Family social climate and resilience in students of 3rd, 4th and 5th year of secondary school
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v9i2.361Keywords:
family social environment, resilience, high school studentsAbstract
The aim of this study was to determine the relationship between family social environment and resilience in third, fourth and fifth year students of the secondary level of an educational institution in the North of Peru. This is a cross-sectional, descriptive and correlational design study, with a population of 394 students aged 13 to 19. The instruments used were the Moos family social environment scale and the Wagnild and Young resilience scale. The results show that there is a relationship between the family social environment and resilience (rs =. 175, p <. 05). Also, the dimension of family social climate called "interpersonal relationships" (rs =. 123, p <. 05) presents a significant relationship and "personal development" shows a highly significant relationship with "resilience" (rs =. 211, p <. 01). However, the "Stability" dimension does not have a correlation with resilience. Conclusions: From the analyzed data, it is concluded that social family climate is associated with resilience in adolescents.Downloads
References
Álvarez, T. M. (2015). Clima social familiar de los estudiantes de la escuela secundaria diurna n° 145 “José Guadalupe Nájera Jiménez” turno matutino. México D.F., 2014. Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote. Retrieved from http://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/123456789/86/ALVAREZ_TANIA_ MARIELA_CLIMA_SOCIAL_FAMILIAR_ESTUDIANTES_MEXICO D.F..pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bolaños, L., & Jara, J. E. (2016). Clima Social Familiar y Resiliencia en los estudiantes del segundo al quinto año del nivel secundario de la Institución Educativa Aplicación. Universidad Peruana Unión. Retrieved from http://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/UPEU/582/Loyda_Tesis_bachiller_2016.pdf?sequence=1
Bronfenbrenner, U. (1985). Contextos de crianza del niño. Problemas y prospectiva. Infancia y Aprendizaje, 8(29), 45–55. http://doi.org/10.1080/02103702.1985.10822058
Cabanyes Truffino, J. (2010). Resiliencia: una aproximación al concepto. Revista de Psiquiatria y Salud Mental, 3(4), 145–151. http://doi.org/10.1016/j.rpsm.2010.09.003
Carvajal, M., Essien, J., Rey, P., & Bardales, J. (2007). El adolescente, la familia y su educación sexual. Clínica e Investigación En Ginecología y Obstetricia, 34(6), 214–219. http://doi.org/10.1016/S0210-573X(07)74512-4
Cruz-Salmerón, V. H., Martínez-Martínez, M. L., Garibay-López, L., & Camacho-Calderón, N. (2011). Comparación del perfil de funcionamiento familiar en los adolescentes con y sin drogadicción de un colegio de bachilleres. Atencion Primaria, 43(2), 89–94. http://doi.org/10.1016/j.aprim.2010.04.009
Dahl, R. E., Allen, N. B., Wilbrecht, L., & Suleiman, A. B. (2018). Importance of investing in adolescence from a developmental science perspective. Nature, 554(7693), 441–450. http://doi.org/10.1038/nature25770
Díaz, S. E., & Jáuregui, C. E. (2014). Clima social familiar y habilidades sociales en estudiantes de secundaria de una institución educativa -Bagua Grande. PAIAN, 5(2).
Espejo-Garcés, T., Lozano-Sánchez, A., & Fernández-Revelles, A. B. (2017). Revisión sistemática sobre la resiliencia como factor influyente en el transcurso de la etapa adolescente. ESHPA -Education, Sport, Health and Physical Activity , 1(1), 32–40.
Francisca Corona, H., & Eldreth Peralta, V. (2011). Prevención de conductas de riesgo. Revista Médica Clínica Las Condes, 22(1), 68–75. http://doi.org/10.1016/S0716-8640(11)70394-7
Gaete, V. (2015). Desarrollo psicosocial del adolescente. Revista Chilena de Pediatria. http://doi.org/10.1016/j.rchipe.2015.07.005
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación(6th ed.). México D.F.: Mc Graw Hill Interamericana.
