Ethics and ICT. Some reflections on the role of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v11i2.633

Keywords:

ICT, ethic, digital culture, education, school learning, technology

Abstract

This article aims to reflect on the implications of the ethics in the use of the information and communications technology (ICT) in learning contexts at school. Firstly, some relevant issues concerning the use of these tools are identified, specifying those difficulties which require guidance and orientation from a teacher. Then, we emphasize the need to update the protocols that regulate the behaviors of the internet users, especially, when they involve children and teenagers in educational communities. Finally, some proposals to guide future papers about this topic are given, in order to establish good behavior guidelines for the students in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

González, J. y Salamanca, O. (2016). El camino hacia la tecnología 5G. Télématique, 15(1), 27-47. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/784/78445977002.pdf

Martínez, J. (2017). Bullying, Sexting y Grooming. ¡Cómo los puedes prevenir y combatir! Bogotá: San Pablo.

Molina, J. y Vecina, P. (2015). Bullying, ciberbullying y sexting. ¿Cómo actuar ante una situación de acoso? Madrid: Ediciones Pirámide.

Montuschi, L. (2005). Aspectos éticos de las tecnologías de la información y de la comunicación: La ética de la computación, internet y la world wide web. Econstor, 298, 1-28. Recuperado de https://ideas.repec.org/p/cem/doctra/298.html

Petersen, V. (10 de febrero de 2018). Celulares en Chile se acercan a los 27 millones. La Tercera. Recuperado de http:// https://www.latercera.com/entretencion/noticia/celulares-chile-se-acercan-los-27-millones/63290/

Sánchez, J. y Ponce, A. (2007). Estándares TIC para profesores chilenos. VII Congreso Iberoamericano de Información Educativa. Mar del Plata: Cepal, 345-354. Recuperado de: http://www.ufrgs.br/niee/eventos/RIBIE/2004/comunicacao/com345-354.pdf

Torres, Z. (2014). Introducción a la ética. México: Grupo Editorial Patria.

Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del profesorado en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf

Vivas, W. (2018). Uso seguro y responsable de las TIC: una aproximación desde la tecnoética. Ciencia, Docencia y Tecnología, 29(57), 235-255. Recuperado de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/145/14560144009/html/index.html

Published

2021-01-23

How to Cite

Bustos Canales, K. (2021). Ethics and ICT. Some reflections on the role of teachers. Apuntes Universitarios, 11(2), 83–92. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.633