Designs of postgraduate theses in Education: a bibliometric analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v13i2.1439

Keywords:

Bibliometrics, Thesis, Postgraduate, Education, Research

Abstract

The objective of this research was to identify the characteristics of the structure and methodological design of postgraduate theses in Education from a bibliometric analysis perspective. The study had a quantitative approach, descriptive scope and retrospective cut. It used a census sample of 80 theses presented by the Postgraduate Education Unit during the year 2021. As a result, it was obtained that all the theses presented a complete structure; the most recurrent approach is the quantitative one: the most used design is the correlational one; the most frequent temporality is cross-sectional and the most used sampling is non-probabilistic. Finally, it is concluded that these works to obtain a degree show to be very organized; however, it is recommended to encourage diversification in research and the choice of more in-depth designs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragón, C. J. & Quispe, C. U. (2020). Método de búsqueda para detectar si una investigación presentada como tesis fue publicada en una revista científica. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19 (5). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1729-519X2020000600019&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Beirith, M. K., Araldi, F. M., & Folle, A. (2021). Produção científica relacionada ao futebol de mulheres em teses e dissertações brasileiras na área da educação física. Movimento, 27, e27064. https://doi.org/10.22456/1982-8918.113239

Castro, P., Gómez, P. & Carranza, S. M. (2022). Investigación e innovación en la consolidación de una disciplina educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20 (1), 5-19. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.1.001

Contreras, W., Benites, R. M., Calle, F. & Gómez-Quispe, O. E. (2020). Bibliometría y caracterización de las tesis de pregrado de la Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac, Perú. Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú, 31 (4). https://doi.org/10.15381/rivep.v31i4.19038

Corrales-Reyes, I. E., Reyes- Pérez, J. J., & Díaz-Santoya, M. L. (2019). Asesores de tesis y publicación de artículos científicos en el pregrado. Revista Médica Herediana, 29 (4), 264. https://doi.org/10.20453/rmh.v29i4.3454

Costa, M., Correia, T., Áfio, J., Silva, A., Guarino de Moura, G. & Galindo, N. (2018). Dissertações e teses da enfermagem acerca do serviço de atendimento móvel de urgência: estudo bibliométrico. Texto & Contexto - Enfermagem, 27 (1). https://doi.org/10.1590/0104-07072018003500016

Delgado, E. F. M., Espinoza, I. R. E., & De la Torre, T. E. G. (2022). Estudio Bibliométrico de la producción científica en SCOPUS: métodos de enseñanza del inglés en la Educación Superior. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7 (4), 94.

Díaz, D., Cueva, J. E., y Román, C. A. (2020). Competencia estadística en tesis de grado de medicina y enfermería de universidades ecuatorianas. Educación Médica Superior, 34 (2), e1866. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-21412020000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Dias, K. C., Batista, P. S., Fernandes, M. A., Zaccara, A. L., Oliveira, T. C. , Vasconcelos, M. F., Oliveira, A. M., & Andrade, F. F. (2020). Dissertações e teses sobre cuidados paliativos em oncologia pediátrica: estudo bibliométrico. Acta Paulista de Enfermagem, 33, eAPE20190264.https://doi.org/10.37689/actaape/2020AO02642

Fernandes, P. J. , Lima, G. L. , Figueiredo, M. C. , Bittencourt, G. K. G. D., & Nóbrega, M. M. L. (2018). Scientific production of the International Classification for Nursing Practice: A bibliometric study. Revista Brasileira de Enfermagem, 71, 2860-2868. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0411

Ferrada, C., Díaz-Levicoy, D., Salgado-Orellana, N., & Puraivan, E. (2019). Análisis bibliométrico sobre educación STEM. Espacios, 40 (8), 2.

Flores-Fernández, C., & Aguilera-Eguia, R. (2019). Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Revista de la sociedad española del dolor, 26 (5), 315-316.

Godfrey, D. (2017). What is the proposed role of research evidence in England’s ‘self-improving’ school system? Oxford Review of Education, 43 (4), 433-446. https://doi.org/10.1080/03054985.2017.1329718

Herrera, J. C. (2019). Formación docente a nivel de postgrado en Latinoamérica. Cultura educación y sociedad, 10 (2), 97-108. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.08

Lima, R. T. de, Flor, T. B. M., Araújo, P. H. de & Noro, L. R. A. (2020). Análise bibliométrica de teses e dissertações brasileiras sobre travestilidade, transexualidade e saúde. Trabalho, Educação e Saúde, 18. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00301

Mamani, O. J. (2018). Calidad metodológica y características de las tesis de pregrado de psicología de una universidad privada del Perú. Propósitos y Representaciones, 6 (2), 301-338. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.224

Martínez, V. J. A., Barbecho, V. N. G., Yasbek, M. L. R., & Hidalgo, H. M. B. (2022). Formación docente en tecnologías de la información y comunicación y la calidad educativa: un estudio bibliométrico. Dominio de las Ciencias, 8 (4), 122-134.

