Study of the role of parents in the emotional life of their children
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v9i2.360Keywords:
Role of parents, coexistence, emotionsAbstract
The present study analyzes the importance of the role of the family as the main socializing agent that should favor the emotional development of the child and ensure a personal and social identity. Therefore, teaching in these spaces is a complex task that generates anxiety for families to achieve the role established by society and above all with the vocation of being parents. The objective of the research study is to determine how the role of parents influences the emotional behavior of 3-year-old children. The methodology used has a mixed approach. At a foundational level, it addresses the theoretical essence of the variables and uses observation and survey techniques. Based on the results, parents should favor the learning of emotional competences since they leave an invaluable mark for their holistic growth.Downloads
References
Balabarca, I. (2018). Contexto y propuesta del radio de acción de la familia. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 8(2), 1-8.
Bandura, A. y Walters, R. (1974). Aprendizaje Social y Desarrollo de la Personalidad. Alianza Editorial. Obtenido de http://www.soyanalistaconductual.org/aprendizaje_social_desarrollo_de_la_personaliad_albert_bandura_richard_h_walters.pdf
Goleman, D. (s.f.). Inteligencia Emocional.Kairos. Obtenido de file:///C:/Users/kguzmanh/Downloads/Goleman_Inteligencia_Emocional_Format_Aceptable.pdf
Gómez, L. . (2017). Primera infancia y educación emocional. Revista virtual. Universidad Católica del Norte(52), 174-184.Obtenido de file:///C:/Users/kguzmanh/Downloads/950-4054-2-PB.pdf
Ibarrola, B. (2014). La educación emocional en la etapa de 0 a 3 años . Recuperado el 2018, de http://www.fundaciomaresme.cat/wp-content/uploads/2014/07/21a-PON%C3%88NCIA-2.pdf
Mancero, M. (2013). Hablar de niñez no es hablar de pequeñeces. Revista del Ministerio de Inclusión Económica y social, 15, 16.
Márquez, M. y Gaeta, M. (2017). Desarrollo de competencias emocionales en pre-adolescentes: el papel de padres y docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 221-235.
Matamoros, M. (2015). Importancia de la familia en la formación de los valores en niños de cuatro a cinco año. Sugerencias para las familias. Obtenido de (Tesis de pregrado previa a la obtención del título de licenciada en Educación Inicial. Pontificia Universidad Católica del Ecuador ): http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/8537/IMPORTANCIA%20DE%20LA%20FAMILIA%20EN%20LA%20FORMACI%C3%93N%20DE%LORES%20EN%20NI%C3%91OS%20DE%204%20A%205%20A%C3%91OS.%20%20SUGERENCIAS%20PARA%20FAMILIAS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Melgosa, J. (2017). Preservando la salud mental. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 7(2), 84-89.
Paguay, R. y Espinoza, M. (2014). El ambiente familiar y su influencia en la seguridad emocional y afectiva. Obtenido de (Tesis de pregrado para la obtención del título de licenciada en Ciencias de la Educación. Universidad Estatal de Milagro): http://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/2404/1/EL%20AMBIENTE%20FAMILIAR%20Y%20SU%20INFLUENCIA%20EN%20LA%20SEGURIDAD%20EMOCIONAL%20Y%20AFECTIVA..pdf
Ramírez, A. ; Ferrando, M. y Sainz A. (2015). ¡Influyen los estilos parentales y la inteligencia emocional de los padres en el desarrollo emocional de los hijos escolarizados en 2° ciclo de educación infantil? Revista Acción Psicológica, 12(1), 65-78. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3440/344041426007.pdf
Soler, J., Aparicio, L, , Díaz,O., Escolano,E., & Rodríguez, A. (2016). Inteligencia Emocional y Bienestar II.Universidad San Jorge. Recuperado el 2018, de file:///C:/Users/kguzmanh/Downloads/Dialnet-InteligenciaEmocionalYBienestarII-655308.pdf
Suárez, P. y Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño:una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. PSICOESPACIOS, 12(20), 173-198.Obtenido de http://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/1046
UNICEF. (2012). Desarrollo emocional.Clave para la primera infancia(Primera edición ed.). Argentina: Fundación Kaleidos. Obtenido de https://www.unicef.org/ecuador/english/Desarrollo_emocional_0a3_simples.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).