Responsible environmental behavior and attitude in university students in Lima, Peru
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i1.559Keywords:
environmental attitude; ecological conduct; environment; ecology; university students.Abstract
Attitude towards the environment is an indicator of environmental behavior and is manifested in the action and pro-environmental regulations. The purpose of this study was to know the relationship between behavior and responsible environmental attitude in university students in Lima, Peru. The approach was quantitative, with a descriptive-correlational design, and the sample consisted of 287 male and female students from different careers. The instruments used were two scales that measure the environmental attitude: perception of environmental problems, perception of reasons for environmental problems; intention of pro-environmental behaviors and, types of environmental concerns; the same ones that independently evaluate the attitude and proambiental behavior. The positive relationship between responsible environmental behavior and attitude was determined, as well as between the component factors of the variables.Downloads
References
Ahumada-Tello, E., Ravina-Ripoll, R. & López-Regalado, M. (2018). Responsabilidad Social Universitaria. Desarrollo de competitividad organizacional desde el proceso educativo. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 359-389. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i3.34213
Albalá, M. Á. & Maldonado, A. (2018). Factores psicosociales implicados en la actitud hacia la participación del futuro profesorado en Madrid. Investigaciones en Psicología, 23(2): 54- 62. https://doi.org/10.32824/investigpsicol.a23n2a5
Álvarez, P. & Vega, P. (2009). Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Implicaciones para la educación ambiental. Revista de Psicodidáctica, 14(2):245-260. Disponible desde internet en https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/19179/Vega_Marcote_2009_Actitudes_ambientales_%20conductas_sostenibles.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Álvarez-Lires, M.M.; Arias-Correa, A.; Lorenzo-Rial, M.A.; & Serrallé-Marzoa, F. (2017). Educación para la Sustentabilidad: Cambio Global y Acidificación Oceánica. Formación universitaria. 10(2):89-102. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200010
Amérigo, M.; García, J. A.; & Sánchez, T. (2012). Actitudes y comportamiento hacia el medio ambiente natural. Salud medioambiental y bienestar emocional. Universitas Psuchologien. 12(3):845-856. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY12-3.acma
Amérigo, M.; García, J.; & Côrtes, P. (2017). Analysis of environmental attitudes and behaviors: an exploratory study with a sample of brazilian university students. Ambiente & Sociedade. 20(3):1-20. https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc300r1v2032017
Balderjahn, I. (1988). Personality variables and environmental attitudes as predictors of ecologically responsible consumption patterns. Journal of Business Research, 17(1), 51-56. https://doi.org/10.1016/0148-2963(88)90022-7
Barreto, I.; & Neme, S. (2014). Eficacia de tácticas de influencia en la intención de conducta proambiental. Revista Latinoamericana de Psicología. 46(2):111-116. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70014-7
Bermúdez, A.; Terán, M.; Caldera, R.V.; & Castillo, M. (2011). Estrategias instruccionales para promover actitudes proambientales en estudiantes universitarios. Investigación Arbitrados, 15(51), 409-421. Disponible desde internet en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6357669
Calixto, R. (2012). Investigación en Educación Ambiental. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(55), 1019-1033. Disponible desde internet en http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v17n55/v17n55a2.pdf
Campos, M. L.; Oasquali, C.; & Peinado, S. (2015). Evaluación psicométrica de un instrumento de medición de actitudes proambientales en escolares venezolanos. Revista Paradigma, 29(2), 135-156. Disponible desde internet en https://www.researchgate.net/publication/262590087_Evaluacion_psicometrica_de_un_instrumento_de_medicion_de_actitudes_pro_ambientales_en_escolares_venezolanos
Chakraborty, A.; Pratap, M.; & Roy, M. (2017). A study of goal frames shaping pro-environmental behaviour in university students. International Journal of Sustainability in higher Education. https://doi.org/10.1108/IJSHE-10-2016-0185
Choon, S., Ong, H. & Tan, S. (2019). Does risk perception limit the climate change mitigation behaviors? Environ Dev Sustain 21, 1891–1917. https://doi.org/10.1007/s10668-018-0108-0
Cortés-Peña, O. F. (2016). Comportamiento proambiental y desarrollo económico sustentable en jóvenes universitarios. Opción, 32(9), 387-407. Recuperado de la base de datos Dialnet. Disponible desde internet en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5891174
Dourojeanni, M. J. (2019). Amazonia Peruana ¿Qué futuro? Ed. Pronaturaleza y Universidad Nacional Enrique Guzmán y Valle. Grijley Lima. 395. Disponible desde internet en https://www.academia.edu/39962447/Amazonia_Qu%C3%A9_Futuro
Espino-Román, P.; Olanguez-Torres, E.; & Davizon-Castillo, Y. A. (2015). Análisis de la Percepción del Medio Ambiente de los Estudiantes de Ingeniería en Mecatrónica. Formación universitaria, 8(4). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000400006
Fuentealba, M.; & Soto, L. (2016). Valoración actitudinal frente a temas ambientales. Revista Luna Azul, 43, 448-467. Disponible desde internet en http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n43/n43a19.pdf
Gomera, A. (2008). La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: Conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario. Centro Nacional de Educación ambiental. p. 6. Disponible desde internet en https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2008_11gomera1_tcm30-163624.pdf
Hernández, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill/Interamericana Editores.
