Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i3.702Keywords:
Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult.Abstract
Our aim was to determine the educational gap according to gender, socioeconomic status, and generational group among city adults. The study design was observational and cross-sectional, using data from the 2016-2017 Population Study in Chimbote, Peru. We looked at educational attainment, sex, socioeconomic status and age (for defining generational groups) of 20,005 people aged 22 years and over. Data were summarized in cross-tables and analyzed with a Chi-square test of homogeneity. The results showed that adults presented an educational gap, with a clear disadvantage in the lower socioeconomic level, particularly in the secondary and higher education level groups. Within the socioeconomic levels there are educational inequalities, evidenced in secondary and higher achievement for the poorest women and at the higher level for the younger generations of both socioeconomic levels.Downloads
References
Angrisani, M., Lee, J., & Meijer, E. (2020). The gender gap in education and late-life cognition: Evidence from multiple countries and birth cohorts. The Journal of the Economics of Ageing, 16, 100232. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jeoa.2019.100232
Asociación Kallpa. (2016). Programas No Escolarizados Educación Inicial (PRONOEI). Disponible en: http://www.kallpa.org.pe/webnueva/que-hacemos/escuelas-saludables/programas-no-escolarizados-educacion-inicial-pronoei/
Akabayashi, H., Nozaki, K., Yukawa, S., & Li, W. (2020). Gender differences in educational outcomes and the effect of family background: A comparative perspective from East Asia. Chinese Journal of Sociology, 6(2), 315-335. DOI: https://doi.org/10.1177/2057150X20912581
Banco Mundial. (2018). Perú Panorama general. Disponible en: http://www.bancomundial.org/es/country/peru/overview
Benavides, M. (2007). Lejos (aún) de la equidad: La persistencia de las desigualdades educativas en el Perú. In Investigación, políticas y desarrollo en el Perú. (pp. 457–483). Lima: GRADE. Disponible en: http://www.grade.org.pe/upload/publicaciones/archivo/download/pubs/InvPolitDesarr-11.pdf
Bodovski, K., Munoz, I., Byun, S. Y., & Chykina, V. (2020). Do Education System Characteristics Moderate the Socioeconomic, Gender and Immigrant Gaps in Math and Science Achievement?. International Journal of Sociology of Education, 9(2), 122-154. DOI: 10.17583/rise.2020.4807
Centro de derechos y desarrollo (2017). Plan Nacional de Igualdad de Género: Caminando hacia la igualdad de género. Lima, Perú: Centro de derechos y desarrollo. Disponible en: https://www.mimp.gob.pe/files/direcciones/dgignd/publicaciones/Caminado-hacia-la-igualdad-de-genero.pdf
CEPAL - Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2017). Planes de igualdad de género en América Latina y el Caribe: Mapas de ruta para el desarrollo. Naciones Unidas: Comisión Económica para América Latina y el Caribe. [En línea]. Disponible en: https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/planes_de_igualdad_de_genero_en_america_latina_y_el_caribe._mapas_de_ruta_para_el_desarrollo.pdf
CEDAL - Centro de derechos y desarrollo (2017). Plan Nacional de Igualdad de Género: Caminando hacia la igualdad de género. Lima, Perú: Centro de derechos y desarrollo. Disponible en: https://www.mimp.gob.pe/files/direcciones/dgignd/publicaciones/Caminado-hacia-la-igualdad-de-genero.pdf
Congreso de la República del Perú. (2007, 16 de marzo). Ley N°28983. Ha dado la siguiente ley de igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres. Diario oficial: El Peruano. Disponible en: https://leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/28983.pdf
Congreso de la República del Perú (2001, 23 de noviembre). Ley N°27558. Ha dado la siguiente ley de Fomento de la Educación de las Niñas y Adolescentes Rurales. Disponible en: https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/118371-27558
