Academic procrastination and anxiety in university students of Madre de Dios
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v10i4.517Keywords:
Academic procrastination; anxiety; self-regulation; postponement; higher educationAbstract
The objective of this research was to determine the relationship that exists between academic procrastination and anxiety in the students of the Professional Career of Education of the National Amazonian University of Madre de Dios. The research focus was quantitative, non-experimental design and correlational type. The sample was made up of 220 students to whom the Academic Procrastination Scale and the Zung Anxiety Self-Assessment Scale were applied, instruments with the required validity and reliability. The results indicate that 48.2% of the students present a high level of academic procrastination, 39% have a moderate level of anxiety and it was statistically determined that there is a direct and significant relationship between academic procrastination and anxiety (rs = 0.359; p = 0.000 <0.05). It was concluded that the more students procrastinate, their anxiety levels will be higher.Downloads
References
Alegre, A. (2013). Autoeficacia y procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Propósitos y Representaciones, 1(2), 57-82. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.29
Alegre, A. y Benavente, D. (2020). Análisis Psicométrico de la Escala Adaptada de Procrastinación de Tuckman (APTS). Propósitos y Representaciones, 8(2), e562. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.562
Álvarez, O. (2010). Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima metropolitana. Persona, 13, 159-177. Recuperado de https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/viewFile/270/257
Atalaya, C. y García, L. (2019). Procrastinación: Revisión teórica. Revista de Investigación en Psicología, 22(2), 363-378. https://doi.org/10.15381/rinvp.v22i2.17435
Awuni, J. (2010). Correlates of course anxiety and academic procrastination in higher education. Global Journal of Educational Research, 10(1), 55-65. Recuperado de https://www.ajol.info/index.php/gjedr/article/view/79048
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. (2a ed.), Madrid, España: La Muralla S. A.
Britos, M. (2017). Uso de internet y ansiedad en adolescentes escolarizados de una institución educativa gubernamental, año 2016. Revista Científica de la UCSA, 4(3), 34-47. Recuperado de https://ucsa.edu.py/yeah/wp-content/uploads/2017/12/4.-AO_Britos-Esquivel-M_34-47.pdf
Busko, D. (1998). Causes and consequences of perfectionism and procrastination: A structural equation model (Tesis de posgrado no publicada). University of Guelph, Ontario, Canadá.
Cardona, J., Pérez, D., Rivera, S. y Gómez, J. (2015). Prevalencia de ansiedad en estudiantes universitarios. Diversitas, 11(1), 79-89. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2015.0001.05
Castillo, C., Chacón, T. y Díaz, G. (2016). Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en Educación Médica, 5(20), 230-237. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.03.001
Clariana, M. (2009). Procrastinació acadèmica. Barcelona, España: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Córdova, P. y Alarcón, A. (2019). Hábitos de estudio y procrastinación académica en estudiantes universitarios en Lima Norte. CASUS, Revista de Investigación y Casos en Salud, 4(1). https://doi.org/10.35626/casus.1.2019.161
Domínguez, S. (2016). Datos normativos de la Escala de Procrastinación Académica en estudiantes de psicología de Lima. Revista Evaluar, 16(1). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v16.n1.15715
Domínguez, S. (2017). Prevalencia de procrastinación académica en estudiantes universitarios de lima metropolitana y su relación con variables demográficas. Revista de Psicología, 7(1), 81-95. Recuperado de http://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/49
Domínguez, S., Calderón, G., Alarcón, D. y Navarro, J. (2017). Relación entre ansiedad ante exámenes y rendimiento en exámenes en universitarios: análisis preliminar de la diferencia según asignatura. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 163-173. https://doi.org/10.19083/ridu.11.492
Domínguez, S., Villegas, G. y Centeno, S. (2014). Procrastinación académica: validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. Liberabit, 20(2), 293-304. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/686/68632617010.pdf.
