ICT and its influence on psychosocial development
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v10i2.434Keywords:
ICT, learning, education and developmentAbstract
This article describes the value of Information and Communication Technologies (ICT) as a teaching resource that opens up opportunities for knowledge development. Being immersed in a society that children are digital natives, the teacher needs to incorporate technology in their educational processes in order to enhance the psychosocial development of their students. In this context, the research aims to promote spaces for reflection so that pedagogical scenarios are increasingly interactive with the knowledge and socialization of peers in the “Camino al Espacio” school in the city of Guayaquil. From this perspective, qualitative-quantitative techniques with a descriptive and exploratory character were used. The methodology considered was: observation, interview and survey. In conclusion, the teaching performance must assume in its formation the topic of ICT and in this approach, rethink the experiences that are built in the teaching process.Downloads
References
Alpízar, J. (2018). ¿De qué manera las nuevas tecnologías de la información (TICS) apoyan a la mejora de los aprendizajes en educación preescolar? Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (febrero 2019). En línea.
https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/tic-educacion-preescolar.html
Briceño, L., Flores, R., & Gómez, D. (2019). Uso de las TIC en Preescolar: Hacia la integración curricular. Revista Panorama, 13(24), 21-32.
doi: http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1203
Bustamante, S. (2015). Currículo. Teoría y Diseño Curricular. Educación Inicial y Preparatoria. Quito-Ecuador: Primera edición. Obtenido de http://www.runayupay.org/publicaciones/curriculosbc.pdf
CERLALC. Centro Regional para el fomento del libro en América Latina y en el Caribe. Bajo los auspicios de la UNESCO. (2019). Lectura digital en la primera infancia. Obtenido de https://cerlalc.org/wp-content/uploads/2019/04/Dosier-Lectura-digital-_-VF3.pdf
Fernández, A. (2016). Las nuevas tecnologías en la primera infancia. Obtenido de ( Trabajo fin de Máster en intervención psicológica en contextos de riesgo. Universidad de Cádiz):
https://rodin.uca.es/xmlui/bitstream/handle/10498/19823/FTM%20Araceli%20Fem%C3%A1ndez%20Eslava.pdf?sequence=1
Freire, P. (1991). La Educación en la Ciudad. Sao Pablo, México: Siglo XXI, editores argentina,s.a. Obtenido de http://funama.org/data/PEDAGOGIA%20CRITICA/freire/La%20educacion%20en%20la%20ciudad.pdf
Ledesma,Y., Cobos, A. (2018). La Triple Hélice de las TIC en Ecuador. Revista Ciencia e Investigación, 3(9), 41-48. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/257
Lemus, M. (2018). Programa de Psicoeducación para Mejorar el Desarrollo Social y Cognitivo en Niños. Obtenido de (Trabajo de titulación presentado como requisito para la obtención del título de Licenciada en Psicología. Universidad San Francisco de Quito.): http://repositorio.usfq.edu.ec/bitstream/23000/7165/1/137269.pdf
Roca, G. (Coord.). (2015). Las nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educar saludablemente en una sociedad digital. Barcelona. Hospital Sant Joan de Déu (ed). Obtenido de https://www.adolescenciasema.org/wp-content/uploads/
/06/cuaderno-faros-2015-es-TICs.pdf
UNESCO. (2013). Enfiques Estratégicos sobre las TICs en Educación en América Latina y el Caribe. Obtenido de TICs y Nuevas Prácticas Educativas: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf
UNICEF. (2017). Estado mundial de la infancia 2017. Niños en un mundo digital. Obtenido de:
https://www.unicef.org/peru/spanish/Estado_Mundial_de_la_Infancia_2017._Ninos_y_ninas_en_un_mundo_digital._Resumen_Ejecutivo_-_UNICEF.PDF
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).