Consejo Nacional de Educación (2007). Proyecto Educativo Nacional al 2021: La educación que queremos para el Perú. Lima: Consejo Nacional de Educación. Disponible en: https://www.cne.gob.pe/uploads/proyecto-educativo-nacional/version-pen/pen-oficial.pdf
CONCYTEC – Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación (2018). Trámites y servicios. Ministerio de Educación. Disponible en: https://portal.concytec.gob.pe/
Cueto, S., Miranda, A., & Vásquez, M. C. (2016). Inequidades en educación. En GRADE. Investigación para el desarrollo en el Perú: once balances. Lima: GRADE. Disponible en: http://www.grade.org.pe/wp-content/uploads/inequidadesedu_SC_35.pdf
Díaz, J. J. (2008). Educación superior en el Perú: tendencias de la demanda y la oferta. In Análisis de programas, procesos y resultados educativos en el Perú: contribuciones empíricas para el debate. (pp. 83–129). Lima: GRADE. Disponible en: https://www.grade.org.pe/wp-content/uploads/analisis-2.pdf
Domínguez, J., Azañedo, D., Bazalar-Palacios, J., y Rodríguez, Y. (2019). Enfermedades no transmisibles en la ciudad de Chimbote: prevalencia y factores bio-sociodemográficos. Chimbote: Universidad Católica los Ángeles de Chimbote. Disponible en: http://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/123456789/11338/ENFERMEDADES%20NO%20TRANSMISIBLES%20EN%20LA%20CIUDAD%20DE%20CHIMBOTE%20-%20Julio%20Dom%c3%adnguez%20Granda%20-%20Digital.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Galvéz, D. (2014). EDUDATOS N°20: La deserción escolar en las adolescentes embarazadas del Perú. Lima: Ministerio de Educación del Perú. Disponible en: http://escale.minedu.gob.pe/c/document_library/get_file?uuid=cec124e6-2679-4b52-957a-37c9c62604da&groupId=10156
Guadalupe, C., León, J., Rodríguez, J. S., y Vargas, S. (2017). Estado de la Educación en el Perú: Análisis y perspectivas de la educación básica. Lima: FORGE. Disponible en: http://www.grade.org.pe/forge/descargas/Estado%20de%20la%20educaci%C3%B3n%20en%20el%20Per%C3%BA.pdf
INEI - Instituto Nacional de Estadística e Informática (2017). Brechas de Género 2017: Avances hacia la igualdad de mujeres y hombres. Lima, Perú: Instituto Nacional de Estadística e Informática. [En línea]. Disponible en: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1444/libro.pdf
INEI – Instituto Nacional de Estadística e Informática (2018). Perú: Indicadores de Educación por departamento, 2007-2017. Lima, Perú: Instituto Nacional de Estadística e Informática. [En línea]. Disponible en: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1529/libro.pdf
INEI – Instituto Nacional de Estadistica e Informatica (2018). Ancash: Resultados definitivos. Lima: Instituto Nacional de Estadistica e Informatica. [En línea]. Disponible en: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1552/02TOMO_01.pdf
INEI - Instituto Nacional de Estadística e Informática (2020). Perú: Indicadores de Educación por Departamentos, 2009-2019. Lima, Perú: Instituto Nacional de Estadistica e Informatica. [En línea]. Disponible en: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1751/libro.pdf
Lundberg, S. (2020). Educational gender gaps. Southern Economic Journal, 87(2), 416-439. DOI: https://doi.org/10.1002/soej.12460
Mendoza, W., y Subiría, G. (2013). El embarazo adolescente en el Perú: Situación actual e implicancias para las políticas públicas. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 30(3), 471–479. DOI: https://doi.org/10.1080/17441692.2011.590813
Ministerio de Desarrollo e Inclusión Social (2018). Programa Nacional de Alimentación Escolar (Qali Warma). Disponible en: https://www.qaliwarma.gob.pe/
