Disruption of remote education in the university program for adults in times of covid-19
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i1.593Keywords:
Learning, comparative education, adult education, distance study, lifelong learning.Abstract
The objective of this research was to compare the perceptions that students of the adult training program of the Cesar Vallejo University School of Administration have on the disruption of remote modality in classroom education. The research focus was quantitative, with a quasi-experimental design and an ex-facto comparative-causal level. The sample was made up of 25 students to whom the Zoller (1992) perceptions questionnaire was applied, an instrument that demonstrated validity and reliability. The results indicate that there are significant differences between the groups (t = 4.67; sig. = 0.000 <0.05), the highest mean was the classroom education modality, concluding that the students of the adult training program have resistance to changing modality in education.Downloads
References
Abreu, J. (2020). Tiempos de Coronavirus: La Educación en Línea como Respuesta a la Crisis. Revista Daena (International Journal of Good Conscience), 15(1), pp. 1–15. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=144462776&lang=es&site=eds-live
Adhanom, T. (2020, 11 de marzo). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre COVID-19 celebrada el 11 de marzo del 2020. [Web oficial de la Organización Mundial de la Salud]. Recuperado de: https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (Sexta Edición). Caracas: Editorial Episteme
Bachelor, J. (2019). El aula presencial, semipresencial, virtual e invertida: Un estudio comparativo de métodos didácticos en la enseñanza de L2. Revista Educación, 43(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.34014
BID. (2020, mayo). La educación en tiempos del coronavirus. Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-en-tiempos-del-coronavirus-Los-sistemas-educativos-de-America-Latina-y-el-Caribe-ante-COVID-19.pdf
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa (Segunda Edición). Madrid: Editorial La Muralla.
BOE. (2020, 14 de marzo). Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Boletín Oficial del Estado Español. Recuperado de: https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463/con
Chiecher, A., Donolo, D. y Rinaudo, M. (2010). Tomando opciones en la universidad: entre el aprendizaje presencial y a distancia. Innovación educativa. 10(52), pp. 45-53. https://www.redalyc.org/pdf/1794/179420763005.pdf
Chiecher, A., Donolo, D. y Rinaudo, M. (2005). Percepciones del aprendizaje en contextos presenciales y virtuales. La perspectiva de alumnos universitarios. Revista de Educación a Distancia (RED). (13). https://revistas.um.es/red/article/view/24401
Cho, J. y Baek, W. (2019). Identifying Factors Affecting the Quality of Teaching in Basic Science Education: Physics, Biological Sciences, Mathematics, and Chemistry. Sustainability, 11(14). https://doi.org/10.3390/su11143958
Decreto de Urgencia No 026-2020 (2020, 15 de marzo). Decreto de urgencia que establece diversas medidas excepcionales y temporales para prevenir la propagación del coronavirus (covid-19) en el territorio nacional. Normas Legales. Diario Oficial El Peruano, pp. 1-10. https://www.gob.pe/institucion/presidencia/normas-legales/460471-026-2020
Decreto Supremo No 008-2020-SA (2020, 11 de marzo). Decreto Supremo que declara en Emergencia Sanitaria a nivel nacional por el plazo de noventa (90) días calendario y dicta medidas de prevención y control del COVID-19. Normas Legales. Diario Oficial El Peruano, pp. 6-7. https://www.gob.pe/institucion/minsa/normas-legales/483010-008-2020-sa
Díez, E. & Gajardo, K. (2020). Educating and Evaluating in Times of Coronavirus: the Situation in Spain. REMIE – Multidisciplinary Journal of Educational Research. 10(2), pp. 102-134. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5604
El Comercio. (2020, 7 de marzo). Primer contagiado es un aviador comercial. El coronavirus en el Perú [Edición Especial]. El comercio, Año 180, Nº 90,719, p. A4 [Edición impresa]
Fernández-Pascual, M.; Ferrer-Cascales, R. y Reig-Ferrer, A. (2013). Entornos virtuales: predicción de la satisfacción en contexto universitario. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. (43), pp. 167-181. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/download/61556/37569/0
