New artivist pedagogies for education: evidence of the construction of democratic coexistence and cooperative learning in vulnerable contexts
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v10i3.457Keywords:
Popular artivism; cooperative learning; democratic coexistence; dactyl paint; educational theater.Abstract
The objective of this study is to verify the effects of artivist pedagogies on democratic coexistence and cooperative learning in schoolchildren in vulnerable contexts. The approach was quantitative, experimental design. Two experiments were structured with experimental samples of: a) 85 students from fourth to sixth grade of Primary Education, b) 65 from sixth grade of Primary Education. It was found that: 1) popular artivist pedagogy based on cultural aspects (problems and folklore) develops democratic coexistence in vulnerable contexts, 2) pedagogy based on dactyl theatrical painting develops cooperative learning in a meaningful way and its dimensions, although the interaction Individual is a complex aspect to develop. Therefore, it was determined that popular artivist pedagogy and the experience of dactyl theatrical painting are useful pedagogies for the development of democracy and cooperation for healthy living in contexts of school vulnerability.Downloads
References
Andrade, E. y Duran, G. (2017). Vivir el arte plástico y visual en escuela. Madrid, España: Estela Andrade.
Aladro-Vico, E.; Jivkova-Semova, D. y Baley, O. (2018). A new educative language for transformative social action. Comunicar, 26(57), 9 -18. https://doi.org/10.3916/C57-2018-01
Altun, S. (2015). The effect of cooperative learning on students’ achievement and views on the science and technology course. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(3), 451–468. Recuperado de https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/91
Aran-Ramspott, S.; Fedele, M. y Tarrago, A. (2018). Youtubers’ social functions and their influence on pre-adolescence, Comunicar, 26(57), 71 – 80. https://doi.org/10.3916/C57-2018-07
Arguello, M. (2016). Arte y psicomotricidad infantil. Ibarra, Ecuador: Edición Digital Universidad Técnica del Norte.
Baena, G. (2018). Metodología de la investigación. Serie integral por competencias. México D. F, México: Grupo Editorial Patria.
Bandura, A. (1979). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid, España: Alianza Editorial.
Bernárdez, A.; Padilla, G. y Sosa, R. (2019). From action art to artivism on Instagram: Relocation and instantaneity for a new geography of protest. Catalan Journal of Communication y Cultural Studies, 11(2), 23-37. Doi: https://doi.org/10.1386/cjcs.11.1.23_1
Bradshaw D. (2016). Art Integration Fosters Empathy in the Middle School Classroom. The clearing house: A journal of educational strategies, issues and ideas, 89(4-5), 109-117, doi https://doi.org/10.1080/00098655.2016.1170441
Carrillo, E.; Civís, M.; Andrés, T.A.; Longás, E. y Riera, J. (2018). Condicionantes del éxito y fracaso escolar en contextos de bajo nivel socioeconómico. Revista de estudios y experiencias en educación, 2, 75-94, https://doi.org/10.21703/rexe.Especial2_201875944
Chib, A.; Bentley, C. y Wardoyo, R.J. (2019). Entornos digitales distribuidos y aprendizaje: Empoderamiento personal y transformación social en colectivos discriminados. Comunicar, 58(XXVII), 51-61, https://doi.org/10.3916/C58-2019-05
Chikh, A. y Hank, S. (2016). Towards a cooperative learning approach using intelligence based learners grouping. Computer Applications in Engineering Education, 24(4), 639-650. https://doi.org/10.1002/cae.21739
Colcord, C. R., Mathur, S. P. y Zucker, S. H. (2016). Improving disciplinary practices in an urban school: Solving the problem of practice. Journal of Education and Training Studies, 4(10), 144-155. doi: https://doi.org/10.11114/jets.v4i10.1811
Elliott, D.; Silverman, M. y Bowman, W. (2016). Ciudadanía artística: arte, responsabilidad social y praxis ética. Estados Unidos: Oxford University Press.
