Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v6i1.224Keywords:
Knowledge, attitudes, abortion, induced abortionAbstract
The object of this study is to determine the relation between knowledge and attitude about induced abortion in 5th year high school teen. The research design is not experimental with a cross-sectional, correlational type. A stratified probability sampling was conducted, determining a sample of 128 students enrolled in the academic year of 2015. The instrument used is the questionnaire of knowledge about induced abortion consisting of 14 questions and the scale of attitudes about induced abortion consisting of 18 items with a response in the Likert scale, it has a duration of 15 minutes. The results indicate that 53.9% of students have an average level of knowledge about induced abortion and just 22.7% have a high level; in relation to the attitudes 43.0% of students present an attitude of acceptance for induced abortion and 21.9% present and attitude of rejection for abortion. A significant correlation was found between the study variables (sig = .000). Conclusions: the higher the knowledge, the higher the attitude of rejection for induced abortion; the lower the level of knowledge, the higher the attitude of acceptance for induced abortionDownloads
References
Acho, S., Camposano, D., & Canova, E. (2005). Aborto en adolescentes. Experiencia en el Hospital Nacional Cayetano Heredia. Revista Peruana de Ginecología y Obstetricia, 51(2), 100-104.
Barra, E. (1998). Psicología Social. Chile: Universidad de Concepción.
Enríquez, B., Bermúdez, R., Puentes, E. M., & Jiménez, M. C. (2010). Comportamiento del aborto inducido en la adolescencia. Revista Cubana de Obstetricia y Ginecología, 36(2), 145-159.
Domínguez, P., & Espeso, E. (2002). El conocimiento metacognitivo y su influencia en el aprendizaje motor. Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 2(4), 59-68. Retrieved from http://cdeporte.rediris.es/revista/revista4/artmeta.htm
Gutiérrez-Ramos, M. (2005). El aborto. Atención humanizada de sus complicaciones como estrategia para la disminución de la mortalidad materna. Acta Médica Peruana, XXII(2), 80-85.
Hernandez, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (Quinta ed.). México: McGraw-Hill.
Inostroza, O. E., & Quezada, C. A. (2012). El aborto terapéutico y su regulación en Chile: Derecho comparado y evolución histórica. Tesis para optar al grado de Licenciado en Ciencias Jurídicas y Sociales, Universidad de Chile, Departamento de derecho penal, Santiago, Chile.
Mendoza, V. E., & Palacios, J. E. (2011). Abortos inducidos en el Hospital Dr. Verdi Cevallos Balda febrero - octubre del 2011. Tesis de grado previa a la optención del título de Médico Cirujano, Universidad Técnica de Manabí, Carrera de Medicina, Manabí, Ecuador.
Mendoza, W., & Subiria, G. (2013). El embarazo adolescente en el Perú: Situación actual e implicancias para las políticas públicas. Rev Peru Med Exp Salud Pública, 30(3), 471-479.
Motta, L. (2009). Módulo de psicología social. Bucaramanga - Colombia: Universidad Nacional Abierta y a Distancia.
Narvaja, P., & Canavessi, J. J. (2010). Problemas sobre el conocimiento. Universidad del Salvador.
Neira, J. (2002). Aborto, aspectos clínicos y epidemiológicos. Revista de Estudios Médico Humanísticos,6(6), 77-82.
OMS. (2014, Marzo). Prevención del aborto peligroso. Retrieved Enero 25, 2014, from Centro de prensa: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs388/es/
Orduz, R., Vallejo, M. E., & Ayala, L. (2012). Aprender y educar con las tecnologías del siglo XXI. Bogotá, Colombia: Colombia Digital.
Palomino, M. L. (2009). Qué saben sobre el aborto inducido y que actitudes se evidencian en los adolescentes I.E. Micaela Bastidas. Tesis para optar el título profesional de Licenciada en Enfermería, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana.
Paredes, N. (2014, Enero 7). RPP. Retrieved Enero 14, 2015, from Erá Tabú: http://www.rpp.com.pe/2014-01-07-el-aborto-y-sus-consecuencias-fisicas-y-psicologicas-noticia_660191.html
Radio Programas del Perú. (2011, Junio 17). RPP Nacional. Retrieved from Arequipa es la tercera ciudad del país donde se registran más abortos: http://www.rpp.com.pe/2011-06-17-arequipa-es-la-tercera-ciudad-del-pais-donde-se-registran-mas-abortos-noticia_376493.html#
Ribeiro da Fonseca, S., Barbosa, M. A., Pinto, M. C., & Moura, D. (2013, Julio - Agosto). Experiencia de mujeres con el aborto provocado en la adolescencia por imposición de la madre. Revista Latinoamericana Enfermagen, 21(4), 1-8.
Schorge, J., Schaffer, J., Halvorson, L., Hoffman, B., Bradshaw, K., & Cunningham, F. (2009). Williams Gínecologia. México: McGraw-Hill.
Valderrama Mendoza, S. (2002). Pasos para elaborar Proyectos y Tesis de Investigación Científica.Lima: San Marcos.
Villalobos, L. (2011). Actitud de los estudiantes de educación media ante el método científico. Trabajo de grado presentado como requisito para optar el Título de Magíster Scientiarium en Enseñanza de la Biología, Universidad del Zulia, Facultad de Humanidades y Educación, Macaraibo, Venezuela.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).