Psychological well-being and resilience in pedagogical higher education students
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v10i4.491Keywords:
Psychological well-being; resilience; perseverance; higher education; teacher trainingAbstract
The objective of this research was to determine the relation between psychological well-being and resilience in students of the Institute of Public Pedagogical Higher Education “Nuestra Señora del Rosario” in the city of Puerto Maldonado, 2019. The research approach was quantitative, the design was not experimental and correlational level. The sample was made up of 134 students and was determined by a stratified probabilistic sampling, the data collection instruments were: the Sánchez Cánovas Psychological Welfare Scale and the Wagnild and Young Resilience Scale (ER). The results determined that psychological well-being was directly and significantly related to resilience since Spearman's rho correlation coefficient was 0.702 with a p-value below the level of significance (p = 0.000 <0.05). Finally, it is concluded that as long as the students have adequate psychological well-being, their resilience will be greater and vice versa.Downloads
References
Ballesteros, P., Medina, A. y Caycedo, C. (2006). El bienestar psicológico definido por asistentes a un servicio de consulta psicológica en Bogotá, Colombia. Universitas Psychologica, 5(2), 239-258. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v5n2/v5n2a04.pdf
Barrantes, K. y Ureña, P. (2006). Bienestar psicológico y bienestar subjetivo en estudiantes universitarios costarricenses. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 17(1), 101-123. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/802/80242935006.pdf
Barrera, L., Sotelo, M., Barrera, R. y Aceves, J. (2019). Bienestar psicológico y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 1(2), 244-251. Recuperado de https://revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/42/33
Benavente, M. y Quevedo, M. (2018). Resiliencia, bienestar psicológico y afrontamiento en universitarios atendiendo a variables de personalidad y enfermedad. Revista de Psicología y Educación, 13(2), 99-112. https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.161
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. (2a ed.). Madrid: La Muralla S.A.
Carranza, R., Hernández, R. y Alhuay, J. (2017). Bienestar psicológico y rendimiento académico en estudiantes de pregrado de psicología. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 13(2), 133-146. Recuperado de http://scielo.iics.una.py/pdf/riics/v13n2/2226-4000-riics-13-02-00133.pdf
Cassaretto, M. y Martínez, P. (2017). Validación de las escalas de bienestar, de florecimiento y afectividad. Pensamiento Psicológico, 15(1), 19-31. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/801/80149351002.pdf
García, J., García del Castillo, A., López, C. y Días, P. (2016). Conceptualización teórica de la resiliencia psicosocial y su relación con la salud. Salud y Drogas, 16(1), 59-68. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/839/83943611006.pdf
García, M. y Domínguez, E. (2013). Desarrollo teórico de la Resiliencia y su aplicación en situaciones adversas: Una revisión analítica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 63-77. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/773/77325885001.pdf
Giraldo, M. (2013). Resiliencia y Bienestar Psicológico según la duración del desempleo en una muestra de profesionales colombianos. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, 32(2), 22-37. Recuperado de http://revista.cincel.com.co/index.php/RPO/article/view/145/145
Gonzáles, J. (2017). Resiliencia y bienestar psicológico en madres de hijos con trastorno del espectro autista de un Centro de Educación Básica Especial de Lima Sur. (Tesis de Licenciatura). Universidad Autónoma del Perú, Lima, Perú. Recuperado de: http://repositorio.autonoma.edu.pe/bitstream/AUTONOMA/431/1/JEAMPIERT%20FELIPE%20GONZALES%20BERRU.pdf
Guil, R., Zayas, A., Gil, P., Guerrero, C., Gonzáles, S. y Mestre, J. (2016). Bienestar psicológico, optimismo y resiliencia en mujeres con cáncer de mama. Psicooncología, 13(1), 127-138. https://doi.org/10.5209/rev_PSIC.2016.v13.n1.52492
Hernández, R. (2015). Resiliencia y bienestar psicológico de un grupo de adolescentes en riesgo de exclusión social. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Salamanca, Salamanca, España. Recuperado de https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/126752/TFG_HernandezEstebanR_Resilienciaybienestar.pdf;jsessionid=79E164BE04B44FE623A4FE65FA250542?sequence=1
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la investigación. (6ªed.). México: Mc Graw-Hill.
