Academic burnout in Peruvian university students
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i2.631Keywords:
Academic burnout, emotional exhaustion, academic effectiveness, cynicism, university higher educationAbstract
The present research aimed to describe the academic burnout of the students of the professional education career of a public university in Madre de Dios (Peru). The research approach was quantitative, the design was non-experimental, and the type was descriptive-transectional. The sample consisted of 220 students to whom a sociodemographic and academic data questionnaire was applied as well as the Maslach Burnout Inventory Student Survey (MBI-SS), an instrument with adequate levels of validity and reliability. The findings indicate that students are characterized by moderate levels of academic burnout and it was determined that some variables such as sex, age group, work situation and year of study are significantly associated with academic burnout. Finally, it was concluded that it is necessary to design and implement programs that develop the protective factors of students so that they can adequately cope with adverse and stressful situations and thus decrease the prevalence of academic burnout.Downloads
References
Aguayo, R., Cañadas, G., Assbaa, L., Cañadas, G., Ramírez, L. y Ortega, E. (2019). A risk profile of socio-demographic factors in the onset of academic burnout syndrome in a sample of university students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(5), 707. https://doi.org/10.3390/ijerph16050707
Arias, W., Muñoz, A., Delgado, Y., Ortiz, M. y Quispe, M. (2017). Síndrome de burnout en personal de salud de la ciudad de Arequipa (Perú). Medicina y Seguridad del Trabajo, 63(249), 331-344. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X2017000400331
Bolaños, N. y Rodríguez, N. (2016). Prevalencia del Síndrome de Burnout académico en el estudiantado de Enfermería de la Universidad de Costa Rica. Revista Enfermería Actual en Costa Rica, 31, 1-19. http://dx.doi.org/10.15517/revenf.v0i31.24519
Caballero, C. (2006). Burnout, engagement y rendimiento académico entre estudiantes universitarios que trabajan y aquellos que no trabajan. Revista Psicogente, 9(16), 11-27. Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/2678
Caballero, C., Breso, E. y González, O. (2015). Burnout en Estudiantes Universitarios. Psicología desde el Caribe, 32(3), 424-441. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/6217
Caballero, C., Gonzáles, O., Charris, N., Amaya, L. y Merlano, A. (2015). Relación del burnout académico con las estrategias de afrontamiento de estudiantes de enfermería en universidades privadas de la ciudad de Barranquilla. Tejidos Sociales, 1, 19-37. Recuperado de http://publicaciones.unisimonbolivar.edu.co/rdigital/ojs/index.php/tejsociales/article/view/1440
Caballero, C., Hederich, C. y Palacio, J. (2010). El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-05342010000100012&script=sci_abstract&tlng=es
Carlotto, M., Gonçalves, S. y Brazil, A. (2005). Predictores del Síndrome de Burnout en estudiantes de un curso técnico de enfermería. Diversitas, 1(2), 195-205. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982005000200008
Carrasco, S. (2006). Metodología de la Investigación Científica. Lima: Editorial San Marcos.
Correa, L., Loayza, J., Vargas, M., Huamán, M., Roldán, L. y Pérez, M. (2019). Adaptación Y Validación De Un Cuestionario Para Medir Burnout Académico En Estudiantes De Medicina De La Universidad Ricardo Palma. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 19(1), 64-73. http://dx.doi.org/10.25176/RFMH.v19.n1.1794
De la Rosa, G., Chang, S., Delgado, L., Oliveros, L., Murillo, D., Ortiz, R., Vela, G. y Yhuri, N. (2015). Niveles de estrés y formas de afrontamiento en estudiantes de Medicina en comparación con estudiantes de otras escuelas. Gaceta Médica de México, 151(4), 443-449. Recuperado de https://www.medigraphic.com/pdfs/gaceta/gm-2015/gm154c.pdf
Domínguez, S. (2018). Agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios: ¿cuánto influyen las estrategias cognitivas de regulación emocional? Educación Médica, 19(2), 96-103. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.010
Estrada, H., De la Cruz, S., Bahamón, M., Pérez, J. y Cáceres, A. (2017). Burnout académico y su relación con el bienestar psicológico en estudiantes universitario. Espacios, 39(15), 7-23. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/18391507.html
Freudenberger, H. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 30, 159-166. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
García, V., Vega, Y., Farias, B., Améstica, L. y Aburto, R. (2018). Factores asociados al burnout académico en estudiantes de internado profesional de Fonoaudiología. Ciencia & Trabajo, 20(62), 84-89. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492018000200084
Loayza, J., Correa, L., Cabello, C., Huamán, M., Cedillo, L., Vela, J., Pérez, L., Gonzáles, M. y De la Cruz, J. (2016). Síndrome de burnout en estudiantes universitarios: tendencias actuales. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 16(1), 31-36. https://doi.org/10.25176/RFMH.v16.n1.333
Marenco, A., Suárez, Y. y Palacio, J. (2017). Burnout académico y síntomas relacionados con problemas de salud mental en universitarios colombianos. Psychologia, 11(2), 45-55. https://doi.org/10.21500/19002386.2926
Martínez, A. (2010). El síndrome de Burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Vivat Academia, 112, 42-80. https://doi.org/10.15178/va.2010.112.42-80
Maslach, C. (1982). Burnout: The cost of caring. New Jersey: Prentice-Hall Press
Maslach, C. y Jackson, S. (1981). MBI: Maslach Burnout Inventory. Manual. Palo Alto: University of California, Consulting Psychologists Press.
Merino, C. y Fernández, J. (2020). Ítem único de burnout académico: correlato con MBI-S en el nivel de los ítems. Educación Médica, 21(1), 61-62. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.10.004
Núñez, L. (2017). Predictores del burnout académico en estudiantes de enfermería de las universidades nacionales de Áncash. Aporte Santiaguino, 10(1), 13-24. https://doi.org/10.32911/as.2017.v10.n1.179
Osorio, M., Parrello, S. y Prado, C. (2020). Burnout académico en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 2(1), 27-37. Recuperado de https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/86
Rodríguez, J., Benavides, E., Ornelas, M. y Jurado, P. (2019). El burnout académico percibido en universitarios; comparaciones por género. Formación Universitaria, (12)5, 23-30. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000500023
Rosales, Y. y Rosales, F. (2013). Burnout estudiantil universitario: Conceptualización y estudio. Salud mental, 36(4), 337-345. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252013000400009
Ruíz, C. (2002). Instrumentos y técnicas de investigación educativa. Houston: DANAGA.
Sánchez, H., Reyes, C. y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Lima: Universidad Ricardo Palma. Recuperado de
http://repositorio.urp.edu.pe/handle/URP/1480
Schaufeli, W., Salanova, M., González, V. y Bakker, A. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71–92. https://doi.org/10.1023/A:1015630930326
Uribe, M. y Illesca, M. (2017). Burnout en estudiantes de enfermería de una universidad privada. Investigación en Educación Médica, 6(24), 234-241. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.11.005
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Edwin Gustavo Estrada Araoz, Néstor Antonio Gallegos Ramos, Helen Juddy Mamani Uchasara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).