Diagnosis of the Difficulties of the Oral Expression of the B1 Level Students of the French Alliance of San Luis Potosí / Mexico
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i2.650Keywords:
Diagnostics, difficulties, Alliance Française, oral competence, socioformative evaluationAbstract
The purpose of this article was to diagnose the difficulties in oral competence presented by students of French as a foreign language aspiring to level B1 of Alliance Française in San Luis Potosí (Mexico). A quantitative and qualitative study was carried out, two instruments were used to collect the data: a socioformative analitic rubric to evaluate oral competence through five components (pronunciation, vocabulary, coherence and cohesion, grammatical competence and interaction) and semi-structured interviews were conducted with 17 evaluators. A sample of 247 Spanish-speaking students aged between 13 and 45 participated in the evaluation. The results showed that the main difficulty is the lack of vocabulary and the factors found are the influence of the mother tongue and a second language that is English, as well as fear of native teachers. In-depth studies are suggested on each of the difficulties encountered.Downloads
References
Al Hosni, S. (2014). Speaking Difficulties Encountered by Young EFL Learners. International Journal on Studies in English Language and Literature, 2(6), 22-30. Recuperado de: https://urlz.fr/9WVh
Al Mustafá, M (2016). Difficultés de l’Expression Orale dans la classe du (FLE). (Mémoire de master, Université du Soudan de Sciences et de Technologie, Omdurman Ahlia, Soudan. Recuperado de : https://urlz.fr/aftB
American Psychological Association. (2010). Manual de publicaciones de la American Psychological Association. (6a ed.). México: Manual Moderno.
Asma, M. (2016). Les difficultés de la production orale Chez les apprenants de la 2ème année moyenne. (Mémoire de master, Université Mohamed Khider, Biskra, Algeria). Recuperado de : https://urlz.fr/ajKy
Bygates, M. (1991). Speaking. Reino Unido: Oxford University Press.
Consejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Instituto Cervantes. Recuperado de: https://urlz.fr/9TOq
Hrisa, M., & Pop-Pacurar, I (2016). Is the fear of “BeingWrong” a Barrier for Effective Communication between Students and Professors? A Survey Study at Babes-Bolyali University Romania. Acta Didactica Napocensia, 9(2), 47-66. Recuperado de:https://urlz.fr/9WS4
Mejía, D. (2014). Factores de dificultad para el aprendizaje del inglés como lengua extranjera en estudiantes con bajo rendimiento en inglés de la Universidad Icesi” (proyecto de grado de maestría en educación) Universidad ICESI, SANTIAGO DE CALI
Mounkoro, I. & Herrera-Meza, S. (2019). Validez y Confiabilidad de una Rúbrica Socioformativa para Evaluar la Competencia Oral en Segunda Lengua. (en prensa).
Níkleva, D. G., & López-García, M. P. (2019). El reto de la expresión oral en Educación Primaria: características, dificultades y vías de mejora. Educatio Siglo XXI, 37(3 Nov- Feb), 9-32. https://doi.org/10.6018/educatio.399141
Níkleva, D. G., & López-García, M. P. (2019). El reto de la expresión oral en Educación Primaria: características, dificultades y vías de mejora. Educatio Siglo XXI, 37(3 Nov- Feb), 9-32. https://doi.org/10.6018/educatio.399141
O’malley, J. y Valdez, P. (1996). Authentic assessment for English language Learners. United States: Addison-Wesley Pub. Co
Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston, MA: Heinle & Heinle.
Ramírez, J (2002). La expresión oral. Contextos educativos, 5(2002), 57-72. Recuperado de: https://urlz.fr/a27e
Sánchez, A. (2016) Obstáculos en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera en dos grupos de población bogotana. (Trabajo de grado en la modalidad de monografía para optar al título de Licenciada en Lenguas Modernas Español-Inglés) Universidad distrital Francisco José de Caldas, BOGOTANA.
Scrivener, J. (1994). Learning teaching. Oxford: Macmillan Heinemann English Language Teaching.
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. 4ta. Ed. Bogotá: ECOE.
Tobón, S. (2015). La socioformación: Un estudio conceptual. México: CIFE.
Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Mount Dora (USA): Kresearch.
Tobón, S., Guzmán, C. E., Hernández, J. S., & Cardona, S. (2015). Sociedad del conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. Paradigma, 36(2), 7-36. Recuperado de: http://revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/3023
Ur, P. (1996). A course in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Valero Molina, N. y Jiménez-Fernández, G. (2015). Estudio exploratorio sobre dificultades en el aprendizaje de una segunda lengua: la opinión del profesorado. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 8(16), 3-12. Disponible en: http://www.cepcuevasolula.es/espiral.
Youcef, A. (2018). Les origines des difficultés à l’oral chez les étudiants de FLE (Mémoire présenté en vue de l’obtention du diplôme de Master en Didactique et langues appliquées) Université 8 Mai 1945 Guelma. République Algérienne Démocratique,et Populaire.
Zabalza, M. (2017) Evaluación del aprendizaje y papel del mediador. Conferencia presentada en el Congreso Internacional de Evaluación del Desempeño. Valora 2017. CIFE
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ismaila Mounkoro, Sergio Raúl Herrera Meza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).