ICT and its influence on psychosocial development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v10i2.434

Keywords:

ICT, learning, education and development

Abstract

This article describes the value of Information and Communication Technologies (ICT) as a teaching resource that opens up opportunities for knowledge development. Being immersed in a society that children are digital natives, the teacher needs to incorporate technology in their educational processes in order to enhance the psychosocial development of their students. In this context, the research aims to promote spaces for reflection so that pedagogical scenarios are increasingly interactive with the knowledge and socialization of peers in the “Camino al Espacio” school in the city of Guayaquil. From this perspective, qualitative-quantitative techniques with a descriptive and exploratory character were used. The methodology considered was: observation, interview and survey. In conclusion, the teaching performance must assume in its formation the topic of ICT and in this approach, rethink the experiences that are built in the teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alpízar, J. (2018). ¿De qué manera las nuevas tecnologías de la información (TICS) apoyan a la mejora de los aprendizajes en educación preescolar? Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (febrero 2019). En línea.

https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/tic-educacion-preescolar.html

Briceño, L., Flores, R., & Gómez, D. (2019). Uso de las TIC en Preescolar: Hacia la integración curricular. Revista Panorama, 13(24), 21-32.

doi: http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1203

Bustamante, S. (2015). Currículo. Teoría y Diseño Curricular. Educación Inicial y Preparatoria. Quito-Ecuador: Primera edición. Obtenido de http://www.runayupay.org/publicaciones/curriculosbc.pdf

CERLALC. Centro Regional para el fomento del libro en América Latina y en el Caribe. Bajo los auspicios de la UNESCO. (2019). Lectura digital en la primera infancia. Obtenido de https://cerlalc.org/wp-content/uploads/2019/04/Dosier-Lectura-digital-_-VF3.pdf

Fernández, A. (2016). Las nuevas tecnologías en la primera infancia. Obtenido de ( Trabajo fin de Máster en intervención psicológica en contextos de riesgo. Universidad de Cádiz):

https://rodin.uca.es/xmlui/bitstream/handle/10498/19823/FTM%20Araceli%20Fem%C3%A1ndez%20Eslava.pdf?sequence=1

Freire, P. (1991). La Educación en la Ciudad. Sao Pablo, México: Siglo XXI, editores argentina,s.a. Obtenido de http://funama.org/data/PEDAGOGIA%20CRITICA/freire/La%20educacion%20en%20la%20ciudad.pdf

Ledesma,Y., Cobos, A. (2018). La Triple Hélice de las TIC en Ecuador. Revista Ciencia e Investigación, 3(9), 41-48. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/257

Lemus, M. (2018). Programa de Psicoeducación para Mejorar el Desarrollo Social y Cognitivo en Niños. Obtenido de (Trabajo de titulación presentado como requisito para la obtención del título de Licenciada en Psicología. Universidad San Francisco de Quito.): http://repositorio.usfq.edu.ec/bitstream/23000/7165/1/137269.pdf

Roca, G. (Coord.). (2015). Las nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educar saludablemente en una sociedad digital. Barcelona. Hospital Sant Joan de Déu (ed). Obtenido de https://www.adolescenciasema.org/wp-content/uploads/

/06/cuaderno-faros-2015-es-TICs.pdf

UNESCO. (2013). Enfiques Estratégicos sobre las TICs en Educación en América Latina y el Caribe. Obtenido de TICs y Nuevas Prácticas Educativas: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf

UNICEF. (2017). Estado mundial de la infancia 2017. Niños en un mundo digital. Obtenido de:

https://www.unicef.org/peru/spanish/Estado_Mundial_de_la_Infancia_2017._Ninos_y_ninas_en_un_mundo_digital._Resumen_Ejecutivo_-_UNICEF.PDF

Published

2020-02-06

How to Cite

Guzmán Huayamave, K. ., Arriaga Hachi, P. ., & Cobos Díaz, A. . (2020). ICT and its influence on psychosocial development. Apuntes Universitarios, 10(2), 17–29. https://doi.org/10.17162/au.v10i2.434