Study on leadership of love and psychosocial factors in an educational context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v12i4.1233

Keywords:

Leadership, love, psychosocial factors, educational context, teachers.

Abstract

The present investigation is raised from the empirical-analytical position with a quantitative and transversal data analysis, with a descriptive investigative level, with a single cut in time during the August-December 2021 semester and with the objective of carrying out a Analysis of the leadership of love and psychosocial factors in the National Technological Institute of Mexico, Campus Coatzacoalcos. An instrument related to love with a Cronbach's Alpha of 0.958 and an instrument on psychosocial factors were applied to determine the impact of love and these factors on teachers in an educational context. A non-probabilistic convenience sample of 170 professors was determined for the first instrument and 8 leading professors in the institution were chosen taking into account their seniority, experience and professional career to answer the second instrument. The main results determine that the leadership of love is relevant in the work context and that the psychosocial factors that affect the relationship between collaborators are: preventive programs against physical violence, support and backed by the corresponding headquarters, improve communication channels and teachers do not clearly perceive the activities assigned for their realization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegría-Alegría. M., & Sánchez- Zúñiga. D. M. (2020). Importancia de la inteligencia emocional y su impacto en la vida de los estudiantes de la educación superior. TEPEXI Boletín Científico De La Escuela Superior Tepeji Del Río, 7 (14), 20-25. https://doi.org/10.29057/estr.v7i14.5671

Altamirano-Villanueva, E., Carrera-Rivas, J. & Pila-Martínez, J. (2021). Dirección y Profesorado: Factores Clave para el Liderazgo e Innovación en Tiempos de Pandemia. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 8 (1), 32-43, https://doi.org/10.37843/rted.v10i1.175

Alvites-Huamaní, C. (2019). Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa. Revista Propósitos y Representaciones, 7 (3), 141-178. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.393

Báez-Mirón, F., Zurita-Ortega, F., Martínez-Martínez, A., & Zagalaz-Sánchez, M. L. (2018). Análisis psicométrico y relaciones de diagnóstico de la inteligencia emocional y liderazgo en docentes de enseñanzas regladas. Revista de Investigación Educativa, 37 (1), 201–216. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.308801

Barsade, S. G., & O'Neill, O. A. (2014). What’s Love Got to Do with It? A Longitudinal Study of the Culture of Companionate Love and Employee and Client Outcomes in a Long-Term Care Setting. Administrative Science Quarterly, 1-48. https://doi.org/10.1177%2F0001839214538636

Carlos-Guzmán, J. (2021). Aportaciones de las buenas prácticas de enseñanza para el mejoramiento docente en educación superior. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29(111). http://doi.org/10.14507/epaa.29.3906

Castillo-Gutiérrez, A., Pastrán-Calles, F., & Mendoza- Mejía, J. (2020). El liderazgo ético del docente universitario en la formación del ethos del futuro profesional en el contexto de la sociedad del Siglo XXI. Revista Andina De Educación, 4 (1), 55-64. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.7

Cifuentes-Mediba., J. E., González-Pulido., J. W., & González- Pulido., A. (2020). Efectos del liderazgo escolar en el aprendizaje. Revista Panorama, 14 (26), 78–93. https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i26.1482

Cornejo-Montoya, Y; Morán, D, & García-Cornejo, S. (2022). Análisis de la inteligencia emocional de los estudiantes universitarios en el aula de clases. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara. 7 (267). https://doi.org/10.32351/rca.v7.267

Cornejo-Zambrano, J., & Jama- Zambrano, V. (2021). El Capital Intelectual y su impacto en el Desempeño Docente de las Universidades del Ecuador. Dominio de las Ciencias, 7 (6), 256-266. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i6.2329

Chapman, G., (2015). The 5 love languages: the secret to love that lasts. Chicago: Northfield Publishing.

Dueñas, G., (2019). Felicidad en el trabajo. El libro. Open Books.

Esquinca-Moreno, A., Jiménez-Terrazas., C. P., & Gaggiotti, H. (2021). Cultura organizacional e inteligencia competitiva en una institución de educación superior del norte de México. Nóesis. Revista De Ciencias Sociales, 27 (53-2), 34–60. https://doi.org/10.20983/noesis.2018.4.3

Franco-López, J. A. (2021). La motivación docente para obtener calidad educativa en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (64), 151–179. https://doi.org/10.35575/rvucn.n64a7

Fernández-Ruíz, B. (2020). Innovación educativa mediante la gestión emocional. Revista De Ciencias De La Comunicación E Información, 25 (3), 41-56. https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(3).41-56

Gallup. (2014). Estudio sobre el amor. Tercer informe. Universidad de Palermo. https://www.palermo.edu/economicas/PDF_2014/Informe-amor-v3.pdf

García-García, M. (2020). Liderazgo carismático y su influencia en la satisfacción laboral docente. Estudio de caso. Polo del Conocimiento: Revista Científica-Profesional 5 (3), 304-324. https://doi.org/10.23857/pc.v5i3.1387

Garzón-Vera, Y., & Palma-Santillán, E. (2020). El liderazgo socio-emocional orientado a mejorar el clima organizacional en la unidad educativa José Alfredo Llerena. 593. Digital Publisher CEIT, 6(1), 121-131. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.431

Gento- Palacios, S., González-Fernández, R., & Silfa-Sención, H. (2020). Dimensión afectiva del liderazgo pedagógico del docente. Revista Complutense de Educación, 31 (4), 485-495. https://doi.org/10.5209/rced.65635

Guerrero-Bejarano, M. A., Manosalvas-Vaca, C., Salvador- García, C. R. Carhuancho-Mendoza, I. M., Maino- Isaías, A. A., & Silva-Siu, D. R. (2021). La mediación de la satisfacción laboral en la relación del estilo de liderazgo y el compromiso organizacional. Apuntes Universitarios, 11 (2), 234–265. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.657

Hernández-Sampieri, R, Fernández, Collado. C., & Baptista, Lucio. P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

ISPCH. (2018). Instrumento para gestión preventiva de riesgo psicosocial en el trabajo. Instituto de Salud Pública de Chile, 40.

