Design and Validation of a Rubric for the Evaluation of Digital Competencies based on Socioformation
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v8i3.329Keywords:
design, competencies, instrumen, validation, digital students, university studentsAbstract
Due to the lack of research and tools that explore and evaluate digital competencies, both in educational and community contexts, a rubric of evaluation in digital competencies from a socio-formative approach was designed consisting of: 1) Literature review of existing documents to diagnose or evaluate digital competencies; 2) construction of the instrument through a rubric type structure with the socio-formative taxonomy; 3) review and improvement of the instrument by a panel of 3 experts; 4) the content was validated by a panel of 14 expert judges; 5) the application of the instrument to a pilot group, composed of 45 persons; 6) final improvement of the instrument based on the suggestions and evaluations of the expert judges. Results: from the results of the evaluation by expert judges, an analysis of the descriptive data was carried out, and, according to the Aiken’s V coefficient, items 4,5,6 and 7 obtained a score of (V>0.80), but it was different for items 1,2 and 3, which reflected a lower score (V<0.80). From this and the suggestions issued by the expertjudges, the instrument was modified in relevance and drafting; as for the reliability level according to the value of Cronbach ́s Alfa it situated at .845; suggesting that the instrument is reliable. As for qualitative evaluation, a frequency within acceptable levels was obtained with high relevance and redaction, suggesting improvements in the questions, but there was no suggestions about the elimination of items.Downloads
References
Agreda, Montoro, M., Hinojo Lucena, M. A., Reche, S., & María, J.(2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la Educación Superior española.Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación.http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03
Burin,D., Coccimiglio,Y., González, F., & Bulla, J.(2016).Desarrollos recientes sobre habilidades digitales y comprensión lectora en entornos digitales. Revista Psicología, Conocimiento y Sociedad.https://goo.gl/UnzGEP
Cabero, J., & Llorente-Cejudo, M. C.(2013).La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Eduweb, 7 (2). http://mriuc.bc.uc.edu.ve/handle/123456789/1175
Cabrera, C.B.(2015)Propuesta de un programa de formación de tutores para el desarrollo de habilidades tutoriales en alumnos de educación. Revista Ciencia y Tecnología vol. 11. nº 1https://goo.gl/k7xsRn
Esteve, F. M.(2015) La competencia digital docente: análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D(Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili). 10.1177/0735633116637191
Esteve-Flores-Lueg, C., & Roig Vila, R. (2016). Diseño y validación de una escala de autoevaluación de competencias digitales para estudiantes de pedagogía. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.14
Galicia, Alarcón, L.A., Balderrama Trápaga, J. A., & Edel Navarro, R.(2017).Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual.Apertura (Guadalajara, Jal.),9(2) https://dx.doi.org/10.18381/ap.v9n2.993
Gisbert,M., & Esteve, F.(2016).Digital Leaners: La competencia digital de los estudiantes universitarios.La cuestión universitaria.(7) https://goo.gl/4pA826
Gutiérrez, Castillo, J. J., Cabero Almenara, J., & Estrada-Vidal, L. I. (2017).Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario.Revista Espacios,38(10) https://goo.gl/9b2Jmg
Gutiérrez, Castillo, J. J., & Gómez del Castillo Segurado, M. T.(2014).Influencia de las TIC en los procesos de aprendizaje y comunicación de los estudiantes de la educación.Revista de Pedagogía, 35 (97-98) https://goo.gl/sAoX7f
Hernández-Mosqueda, J. S., Tobón-Tobón, S., & Guerrero-Rosas, G. (2016). Hacia una evaluación integral del desempeño: las rúbricas socioformativas.Ra Ximhai,12(6).https://goo.gl/aMCV63
Hernández, Suárez, C., Ayala García, E., Gamboa Suárez, A.(2016).Modelo de competencias TIC para docentes: Una propuesta para la construcción de contextos educativos innovadores y la consolidación de aprendizajes en educación superior. Revista Katharsis, N. 22, Disponible en https://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsisñ
Hatlevik,O. E.(2016).Examining the Relationship between Teachers’ Self-Efficacy, their Digital Competence, Strategies to Evaluate Information, and use of ICT at School.Scandinavian Journal of Educational Research.https://doi.org/10.1080/00313831.2016.1172501
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista.P. (2006) Metodología de la investigación. 4º edición. México: McGraw-Hill
Hernández, S., Tobón, S. González, L., Guzmán, K. (2015) En un programa de posgrado en línea. Paradigma, Vol. XXXVI. Nº. 1.
Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A.(2016).Digital competence–an emergentboundary concept for policy and educational research.Education and Information Technologieshttps://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4
Krumm, Sonia.(2015) Motivar, transmitir,transformar : Una revisión de las competencias necesarias para el oficio de enseñar. Revista de investigacion Apuntes Universitarios. Vol. 7 nº 1 DOI:https://doi.org/10.17162/au.v0i1.255.g251
Kühn, C.(2017).Are Students Ready to (re)-Design their Personal Learning Environment? The Case of the E-Dynamic. Space.Journal of New Approaches in Educational Research,6(1). https://goo.gl/VMPy5j
Lagunes Córdoba, R.(2017). Recomendaciones sobre los procedimientos de construcción y validación de instrumentos y escalas de medición en psicología de la salud. Revista del Instituto de investigaciones psicológicas de la Universidad Veracruzana.vol.21 nº 1https://goo.gl/U7vKHf
Masmitjà, J. A., Irurita, A. A., Trenchs, M. A., Miró, M. B., Marín, A. C., Busquets, M. C., ...& Ruiz, L. M. (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias.Cuadernos de docencia universitaria,26.https://goo.gl/kGzkAF
Martínez, M.&March, Trina.(2015).Caracterización de la validez y confiabilidad en el constructo
metodológico de la investigación social. REDECS. Ed.20.año 10https://goo.gl/nh6Cw2
Maldonado, M.E (2018) El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, 14(1); 39-50. DOI: http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.822
Medina Martínez, N. F. (2015). Las variables complejas en investigaciones pedagógicas.Revista de investigación Apuntes universitarios. Vol.2 nº 2 DOI: http://dx.doi.org/10.17162/au.v0i2.96
Montero, I. &León, O. G.(2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en psicología. Revista internacional de psicología clínica/International Journal of Clinical and Healt Psichologyhttps://goo.gl/TfLmWf
Prendes,Espinosa, M., & Gutiérrez Porlán, I.(2013).Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de educación, 361DOI:10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140
Robles Garrote, P. y Rojas, M. D. C.(2015)La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada. https://goo.gl/D8gMGU
Selwyn, N., Nemorin, S., & Johnson, N. (2016). High-tech, hard work: an investigation of teachers’ work in the digital age.Learning, Media and Technology.http://dx.doi.org/10.1080/17439884.2016.1252770
Silva, Q J. E. S., Miranda, P., Cervera, Gisbert, M. Morales, J., & Onetto, A.(2016).Indicadores para evaluar la competencia digital docente en la formación inicial en el contexto Chileno–Uruguayo.RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa,15(3).https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.55
Tobón,S.(2017).Conceptual analysis of the socioformation according to the knowledge society.Knowledge Society and Quality of Life (KSQL),1(1), 9-35.https://goo.gl/aJeSvw
Tobón,S.(2017)Ejes esenciales de la sociedad del conocimiento y la socioformación. Mount Dora(USA); Kresearch DOI: dx.doi.org. /10.24944/isbn.978-1-945721-18-2 Educación
Urrutia,Egaña, M., Barrios Araya, S., Gutiérrez Núñez, M., & Mayorga Camus, M.(2014).Métodos óptimos para determinar validez de contenido.Educación Médica Superior,28(3), 547-558.https://goo.gl/sUdXnb
Vázquez, Parra, J.C. Encinas Soto, A. García Béjar, E.(2017) Herramientas para desarrollar el reconocimiento ético en estudiantes universitarios: Una experiencia de aprendizaje con Pokemón Go. Revista de investigación Apuntes Universitarios Vol. 7 Nº DOI:https://doi.org/10.17162/au.v7i1.204.g200
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).