Hidalgo Vicario, M. I., Ceñal González Fierro, M. J., & Güemes Hidalgo, M. (2014). La adolescencia. Aspectos físicos, psicosociales y médicos. Principales cuadros clínicos. Medicine -Programa de Formación Médica Continuada Acreditado, 11(61), 3579–3587. http://doi.org/10.1016/S0304-5412(14)70818-2
Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2017). Cultivating youth resilience to prevent bullying and cyberbullying victimization. Child Abuse and Neglect, 73, 51–62. http://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.09.010
Kerlinger, F. N., & Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento(Cuarta Edi). México D.F.: McGrawHill interamericana
Magda, M., & Rios, V. (2013). Adaptación de la escala de clima social familiar en padres de familia de instituciones educativas nacionales del distrito de San Martín de Porres. Minds, 1, 45–65.
Miranda, R., Oriol, X., Amutio, A., & Ortúzar, H. (2018). Bullying en la adolescencia y satisfacción con la vida: ¿puede el apoyo de los adultos de la familia y de la escuela mitigar este efecto? Revista de Psicodidáctica. http://doi.org/10.1016/J.PSICOD.2018.07.001
Moos, R. H., & Moos, B. S. (2009). Family Environment Scale Manual. (Department of Psychiatry and Behavioral Sciences -Stanford University Medical Center, Ed.) (4th ed.). Palo Alto, California: Mindgarden. Retrieved from http://www.mindgarden.com/family-environment-scale/150-fes-manual.htm
Palomino Pérez, L. M., Cortés Ledesma, C., Martín Rivada, Á., & de la Cruz Benito, A. (2018). Response to pregnancy in adolescents in the last 11 years. Reasons for consulting and risk factors. Authors reply. Anales de Pediatria. http://doi.org/10.1016/j.anpedi.2018.06.005
Pezúa, M. C. S. (2012). Clima social familiar y su relación con la madurez social del Niño ( a ) de 6 a 9 años. Clima social familiar y su relación con la madurez social del Niño(a) de 6 a 9 años. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Retrieved from http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/3304/1/Pezua_vm.pdf
PhenX. (2009). Family Interpersonal Relationships. Durham, Carolina del Norte. Retrieved from https://www.phenx.org/Portals/0/phenx-content/consensus/social_environments/06_Family_Interpersonal_Relationships.pdf
Quinde, K. R. (2016). Relación entre clima social familiar y resiliencia en los estudiantes del primer y segundo ciclo de la carrera profesional de psicología de la Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote -Piura 2015. Universidad Los Ángeles de Chimbote. Retrieved from http://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/123456789/717/CLIMA_SOCIAL_FAMILIAR_QUINDE_SANCHEZ_KATERIN_RUTH.pdf?sequence=1
Richardson, D., Patton, G. C., Coff, C., Cappa, C., Currie, D., Riley, L., ... Ferguson, J. (2012). Health of the world’s adolescents: a synthesis of internationally comparable data. The Lancet, 379, 1665–1675. http://doi.org/10.1016/S0140
Rodríguez-Fernández, A., Ramos-Díaz, E., Ros, I., Fernández-Zabala, A., & Revuelta, L. (2016). Bienestar subjetivo en la adolescencia: el papel de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Suma Psicológica, 23(2), 60–69. http://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.02.002
Ruiz, C., & Guerra, E. (1993). Escala FES de Clima social en la familia. Lima.
Salgado, A. C. (2009). Felicidad, resiliencia y optimismo en estudiantes de colegios nacionales de la ciudad de Lima. Liberabit, 15(2), 133–141. Retrieved from http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v15n2/a07v15n2.pdf
Santo-Domingo, J. (2002). El desarrollo personal del joven y el alcohol. Trastornos Adictivos, 4(4), 223–232.
Santos Curado, M. A., Vitorino Teles, J. M., & Marôco, J. (2013). Análisis estadístico de escalas ordinales. Aplicaciones en el Área de Salud infantil y Pediatría. Enfermería Global, (30), 434–445. Retrieved from http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000200021
UNICEF. (2016). Some 1.2 billion adolescents aged 10-19 years today make up 16 per cent of the world’s population. Retrieved September 25, 2018, from https://data.unicef.org/topic/adolescents/demographics/
Wagnild, G., y Young, H. (1993). Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165-178.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).