Designs of postgraduate theses in Education: a bibliometric analysis
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v13i2.1439Keywords:
Bibliometrics, Thesis, Postgraduate, Education, ResearchAbstract
The objective of this research was to identify the characteristics of the structure and methodological design of postgraduate theses in Education from a bibliometric analysis perspective. The study had a quantitative approach, descriptive scope and retrospective cut. It used a census sample of 80 theses presented by the Postgraduate Education Unit during the year 2021. As a result, it was obtained that all the theses presented a complete structure; the most recurrent approach is the quantitative one: the most used design is the correlational one; the most frequent temporality is cross-sectional and the most used sampling is non-probabilistic. Finally, it is concluded that these works to obtain a degree show to be very organized; however, it is recommended to encourage diversification in research and the choice of more in-depth designs.Downloads
References
Aragón, C. J. & Quispe, C. U. (2020). Método de búsqueda para detectar si una investigación presentada como tesis fue publicada en una revista científica. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19 (5). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1729-519X2020000600019&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Beirith, M. K., Araldi, F. M., & Folle, A. (2021). Produção científica relacionada ao futebol de mulheres em teses e dissertações brasileiras na área da educação física. Movimento, 27, e27064. https://doi.org/10.22456/1982-8918.113239
Castro, P., Gómez, P. & Carranza, S. M. (2022). Investigación e innovación en la consolidación de una disciplina educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20 (1), 5-19. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.1.001
Contreras, W., Benites, R. M., Calle, F. & Gómez-Quispe, O. E. (2020). Bibliometría y caracterización de las tesis de pregrado de la Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac, Perú. Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú, 31 (4). https://doi.org/10.15381/rivep.v31i4.19038
Corrales-Reyes, I. E., Reyes- Pérez, J. J., & Díaz-Santoya, M. L. (2019). Asesores de tesis y publicación de artículos científicos en el pregrado. Revista Médica Herediana, 29 (4), 264. https://doi.org/10.20453/rmh.v29i4.3454
Costa, M., Correia, T., Áfio, J., Silva, A., Guarino de Moura, G. & Galindo, N. (2018). Dissertações e teses da enfermagem acerca do serviço de atendimento móvel de urgência: estudo bibliométrico. Texto & Contexto - Enfermagem, 27 (1). https://doi.org/10.1590/0104-07072018003500016
Delgado, E. F. M., Espinoza, I. R. E., & De la Torre, T. E. G. (2022). Estudio Bibliométrico de la producción científica en SCOPUS: métodos de enseñanza del inglés en la Educación Superior. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7 (4), 94.
Díaz, D., Cueva, J. E., y Román, C. A. (2020). Competencia estadística en tesis de grado de medicina y enfermería de universidades ecuatorianas. Educación Médica Superior, 34 (2), e1866. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-21412020000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Dias, K. C., Batista, P. S., Fernandes, M. A., Zaccara, A. L., Oliveira, T. C. , Vasconcelos, M. F., Oliveira, A. M., & Andrade, F. F. (2020). Dissertações e teses sobre cuidados paliativos em oncologia pediátrica: estudo bibliométrico. Acta Paulista de Enfermagem, 33, eAPE20190264.https://doi.org/10.37689/actaape/2020AO02642
Fernandes, P. J. , Lima, G. L. , Figueiredo, M. C. , Bittencourt, G. K. G. D., & Nóbrega, M. M. L. (2018). Scientific production of the International Classification for Nursing Practice: A bibliometric study. Revista Brasileira de Enfermagem, 71, 2860-2868. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0411
Ferrada, C., Díaz-Levicoy, D., Salgado-Orellana, N., & Puraivan, E. (2019). Análisis bibliométrico sobre educación STEM. Espacios, 40 (8), 2.
Flores-Fernández, C., & Aguilera-Eguia, R. (2019). Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Revista de la sociedad española del dolor, 26 (5), 315-316.
Godfrey, D. (2017). What is the proposed role of research evidence in England’s ‘self-improving’ school system? Oxford Review of Education, 43 (4), 433-446. https://doi.org/10.1080/03054985.2017.1329718
Herrera, J. C. (2019). Formación docente a nivel de postgrado en Latinoamérica. Cultura educación y sociedad, 10 (2), 97-108. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.08
Lima, R. T. de, Flor, T. B. M., Araújo, P. H. de & Noro, L. R. A. (2020). Análise bibliométrica de teses e dissertações brasileiras sobre travestilidade, transexualidade e saúde. Trabalho, Educação e Saúde, 18. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00301
Mamani, O. J. (2018). Calidad metodológica y características de las tesis de pregrado de psicología de una universidad privada del Perú. Propósitos y Representaciones, 6 (2), 301-338. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.224
Martínez, V. J. A., Barbecho, V. N. G., Yasbek, M. L. R., & Hidalgo, H. M. B. (2022). Formación docente en tecnologías de la información y comunicación y la calidad educativa: un estudio bibliométrico. Dominio de las Ciencias, 8 (4), 122-134.