Mendoza, Á. O., & Ramírez, J. M. (2020). Aprendiendo metodología de la investigación. Grupo Compás. http://142.93.18.15:8080/jspui/bitstream/123456789/523/1/LISTO%202.pdf

Montoya, W. (2018). Calidad académica de los docentes universitarios. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 2 (7), 154–170. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v2i7.53

Morán-Reyes, A. A. (2021). Information Sciences research trends in Mexico (2002-2021): Historical and bibliometric analysis of doctoral theses of the National Autonomous University of Mexico. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, 1 (2), 1-18. https://doi.org/10.47909/ijsmc.46

Moromi-Nakata, H., Villavicencio-Gastelú, J. E., Martínez-Cadillo, E., Ortiz-Fernández, L., Orihuela-Gutiérrez, J., Arce-Rivera, F., & Rojas-Cairampoma, M. (2022). Análisis descriptivo y tendencias de las tesis de pregrado en Facultades de Odontología peruanas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16 (2).

Nobre, T. C., Rosa, D. de O., & Heliodoro, E. A. (2020). Integrative reviews in Brazilian nursing postgraduation programs: A bibliometric study. Revista Brasileira de Enfermagem, 73. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0441

Oliveira, L. M. de, Pires, A. F., Barbosa-Rinaldi, I. P., & Pizani, J. (2021). A ginástica como tema de investigação nos programas de pós-graduação em educação física no Brasil (1980-2020). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 43. https://doi.org/10.1590/rbce.43.e009321

Perdomo, B., Portales, M. I., Horna, I. E., Barrutia, I., Villon, S. E., & Martinez, E. A. (2020). Calidad de las tesis de pregrado en universidades peruanas. Revista Espacios, 41 (2), 5. https://www.revistaespacios.com/a20v41n02/20410205.html

Quintero, J. J., Miranda, C. E., & Rivera, P. J. (2018). Tendencias de investigación en formación permanente de profesores: Estado del arte e interpretación de actores clave. Actualidades Investigativas en Educación, 18 (2), 353-382. https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33174

Rodríguez, Y. (2020). Metodología de la investigación. México: Klik Soluciones Educativas S. A.

Hernández, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill.

Sanz, J. (2022). Bibliometría: origen y evolución. Hospital a Domicilio, 6 (3), 105-107. https://scielo.isciii.es/pdf/had/v6n3/2530-5115-had-6-03-105.pdf

Solís-Guevara, F. D., Aguilar-Huillca, A. I., & Cruz-Quilla, M. H. (2022). Producción científica de asesores de tesis: ¿cuál es la realidad de la carrera de Nutrición en el Perú?. Horizonte Médico (Lima), 22 (1), e1497. https://doi.org/10.24265/horizmed.2022.v22n1.09

Taffner, V. B. M., Pimentel, R. R. da S., Almeida, D. B. de, Freitas, G. F. de, & Santos, M. J. do. (2022). Nursing Theories and Models as theoretical references for Brazilian theses and dissertations: A bibliometric study. Revista Brasileira de Enfermagem, 75. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0201

Terrón, A. M. (2019). Introducción a la investigación en Ciencias de la Educación. Aidesoc. http://190.57.147.202:90/jspui/bitstream/123456789/677/1/Introduccion-a-la-investigacion-en-Ciencias-de-la-Educacion.pdf

Tomás-Górriz, V., & Tomás-Casterá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. Hospital a Domicilio, 2 (4), 145-163. https://doi.org/10.22585/hospdomic.v2i4.51

Unidad de Posgrado de la Facultad de Educación. (2020). Guía para el procedimiento de la elaboración de la tesis para la obtención del grado de magíster o doctor. https://posgradoeducacion.unmsm.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/GUIA-ELABORACION-PROYECTO-Y-TESIS-UNMSM-2020-08-12-2020.pdf

Vicerrectorado Académico de Pregrado. (2017). Reglamento General de Grados y Títulos. https://viceacademico.unmsm.edu.pe/wp-content/uploads/2020/09/Reglamento-General-de-Grados-y-T%C3%ADtulos.pdf

Zapata, R., Rojas, J., Molina, D., Lagos, I., Sanhueza, C., Núñez, M., Sanzana, G., & Cigarroa, I. (2021). Características de las tesis de pregrado de Educación Básica, Parvularia y Diferencial de una Escuela de Educación: Un análisis bibliométrico. Revista de estudios y experiencias en educación, 20 (44), 73-88. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.005

Published

2023-03-01

How to Cite

Hurtado Valenzuela, A. M., Sedamano Ballesteros, M. A., Saavedra Jaramillo de Sedamano, M. J., & Valenzuela Tarazona, M. (2023). Designs of postgraduate theses in Education: a bibliometric analysis. Apuntes Universitarios, 13(2), 142–154. https://doi.org/10.17162/au.v13i2.1439