García, J.J.; Parada, N.J. y Ossa, A.F. (2017). El drama creativo una herramienta para la formación cognitiva, afectiva, social y académica de estudiantes y docentes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 839-859. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=773/77352074005
Gass, M.; Gough, S.; Armas, A. y Dolcino, C. (2016). Play for Peace as a Violence Prevention Model: Achieving Voluntad y Convivencia. Journal of Experiential Education, 39(4), 412–426. doi: https://doi.org/10.1177/1053825916674978
Gelabert, G. (2017). La práctica del canto colectivo como eje transversal de conocimientos, actitudes y valores: una propuesta dirigida a alumnos de Grado en Educación Infantil y Primaria. Foro de Educación, 15 (22), 1-21, http://dx.doi.org/10.14516/fde.505
Gestión, Zona Lounge (30 de setiembre de 2019). [FOTOS] Arte urbano en Lima: un recorrido por sus obras. Recuperado de: https://gestion.pe/especial/zonalounge/arte-y-diseno/fotos-arte-urbano-lima-conozca-sus-obras-emblematicas-noticia-1994643
Grau, R. y García-Raga, L. (2017a). Learning to live together: a challenge for schools located in contexts of social vulnerability. Journal of Peace Education, 14, 1-18. Doi: https://doi.org/10.1080/17400201.2017.1291417
Grau, R. y García-Raga, L. (2017b). ConVivim: aplicación de un programa para aprender a convivir democráticamente. Revista electrónica de investigación educativa, 20(2), 80-92. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/489976
Grau, R.; García-Raga, L. y López-Martín, R. (2016). Towards School Transformation. Evaluation of a Coexistence Program from the Voice of Students and Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(2), 137-146. doi: https://doi.org/10.7821/naer.2016.7.177
Greene, P. (2018). The Play’s the Thing: Experimentally Examining the Social and Cognitive Effects of School Field Trips to Live Theater Performances. Educational Researcher, 23(6) ,1 –9, https://doi.org/10.3102/0013189X18761034
Groos, K. (2012). The play of man. New York, USA: Good Press.
Guillén, D. (26 de abril de 2017). El arte en la educación. Es educativo e instructivo frente a la enseñanza del arte. Recuperado de: https://pablogui.blogspot.com/2017/04/el-arte-popular-peruano.html
Hernández, A.A.; Ramos, M.P.; Placencia, B.M.; Indacochea, B.; Quimis, A.J. y Moreno, L.A. (2018). Metodología de la investigación científica. Alicante, España: 3Ciencias, Área de Innovación y Desarrollo.
Huang, M. Y.; Tu, H. Y.; Wang, W. Y.; Chen, J-F.; Yu, Y. T. y Chou, C. C. (2017). Effects of cooperative learning and concept mapping intervention on critical thinking and basketball skills in elementary school. Thinking Skills and Creativity, 23, 207-216. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.01.002
Jivkova, D.; Aladro, E. y Sosa, R. (2019). Entender el artivismo. Suiza: Peter Lang UK.
Kim, H. (2015). Community and art: creative education fostering resilience through art. Asia Pacific Education Review, 16 (2), 193–201, https://doi.org/10.1007/s12564-015-9371-z
Laberintosurburbanos (6 de setiembre de 2015). Cómicos ambulantes limeños. Recuperado de: https://laberintosuburbanos.wordpress.com/tag/comicos-ambulantes-limenos/
Loughlin, S. (2015). “Reading” Paintings: Evidence for Trans-Symbolic and Symbol-Specific Comprehension Processes. Cognition and Instruction, 33(3), 257–293, https://doi.org/10.1080/07370008.2015.1076822
Macaya, A. y Valero, E. (2019). Proyecto Retrato Social: lo que la educación formal puede aprender del arte comunitario. Arte, individuo y sociedad, 31(1), 165-182. doi: http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.60086
Maslow, A. (1991). Motivation and personality. Madrid, España: Harper y Row.
Mayordomo, R. y Onrubia, J. (2015). El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Oberta UOC.
