Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v10i3.475

Keywords:

citizenship education, liquid modernity, social behavior, respect, values, ethics.

Abstract

Values are considered a guide or pattern of behavior that guides the particular ways of being and living of the individual. Furthermore, they form the criteria of judgment, preference and choice that lead to a certain action. In this sense, the objective of this research is to know the practice of values during the professional training of university students, prioritizing respect. For data collection, a self-made questionnaire of eight items was applied to an intentional sample of 100 students, with ages ranging from 18 to 20 years old, within a public university located in the south-southeast of the United Mexican States. The results indicate that the participants consider practicing the values; however, these outcomes powerfully attract attention, since in counterpart they manifest the lack of ethical practices in daily coexistence within the academic institution. Among the conclusions, the need to establish actions that reduce the presence of conflicts in academic life and professional relationships is pointed out, thus forming an ethical environment for the future generation of work.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, C. (2018). Crisis de valores en la sociedad actual. Recuperado de https://fundacionministeriodefamilia.webnode.es/_files/200000339-12919138a7/Crisis%20de%20valores%20en%20la%20sociedad%20actual.pdf

Ahani, M., Bahrami, H. R., & Rostami, M. (2012). Determining and ranking dimensions of knowledge management implementation using Hicks model and fuzzy TOPSIS Technique. Management Science Letters, 721-730. Recuperado de http://www.econbiz.de/Record/determining-and-ranking-dimensions-of-knowledge-management-implementation-using-hicks-model-and-fuzzy-topsis-technique-ahani-mona/10009720861.

Bauman, Z. (2000). Modernidad Líquida. México: Fondo de Cultura Económica

Buitrago, E., Cubillos, F., Ramírez, J, y Tabares, J. C. (2011). Estrategias personalizantes para fortalecer el valor del respeto en las relaciones interpersonales en los educandos del grado noveno. “A” de la Institución Educativa Gabriela Mistral. Recuperado de http://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/177/Esther%20Buitrago%20G.pdf;jsessionid=8382289C100CE168DD87BAD6DCCCB4FC?sequence=1

Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., de la Cruz-Morales, F. R. y Sangerman-Jarquín, D. M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8 (7), 1603-1617. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2631/263153520009.pdf

Camps, V. (2008). Creer en la Educación. Barcelona: Península.

Castillo, V., Aguilar, J., Robles, R., Sánchez, C., Ábrego, Y. y Batista, L. (2017). Valores universitarios y profesionales de los estudiantes de postgrado de la Universidad Tecnológica de Panamá. Revista de Iniciación científica, 3 (1), 14-20. Recuperado dehttps://www.google.com.mx/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://revistas.utp.ac.pa/index.php/ric/article/download/1693/2429&ved=2ahUKEwj8kf6k4rraAhVCuVkKHZeNASgQFjAFegQIARAB&usg=AOvVaw0KtbQd1BMvRaZBwQ0IOIhj

Chapa, P. y Martínez, T. (2015). Valores Universitarios en los Jóvenes Estudiantes de la Facultad de Ciencias Políticas y Administración Pública, UANL. Revista Iberoamericana para la investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 773-786. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/4981/498150319046/

Chaparro, R. A. y Gordon, M. S. (2010). Fortalecimiento del valor del respeto como estrategia para promover la convivencia con los padres de familia del grado de transición de la institución educativa García Márquez. Recuperado de http://observatorio.unillanos.edu.co/portal/archivos/10PROYECTOFORTALECERELRESPETO.pdf

Díaz, A. R., Gómez, E. y Melo, A. (2016). La importancia de la educación en valores éticos para la administración pública: un estudio exploratorio. Gestión Estratégica: de la crisis a la oportunidad. Conferencia llevada a cabo en el Congreso Internacional de Administración, Brasil

Dolan, S. (2019). Más coaching por valores. Madrid: LID

Duarte, A. y Abreu, J. (2013). El respeto como identidad del docente; una comparación entre puntos de vista de alumnos y docentes. Red de Investigación Educativa, 908-927. Recuperado de: https://www.google.com.mx/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://eprints.uanl.mx/8026/1/a1_2.pdf&ved=2ahUKEwicz7a97braAhXlp1kKHcH9AxcQFjAAegQICBAB&usg=AOvVaw05LX3XVC3YCiUGty7Lr6eJ

Elexpuru, I., Villardón, L. y Yániz, C. (2011). Identificación y desarrollo de valores en estudiantes universitarios. Revista de Educación, Publicación anticipada en línea. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2011-362-158

Garrido, A., Reyes, A., Ortega, P. y Torres, L. E. (2014). La disciplina y los valores de jóvenes universitarios. Alternativas en psicología, (30), 147-160. Recuperado de http://www.alternativas.me/attachments/article/61/10%2520%2520La%2520disciplina%2520y52520los%2520valores%2520de%2520j%25C3%25B3venes%2520universitarios.pdf

