Academic burnout in Peruvian university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v11i2.631

Keywords:

Academic burnout, emotional exhaustion, academic effectiveness, cynicism, university higher education

Abstract

The present research aimed to describe the academic burnout of the students of the professional education career of a public university in Madre de Dios (Peru). The research approach was quantitative, the design was non-experimental, and the type was descriptive-transectional. The sample consisted of 220 students to whom a sociodemographic and academic data questionnaire was applied as well as the Maslach Burnout Inventory Student Survey (MBI-SS), an instrument with adequate levels of validity and reliability. The findings indicate that students are characterized by moderate levels of academic burnout and it was determined that some variables such as sex, age group, work situation and year of study are significantly associated with academic burnout. Finally, it was concluded that it is necessary to design and implement programs that develop the protective factors of students so that they can adequately cope with adverse and stressful situations and thus decrease the prevalence of academic burnout.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguayo, R., Cañadas, G., Assbaa, L., Cañadas, G., Ramírez, L. y Ortega, E. (2019). A risk profile of socio-demographic factors in the onset of academic burnout syndrome in a sample of university students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(5), 707. https://doi.org/10.3390/ijerph16050707

Arias, W., Muñoz, A., Delgado, Y., Ortiz, M. y Quispe, M. (2017). Síndrome de burnout en personal de salud de la ciudad de Arequipa (Perú). Medicina y Seguridad del Trabajo, 63(249), 331-344. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X2017000400331

Bolaños, N. y Rodríguez, N. (2016). Prevalencia del Síndrome de Burnout académico en el estudiantado de Enfermería de la Universidad de Costa Rica. Revista Enfermería Actual en Costa Rica, 31, 1-19. http://dx.doi.org/10.15517/revenf.v0i31.24519

Caballero, C. (2006). Burnout, engagement y rendimiento académico entre estudiantes universitarios que trabajan y aquellos que no trabajan. Revista Psicogente, 9(16), 11-27. Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/2678

Caballero, C., Breso, E. y González, O. (2015). Burnout en Estudiantes Universitarios. Psicología desde el Caribe, 32(3), 424-441. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/6217

Caballero, C., Gonzáles, O., Charris, N., Amaya, L. y Merlano, A. (2015). Relación del burnout académico con las estrategias de afrontamiento de estudiantes de enfermería en universidades privadas de la ciudad de Barranquilla. Tejidos Sociales, 1, 19-37. Recuperado de http://publicaciones.unisimonbolivar.edu.co/rdigital/ojs/index.php/tejsociales/article/view/1440

Caballero, C., Hederich, C. y Palacio, J. (2010). El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-05342010000100012&script=sci_abstract&tlng=es

Carlotto, M., Gonçalves, S. y Brazil, A. (2005). Predictores del Síndrome de Burnout en estudiantes de un curso técnico de enfermería. Diversitas, 1(2), 195-205. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982005000200008

Carrasco, S. (2006). Metodología de la Investigación Científica. Lima: Editorial San Marcos.

Correa, L., Loayza, J., Vargas, M., Huamán, M., Roldán, L. y Pérez, M. (2019). Adaptación Y Validación De Un Cuestionario Para Medir Burnout Académico En Estudiantes De Medicina De La Universidad Ricardo Palma. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 19(1), 64-73. http://dx.doi.org/10.25176/RFMH.v19.n1.1794

De la Rosa, G., Chang, S., Delgado, L., Oliveros, L., Murillo, D., Ortiz, R., Vela, G. y Yhuri, N. (2015). Niveles de estrés y formas de afrontamiento en estudiantes de Medicina en comparación con estudiantes de otras escuelas. Gaceta Médica de México, 151(4), 443-449. Recuperado de https://www.medigraphic.com/pdfs/gaceta/gm-2015/gm154c.pdf

Domínguez, S. (2018). Agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios: ¿cuánto influyen las estrategias cognitivas de regulación emocional? Educación Médica, 19(2), 96-103. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.010

Estrada, H., De la Cruz, S., Bahamón, M., Pérez, J. y Cáceres, A. (2017). Burnout académico y su relación con el bienestar psicológico en estudiantes universitario. Espacios, 39(15), 7-23. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/18391507.html

Freudenberger, H. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 30, 159-166. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x

García, V., Vega, Y., Farias, B., Améstica, L. y Aburto, R. (2018). Factores asociados al burnout académico en estudiantes de internado profesional de Fonoaudiología. Ciencia & Trabajo, 20(62), 84-89. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492018000200084

Loayza, J., Correa, L., Cabello, C., Huamán, M., Cedillo, L., Vela, J., Pérez, L., Gonzáles, M. y De la Cruz, J. (2016). Síndrome de burnout en estudiantes universitarios: tendencias actuales. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 16(1), 31-36. https://doi.org/10.25176/RFMH.v16.n1.333

Marenco, A., Suárez, Y. y Palacio, J. (2017). Burnout académico y síntomas relacionados con problemas de salud mental en universitarios colombianos. Psychologia, 11(2), 45-55. https://doi.org/10.21500/19002386.2926

Martínez, A. (2010). El síndrome de Burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Vivat Academia, 112, 42-80. https://doi.org/10.15178/va.2010.112.42-80

Maslach, C. (1982). Burnout: The cost of caring. New Jersey: Prentice-Hall Press

Maslach, C. y Jackson, S. (1981). MBI: Maslach Burnout Inventory. Manual. Palo Alto: University of California, Consulting Psychologists Press.

Merino, C. y Fernández, J. (2020). Ítem único de burnout académico: correlato con MBI-S en el nivel de los ítems. Educación Médica, 21(1), 61-62. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.10.004

Núñez, L. (2017). Predictores del burnout académico en estudiantes de enfermería de las universidades nacionales de Áncash. Aporte Santiaguino, 10(1), 13-24. https://doi.org/10.32911/as.2017.v10.n1.179

Osorio, M., Parrello, S. y Prado, C. (2020). Burnout académico en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 2(1), 27-37. Recuperado de https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/86

Rodríguez, J., Benavides, E., Ornelas, M. y Jurado, P. (2019). El burnout académico percibido en universitarios; comparaciones por género. Formación Universitaria, (12)5, 23-30. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000500023

Rosales, Y. y Rosales, F. (2013). Burnout estudiantil universitario: Conceptualización y estudio. Salud mental, 36(4), 337-345. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252013000400009

Ruíz, C. (2002). Instrumentos y técnicas de investigación educativa. Houston: DANAGA.

Sánchez, H., Reyes, C. y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Lima: Universidad Ricardo Palma. Recuperado de

http://repositorio.urp.edu.pe/handle/URP/1480

Schaufeli, W., Salanova, M., González, V. y Bakker, A. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71–92. https://doi.org/10.1023/A:1015630930326

Uribe, M. y Illesca, M. (2017). Burnout en estudiantes de enfermería de una universidad privada. Investigación en Educación Médica, 6(24), 234-241. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.11.005

Published

2021-01-23

How to Cite

Estrada Araoz, E. G., Gallegos Ramos, N. A., & Mamani Uchasara, H. J. (2021). Academic burnout in Peruvian university students. Apuntes Universitarios, 11(2), 48–62. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.631