Knowledge management and information and communication technologies (ICTs) in mechanical engineering students
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v10i1.419Keywords:
knowledge managemen, knowledge generation, knowledge transfer, information and communication technologiesAbstract
The purpose of this research was to determine the relationship between knowledge management and information and communication technologies (ICTs), based on the quantitative approach and the deductive hypothetical method, with a basic type of research. The executed research design was non-experimental. The survey technique was used and two instruments applied to knowledge management and ICTs were developed as instruments, with the reliability values of 0.929 and 0.869 respectively. The results of the investigation determined that there is a direct relationship between knowledge management and ICTs with a value of 830 for the Spearman correlation coefficient, confirming that there is a significant relationship between both variables in a sample of 154 students. It was concluded that there is a relationship between knowledge management and information and communication technologies among students of the specialty of mechanical engineering at a particular university in Lima.Downloads
References
Belloch, C. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Revista de la Unidad Tecnológica Educativa de la Universidad de Valencia, España. https://goo.gl/MfZb3D
Buleje, G. y Ramos, C. (2016). Tecnologías de la información y comunicación y desempeño docente según los estudiantes de quinto año de las especialidades de electrónica y telecomunicaciones de la Universidad Nacional Enrique Guzmán y Valle. Chosica. (Tesis de Magister). Universidad César Vallejo.
Bustos, A. y Román, M. (2016). La importancia de evaluar la incorporación y el uso de las TIC en educación. Revista Iberoamericana de evaluación educativa, 4(2), 1-5 p. Recuperado en: http://www.rinace.net/riee/numeros/vol4-num2/editorial.pdf.
Cacheiro, L. (2018). Educación y tecnología: estrategias didácticas para la integración de las TIC. Editorial UNED.
Cama, M. (2014). Gestión del conocimiento y tecnologías de información y comunicación en las universidades públicas del Cercado de Lima, 2014 (Tesis de Doctorado). Universidad César Vallejo.
Cantón, I. y Ferrero, E. (2014). La gestión del conocimiento en estudiantes de magisterio. Tendencias Pedagógicas; 24, 307-326. Recuperado en: http://hdl.handle.net/10486/663142
Chumpitaz, L. y Rivero, C. (2012). Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima. Educación, 21(41), 81-100. Recuperado en: http://hdl.handle.net/123456789/1788
Constantinides, P., Henfridsson, O. y Parker, G. (2018). Introduction-Platforms and Infrastructures in the Digital Age. Information Systems Research, 29(2), 381-400. DOI: 10.1287/isre.2018.0794
Del Canto, E., García, A., Martínez, J. y Uzcátegui, D. (2014). Gestión del conocimiento y uso de Tic’s en la empresa privada y administración pública. Revista de Auditoria Governança e Contabilidade, 2(3). 1-16. Recuperado en: http://www.fucamp.edu.br/editora/index.php/ragc/article/view/382
Escorcia, L. y Jaimes, C. (2015). Tendencias de uso de las TIC en el contexto escolar a partir de las experiencias de los docentes. Educación y Educadores, 18 (1), 137-152. DOI: 10.5294/edu.2015.18.1.8
Farfán, D. y Garzón, M. (2006). La gestión del conocimiento. Revista Documentos de Investigación de la facultad de Administración de la Universidad del Rosario, Colombia, 29(1), 109 p.
Galvis, E. y Sánchez, M. (2014). Revisión Sistemática de literatura sobre procesos de gestión de conocimiento. Revista Gerencia Tecnológica Informática, 13(37), pp. 45-67. ISSN 1657-8236.
García M. (2013). El rol de las tecnologías de la información y comunicación en la gestión del conocimiento: un desafío estratégico en el nuevo contexto empresarial. Revista de Ciencias Sociales, 19(2), 322-333. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/280/28026992011.pdf
García, M. (2015). El investigador educativo en las sociedades del conocimiento y dela información. (Tomo II). Editorial Castellanos. México. 239 pp.
