Metacognitive strategies and reading comprehension in university students
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v9i1.348Keywords:
meta-comprehension, metacognitive strategies, reading comprehension, comprehension control.Abstract
The objective of this research study was to determine the influence of metacognition on the reading comprehension of students of a university in Lima (Peru). Methodologically, the hypothetical deductive method was used, with a quantitative approach and quasi-experimental design. The sample consisted of 62 students belonging to the specialty of education. The descriptive and inferential results demonstrated the influence of metacognition on the reading comprehension of the participating subjects. In all cases, the expected outcome was achieved, evidencing the effectiveness of the intervention carried out.Downloads
References
Botero, A., Alarcón, D., Palomino, D., Jiménez, Á., & Urrego, Á. (2017). Pensamiento crítico, metacognición y aspectos motivacionales: una educación de calidad. Poiésis, 1(33), 85. https://doi.org/10.21501/16920945.2499
Cueli, M., González, P., Rodríguez, C., Núñez, J., &González, J. (2018). Efecto de una herramienta hipermedia sobre las variables afectivo-motivacionales relacionadas con las matemáticas. Revista Educación XXI. 2(1), 375-394. https//doi.org/10.5944/educxx1.20211
Diaz, J. S. S., & Pérez Zapata, D. I. (2017). Concepción de aprendizaje en estudiantes universitarios de la carrera de psicología del extremo norte de Chile. Universitas Psychologica, 16(2). https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-2.caeu
Griffith, P.& Ruan, J. (2005). What is metacognition and what should be its role in literacy instruction? In S. E. Israel, C. C. Block, K. L. Bauserman, & K. Kinnucan-Welsch (Eds.), Metacognition in literacy learning: Theory, assessment, instruction, and professional development (pp. 3-18). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Hernández, A., & Camargo, Á. (2017). Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, 49(2), 146–160. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2017.01.001
Hernández, R. Fernández C.,&Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill/Interamericana.
Izquierdo-Magaldi, B., Renés-Arellano, P., & Gómez-Cash, O. (2016). Estrategias metacognitivas y recursos tecnológicos utilizados por estudiantes universitarios de español como segunda lengua. Ocnos: Revista de Estudios Sobre Lectura, 15(1), 149. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.958
Jimenez, L., Baridon, D., & Manzanal, A. (2016). Análisis del control de la comprensión lectora en textos científicos en alumnos de Secundaria Obligatoria y Bachillerato. Revista Complutense de Educación. 27 (307), 285-307. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45749
Mato-Vázquez, D., Espiñeira, E.,&López-Chao, V. (2017). Impacto del uso de estrategias metacognitivas en la enseñanza de las matemáticas.Perfiles educativos,39(158), 91-111. Recuperado de 2018, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000400091&lng=es&tlng=.
Mazzitelli, C., Maturano, C., &Macias, A. (2013). Dificultades estratégicas en la comprensión lectora de estudiantes de Ciencias Naturales. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias. 8(2), 33-48. Recuperado de http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=273330004004
Medel, G. A., Vilanova, S. L., Biggio, C., García, M. B., & Martín, S. S. (2017). Estrategias meta-cognitivas y concepciones sobre el aprendizaje en la formación inicial de profesores universitarios del área de ciencias exactas y naturales. Informes Psicológicos, 17(1), 35–51. https://doi.org/10.18566/infpsic.v17n1a02
Muñoz-Muñoz, Á.,&Ocaña, M. (2017). Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual. Cuadernos de Lingüística Hispánica. (29), 223-244. doi:http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.586
Olivo, J. (2017). Caracterización de estudiantes exitosos: Una aproximación al aprendizaje de las Ciencias Naturales. CPU-e Revista de Investigación Educativa. 25, 114 –143. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283152311006
Rodríguez, A. (2006). Programas para desarrollar el lenguaje escrito, en J.L. Gallego (dir.),Enciclopedia temática de Logopedia. Málaga:Aljibe.
Rodríguez, A. (2017a). Evaluación de dificultades lectoras escolares. En M. El Homrani, F. Peñafiel y A. Hernández (cords.), Entornos y estrategias educativas para la inclusión social. Granada: Comares.
Rodríguez, A. (2017b). Simposio sobre evaluación de dificultades lectoescritoras. En II Congreso Internacional SEI 2017: Sociedad, Educación e Inclusión. Universidad de Granda y Asociación UGREDUSO (Universidad de GRAnada. EDUcación Social). Granada (España). 26 de Abril de 20147.
Rodríguez, A. (2017c). Modelos cognitivos descriptivos de Lectura y Escritura e intervención didáctica. Conferencia en el Instituto Panameño de Habilitación Especial. Ciudad de Panamá (Panamá), 20-24 de Marzo de 2017.
Rodríguez, A. (2018). Dificultades en la lectoescritura. Conferencia en la Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas (Cuba). Santa Clara (Cuba), 5 de Febrero de 2018.
Saiz-manzanares, M., & Queiruga, M. A. (2017). Evaluación de estrategias metacognitivas : aplicación de métodos online. Revista de Psicología y Educación -Journal of Psychology and Education, 13(February 2018), 45. https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.156
Valenzuela, Á. A. (2018). La metacognición en los procesos de lectura y escritura académica: ¿qué nos dice la literatura? Lenguaje, 46(1), 69. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v46i1.6197Vidal-Moscoso, D., Manriquez-López, L., Vidal-Moscoso, D., & Manriquez-López, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de La Educación Superior, 45(177), 95–118. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.01.009
Zuppardo, L., Rodríguez, A.,&Serrano, F. (2017). Modelo piloto de estudio del tratamiento rehabilitador de autoestima y comportamiento en adolescentes con dislexia y disortografía mediante su mejora lectoescritora. Propósitos y Representaciones, 5(2), 359-400. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.174
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).