Attitude towards scientific research in peruvian students of pedagogical higher education
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i3.691Keywords:
Attitude towards research; pedagogical higher education; initial teacher training; scientific investigation; Peru.Abstract
The present research aimed to describe the attitudes towards scientific research of the students of the Education career of a pedagogical higher education institute of Madre de Dios, Peru. The research approach was quantitative, the design was non-experimental while the type was descriptive, transactional. 138 students participated to whom a sociodemographic data sheet and the Index of Attitude towards Research were applied, an instrument with the required validity and reliability. According to the findings, the students were characterized by having an unfavorable attitude towards scientific research and it was determined that some sociodemographic variables such as sex and age group were significantly associated with the attitude towards scientific research (p <0.05). Finally, it was concluded that it is necessary to promote the development of didactics and research competencies of the teacher trainers who teach the research course so that the attitude of the students towards said course is more appropriate.Downloads
References
Acón, E., Fonseca, K., Artavia, L. y Galán, E. (2019). Conocimientos y actitudes hacia la investigación científica en estudiantes de medicina de una Universidad Privada de Costa Rica, 2015. Revista del Cuerpo Médico del HNAAA, 8(4), 217-221. https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2015.84.161
Aldana, G. y Joya, N. (2011). Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. Tabula Rasa, (14), 295-309.
Alonso, J., Alonso, A. y Valadez, D. (2015). Actitud hacia la investigación científica de estudiantes de enfermería. CuidArte, 4(7), 24-37. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/cuidarte/article/view/69106
Arellano, C., Hermoza, R., Elías, M. y Ramírez, M. (2017). Actitud hacia la investigación de estudiantes universitarios en Lima, Perú. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 20(4), 191-197. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2014-98322017000400006
Arellano, C., Hermoza, R., Elías, M. y Ramírez, M. (2018). Actitud hacia la investigación en la facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Privada Norbert Wiener, 2017. Revista de Investigación de la Universidad Norbert Wiener, 7(1), 47-58. Recuperado de https://revistadeinvestigacion.uwiener.edu.pe/ojs/index.php/revistauwiener/article/view/6
Barja, J., Otoya, O., Vega, E., Moreno, N. y Loli, R. (2019). Actitudes hacia la investigación de internos de obstetricia rotantes en un hospital de Lima-Perú. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 19(4), 53-59. https://dx.doi.org/10.25176/RFMH.v19i4.2341
Barrios, E. y Delgado, U. (2020). Diseño y validación del cuestionario “Actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios”. Revista Innova Educación, 2(2), 280-302. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.02.004
Cabrera, J., Cruzado, C., Purizaca, N., López, R., Lajo, Y., Peña, E. Apolaya, M. y Díaz, C. (2011). Factores asociados con el nivel de conocimientos y la actitud hacia la investigación en estudiantes de medicina en Perú, 2011. Revista Panamericana de Salud Pública, 33(3), 166-173. Recuperado de https://www.scielosp.org/article/rpsp/2013.v33n3/166-173/
Carrasco, S. (2006). Metodología de la Investigación Científica. Lima: Editorial San Marcos.
