Social networks collaborating with Professors of a Confessional Private University
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v7i2.192Keywords:
collaborative tool, Social networks, Knowledge, Attitude, PracticeAbstract
The purpose of the study was to determine the level of knowledge, attitude and practice of social networks as an academic collaborative tool in Professors at the Universidad Peruana Unión. It was a quantitative approach, with a non-experimental, descriptive cross-sectional design. It used a sample of 100 Professors that using social networking as a collaborative tool in their academic activities, and an instrument was developed.The statistical results showed that 53% of Professors had a regular level and 45% have a poor level of social networks knowledge as a collaborative tool, being 89% the size of the least known application.On the other hand, in the attitude, 78% of them showed to have a good level, showing that Professors have favorable and ethical to use social networking behaviors. Finally, 64% had a regular level and 28% had a poor level of practice.The collaboration and information dimension showed better results in a 56% and 61%, respectively. In conclusion, Professors have a better attitude to use social networks as a collaborative academic tool, being the last dimension that enhances the proper use of social networks, but in the knowledge and practice,Professors arestill limited to make the most of these tools for the teaching-learning processDownloads
References
Abril, A. (2012). Responsabilidad Social Universitaria 2.0. España: Netibio.
Alvares,S., Cuéllar, C., López, B., Adrada, C., Anguiano, R., Bueno, A., Comas, I., Gómez, S. (2011). Actitudes de los profesores ante la integracion de las TIC en la practica docente. Estudio de un grupo de la Universidad de Valladolid. España: Edutec-e.Recuperado de: http://docplayer.es/3980512-Actitudes-de-los-profesores-ante-la-integracion-de-las-tic-en-la-practica-docente-estudio-de-un-grupo-de-la-universidad-de-valladolid.html.
Generalidad de Cataluña (2011). Guía de usos y estilo en las redes sociales de la Generalidad de Cataluña. Recuperado de: http://www.gencat.cat/web/meugencat/documents/20110421_guia_usos_xarxa_cas.pdf
Camacho, M. (2010). Las redes sociales para enseñar y aprender. En L. Castañeda (Coord.), Aprendizaje con redes sociales (pp. 11-42). Sevilla: MAD.
Cañuta, J. (2005). Actitud de los docentes frente al uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación y sus estilos de aprendizaje predominantes, estudio en docentes de Educación básica de la comuna Maipú. Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación, Valparaíso.
Coello, J. D. (2005). Revista Latina de Comunicación Social 60. Recuperado el 28 de marzo de 2012, de http://www.ull.es/publicaciones/latina/200540salabrigas.pdf
Dirección General de Tecnologías Educativas. (2012). Resolución Directoral N°0177-2012-ED. Ministerio de Educacion Perú, Lima. Lima: DIGETE.
Espuny, C., Gonzalez, J., Lleixá, M., & Gisbert, M. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(1). Barcelona
García, A., Ávila, Tejedor, F. J., & Prada, S. (2009). Competencia de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanza. Análisis de sus conocimientos y actitudes. Recuperado el 15 de marzo de 2012 de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1973261.pdf.
Esteve, F. (2009). “Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0”. En La Cuestión Universitaria, nº5, Madrid: Cátedra Unesco de Gestión y Política Universitaria.sn.
Garrigós,I. (et al.) (2010). “La influencia de las redes sociales en el aprendizaje colaborativo”. En Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, Santiago de Compostela. Recuperado el 5 de enero del 2012 en: http://upcommons.upc.edu/revistes/bits¬tream/2099/11859/1/p67.pdf.
Haro, J. J. (2010). Redes Sociales en Educación. Recuperado el 15 de marzo de 2012 de http://eduredes.weebly.com/uploads/6/3/1/1/6311693/redes_sociales_educacion.pdf
Haro, J. J. (2012). Elarqui. de Propuestas TIC. Recuperado el 15 demarzo de 2012 de http://www.elarequi.com/propuestastic/propuestas-didacticas/el-trabajo-en-red-y-las-redes-sociales/el-uso-educativo-de-las-redes-sociales/
Isea, H. (2011). Actitud 2.0. Recuperado de: https://presenciadigital.jimdo.com/presencia-educativa/la-web-2-0/actitud-2-0/
Lardinois, F. (2010). Ticbeat. Recuperado el 05 de marzo de 2012 dehttp://www.ticbeat.com/analisis/reglas-seguridad-redes-sociales-enisa/
Monasterio, D. (2011). Redes sociales en Educación. Recuperado el 12 de marzo de 2012 de http://redesocialeseneducacion.blogspot.com/2011/07/redes-sociales-deben-incluirse-dentro.html
Mosquera, A., & Muñoz de la Luna, B. (2011). Universidad CEU San Pablo. Recuperado el 07 de marzo de 2012 de http://web.ua.es/en/ice/jornadas-redes-2011/documentos/proposals/184972.pdf
Montero, L., Fernàndez, T., & Gewerc, A. (1999). EduTec. Contribuciones de las instituciones de formación a la profesionalización de los profesores: El caso de Galicia. Recuperado el 15 de marzo de 2012 de http://edutec2004.lmi.ub.es/pdf/182.pdf
Muñoz, E., Catalàn, Moreno, R., & Jose, M. (2010). La Actitud 2.0. Recuperado el 11de enero de 2012 de http://tecnologiaedu.us.es/tecnoedu/images/stories/curso_actitud_2_0.pdf
Ongei. (2012). Oficina Nacional de Gobierno Electronico e Informática. Recuperado el 1 de febrero de 2012 de http://www.ongei.gob.pe/noticias/ongei_noticias_detalle.asp?pk_id_entidad=1878&pk_id_noticia=381
Pérez-Mateo, M., Guitert, M. (2009). Herramientas para el aprendizaje colaborativo en red: El caso de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2010/201018023012.pdf
Rodríguez Rodríguez, J. (2000). Os materiais curriculares impresos e a Reforma Educativa en Galicia. Universidad de Santiago de Compostela.
Ros, M. (2009). Observatorio de la Gestión Humana del Estado. Evolución de los servicios de Redes Sociales en Internet, 10.
Santamarìa, F. (2008). Reflexiones sobre ecologías y espacios del aprendizaje, análisis del aprendizaje y análisis de redes sociales, visualización de datos, Big Data y otros temas emergentes. Comunidades virtuales y redes sociales en educación. Recuperado el 15 de enero de 2012 de http://fernandosantamaria.com/blog/2008/07/comunidades-virtuales-y-redes-sociales-en-educacion/
Vences, N. A. (2009). Universidad Computlense de Madrid. Moodle: Recuperado el 03 de febrero de 2012 de http://moodle.upm.es/adamadrid/file.php/1/web_IV_jornadas_ADA/comunicaciones/30_Abuin.pdf
Villanueva, C. (2011). Slideshare.net. Slideshare.net: Recuperado el 10 de febrero de 2012 de http://www.slideshare.net/ceuvillanueva/redes-sociales-y-herramientas-web-20
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).