Ministerio de Educación (2016). ¿Cuánto aprenden nuestros estudiantes al término de la Educación Primaria?: Informe de logros de aprendizaje y sus factores asociados en la Evaluación Muestral 2013. Lima, Perú. Disponible en: http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2016/07/Informe-de-resultados-EM-2013-1.pdf
Ministerio de Educación. (2017). Género y brechas de aprendizaje en matemática al término de la educación primaria. Lima, Perú. Disponible en: http://umc.minedu.gob.pe/genero-y-brechas-de-aprendizaje-en-matematica-al-termino-de-la-educacion-primaria-2/
Ministerio de la Mujer y Desarrollo Social. (2006). Plan Nacional de Igualdad de Oportunidades entre mujeres y Varones 2006 - 2010. Lima, Perú: Ministerio de la Mujer y Desarrollo Social. Disponible en: https://www.mimp.gob.pe/files/direcciones/dgignd/planes/pio2006_2010_dcto_completof.pdf
Monrroy, N.M. (2019). Maternidad adolescente y abandono escolar: una aproximación desde la subjetividad, el género y el curso de vida de un grupo de mujeres en Belén, Iquitos. Bulletin de l'Institut français d'études andines, (48 (3)), 303-321. DOI: https://doi.org/10.4000/bifea.10933
OCDE – Organización para ña Cooperación y el Desarrollo Económicos (2016). Avanzando hacia una mejor educación para Perú. OCDE. Disponible en: https://www.oecd.org/dev/Avanzando-hacia-una-mejor-educacion-en-Peru.pdf
OCDE – Organización para la cooperación y el desarrollo Económicos. (2011). Revisión de Políticas Nacionales de Educación: Programa Becas Chile. Disponible en: http://www.oecd.org/innovation/research/47309025.pdf
República del Perú. (2016). Informe Preelectoral Administración 2011-2016. Disponible en: https://www.mef.gob.pe/contenidos/pol_econ/documentos/Informe_PreElectoral_2011_2016.pdf
Romero-Martínez, A. M., Montoro-Sánchez, Á., & Garavito-Hernández, Y. (2017). El efecto de la diversidad de género y el nivel educativo en la innovación. Revista de Administração de Empresas, 57(2), 123-134. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0034-759020170202
StataCorp. (2017). Stata Statistical Software: Release 15. College Station. Retrieved January 3, 2019, from TX: StataCorp LLC
Steele, L., Palmer, J., Lloyd, A., Fotheringham, J., Iqbal, J., & Grech, E. D. (2018). Impact of socioeconomic status on survival following ST-elevation myocardial infarction in a universal healthcare system. International Journal of Cardiology. DOI: 10.1016/j.ijcard.2018.11.111
UNESCO - United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (2019). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2019: informe sobre género: construyendo puentes para la igualdad de género. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. [En línea]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369621
Vaezghasemi, M., Mosquera, P. A., Gustafsson, P. E., Nilsson, K., & Strandh, M. (2020). Decomposition of income-related inequality in upper secondary school completion in Sweden by mental health, family conditions and contextual characteristics. SSM-population health, 11, 100566. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2020.100566
Valdez, F. (2014). EDUDATOS N°18: El PBI y Gasto Público en la Educación Pública. Una mirada a la región. Lima, Perú: Ministerio de Educación. Disponible en: http://escale.minedu.gob.pe/c/document_library/get_file?uuid=c2014d65-fe6d-43fb-bee6-72fd76f46806&groupId=10156
World Economic Forum (2016). The Global Gender Gap Report 2016. Switzerland: World Economic Forum. [En línea]. Disponible en: http://www3.weforum.org/docs/GGGR16/WEF_Global_Gender_Gap_Report_2016.pdf
Zapata-Cardona, L., & Rocha-Salamanca, P. (2014). Equidad de género en la clase de Matemáticas-Gender equity in the mathematics classroom. Revista científica, 2(19), 168-178. DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.6503
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Wendy Arhuis-Inca, Juan Carlos Bazo-Alvarez, Janina Bazalar-Palacios, Miguel Ipanaqué-Zapata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).