Intellectual production and scientific visibility

Authors

  • Josué E. Turpo Universidad Peruana Unión, Perú
  • Gerardo E. Medina Universidad Peruana Unión, Perú

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v0i2.279

Keywords:

Scientific production; visibility; university ranking.

Abstract

One of the dimensions required by accrediting agencies to universities is that no production of knowledge. The latest 2013 SIR (SCImago group) shows that Latin American universities are confined in research compared to U.S. or European universities at the same time notes that research in Peru is poor, and more so in the universities confessional. Based on the premise that “the science is not there " and that new intellectual production normativities which warrant is necessary to analyze the scientific production and its relation to visibility. This study recounts the experience of the Journal of College and Research Notes how it has become the second international refereed journal Peruvian Union University, at the same time explains the steps taken to be included in the catalogs of magazines important in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josué E. Turpo, Universidad Peruana Unión, Perú

Licenciado en Teología por la Universidad Peruana Unión. Magíster en Educación por la Universidad Peruana Unión. Doctorando en Educación por la Universidad Peruana Unión. Docente asociado y catedrático de investigación en Ciencias Sociales en la Universidad Peruana Unión. Director de Investigación de la Universidad Peruana Unión, Tarapoto. Su investigación se centra en la educación organizacional, educación integral y hermenéutica. Director de la revista de investigación Apuntes Universitarios Ha publicado artículos en revistas como Internacional de Estudios en Educación y Apuntes Universitarios.

Gerardo E. Medina, Universidad Peruana Unión, Perú

Licenciado en Educación por la Universidad Peruana Unión. Maestrando en Administración y Recursos Humanos por la Universidad Nacional del Altiplano. Docente asociado de la cátedra de lingüística de la Universidad Peruana Unión. Coordinador de los programas gubernamentales Beca 18 de la Universidad Peruana Unión. Ponente y docente visitante.

References

Aguirre, J. (2012). Respecto a las Indizaciones e Indexaciones. Revista Científica Ciencia Médica. 15. 1

Ardito, F. (2012). Seminario de Publicación Científica. Asamblea Nacional de Rectores. Pucallpa:

Universidad Nacional de Ucayali.

Greenleaf, F. (2009). Historia de la educación adventista. Buenos Aires: Asociación Casa Editora

Sudamericana.

Gregorutti, G. (2010). La producción intelectual en pequeñas universidades privadas latinoamericanas:

una situación paradójica. Revista Internacional de Estudios en Educación. (10) 1:1-21.

Gregorutti, G. (2011). La producción de investigación en las universidades privadas: estudio de un

caso. Revista Enfoques (23) 2: Disponible en Enfoques [online]. 2011, vol.23, n.2 [citado

-08-09], pp. 5-20. Disponible en: arttext&pid=S1669-27212011000200002&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1669-2721.

Iturriera, S. (2012). Sugerencias para la indexación de revistas de trabajo social como espacios

de visibilidad de la productividad académica. Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Disponible en: http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/pela/pl-000466.pdfKorniejczuck, R.

(2000). Integración de la fe en la enseñanza y el aprendizaje. Montemorelos, México:

Publicaciones Universidad de Montemorelos.

Martin, L., Wilson, J. (2002). The Critical Role of Research in Adventist Education. Journal of Adventist

Education, 64 (04). pp. 37-40.

Pacheco, J., & Hurtado, A. (2012). Estrategias para mejorar el impacto de las publicaciones indexadas en

Publindex, ISI, Scopues y SciELO: el caso de la Universidad Santo Tomás, Colombia. Revista

Hallazgos, 19, 175-191.

Piscoya, L. (2006). Ranking universitario en el Perú, Plan Piloto. Lima: Asamblea Nacional de Rectores.

Rojas, A., Rivera, S. (2012). Guía de buenas prácticas para revistas académicas en acceso abierto. ONG

Derechos digitales. Disponible en: http://www.derechosdigitales.org

SIR (2013). SIR Iber 2013 Peru 2007-2011. SCImago Research Group, Copyright 2013. Data Source:

Scopus® http://www.scimagolab.com :: http://www.scimagoir.com

Terra-Figari, L. (2008). Diseminación del conocimiento académico en América Latina. Montevideo,

Antropología social y cultural en Uruguay, Uruguay, UNESCO.

Top universities (2013). Colleges in Peru 2012 -2013 / las mejores universidades, colegios en el Perú

– 2013. Disponible en: http://www.topstudylinks.com/Top-Universities-in-peru-c95.

aspx

Vizcaíno, M. (2011). Indexación: un camino difícil, pero posible. Revista Avances en Enfermería (29)

: [cited 2013-08-09], pp. 11-12 . Available from: php?script=sci_arttext&pid=S0121-45002011000100001&lng=en&nrm=iso>. ISSN 0121-

Published

2013-11-17

How to Cite

Turpo, J. E., & Medina, G. E. (2013). Intellectual production and scientific visibility. Apuntes Universitarios, 3(2), 9–18. https://doi.org/10.17162/au.v0i2.279