Kruse, K., (2022). Los grandes líderes no tienen reglas. Los 10 principios del nuevo liderazgo. Mexico: Editorial Planeta.

Laredo-Cárdenas, R. I. & Alania-Contreras, R. D. (2021). Liderazgo transformacional en la Universidad Nacional del Centro del Perú según la percepción de los docentes. Gaceta Científica, 7 (3), 121-126. https://doi.org/10.46794/gacien.7.3.1155

Mendoza, N. (2020). Aproximación teórica al significado del liderazgo resiliente en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24 (1), 6–27. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1224

Moretti, C., Cisterna, F., & Pérez, F. (2021). Efecto de los factores de riesgo psicosociales relacionados al trabajo en el desarrollo de enfermedades cardiovasculares. Revista Chilena de Salud Pública, 25 (1), 105-112. http://doi:10.5354/0719-5281.2021.65201

Norma Oficial Mexicana, 035, NOM-035. (2018). Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5541828&fecha=23/10/2018

Organización Mundial de la Salud, OMS, (2022). Urge proteger la salud de quienes trabajan a distancia.https://www.who.int/es/news/item/02-02-2022-crucial-changes-needed-to-protect-workers-health-while-teleworking

Ortiz, A. (2015). Enfoques y métodos de investigación en las ciencias sociales y humanas. Bogotá: Ediciones de la U.

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol. 35 (1), 6. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Retana-Franco, B. E. & Sánchez-Aragón, R. (2005). Construcción y validación de una escala para medir la adicción al amor en adolescentes. Enseñanza e Investigación en Psicología, 10 (1), 127-141. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29210109

Rodas- Hernández, W., & Pérez- Azahuanche, M. A. (2021). Influencia del liderazgo directivo en la satisfacción laboral docente. INNOVA Research Journal, 6 (2), 90-104. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1684

Rodríguez- Rodríguez, Y., Solórzano -Paredes, A., Vera- Chóez, M. M., & Parrales- Poveda, M. L. (2020). Actitud frente a la distancia socio-afectiva de los estudiantes en la enseñanza virtual: actitud frente a la distancia socio-afectiva de los estudiantes. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria. 5 (1), 57-74. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.313

Rojas -Carrasco, O. A., Vivas- Escalante, A. D., Mota- Suárez, K. T., & Quiñonez- Fuentes, J. Z. (2020). El liderazgo transformacional desde la perspectiva de la pedagogía humanista. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (28), 237-262. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.09

Salinas-Meruane, P. & Cárdenas-Castro, M. (2009). Métodos de investigación Social. Quito: Intiyan. https://r.issu.edu.do/l?l=11543Vxd

Salamanca-Velandía, S. R., Pérez-Torres, J. M., Infante-Alvarado, A. F., & Olarte-Ardila, Y. Y. (2019). Análisis de los factores de riesgo psicosocial a nivel nacional e internacional. Revista TEMAS, III (13), 39-45. https://doi.org/10.15332/rt.v0i13.2332

Sánchez-Aragón, R. (2009). Expectativas, percepción de estabilidad y estrategias de mantenimiento en las relaciones amorosas. Enseñanza e Investigación en Psicología, 14 (2), 229-243. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29211992002

Serrano-Prato, G. (2020). Liderazgo Educativo en tiempos post pandemia: Aportes claves desde una mirada filosófica educativa. Saberes Andantes, 3 (7), 48–68. https://doi.org/10.53387/sa.v3i7.58

Soria-Reséndez, A. C., Pedraza- Melo, N. A., & Bernal-González, I. (2019). El clima organizacional y su asociación con la satisfacción laboral en una institución de educación superior. Revista Acta Universitaria 29, e2205. http://doi.org/10.15174.au.2019.2205

Vargas-Pacosonco, K. R., & Callata-Gallegos, Z. E. (2021). La felicidad en tiempos de pandemia y educación virtual: un estudio en universitarios del Altiplano. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 12(2), 111–120. https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.2.493

Villa-Sánchez, A. (2020). Liderazgo resiliente pertinente para una sociedad cambiante. Revista Foro Educacional, (34), 1-27. https://doi.org/10.29344/07180772.34.2361

Villa-Sánchez, A. (2021). Liderazgo emocional: la base del liderazgo. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1 (1), 119–146. https://rieeb.ibero.mx/index.php/rieeb/article/view/9

Velázquez -Hernández, J., & Hernández- Romero, G. (2020). Influence of the teaching Leadership in the motivation of university students. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (13), 1–16. https://doi.org/10.46661/ijeri.4582

World Hapinnes Report (2021). Trabajo y bienestar durante el COVID-19: impacto, desilgualdades, resiliencia y futuro del trabajo. https://worldhappiness.report/ed/2021/work-and-well-being-during-covid-19-impact-inequalities-resilience-and-the-future-of-work/

Published

2022-08-31

How to Cite

Vázquez González, L. A. ., Céspedes Gallegos, S. ., Ceja Romay, S. N. ., & Pacheco López, E. . (2022). Study on leadership of love and psychosocial factors in an educational context. Apuntes Universitarios, 12(4), 21–39. https://doi.org/10.17162/au.v12i4.1233