Gómez, L., Díaz, S. B., Barrios, C., Morejón, E. L. y Padrón, A. (2014). La educación en valores profesionales en la Filial de Tecnología de la Salud Simón Bolívar. Revista de Ciencias Médica, 18(1), 111-123. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100012

González, R. y Cardentey, J. (2016). Educación en valores de estudiantes universitarios. Humanidades médicas, 16(1), 161-174. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v16n1/hmc11116.pdf

Hall, R. H. (1963). The concept of bureaucreacy: an empirical assessment. The American JournalofSociology, 69(1), 32-40. Recuperado de http://tarjomefa.com/wp-content/uploads/2016/08/4726-English_2.pdf

Hernández, R. Y. (2019). Valores éticos y estéticos en la formación de los estudiantes de las ciencias médicas. Medisur, 17(2), 120-172. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v17n2/1727-897X-ms-17-02-170.pdf

Herrera-Gutiérrez, L. C. y Torres, R. G. (2017). Por qué la crisis moral y de valores en nuestro país. Congreso Nacional de Investigación Educativa- COMIE XIV, San Luis Potosí. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1016.pdf

Hirsch, A. (2010). Ética profesional y profesores universitarios: una perspectiva comparativa. Reencuentro, 57, 34-38. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/340/34012514005.pdf

Hitchman, D., Machado, I., y Panol, M. (2012). La formación de valores de la juventud de nuestros días. Revista Cubana de Higiene y Epidemiología, 50(3), 427-437. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-30032012000300018&lng=es&tlng=es

Macías, F. y Suárez, H. D. (2015). Un acercamiento de los docentes de la carrera de trabajo social a la educación en valores. Revista Médica de Santiago de Cuba- MEDISAN, 19(8), 968- 974. Recuperado de http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/405

Mederos, M. (2014). La convivencia entre los estudiantes universitarios: su atención desde el proyecto educativo de la carrera. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 141-159. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/3395/3610

Munguía, R. (2015). Ética y Valores 1. México. D.F.: Secretaría de Educación Pública.

Navia, C. y Hirsch, A. (2015). Dimensiones y rasgos sobre la excelencia del profesorado en instituciones formadoras de docentes en dos países de América Latina. EDETANIA 48, 117-130. Recuperado de https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/41/40

Negrete, L. A. (2014). Valores universales. Universidad Veracruzana. Recuperado de https://www.uv.mx/psicologia/files/2014/11/VALORES-UNIVERSALES.pdf

Ojalvo, V. (2017). La educación de valores. Reflexiones y experiencias desde el enfoque histórico-cultural. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 30, 47-60. Recuperado de https://revistas.uam.es/tarbiya/article/viewFile/7390/7711&ved=2ahUKEwj81sy2qpDcAhUSQ6wKHQYNDFI4FBAWMAx6BAgGEAE&usg=AOvVaw3wllZy5_PTwCpcxMAgL-JH

Pérez, S., Montes, J. M., & Vázquez, C. J. (2006). Human Resources Management As A Determining Factor In Organisational Learning. Management Learning, 37(2), 215-239. https://doi.org/10.1177/1350507606063443

Pérez, L. F. (2019). Consideraciones epistemológicas, psicológicas, sociológicas y pedagógicas de la educación en valores. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 184-194. http://dx.doi.org/10.23913/ride.v9i18.417

Piscoya, D. A. (2014). Diferencias del nivel de formación de la honestidad en estudiantes de dos instituciones educativas de secundaria de Lambayeque-2014 (Tesis de maestría). Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú. Recuperado de http://tesis.usat.edu.pe/bitstream/20.500.12423/1160/1/TM_PiscoyaBarreraDemetrioAlberto.pdf.pdf

Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (2014). Código de ética de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. México. Recuperado de http://www.archivos.ujat.mx/abogado_gral/legislacion_univ2012/CODIGO%20DE%20ETICA%20DE%20LA%20UNIVERSIDAD%20JUAREZ%20AUTONOMA%20DE%20TABASCO.pdf

Uranga, M. S., Rentería, D. E. y González, G. J. (2016). La práctica del valor del respeto en un grupo de quinto grado de educación primaria. Revista Ra Ximhai, 6(12), 187-204. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/461/46148194012.pdf

Vásquez Rizo, F. E. (2010). Modelo de gestión del conocimiento para medir la capacidad productiva en grupos de investigación. Ciencia, docencia y tecnología, 41, 101-125. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-17162010000200005&script=sci_arttext.

Published

2020-06-30

How to Cite

Hernández Romero, G. . (2020). Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity. Apuntes Universitarios, 10(3), 131–145. https://doi.org/10.17162/au.v10i3.475