Harmonic Mind Maps (MMA) as a metacognitive strategy for reading comprehension in university students
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v10i1.423Keywords:
Harmonic Mental Map, ICT, Reading Comprehension, Metacognitive Strategy, MetacognitionAbstract
This research aimed to determine the influence of Harmonic Mind Maps (HMM) as a metacognitive strategy in reading comprehension in university students. For this, 310 undergraduate students from the Faculty of Education of the National University of San Marcos (UNMSM in spanish) were worked during the 2nd semester of 2019. The methodology was framed within the quantitative approach and the deductive hypothetical method was followed. Therefore, its design was quasi-experimental. The information was collected through the 2015 CLUni Test. The results showed that the use of MMA as a metacognitive strategy has a positive and significant impact on improving the reading comprehension of university students.Downloads
References
Aiken, L. (2003). Test psicológicos y evaluación. México: Pearson Educación.
Alcas, N., Alarcón, M. A., Alarcón, H. H., Gonzáles, R., & Rodríguez, A. (2019). Estrategias metacognitivas y comprensión lectora en estudiantes universitarios.
Anastasi, A. (1986). Los tests psicológicos. Madrid: Aguilar.
Antich, L. R. (1986). Metodología de la Enseñanza de Lenguas Extranjeras. La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación; Vol. I: 23 - 32.
Barraza López, E. (2019). Habilidades metacognitivas y rendimiento académico en el área de matemática en los estudiantes del cuarto grado de nivel secundaria de la institución educativa “san pedro de Chorrillos”-Lima, 2017.
Bernal, M. I. (2012). Colombia ‘se raja’ en lecturabilidad de libros, revistas y periódicos frente a la Región. Diario La República, Colombia. 17 de abril 2012. Infografía del Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe (Cerlalc). Recuperado de https://www.larepublica.co/ocio/colombia-se-raja-en-lecturabilidad-de-libros-revistas-y-periodicos-frente-a-la-region-2007794, consultado el 31 de octubre de 2019.
Campos, Y. (2000). Estrategias de enseñanza aprendizaje. Estrategias didácticas apoyadas en Tecnología. Obtenido de la Universidad Autónoma Metropolitana: http://virtuami.izt.uam.mx/e-portafolio/DocumentosApoyo/estrategiasenzaprendizaje.pdf
Delgadová, E., & Gullerová, M. (2015). Comprensión lectora. Un estudio sobre la competencia lectora en el contexto universitario. Lenguajes y Textos, 41, 45–53.
Díaz, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (Vol. 2). México: McGraw-Hill.
Felipe, A. (2015). Competencia, estrategias y hábitos lectores de maestros en formación inicial (Tesis doctoral). Málaga: Universidad de Málaga.
Felipe, A. M. & Barrios, E. E. (2017). Evaluación de la competencia lectora de futuros docentes. Investigaciones sobre lectura, (7), 7-21.
Gallardo, L. S. y López, M, E. (2019). Conocimiento y uso de estrategias de comprensión lectora en estudiantes de psicología. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(2), 2066-2086.
Gonzáles Moreyra, R. (1998). Nivel de comprensión lectora en los universitarios iniciales. (Tesis de maestría), Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.
González Álvarez, C. (2011). Didáctica de la Lengua en la Escuela Infantil. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Griffith, P. L., & Ruan, J. (2006). What is metacognition and what should be its role in literacy instruction?. In Metacognition in literacy learning (pp. 25-40). Routledge. Recuperado de https://www.taylorfrancis.com/books/e/9781410613301/chapters/10.4324/9781410613301-10
Hopper, C. (2016). Practicing College Learning Strategies (7ª ed.). EEUU: Cengage Learning. https://dx.doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1125
León-Islas, E. E., López, M. M., & Tamay, J. A. C. (2019). Comprensión lectora y medición de fluidez en universitarios de origen maya. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (28), 152-182.
Malhotra, N. (2008). Investigación de Mercados (5ª ed.). Naucalpan de Juárez, México: Pearson Educación de México
Martins, A. (2016) Pruebas PISA: ¿cuáles son los países que tienen la mejor educación del mundo? ¿Y cómo se ubica América Latina? BBC Mundo, 06 de diciembre de 2016. https://www.bbc.com/mundo/noticias-38211248, consultado el 31 de octubre de 2019.
Monereo, C. (2000). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación a la escuela. Lima: Editorial Perú.
Muñoz, P., Muñoz, Amparo, E., Rosero, R., y Villota, C. (2008) Enseñanza de la producción escrita del cuento en la básica primaria. Actualidades Pedagógicas, vol. I, núm. 52, pp. 149-158 en https://bit.ly/2PBftVY
Novoa Castillo, P. (2012) Uso de los Mapas Mentales como instrumento de enseñanza en la comprensión lectora de textos narrativos en los alumnos del I Ciclo de la Universidad de Ciencias y Humanidades (Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle).
Novoa Castillo, P. F., Cancino Verde, F., Flores Sotelo, W. S., & Nieto Gamboa, J. (2018). El Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 6(2), 541-573 en http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.243.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2006). PISA 2006. Marco de evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Santillana Educación. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/39732471.pdf
Perkins, D. (1992) La escuela Inteligente. Editorial Gedisa: Barcelona, España.
Piacente, T. y Tittarelli, A. (2006), “Comprensión y producción de textos en alumnos universitarios: la reformulación textual”, Orientación y sociedad, vol. 6, núm.1, pp. 99-126 en https://bit.ly/2zu5XOR
Pizarro Cherre, F. (2008). Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior. (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.
Ribas, R., & Hofmann, S. (2013). Don de Lenguas. Barcelona: Círculo de Lectores.
Sánchez, M. & García-Rodicio, H. (2014). Comprensión de textos. Conceptos básicos y avances en la investigación actual. Aula, 20, 83–103.
Snow, C. (2002). Reading for understanding. Toward a Research and Development Program in Reading Comprehension. Santa Mónica:RAND Corporation.
Solé, I. (1997). La lectura, un proceso estratégico. Revista Signos Nro.20. España, Madrid.
Werlich, E. (1976). A Text Grammar of English. Heidelberg: Quelle and Meyer.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).