Keyes, C., Shmotkin, D. y Ryff, C. (2002). Optimizing Well-Being: The Empirical Encounter of Two Traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6), 1007–1022. Recuperado de http://aging.wisc.edu/pdfs/871.pdf
Luthar, S., Cicchetti, D. y Becker, B. (2000). The construct of resilience: a critical evaluation and guidelines for future work. Child development, 71(3), 543–562. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1885202/#
Meléndez, J., Agustí, A., Delhom, I., Reyes, M. y Satorres, E. (2018). Bienestar subjetivo y psicológico: comparación de jóvenes y adultos mayores. Summa Psicológica UST, 15(1), 18-24. Recuperado de https://summapsicologica.cl/index.php/summa/article/view/335/354
Morales, M. y Gonzáles, A. (2014). Resiliencia-Autoestima-Bienestar psicológico y Capacidad intelectual de estudiantes de cuarto medio de buen rendimiento de liceos vulnerables. Estudios Pedagógicos, 40(1), 215-228. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v40n1/art13.pdf
Muratori, M., Zubieta, E., Ubillos, S. y Gonzáles, J. (2015). Felicidad y Bienestar Psicológico: Estudio Comparativo Entre Argentina y España. Psykhe, 24(2), 1-18. Recuperado de http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/900/pdf_60
Organization for Economic Cooperation and Development (2016). Avanzando hacia una mejor educación para Perú. Lima: OCDE. Recuperado de https://www.oecd.org/dev/Avanzando-hacia-una-mejor-educacion-en-Peru.pdf
Ortunio C, Magaly S, & Guevara R, Harold. (2016). Aproximación teórica al constructo resiliencia. Comunidad y Salud, 14(2), 96-105. Recuperado de http://ve.scielo.org/pdf/cs/v14n2/art12.pdf
Osornio, L., Sánchez de Tagle, R., Heshiki, L. y Valadez, S. (2011). El bienestar psicológico, predictor del rendimiento académico en estudiantes de la carrera de médico cirujano. Archivos en Medicina Familiar, 13(3), 111-116. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/507/50730960002.pdf
Parada, P. (2015). Resiliencia, bienestar psicológico y autoeficacia en relación con el estrés en el docente joven y las prácticas encaminadas a la prevención de la violencia escolar (Tesis de Licenciatura). Universidad Piloto de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://polux.unipiloto.edu.co:8080/00002511.pdf
Piña, K. (2017). Bienestar psicológico y resiliencia en jóvenes universitarios (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, México. Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.11799/68666
Rosario, F. (2014). Bienestar psicológico, resiliencia y rendimiento académico en estudiantes universitarios de primer ciclo de una Universidad Privada de Lima Metropolitana (Tesis de Maestría). Universidad Peruana Cayetano Heredia, Lima, Perú. Recuperado de http://repositorio.upch.edu.pe/handle/upch/1076
Ryan, R. y Deci, E. (2001). On Happiness and Human Potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
Ryff, C. (1989). Happiness is not everything or is it? Explorations on the meaning of psychological well–being. Journal of Personality and Social psychology, 57, 1069-1089.
Sánchez-Cánovas, J. (2013). Escala de bienestar psicológico. (3a Ed.). Madrid: TEA Ediciones.
Sandoval, S., Dorner, A. y Véliz, A. (2017). Bienestar psicológico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en Educación Médica, 6(24), 260-266. Recuperado de http://riem.facmed.unam.mx/sites/all/archivos/A6Num24/08_AO_Bienestar.pdf
Torres, G. (2019). Gestión educativa y calidad de la educación en la Universidad Científica del Sur - cursos básicos, 2018-1. (Tesis de Maestría). Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú. Recuperado de http://www.repositorioacademico.usmp.edu.pe/bitstream/handle/usmp/5374/torres_vgn.pdf?sequence=1
Trucchia, S., Lucchese, M., Enders, J. y Fernández, R. (2013). Relación entre rendimiento académico, bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento en estudiantes de la carrera de medicina. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas, 70(2), 144-152. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/20189/19836
Velásquez, C., Montgomery, W., Montero, V., Pomalaya, R., Dioses, A., Velásquez, N., Araki, R. y Reynoso, D. (2008). Bienestar psicológico, asertividad y rendimiento académico en estudiantes universitarios sanmarquinos. Revista IIPSI, 11(2), 139-152. Recuperado de: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3845/3078
Wagnild, G. y Young, H. (1993) Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement. 1(2), 165-177.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).