Castro, S. (2017). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la actitud hacia la investigación formativa en estudiantes universitarios. Actualidades Pedagógicas, 0(70), 165-182. https://doi.org/10.19052/ap.3996
Chara, P. y Olórtegui, A. (2018). Factores asociados a la actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios de enfermería. CASUS. Revista de Investigación y Casos en Salud, 3(2), 83-88. https://doi.org/10.35626/casus.2.2018.73
Dáher, J., Panunzio, A., y Hernández, M. (2018). La investigación científica: una función universitaria a considerar en el contexto ecuatoriano. EDUMECENTRO, 10(4), 166-179. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1249
Fernández, C. y Villavicencio, C. (2017). Habilidades investigativas para trabajos de graduación. Academo, 4(1). Recuperado de https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/61
Gálvez, N., Gonzáles, Y. y Monsalve M. (2019). Actitud hacia la investigación científica al final de la carrera de Enfermería en Perú. Gaceta Médica Boliviana, 42(1), 32-37. https://doi.org/10.47993/gmb.v42i1.51
Hussain, I., y Ara, J. (2013). Master in Education Student Attitudes towards Research: A Comparison between two Public Sector Universities in Punjab. South Asian Studies, 28(1), 97-105. Recuperado de http://journals.pu.edu.pk/journals/index.php/IJSAS/article/view/2870/0
Korkmaz, Ö., Şahin, A. y Yeşil, R. (2011). Study of Validity and Reliability of Scale of Attitude towards Scientific Research. Elementary Education Online, 10(3), 961-973. Recuperado de http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/1569
Mamani, O. (2015). Actitud hacia la investigación y su importancia en la elección de la modalidad de tesis para optar el título profesional. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 4(1), 22-27. https://doi.org/10.17162/rccs.v4i1.158
Medina, D. (2018). El rol de las universidades peruanas frente a la investigación y el desarrollo tecnológico. Propósitos y Representaciones, 6(2), 703-737. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.244
Mercado, M. (2019). Actitudes hacia la investigación en los estudiantes de la carrera de Medicina Humana de la Universidad Peruana Los Andes. Educación Médica, 20(1), 95-98. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.012
Ministerio de Educación (2009). Ley de Institutos y Escuelas de Educación Superior 29394. Lima: MINEDU. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/superiortecnologica/pdf/ley-n-29394.pdf
Ministerio de Educación. (2014). Ley Universitaria - Ley N° 30220. Lima: El Peruano. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf
Ministerio de Educación (2019). Diagnóstico Situacional e Identificación de Problemas Públicos de la Educación Superior Tecnológica, Pedagógica y Artística. Lima: MINEDU.
Olivera, E. (2020). Actitudes hacia la investigación de bachilleres en Administración y Psicología de una universidad peruana. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (11), 70-81. https://doi.org/10.37135/chk.002.11.05
Ortega, R., Veloso, R. y Samuel, O. (2018). Percepción y actitudes hacia la investigación científica. Academo, 5(2), 101-109. Recuperado de https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/93
Pulido, J. (2009). Enseñanza de la estadística a partir de la actitud del alumno. Laurus, 15(30), 42-70. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/761/76120651003.pdf
Rojas, C. y Aguirre, S. (2015). La formación investigativa en la educación superior en América Latina y el Caribe: una aproximación a su estado del arte. Revista Eleuthera, 12, 197-222. https://doi.org/10.17151/eleu.2015.12.11
Rojas, M. (2010). La actitud estudiantil sobre la investigación en la universidad. Investigación & Desarrollo, 18(2), 370-389. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/viewArticle/1136
Rojas, M., Méndez, R., y Rodríguez, Á. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Entramado, 8(2), 216-229. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4265852
Rojas, M. y Méndez, R. (2019). Procesos de formación en investigación en la Universidad: ¿Qué le queda a los estudiantes? Sophia, 13(2), 53-69. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4137/413751844007.pdf
Sánchez, H., Reyes, C. y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Universidad Ricardo Palma: Lima. Recuperado de http://repositorio.urp.edu.pe/handle/URP/1480
Sirvent, M., Salas, E., Alarcón, K. y Maguiña, P. (2018). Fortalecimiento del Sistema de Investigación de 10 Instituciones de Educación Superior Pedagógica y Tecnológica. Lima: PROCALIDAD. Recuperado de http://repositorio.sineace.gob.pe/repositorio/handle/sineace/6182
Ünver S, Semerci R, Özkan Z. y Avcibaşi İ. (2018). Attitude of nursing students toward scientific research: A cross-sectional study in Turkey. Journal of Nursing Research, 26(5), 356-361. https://doi.org/10.1097/jnr.0000000000000244
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Edwin Gustavo Estrada Araoz, Flavio Edgar Córdova Amesquita, Néstor Antonio Gallegos Ramos, Helen Juddy Mamani Uchasara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).