Ferrari, J. (1991). Self-handicapping by procrastinators: Protecting selfesteem, social-esteem, or both? Journal of Research in Personality, 25, 245-261. https://doi.org/10.1016/0092-6566(91)90018-L
Flores, M., Chávez, M. y Aragón, L. (2016). Situaciones que generan ansiedad en estudiantes de Odontología. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 8(2), 35-41. https://doi.org/10.1016/j.jbhsi.2016.11.004
García, V. y Silva, M. (2019). Procrastinación académica entre estudiantes de cursos en línea. Validación de un cuestionario. Apertura 11(2), 122-137. https://dx.doi.org/10.32870/ap.v11n2.1673
Garzón, A. y Gil, J. (2017). Gestión del tiempo y procrastinación en la educación superior. Universitas Psychologica, 16(3), 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-3.gtpe
Gil, J., De Besa, M. y Garzón, A. (2020). ¿Por qué procrastina el alumnado universitario? Análisis de motivos y caracterización del alumnado con diferentes tipos de motivaciones. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 183-200. https://doi.org/10.6018/rie.344781
Gil, L. y Botello, V. (2018). Procrastinación académica y ansiedad en estudiantes de Ciencias de la Salud de una Universidad de Lima Norte. CASUS, Revista de Investigación y Casos en Salud, 3(2), 89-96. https://doi.org/10.35626/casus.2.2018.75
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la Investigación (6ta ed.), México D.F., México: Mc Graw-Hill.
Hussain, I. & Sultan, S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1897–1904. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.385
Kaur, S. (2018). A study of procrastination in relation to anxiety among female college students in terms of locale and family structure. International Journal of Education and Management Studies, 8(1), 71-75. Recuperado de http://www.i-scholar.in/index.php/injems/article/view/173951
López, A., Toca, L., Gonzáles, J., Matías, B. y Alonso, M. (2020). Reducción de la procrastinación académica mediante la Terapia de Aceptación y Compromiso: un estudio piloto. Clínica Contemporánea, 11(e4), 1-16. https://doi.org/10.5093/cc2020a3
Lozano, A. y Vega, J. (2013). Evaluación psicométrica y desarrollo de una versión reducida de la nueva escala de ansiedad en una muestra hospitalaria de Lima, Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 30(2), 212-219. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2013.302.193
Mejía, C., Ruiz, F., Benites, D. y Pereda, W. (2019). Factores académicos asociados a la procrastinación. Revista Cubana de Medicina General Integral, 34(3). Recuperado de http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/954
Pardo, D., Perilla, L. y Salinas, C. (2014). Relación entre procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes de psicología. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 14(1), 31-44. Recuperado de https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/CHP/article/view/1343/965.
Quant, D. y Sánchez, A. (2012). Procrastinación, procrastinación académica: concepto e implicaciones. Revista Vanguardia Psicológica, 3(1), 45-59.
Ramos, C., Jadán, J., Paredes, L., Bolaños, M. y Gómez, A. (2018). Procrastinación, adicción al internet y rendimiento académico de estudiantes universitarios ecuatorianos. Estudios Pedagógicos, 43(3), 275-289. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300016
Reyes, C., Monterrosas, A., Navarrete, A., Acosta, E. y Torruco, U. (2017). Ansiedad de los estudiantes de una facultad de medicina mexicana, antes de iniciar el internado. Investigación en Educación Médica, 6(21), 42-46. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.05.004
Rodríguez, A. y Clariana, M. (2017). Procrastinación en estudiantes universitarios: Su relación con la edad y el curso académico Revista Colombiana de Psicología, 26(1), 45-60. http://dx.doi.org/10.15446/rcp.v26n1.53572
Rothblum, E., Solomon, L. y Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387–394. https://doi.org/10.1037/0022-0167.33.4.387
Sánchez, H., Reyes, C. y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Universidad Ricardo Palma: Lima. Recuperado de http://repositorio.urp.edu.pe/handle/URP/1480
Saplavska, J. & Jerkunkova, A. (2018). Academic procrastination and anxiety among students. Engineering for rural development - International Scientific Conference 2018, 1192–1197. https://doi.org/10.22616/ERDev2018.17.N357
Schouwenburg, H (2004). Procrastination in Academic Settings: General Introduction. In H. C. Schouwenburg, C. H., Lay, T. A., Pychyl, & J. R. Ferrari (eds.), Counseling the procrastinator in academic settings (p. 3–17). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10808-001
Solomon, L. y Rothblum, E. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503–509. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.4.503
Spielberger, C. (1972). Anxiety as an emotional state. En C.D. Spielberger (Ed.), Anxiety Behavior (pp. 23-49). New York: Academic Press.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A metanalytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65
Zung, W. (1971). A rating instrument for anxiety disorders. Psychosomatics, 12(6), 371-379. https://doi.org/10.1016/S0033-3182(71)71479-0
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Edwin Gustavo Estrada Araoz, Helen Juddy Mamani Uchasara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).