Institutional image and missionary development as predictors of school satisfaction
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i3.703Keywords:
Mission; perception; image; student satisfaction.Abstract
The variables institutional image and missionary fulfillment as predictors of student satisfaction are part of a correlational quantitative investigation, applied to 163 students from the 20 Adventist Educational Institutions of the South Colombian Union. The purpose is to know the correlation between student satisfaction as a recipient of the services of the Adventist educational system, and the variables of institutional image and missionary fulfillment, for the purposes of loyalty and retention of current students. A linear regression analysis was carried out by the method of successive steps, by which it was found that the variables, perception of the institutional image and perception of missionary fulfillment explain 47.9% the variance of student satisfaction.Downloads
References
Álvarez, J., Chaparro, E., & Reyes, D. (2015). Estudio de la satisfaccion de estudiantes con servicios educativos brindados por instituciones de educ superior. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 13(2), 5–26. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2788
Ballvé, A. M., & Debeljuh, P. (2006). Misión y valores. La empresa en busca de su sentido. Buenos Aires: Grupo Editorial Planeta.
Bartolomé, A., Blanco, O., Hernández, R., y Murguey, V. (2006). Calidad en la enseñanza universitaria (una experiencia institucional). Geoenseñanza, 11(2), 163–173. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36012425003
Cahuana Sáncheza, J. H. (2018). Calidad de los servicios educativos y la satisfacción de los clientes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Muro de La Investigación, 1(2). https://doi.org/10.17162/rmi.v1i2.758
Cardona, M. S. (2015). Educación para la cultura de la paz. Una aproximación psicopedagógica. Ediciones USTA.
Díaz, F. (1995). La predicción del rendimiento académico en la universidad: un ejemplo de aplicación. Enseñanza, 13, 43–61. https://revistas.usal.es/index.php/0212-5374/article/view/4054
Dumont, J. R. D., Lira, L. A. N., & Limaco, K. V. C. (2018). Influencia de las competencias gerenciales y la gestión por resultados en la imagen institucional. Fides et Ratio-Revista de Difusión Cultural y Científica de La Universidad La Salle En Bolivia, 16(6), 169–197. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2071-081X2018000200010&lng=pt&nrm=iso
Duque Oliva, E. J., y Carvajal Prieto, L. A. (2015). La identidad organizacional y su influencia en la imagen: una reflexión teórica - Organizational identity and its influence on image: A theoretical reflection. Suma de Negocios, 6(13), 114–123. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.08.011
Fred, D. (2003). Conceptos de administración estrategica. México: Pearson.
Gento Palacios, S., y Vivas García, M. (2003). El SEUE: un instrumento para conocer la satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación. Acción Pedagógica, 12(2), 16–27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2972060
Gómez, S., López, M., Reyes, R., y Gama, L. (2013). Lealtad, satisfacción y rendimiento académico en los estudiantes de la uaslp-uamzm - Dialnet. Revista De Investigaciones. https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/55
González, A. J., Carrillo, B. T., y Robles, J. (2011). Evaluación de la satisfacción académica de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Nayarit. Revista Fuente 3(6), 46–56. http://dspace.uan.mx:8080/jspui/handle/123456789/1431
Grajales Guerra, T., y León Vásquez, V. (2007). Importancia y efectividad de la filosofía educativa adventista en Chile. RIEE | Revista Internacional de Estudios En Educación, 7(2), 82–94. https://doi.org/10.37354/riee.2007.072
Guédez, C., y Osta, K. (2012). Factores de la Imagen Institucional Universitaria: perspectiva desde un sector del público interno, personal administrativo. Revista Ingeniería Industrial, 11, 71–84. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/RI/article/view/28
Hanns, de la F. M., Mercedes, M. N., & María Jesús, R. R. (2010). Análisis De La Satisfacción Universitaria En La Facultad De Ingeniería De La Universidad De Talca / Analysis of Satisfaction of Students of the Faculty of Engineering of Universidad De Talca. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería VO - 18, 18(3), 350. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052010000300009.