Mesías-Lema, J.M. (2018). Artivismo y compromiso social: transformación la educación del profesorado desde la sensibilidad. Comunicar, 57, 19-28. Doi: https://doi.org/10.3916/C57-2018-02
Ministerio de Educación del Perú – Minedu (2018). Número de casos reportados en el Síseve a nivel nacional (www.siseve.pe) del 15/09/2013 al 31/12/2018. Recuperado de: http://www.siseve.pe/web/
Ministerio de Educación del Perú (Minedu, 2019). Número de casos reportados en el Síseve a nivel nacional (www.siseve.pe) del 15/09/2013 al 31/12/2019. Recuperado de: http://www.siseve.pe/web/
Mélich, J.C. (1996). Antropología simbólica y acción educativa. Barcelona: Paidós.
Morales, M. y López, V. (2018). Políticas de convivencia escolar en América Latina: Cuatro Perspectivas de Comprensión y Acción. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(5). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3800
Niemann, C. (2005). La construcción social de la realidad según Peter L. Berger y Thomas Luckmann. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu editores.
Proyecto Educativo Metropolitano (PEM, 2014). Lima Ciudad Educadora, amiga de los niños y las niñas. Lima, Perú: Municipalidad Metropolitana de Lima.
Prova, A. (2017). La práctica del aprendizaje cooperativo: Propuestas operativas para el grupo – clase. Madrid, España: Narcea ediciones.
Publimetro.pe (28 de diciembre de 2018). ¿Por qué les gusta tanto a los peruanos los cómicos ambulantes?. Recuperado de: https://publimetro.pe/actualidad/que-les-gusta-tanto-peruanos-comicos-ambulantes-92792-noticia/?ref=pur
Redford, J.; Desrochers, D. y Hoyer, K. M. (2017). The Years before School: Children's Nonparental Care Arrangements from 2001 to 2012. Stats in Brief. NCES 2017-096. National Center for Education Statistics. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED573320.pdf
Rogers, C. R. (1961). On becoming a person: A therapists's view of psychotherapy. Boston, USA: Houghton Mifflin.
Ruiz, M. (2014). Materiales, elementos y técnicas para el desarrollo de la expresión artístico-plástica en el currículo de educación infantil. Innovación y experiencias educativas, 1(49), 323-346. Recuperado de: https://www.csif.es/contenido/sevilla/general/243960
Samah, A. (2016), Digital Tools: Enhancing Painting Skills among Malaysian Secondary School Students. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 15(3), 124-132, http://www.tojet.net/
Spy Urban Art (2013). Ellos. Recuperado de: http://spy-urbanart.com/work/ellos/
Tello, A.F. y Obando, O.L. (2019). Discursos sobre el arte callejero como acción participativa desde las voces de jóvenes artistas callejeros (tesis de grado), Universidad del Valle, Santiago de Cali, Colombia. Recuperado de: http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/12980
Tirado, R. y Conde, S. (2016). Análisis estructural de la gestión de la convivencia escolar en centros de buenas prácticas de Andalucía (España). Educación XX1, 19(2), 153-178. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.16459
Uriz, M. y Esteve-Mon, F. (2016). Dispositivos móviles y de aprendizaje cooperativo: Diseño de una intervención con dispositivos móviles en un entorno de aprendizaje cooperativo en la etapa de Educación Primaria. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (58), 350. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.58.833
Van, T.; Quintero, A. y Pizzutto, E. (2018). “Vamos a la Escuelita Arte Terapia”: An Art Therapy Protocol for Promoting Resilience with Latino Farm Worker Children. Journal of Infant, Child y Adolescent Psychotherapy, 17(3), 213-228. http://dx.doi.org/10.1080/15289168.2018.1490068
Uberman, A. (1998). The Use of Games for Vocabulary Presentation and Revision. Forum, 36(1). https://eric.ed.gov/?id=EJ595092
Valdés, R.; López, V. y Chaparro, A.A. (2018). Convivencia escolar: adaptación y validación de un instrumento mexicano en Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 80-91. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1720
Vigotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Massachusetts, Estados Unidos: Harvard University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).