Guenaga, M., Barbier, A. y Eguiluz, A. (2017). La accesibilidad y las tecnologías en la información y la comunicación. TRANS, Revista de traductología, (11), 155-169. DOI: 10.24310/TRANS.2007.v0i11.3104
Guerrero, M. y Urbano, D. (2012). Transferencia de conocimiento y tecnología: Mejores prácticas en las universidades emprendedoras españolas. Gestión y política pública, 21(1), 107-139. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/gpp/v21n1/v21n1a4.pdf
Guimarães, A. y Tcholakian, A. (2007). O papel da tecnologia da informação na gestão do conhecimento. Ciências da Informação, 36(1), 124-135. Recuperado en: www.scielo.br/pdf/ci/v36n1/a09v36n1.pdf
Hernández, L., Acevedo, J., Martínez, C. y Cruz, B. (2014). El uso de las TIC en el aula: un análisis en términos de efectividad y eficacia. En Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, 8, 1-21.
Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la Investigación 6ta ed., 634 pp. México. Editorial McGraw-Hill.
Martínez, P., Pérez, J. y Martínez, M. (2016). Las Tics y el entorno virtual para la tutoría universitaria. Educación XXI, 19(1), 287-310. DOI: 10.5944/educXX1.13942
Mejía, M. y Cornejo, C. (2013). Aplicación del modelo de ecuaciones estructurales a la gestión del conocimiento. Latin American and Caribbean Journal of Engineering Education, 4(1), 23-30. Recuperado de: http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=b454e09f-75c4-4b13-9e2a-1f3d169276f0%40sessionmgr102
Mondragón, M. (2014). Uso de la correlación de Spearman en un estudio de intervención en fisioterapia. Revista Movimiento Científico, 8(1), 98-104. DOI: 10.33881/2011-7191.mct.08111
Morales, M., Trujillo, J. y Raso, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (46), 103-117. DOI: 10.12795/pixelbit.2015.i46.07
Mory, W. (2014). La gestión del conocimiento en el Marco del Buen Desempeño Docente en Instituciones de la Educación Básica de la UGEL 04 - 2014. (Tesis de Magister). Universidad César Vallejo.
Nonaka, I. y Takeuchi, H. (2007). The knowledge creating company. Harvard Business Review, 4, 162-171. Recuperado de: https://memberfiles.freewebs.com/84/90/65819084/documents/The%20Knowledge-Creating%20Company.pdf
Nonaka, I., y Konno, N. (1998). The concept of “Ba”: Building a foundation for knowledge creation. California Management Review, 40(3), 40-54. DOI: 10.2307/41165942
Palacios, F., Huamán, E. y Gallegos, M. (2013). El uso de las TICs en los estudiantes internos de la Universidad Peruana Unión. (Tesis de Magister en Educación). https://goo.gl/Xao8Lc
Ríos, F. (2017). Ensayo sobre el uso de la encuesta: hermenéutica y reflexividad de la técnica investigativa. Revista Austral de Ciencias Sociales, (8), 17-27. DOI: 10.4206/rev.austral.cienc.soc.2004.n8-02
Rodríguez, T. y González, J. (2013). Gestión del conocimiento y capital intelectual, a través de modelos universitarios. Económicas CUC, 34(1), 85-116. https://goo.gl/ymvMye
Román, M., Cardemil, C. y Carrasco, Á. (2011). Enfoque y metodología para evaluar la calidad del proceso pedagógico que Incorpora TIC en el aula. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 4 (2), 8-35. Recuperado en: http://www.rinace.net/riee/numeros/vol4-num2/art1.pdf
Sandoval, C. (2013). Propuesta para implementar un sistema de gestión del conocimiento que apoye el diseño de un curso online. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 21(3), 457-471. DOI: 10.4067/S0718-33052013000300015
Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., y Dezi, L. (2017). The Internet of Things: Building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change, 8 p. DOI: 10.1016/j.techfore.2017.02.034
Topete, C., Bustos, E. y Bustillos, E. (2012). Gestión del conocimiento para promover la productividad académica de los institutos tecnológicos en la sociedad del conocimiento. Sinéctica, 38(1), 1-15. Recuperado en: http://www.sinectica.iteso.mx/index.php?cur=38&art=38_06
Treviño, M. (2015). Importancia de las TIC’s en estudiantes de odontología. Acta educativa, (36), 1-11. Recuperado en: https://www.universidadabierta.edu.mx/ActaEducativa/articulos/36.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).