Herrera-Mendoza, K.; Acuña, M.; Ramírez, M. J.; & De la hoz, M. (2016). Actitud y conducta proecológica de jóvenes universitarios. Opción, 32(13), 456-477. Disponible desde internet en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5844677
Janmaimool, P.; & Khajohnmanee, S. (2018). Enhancing university students’ global citizenship, public mindedness, and moral quotient for promoting sense of environmental responsibility and pro-environmental behaviours. Environment, Development and Sustainability. https://doi.org/10.1007/s10668-018-0228-6
Leiva, F. (2020). Educación Ambiental para el poblador del distrito de Casa Grande en el manejo de residuos sólidos urbanos entre julio a diciembre del año 2019. Arnaldoa, 27 (1):323-334. http://doi.org/10.22497/arnaldoa.271.27120
Lucie, S. (2010). Educación científica y educación ambiental: un cruce profundo. Enseñanza de las Ciencias, 28(1): 5–18. Disponible desde internet en https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/189092/353371
Medina, R., Franco, M., Torres, L., Velázquez, K., Valencia, M. & Valencia, A. (2017). University social responsibility in the current knowledge society. MediSur, 15(6), 786-791. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000600006&lng=es&tlng=en.
Olaguez-Torres, E.; Espino-Román, P.; Acosta-Pérez, K.; & Méndez-Barceló, A. (2019). Plan de acción a partir de la percepción en estudiantes de la Universidad Politécnica de Sinaloa ante el reciclaje de residuos sólidos y la educación ambiental. Formación universitaria, 12(3). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300003
Olivera, E. S. (2020). Actitudes hacia la investigación de bachilleres en administración y psicología de una universidad peruana. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, Chakiñan. https://doi.org/10.37135/chk.002.11.05
Onokala, U.; Banwo, A.; & Okeowo, F. (2018). Predictors of Pro-Environmental Behavior; A Comparison of University Students in the United States and China. Journal of Management and Sustainability, 8(1). http://doi.org/10.5539/jms.v8n1p127
Palacios, J. R., Bustos, M.; & Soler, L. (2015). Factores socioculturales vinculados al comportamiento proambiental en jóvenes. Revista de Psicología, 24(1), 1-16. Doi: http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2015.36900
Pulido, V. (2017), Ecología, Lima, Perú, Fondo Editorial de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega. 280 pp.
