The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v7i2.195Keywords:
organ donation, education program, nursing studentsAbstract
Organ donation is considered a very important and emerging issue in our society since there are a large number of people waiting for the donation of an organ or tissue, and if this is not resolved, the lack will continue. This study aimed to determine the effectiveness of the "Donante de Vida" educational program to improve knowledge and attitudes about organ donation. It was carried out with students of the first year of nursing of a Private Confessional University. It was quantitative with pre-experimental design,applying a pre and post-test, using as a tool a questionnaire of knowledge with 14 questions and 21 propositions. The intervention given to nursing students consists of three modules of education applied in 24 sessions developed in three months to a population of 39 students. The results showed effectiveness in the application of the educational program; in the pre-test, 97.4% of the students had a deficient level of knowledge and a predominantly indifferent attitude of 54.4%; after the intervention, the knowledge increased to 82.1% of a high level and an attitude of acceptance of 76.9%.Downloads
References
Callañaupa, J.(2012). Relación entre el nivel de conocimientos y actitudes hacia la donación de órganos y tejidos de estudiantes de Enfermería de la Universidad Nacional Mayor San Marcos. [Tesis]. Lima.
Castañeda-Millán, D.A.(2014). Actitudes y creencias sobre la donación de órganos en Colombia: ¿Dónde se deben enfocar los esfuerzos para mejorar las tasas nacionales de donación?. Revista Facultad Medicina Universidad Nacional de Colombia; Vol. 62 (1), 17-25. Disponible en: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/43660
Delgado, M. (2015), Unas 300 personas mueren al año por falta de donante de órganos. Diario El Comercio. [fecha de acceso 20 de Enero de 2015]. Disponible en: http://elcomercio.pe/lima/ciudad/unas-300-personas-mueren-al-ano-falta-donante-organos-noticia-1785945
Esparza, Ó. A., Quiñones, J., Carrillo, I. C., & Montañez, P.(2011). Relación entre donación de órganos y los cinco grandes factores de la personalidad en estudiantes universitarios de México. (a. t. Dirección General de Difusión Cultural y Divulgación Científica, Ed.) Reportes Técnicos de Investigación ICSA, 2011, 9(1), 31. [fecha de acceso 20 septiembre de 2014]. Disponible en: http://www2.uacj.mx/publicaciones.
Ferreyra L. (2009). La Lista que no Espera: Donación de Órganos. Revista Generación. Año 7 N°97 Febrero 2009. Perú. 17-21.
Flower, C. (2014). Sólo hay tres donantes de órganos por cada millón de habitantes. (M. Acosta, Entrevistador),Lima, Perú: El Comercio. [fecha de acceso 28 de Mayo del 2014]. Disponible en: http://elcomercio.pe/sociedad/lima/solo-hay-tres-donantes-organos-cada-millon-peruanos-noticia-1732368
Gómez, M. A., & Mijares, C. A.(2014). Evaluación de una herramienta educativa en conocimiento de donación y trasplante de órganos y tejidos en Colombia. Universidad del Rosario, Escuela de Medicina y Ciencias de la Salud/ Facultad de Medicina/ Especialización en Epidemiologia. BogotáD.C.: Universidad CES
Guerra, Y. M., & Vega, P. L.(2012). El impacto social de la donación de órganos en Colombia. Tend. Ret. "UniversidadMilitar Nueva Granada", 17(01), 105-114
Instituto Nacional Central Único Coordinador de Ablación y trasplante [INCUCAI], (2014). [fecha de acceso mayo de 2014]. Disponible en: https://www.incucai.gov.ar/index.php/prensa/institucionales/181-nuevos-materiales-didacticos-que-ensenan-sobre-la-donacion-de-organos
Linares, A., & López, V.(2009). Donación de órganos: evaluación de los aspectos socioeconómicos y cognitivos. Salud Online, 19-28
Luque, E.(2012). Evaluación de un programa educativo sobre la donación de órganos dirigido a escolares. Revista Sociedad Española de Nefrología; 2012, 9(3).
Martínez, M. (2010) Parte de ti; Donación de Órganos. Difusión de la situación actual de la Donación de Órganos en el Perú18 a 35 años, 2010, 54-59. Lima, Perú: Organización Nacional de Donación y Trasplante. [Fecha de acceso 15 de enero de 2013]. Disponible en: http://.minsa.gob.pe/portada/especiales/2010/donación/ondt.asp
Moraes, E., dos Santos, M. J., Merighi, M. A., & Massarollo, M. C. (2013). Vivencia de enfermeros en el proceso de donación de órganos y tejidos para trasplante. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 22(2), 226-33. doi:10.1590/0104-1169.3276.2406
Neciosup, V. H. (2014). Informe de investigación donación y trasplante de órganos en el Perú. Informe de investigación, Congreso de la República, Área de servicio de investigación, Lima. 83/2014-2015. [fecha de acceso 20 de setiembre de 2014]. Disponible en: http://www.academia.edu/9156993/DONACI%C3%93N_Y_TRASPLANTE_DE_%C3%93RGANOS_EN_EL_PER%C3%9A
Querevalú-Murillo, W.(2012). Iniciativa para aumentar la donación de órganos y tejidos en México. Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM, 55(1), 12-17
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).