/10.4067/s0718-07052013000100005
Echevarría, H. D. (2016). Diseños de investigación cuantitativa en psicología y educación (1ra ed.). UniRio. https://www.unrc.edu.ar/unrc/comunicacion/editorial/repositorio/
-987-688-166-1.pdf
Espino Dragustinovis, D. y Sánchez Tovar, Y. (2018). La motivación y las emociones, factores clave para la comprensión lectora universitaria. Educiencia, 2(3), 22-26. https://educiencia.uat.edu.mx/index.php/Educiencia/article/view/34
Filiz, S. B., Erol, M. y Erol, A. (2018). Investigating the correlation between the frequency of using metacognitive reading strategies and non-routine problem solving successes in fifth grade students. Universal Journal of Educational Research, 6(8), 1795-1802. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060824
Gómez, J. H. y Sanabria Marín, K. M. (2018). Estrategias Metacognitivas: Engranaje de la comprensión lectora. La Tercera Orilla, (21), 51-64. https://doi.org/10.29375/21457190.3475
Guerra García, J. y Guevara Benítez, C. Y. (2017). Variables académicas, comprensión lectora, estrategias y motivación en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 78-90. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1125
Guerra García, J., Guevara Benítez, C. y Robles Montijo, S. (2014). Validación del inventario de estrategias metacognoscitivas y motivación por la lectura (IEMML) en estudiantes de psicología. Psicogente, 17(31), 17-32. https://doi.org/10.17081/psico.17.31.419
Hernández Vásquez, N. E. (2015). Estrategias metacognitivas y comprensión de lectura en los estudiantes de Psicología de una Universidad Nacional (Tesis de maestría). Universidad Nacional Federico Villareal, San Miguel, Perú.
Huertas Bustos, A. P., Vesga Bravo, G. J. y Galindo León, M. (2014). Validación del instrumento inventario de habilidades metacognitivas (MAI) con estudiantes colombianos. Praxis & Saber, 5(10), 56-74. https://doi.org/10.19053/22160159.3022
Huilcapi Masacon, M. R., Castro López, G. A. y Jácome Lara, G. A. (2017). Motivación: las teorías y su relación en el ámbito empresarial. Dominio de las Ciencias, 3(2), 311-333. https://doi.org/10.23857/dc.v3i2.332
Khoshsima, H. y Amiri Samani, E. (2015). The most frequent metacognitive strategies used in Reading comprehension among ESP learners. Advances in Languaje and Literary Studies, 6(1), 180-188. https://doi.org/10.7575/aiac.alls.v.6n.1p.180
Larrañaga, E. y Yubero S. (2015). Evaluación de las estrategias metacognitivas de comprensión de textos narrativos. Ocnos, 14, 18-27. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.14.02
López Jurado, A. L. (2015). Estrategias metacognitivas de comprensión de lectura en el aula de español como segunda lengua o lengua extranjera. Filología y Lingüística, 41, 113-125. https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.23743
Mato Vázquez, D., Espiñeira, E. y López Chao, V. A. (2017). Impacto del uso de estrategias metacognitivas en la enseñanza de las matemáticas. Perfiles Educativos, 39(158), 91 111. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.158.58759
Mengual García, E. Z. (2017). Metacomprensión e inteligencia emocional: relación e influencia en la comprensión lectora en alumnado de 5º y 6º de educación primaria (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. https://eprints.ucm.es/43467/1/T38947.pdf
Meniado, J. C. (2016). Metacognitive Reading Strategies, Motivation, and Reading Comprehension Performance of Saudi EFL Students. English Language Teaching, 9(3), 117-129. http://doi.org/10.5539/elt.v9n3p117
Munayco Medina, A. (2018). Influencia de los organizadores gráficos en la comprensión lectora de textos expositivos y argumentativos. Comuni@cción, 9(1), 5-13. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682018000100001
Muñoz Muñoz, Á. E. y Ocaña de Castro, M. (2017). Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 223-244. https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5865