Pulido, V; & Olivera, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica. Revista de investigación Altoandina. 20(3): 333-346. http://dx.doi.org/10.18271/ria.2018.397
Rivera-jacinto, M.; & Rodríguez-Ulloa, C. (2009). Actitudes y comportamientos ambientales en estudiantes de enfermería de una universidad pública del norte del Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 26(3), 338-342. Disponible desde internet en http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v26n3/a12v26n3.pdf
Schultz, W. (2000). Empathizing with nature: The effects of perspective taking on concern for environmental issues. Journal of Social Issues, 56, 391–406. Disponible desde internet en https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.477.4138&rep=rep1&type=pdf
Schultz, W. (2001). The structure of environmental concern: Concern for self, other people, and the biosphere. Journal of Environmental Psychology, 21(4): 327–339. https://doi.org/10.1006/jevp.2001.0227
Sevillano, V; & Olivos, P. (2019). Comportamiento social y ambiente: Influencias de las normas sociales en la conducta ambiental. Psychologist Papers, 40(3), 182-189. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2898
Torres, H. F., Suárez, L., & Dueñas, J. O. (2016). El diálogo y lo visual como mediadores de relaciones entre el entorno y la apreciación-creación. Revista Conrado, 12(56): 47-54. Disponible desde internet en https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/402
Torres-Maya, H. F.; Suárez, A. A.; Suárez-Vivas, L.; & Verdecia-Marín, M. (2019). La apreciación visual del entorno natural en la Educación Ambiental. Revista Científica Agroecosistemas, 7(2), 172-181. https://aes.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/291/314
Umai-unión Mexicana de Asociación de Ingenieros. (2009). Foro Panamericano sobre Contribuciones de la Ingeniería al Mejoramiento del Medio Ambiente. Disponible desde internet en http://www.umai.org.mx/Noticias/2009/ForoAPI/docspa.pdf
UNESCO. (1975). La Carta de Belgrado: un marco general para la educación ambiental. Disponible desde internet en http://unesdoc.unesco.org/images/0001/000177/017772SB.pdf
UNESCO. (1978). Conferencia Intergubernamental sobre Educación Ambiental. Tbilisi (URSS). Paris, Francia: UNESCO. Disponible desde internet en https://agua.org.mx/wp-content/uploads/2018/01/Conferencia-Intergubernamental-sobre-Educaci%C3%B3n-Ambiental-Tbilisi-URSS.pdf
Vega-Marcote, P. (2008). Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Implicaciones para la Educación Ambiental. Rev. Psicodidáctica. 14(2):245-260. Disponible desde internet en https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/19179/Vega_Marcote_2009_Actitudes_ambientales_%20conductas_sostenibles.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Vicente-Molina, M.; Fernández-Sáinz, A.; Izagirre-Olaizola, J. (2013). Environmental knowledge and other variables affecting pro-environmental behaviour; comparison of university students from emerging and advanced countries. Journal of Cleaner Production, 61, 130-138. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.05.015
Vila-Tojo, S., Andrade, E., Sabucedo, J. M., González-García, S., Moreira, M. T., & Feijoo, G. (2019). Revisión sobre las características metodológicas y la eficacia de intervenciones orientadas a reducir el consumo de agua. Universitas Psychologica, 18(5), 1-15. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-5.rscm
Villadiego-Lordy, J.; Huffman-Schwocho, D.; Guerrero, S.; Cortecero-Bossio, A. (2017). Base pedagógica para generar un modelo no formal de educación ambiental. Revista Luna Azul, 44, 316-333. http://dx.doi.org/10.17151/luaz.2017.44.19
WORLD BANK, IFC & MIGA. (2016). World Bank Group Climate Change Action Plan 2016–2020. World Bank, Washington DC. License: Creative Commons Attribution CC BY 3.0 IGO. 74 pp. Disponible desde internet en https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/24451/K8860.pdf
Wynveen, C.; Kyle, G.; Tarrant, M. (2012). Study abroad experiences and global citizenship: fostering proenvironmental behavior. K (4), 334-352. https://doi.org/10.1177/1028315311426782
Yilmaz, V., Can, Y. (2020). Impact of knowledge, concern and awareness about global warming and global climatic change on environmental behavior. Environ Dev Sustain 22, 6245–6260. https://doi.org/10.1007/s10668-019-00475-5
Yupanqui, D. (2017). Actitud hacia el consumo de alcohol en estudiantes de psicología de una universidad privada de Lima Metropolitana. Revista Peruana de Psicología y Trabajo Social, 6(2). Disponible desde internet en http://revistas.uigv.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/507
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Edith Olivera Carhuaz, Víctor Pulido Capurro, Daniel Yupanqui Lorenzo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).