Questionnaire on Attitudes vis-a-vis Situations of Aggression. Preliminary results of their adaptation to the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v7i1.201

Keywords:

Attitudes, Situations of Aggression, Education, School

Abstract

The Argentine Questionnaire on Attitudes vis-a-vis Situations of Aggression(Moreno y Pereyra, 2000) was adapted to the educational environment. For its preliminary validation, 143 Argentine teachers participated. The items turned out to be discriminative and they were grouped, based on a Factorial Exploratory Analysis, into three dimensions that are related to the theory: Passivity (α = .90), Aggressiveness (α = .95) and Prosocial behavior (α = .92). The constructive validity was also tested by analyzing the hypothesis that confirms teachers with a high level of burnout syndrome have a greater tendency to behave negatively when faced with situations of aggression in the classroom context. These results were also related to the theory (p< .001). Based on these analyses, it is concluded that the preliminary version of the instrument is apt for submission to psychometric studies of a more rigorous nature and wider.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verónica Caminos, Universidad Adventista del Plata

Licenciada en Psicología. Centro de Asesoramiento Estudiantil - Universidad Adventista del Plata. Centro de Salud Municipal. Libertador San Martín. Entre Ríos. Argentina

References

Abad, S. (2002). Acerca de las conductas violentas en la escuela. En: Revista Ensayos y Experiencias, 44:30-43.

Comrey, A. L., y Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. Hillsdale: Erlbaum.

Ferrando, P. J., y Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. En: Papeles del Psicológo. Centro de investigación para la evaluación y medida de la conducta. Universidad 'Rovira i Virgili',31(1):18-33.

Gómez, A. (2014). La violencia de alumnos hacia maestros en escuelas secundarias de Colima, México. En: Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 51(2):19-34.

Gorsuch, R. L. (1983). Factor analysis(2nd. ed.). Hillsdale: Erlbaum.

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. En: Anales de psicología, Universidad de Murcia (España), 30(3):1151-1169.

Marín, M. (2002). Aspectos psicosociales de la violencia en el contexto educativo. En: Revista Aula Abierta,79:85-107.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. En: JournalViolencia escolar. En: Revista Latinoamericanade Estudios Educativos. Centro de Estudios Educativos A.C. (México), Vol. XL(1):53 –68.

Moreno, J., y Pereyra, M. (2000). Cuestionario de Actitudes Frente a Situaciones de Agravio. Universidad Adventista del Plata, Libertador San Martín, Entre Ríos.Of ocupational behavior.University of California, Berkeley, 2(2):99-113.

Rodriguez, L. M., y Moreno, J. E. (2013). Profundidad del daño, tiempo transcurrido y perdón ante un agravio. En: Acta Académica. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología -Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Universidad Católica Argentina, sede Paraná y CIIPME-CONICET. Recuperado de: http://www.aacademica.org/000-054/347.

Silar, M. (2004). Elhombre capax affectionis. Hacia una filosofía del perdón. Seminario impartido en el Grupo de Estudios Peirceanos, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Navarra, España. Recuperado de: http://www.unav.es/gep/HombreCapaxAffectionis.html.Revista de Investigación Apuntes UniversitariosVolumen 7 - Número 1 (Enero-Junio)ISSN: 2225-7136(impresa)-2304-0335(en línea)65

Vázquez, A., Manassero, M. A., y Acevedo, J. A. (2005). Análisis cuantitativo de ítemes complejos de opción múltiple en ciencia, tecnología y sociedad: escalamiento de itemes. En: Revista Electrónica de Investigación, (1), 1-31.

Published

2017-04-05

How to Cite

Caminos, V., & Oros, L. B. (2017). Questionnaire on Attitudes vis-a-vis Situations of Aggression. Preliminary results of their adaptation to the school environment. Apuntes Universitarios, 7(1), 47–66. https://doi.org/10.17162/au.v7i1.201