Muñoz, C., Valenzuela, J., Avendaño, C. y Núñez, C. (2016). Mejora en la motivación por la Lectura Académica: la mirada de estudiantes motivados. Ocnos: Revista de Estudios Sobre Lectura, 15(1), 52-68. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.941
Nasab, M. S. B. y Motlagh, S. F. P. (2015). A complete review for metacognitive, cognitive, and social/affective strategies as essential components of learning strategies and their relationships with EFL learners' reading comprehension promotion. Advances in Language and Literary Studies, 6(3), 166-184. https://doi.org/10.7575/aiac.alls.v.6n.3p.166
Navarro, M., Orellana, P. y Baldwin, P. (2018). Validación de la Escala de Motivación Lectora en estudiantes chilenos de enseñanza básica. Psykhe, 27(1), 1-17. https://doi.org/10.7764/psykhe.27.1.1078
Neira Martínez, A. C., Reyes Reyes, F. T. y Riffo Ocares, B. E. (2015). Experiencia académica y estrategias de comprensión lectora en estudiantes universitarios de primer año. Literatura y Lingüística, 31, 221-244. https://doi.org/10.4067/S0716-58112015000100012
Núñez Benavidez, G.I. (2016). Aprendizaje de competencias versus aprendizaje de contenidos científicos. La competencia científica de explicar fenómenos científicamente relacionados con la estructura de la materia. Granada: Universidad de Granada. [http://hdl.handle.net/10481/43560]
OECD. (2019). PISA 2018 results. http://www.oecd.org/pisa/Combined_Executive_Summaries_PISA_2018.pdf
Orbegoso G., A. (2016). La motivación intrínseca según Ryan & Deci y algunas recomendaciones para maestros. Lumen: Educare, 2(1), 75-93. https://doi.org/10.19141/2447-5432/lumen.v2.n1.p.75-93
Osorio Sánchez, A., Mendoza Vargas, E. y Ballesteros Ballesteros, E. (2018). Importancia de la lectura en el desarrollo de las habilidades investigativas del estudiante universitario. Ciencia sociales y económicas, 2(1),71–91. https://doi.org/10.18779/csye.v2i1.267
Paba Barbosa, C. y González Sanjuán, R. (2014). La actividad metacognitiva y la comprensión lectora en estudiantes de décimo grado. Psicología Desde el Caribe, 31(1), 79-102. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/5185
Ramírez Peña, P., Rossel Ramírez, K. y Nazar Carter, G. (2015). Comprensión lectora y metacognición: Análisis de las actividades de lectura en dos textos de estudio de la asignatura de lenguaje y comunicación de séptimo año básico. Estudios Pedagógicos, 41(2), 213-231. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000200013
Ruvalcabar Estrada, O. y Rodríguez Gómez, J. (noviembre 2019). Las estrategias metacognitivas y la motivación de logro asociadas con la comprensión lectora. [Sesión de Congreso]. XV Congreso nacional de investigación educativa, Acapulco, México. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/doc/0958.p
Sánchez, H., Reyes, C. y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Lima: Universidad Ricardo Palma. http://repositorio.urp.edu.pe/handle/URP/1480
Schunk, D. H. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa (6ta ed.). Pearson Educación.
Sedano Fernández, M. (2015). Leer en el aula: propuesta para mejorar la lectura en secundaria. Opción, 31(6), 1136-1159. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20789/20668
UNESCO. (2017). Más de la mitad de los niños y adolescentes en el mundo no está aprendiendo. Ficha informativa 46, 1-25. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs46-more-than-half-children-not-learning-2017-sp.pdf
Valenzuela, M. Á. (2019). ¿Qué hay de nuevo en la metacognición? Revisión del concepto, sus componentes y términos afines. Educação e Pesquisa, 45(39), 1-20. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945187571
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Otoniel Ruvalcabar-Estrada, Jorge A. Hilt, Jorge Omar Trisca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).