Hax, A., y Majluf, N. (1997). Estrategias para el liderazgo competitivo (Granica). Buenos Aires: Granica.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collados, C., & Del Pilar Baptita, M. (2010). Metodología de la investigación (Sexta). México: Interamericanada de editores.
ISO. (2005). sistema de gestión de la calidad - Fundamentos y vocabulario. Normativa ISO, 2005, 42.
Klinger, R., Olaya, J., Canaval, J., Giraldo, A., Mosquera, J., & Bermudez, M. (2014). Medición de la imagen institucional de una universidad entre estudiantes de último año de educación secundaria. Sophia, 10(1), 83–94. https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/220
Kotler, P., y Keller, K. L. (2012). Información del beneficiario. México: Pearson Education.
Maragno Coral, S., de Souza, P., & Jao Lunkes, R. (1981). Misión institucional: Análisis de los principales elementos propuestos por Pearce II (1982) presentes en las misiones de los hoteles de Santa Catarina, Brasil. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Maragno Coral, S., de Souza, P., y Lunkes, R. (2014). Misión institucional: Análisis de los principales elementos propuestos por Pearce II (1982) presentes en las misiones de los hoteles de Santa Catarina, Brasil. Estudios y Perspectivas En Turismo, 23(3), 467–483. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180731336003
Martín, C. V., Agustín, M. A., Arturo, V. R., y Joaquin, V. Q. (2015). La satisfacción estudiantil universitaria: análisis estratégico a partir del análisis de factores. Industrial Data, 18(1), 9–18. https://doi.org/10.15381/idata.v18i1.12062
Mejía, J. F., & López, D. (2016). Modelo de Calidad de E-learning para Instituciones de Educación Superior en Colombia E-learning Quality Model for Higher Education Institutions in Colombia. Formación Universitaria, 9(2), 59–72. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000200007
Meza Escobar, M. (1996). Imagen institucional de la Universidad de Montemorelos percibida por públicos selectos. Tesis de doctorado. Universidad de Montemorelos. http://dspace.biblioteca.um.edu.mx/xmlui/handle/20.500.11972/753
Orellana López, D., y Sánchez Gómez, M. (2006). Técnicas de recolección de datos en entornos virtuales más usadas en la investigación cualitativa. Revista de Investigación Educativa, RIE, 24(1), 205–222. https://revistas.um.es/rie/article/view/97661
Pamies, D. S. (2004). De la calidad de servicio a la fidelidad del cliente. Madrid: ESIC.
Poza Lara, C. (2008). Técnicas estadísticas multivariantes para la generación de variables latentes. Revista Escuela de Administración de Negocios, 64(0120–8160), 89–99.
Reyes Hernandéz, S. P. (2014). Calidad del servicio para aunmentar la satisfacción del cliente de la asociaciom Share, sede huehuetenango. Tesis de grado. Universidad Rafael Landívar. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/01/01/Reyes-Sonia.pdf
Sánchez Quintero, J. (2018). Satisfacción estudiantil en educación superior: validez de su medición. Bogota: Sergio Arboleda.
Sneiderman, S. (2006). Las tecnicas proyectivas como metodo de investigacion y diagnostico. actualizacion en tecnicas verbales: “el cuestionario desiderativo.” Subjetividad y Procesos Cognitivos, 8, 296–331. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=339630247014%3E ISSN 1666-244X
Surdez Pérez, E. G., Sandoval Caraveo, M. del C., y Lamoyi, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9–26. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.1
Tolentino Hernández, M. H. (2016). Factores determinantes de desempeño organizacional y satisfacción validados con directivos confesionales. Tesis doctoral. Universidad de Montemorelos. http://dspace.biblioteca.um.edu.mx/xmlui/handle/20.500.11972/199
White, E. (2009). La educación cristiana. Buenos Aires: ACES.
Williams, M., Alberto, C., y Grajales, G. (2013). Assumptions of Multiple Regression: Correcting Two Misconceptions - Practical Assessment, Research & Evaluation. Evaluación Práctica, Investigación y Evaluación, 18(11). https://doi.org/10.7275/55hn-wk47
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Oscar Andrés Pereira Álvarez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).