Teachers, ideas, and readings that shaped the thought of Charles Robert Darwin

Authors

  • Juan Carlos Priora Universidad Adventista del Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v0i1.296

Keywords:

Fixism, uniformism, catastrophism, variations, natural selection, speciation, survival of the fittest, evolution.

Abstract

This paper sets out to review Charles Darwin’s teachers, readings, and which ideas and other events had a definite impact on his mental framework, to the extent that they prompted him to dismiss some ideas while adopting others. When discussing Charles Darwin, we will devote to his ancestors, studies, teachers, friendships, readings, and the doubts that nagged him throughout his life. In short, we will refer to the whole collection of the personal experiences that shaped and transformed his thought, to the point of prompting him to write a book that shook up the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Carlos Priora, Universidad Adventista del Plata, Argentina

Graduado en Historia por la Universidad Nacional del Sur (Argentina). Estudios de posgrado en las universidades nacionales de La Plata y Córdoba (Argentina), y en Complementación Teológica por el Seminario Adventista Latinoamericano de Teología. Fue decano de la Facultad de Humanidades, Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Adventista del Plata; desde el año 2007 profesor emérito vitalicio de dicha universidad. Autor de siete libros, decenas de artículos científicos y unos 150, de divulgación. Además de Argentina, ha dictado clases, seminarios, cursos y conferencias en Colombia, Brasil, Ecuador, España, EE. UU., México, Venezuela y Uruguay.

References

Burkhardt, F. (Ed.). (1999). Cartas de Darwin (1825-1859). Madrid: Cambridge University Press.

Chávez, F. (1981). “Sarmiento spenceriano”. Todo es Historia, Año XV, N.° 173 (Buenos Aires, 26).

Darwin, Ch. (1996). Textos fundamentales. Barcelona: Ediciones Altaza.

Daros, W. (2003). “Charles Darwin: Agnóstico y creyente”. Invenio, Año 6, N.° 10.

Downs, R. (1970). Libros que han cambiado el mundo. Buenos Aires: Aguilar.

Ferrater, J. (1975). Diccionario de Filosofía (Dos tomos). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Hammërly, D. (1946). Conflictos entre la fantasía y la ciencia. Montevideo: Impresora Ligu.

Hammërly, D. (1948). El desafío de los yacimientos de carbón y petróleo. Montevideo: Impresora Ligu.

Miller, J., Van Loon, B. (2004). Darwin para principiantes. Buenos Aires: Era Naciente.

Monod, J. (1985). El azar y la necesidad. Barcelona: Tusquets editores.

Published

2013-07-14

How to Cite

Priora, J. C. (2013). Teachers, ideas, and readings that shaped the thought of Charles Robert Darwin. Apuntes Universitarios, 3(1), 117–139. https://doi.org/10.17162/au.v0i1.296