García, L. (2017). Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), pp. 9-25. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331453132001
IESALC y UNESCO (2020, 13 de mayo). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Jardines, F. (2010). La educación a distancia: Una comparación con la educación presencial, en relación con la función del profesor, del estudiante y de los medios. Innovaciones de Negocios, 7(1), pp. 177 -190. http://eprints.uanl.mx/12535/1/A9.pdf
Juca, F. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 8(1). pp.106-111. http://rus.ucf.edu.cu/
Ley Nº 30220 (2014, 9 de julio). Ley Universitaria. Normas Legales. Diario Oficial El Peruano, Año 31, Nº 12914. https://www.sunedu.gob.pe/wp-content/uploads/2017/04/Ley-universitaria-30220.pdf
López, D.; Alarcón, P.; Rodríguez, M. y Casado, M. (2014). Motivación en estudiantes de ingeniería: Un caso de estudio con teorías e instrumentos para su medida y desarrollo. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 12(4), pp. 343-376. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4908189.pdf
Martínez, V. (2017). Educación presencial versus educación a distancia. La Cuestión Universitaria, 9, pp. 108-116. http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/download/3582/3662
MINEDU (2020). Orientaciones para la continuidad del servicio educativo superior universitario, en el marco de la emergencia sanitaria por el covid-19. Resolución Viceministerial Nº 085-2020-MINEDU. http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/orientaciones-universidades.pdf
OMS. (2020, 5 de enero). Neumonía de causa desconocida – China. Brotes Epidémicos. Sección: Preparación y respuesta ante emergencias [Web oficial de la Organización Mundial de la Salud]. https://www.who.int/csr/don/05-january-2020-pneumonia-of-unkown-cause-china/es/
Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior. 49, pp. 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120
Paoloni, P. (2009). Contextos favorecedores de la motivación y el aprendizaje. Una propuesta innovadora para alumnos de Ingeniería. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(3), pp. 953-984. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293121984003.pdf
Quintana, I. (2020). Covid-19 y Cierre de Universidades ¿Preparados para una Educación a Distancia de Calidad? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12232/12094
Ramírez, R. (2016). Proyecto de investigación. Cómo se hace una tesis (Segunda Edición). Lima: Fondo editorial AMADP
Resolución Viceministerial Nº 084-2020-MINEDU (2020, 1 de abril). Disponen medidas excepcionales con relación al servicio educativo que se realiza de forma presencial, correspondiente al año lectivo 2020 brindado por los Centros de Educación Técnico-Productiva e Institutos y Escuelas de Educación Superior públicos y privados. Normas Legales. Diario Oficial El Peruano, pp. 1-5. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/466131-084-2020-minedu
Ramírez, L. y Víctor-Ramírez, A. (2010, enero-junio). Educación para adultos en el siglo XXI: análisis del modelo de educación para la vida y el trabajo en México ¿avances o retrocesos? Tiempo de Educar. 11(21), pp. 59-78. https://www.redalyc.org/pdf/311/31116163004.pdf
Rodriguez-Muñiz, L.; Areces, D.; Suárez-Álvarez, J.; Cueli, M. y Muñiz, J. (2019). ¿Qué motivos tienen los estudiantes de Bachillerato para elegir una carrera universitaria? Revista de Psicología y Educación / Journal of Psychology and Education. 14(), pp. 1-15. https://doi.org/10.23923/rpye2019.01.167
SEPIE. (2020, 24 de febrero). Comunicado sobre el coronavirus COVID-19. http://sepie.es/doc/comunicacion/prensa/2020/COVID_19.pdf
Silvestre, I. y Huamán, C. (2019). Pasos para elaborar la investigación y la redacción de la tesis universitaria. Lima: Editorial San Marcos.
UNESCO (2020, 26 de marzo). Coalición mundial para la educación. Mensaje de Audrey Azoulay, Directora General de la UNESCO [Video]. YouTube. https://youtu.be/LGbqjso8BlA
Valle, J. (2014). Educación permanente: los programas universitarios para mayores en España como respuesta a una nueva realidad social. Revista de la Educación Superior. 3(171), pp. 117-138. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.03.003
Zoller, U. (1992). Faculty teaching performance evaluation in higher science education: issues and implications. Science Education. 76(6), pp. 673-682. https://doi.org/10.1002/sce.3730760607
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Victor Fabian Romero Escalante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).