Mendoza, Á. O., & Ramírez, J. M. (2020). Aprendiendo metodología de la investigación. Grupo Compás. http://142.93.18.15:8080/jspui/bitstream/123456789/523/1/LISTO%202.pdf
Montoya, W. (2018). Calidad académica de los docentes universitarios. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 2 (7), 154–170. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v2i7.53
Morán-Reyes, A. A. (2021). Information Sciences research trends in Mexico (2002-2021): Historical and bibliometric analysis of doctoral theses of the National Autonomous University of Mexico. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, 1 (2), 1-18. https://doi.org/10.47909/ijsmc.46
Moromi-Nakata, H., Villavicencio-Gastelú, J. E., Martínez-Cadillo, E., Ortiz-Fernández, L., Orihuela-Gutiérrez, J., Arce-Rivera, F., & Rojas-Cairampoma, M. (2022). Análisis descriptivo y tendencias de las tesis de pregrado en Facultades de Odontología peruanas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16 (2).
Nobre, T. C., Rosa, D. de O., & Heliodoro, E. A. (2020). Integrative reviews in Brazilian nursing postgraduation programs: A bibliometric study. Revista Brasileira de Enfermagem, 73. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0441
Oliveira, L. M. de, Pires, A. F., Barbosa-Rinaldi, I. P., & Pizani, J. (2021). A ginástica como tema de investigação nos programas de pós-graduação em educação física no Brasil (1980-2020). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 43. https://doi.org/10.1590/rbce.43.e009321
Perdomo, B., Portales, M. I., Horna, I. E., Barrutia, I., Villon, S. E., & Martinez, E. A. (2020). Calidad de las tesis de pregrado en universidades peruanas. Revista Espacios, 41 (2), 5. https://www.revistaespacios.com/a20v41n02/20410205.html
Quintero, J. J., Miranda, C. E., & Rivera, P. J. (2018). Tendencias de investigación en formación permanente de profesores: Estado del arte e interpretación de actores clave. Actualidades Investigativas en Educación, 18 (2), 353-382. https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33174
Rodríguez, Y. (2020). Metodología de la investigación. México: Klik Soluciones Educativas S. A.
Hernández, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill.
Sanz, J. (2022). Bibliometría: origen y evolución. Hospital a Domicilio, 6 (3), 105-107. https://scielo.isciii.es/pdf/had/v6n3/2530-5115-had-6-03-105.pdf
Solís-Guevara, F. D., Aguilar-Huillca, A. I., & Cruz-Quilla, M. H. (2022). Producción científica de asesores de tesis: ¿cuál es la realidad de la carrera de Nutrición en el Perú?. Horizonte Médico (Lima), 22 (1), e1497. https://doi.org/10.24265/horizmed.2022.v22n1.09
Taffner, V. B. M., Pimentel, R. R. da S., Almeida, D. B. de, Freitas, G. F. de, & Santos, M. J. do. (2022). Nursing Theories and Models as theoretical references for Brazilian theses and dissertations: A bibliometric study. Revista Brasileira de Enfermagem, 75. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0201
Terrón, A. M. (2019). Introducción a la investigación en Ciencias de la Educación. Aidesoc. http://190.57.147.202:90/jspui/bitstream/123456789/677/1/Introduccion-a-la-investigacion-en-Ciencias-de-la-Educacion.pdf
Tomás-Górriz, V., & Tomás-Casterá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. Hospital a Domicilio, 2 (4), 145-163. https://doi.org/10.22585/hospdomic.v2i4.51
Unidad de Posgrado de la Facultad de Educación. (2020). Guía para el procedimiento de la elaboración de la tesis para la obtención del grado de magíster o doctor. https://posgradoeducacion.unmsm.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/GUIA-ELABORACION-PROYECTO-Y-TESIS-UNMSM-2020-08-12-2020.pdf
Vicerrectorado Académico de Pregrado. (2017). Reglamento General de Grados y Títulos. https://viceacademico.unmsm.edu.pe/wp-content/uploads/2020/09/Reglamento-General-de-Grados-y-T%C3%ADtulos.pdf
Zapata, R., Rojas, J., Molina, D., Lagos, I., Sanhueza, C., Núñez, M., Sanzana, G., & Cigarroa, I. (2021). Características de las tesis de pregrado de Educación Básica, Parvularia y Diferencial de una Escuela de Educación: Un análisis bibliométrico. Revista de estudios y experiencias en educación, 20 (44), 73-88. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andrew Misael Hurtado Valenzuela, Manuel Alberto Sedamano Ballesteros, Milagritos Josefina Saavedra Jaramillo de Sedamano, Marianela Valenzuela Tarazona
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).