Civic education on sanitary confinement by COVID-19 in Peru
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1133Keywords:
Civic education, basic education, higher education, and higher education, COVID-19 pandemic, democracy and ethic.Abstract
The objective of the article was to analyze citizen education and its impact on sanitary confinement from the experiences lived in the context of COVID-19 in the Peruvian territory. A systematic review was made of scientific articles selected from different impact databases, between 2015 and 2020 from which 61 articles chosen. It concluded that there was consensus that citizenship education is the fundamental axis for sustaining democracy, the rule of law, health and sustainable economy, therefore. It requires the development of pedagogical strategies in basic and higher education, which will allow, from the early years, people to develop empathy, strengthen in higher education the development of soft skills, knowledge of rights and duties of citizenship and quality of life.Downloads
References
Aguilar, F. N. y Velásquez, A. A. (2018). Educación para la ciudadanía mundial en Colombia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23 (78), 937–961. https://bit.ly/3KFQTz9
Aragón, J., Cruz, M., De Belaunde, C., Eguren, M., González, N.,& Román, A. (2015). Una mirada al Perú: estudiantes, familias y docentes. Instituto de Estudios Peruanos, Lima-Perú. https://bit.ly/3gFqfJW
Avendaño, C. W., Paz, M. L. y Parada, T. A. (2016). Construcción de ciudadanía: un modelo para su desarrollo en la escuela. El Ágora USB, 16 (2), 479-492. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=407755354007
Ávila, F. M. (2016). La educación para la ciudadanía en la formación inicial de maestros. Foro de Educación, 14 (20), 153-175.
http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.009
Bererik, O. (2015) Civic education and learning democracy: their importance for political participation of young people. Procedia Social and Behavioral Sciences, 174: 544-549. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.703
Berkin, S. C. (2019). La educación ciudadana, tarea impostergable de la educación básica en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24 (83), 1163-1168. https://bit.ly/3JkSGsK
Bowye, B. & Kahne, J. (2020) The digital dimensions of civic education: Assesing the effects of learning opportunities. Journal of Applied Developmental Psychology, 69, 101-162. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101162
Carvajal, M. (2016). La pedagogía praxeológica como componente en el proceso de investigación para la formación ciudadana. Educación y Educadores, 19 (3), 416-436. https://dx.doi.org/10.5294/edu.2016.19.3.6
Castellanos, C. J. (2019). Educación y participación ciudadana: Mejorar la docencia universitaria de la mano de los derechos humanos. Revista de Educacion y Derecho, 19. https://bit.ly/3sz14hK
Castillo, R. V., Rodríguez, G. C. & Escalona, B. J. (2018). Participación, vida democrática y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chile. Páginas de Educación, 11 (2), 108-129. https://dx.doi.org/10.22235/pe.v11i2.1630
Ceballos, J. C., Forero, J. D. & Álvarez, O. A. (2019). Medios escolares, escenarios para formar sujetos políticos en la escuela. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14 (2), 243-255. https://dx.doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.08
Celis, Z. M. (2018). Democracia y educación ciudadana en México: los libros de texto gratuitos. https://www.tdx.cat/handle/10803/666344#page=1
Cordero, C. & Aguado, T. (2015). Educación para la ciudadanía: una asignatura a debate. normativa, manuales y práctica escolar en España. Diálogo andino, (47), 45-58. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812015000200006
Crescimbeni, C. (2015). Educación y ciudadanía en el siglo XXI. Revista SAAP, 9 (2), 267-291. https://search.proquest.com/docview/1785499925?accountid=37408
Cuéllar, G. R. (2020). COVID-19: Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25 (85), 229-237.
https://search.proquest.com/docview/2424115820?accountid=37408
D'Arcángelo, M. B. (2016). Reconfiguraciones en el cambio de siglo: educar en y para la democracia. Nuevos sentidos de la formación ciudadana. Espacios en Blanco: Revista de Educación (26), 295-307.
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384547076014
Dávalos, V. P., Real, Z. G., Vivero, Q. C. & López, G. J. (2019). Educación ciudadana desde una propuesta colaborativa de gestión del conocimiento. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7, 1–21. https://bit.ly/3gUKN1j
De Villeros, V. N., & Ladilla, R. U. (2015). Las políticas de educación ciudadana y la formación de identidades, 1950-1980. Colombia. Memorias, 25, 280–305. https://bit.ly/3hI2qiR
Delgado, E. J. & Estepa, G. J. (2017). Educación ciudadana y dimensiones de la memoria en la enseñanza de las ciencias sociales: Investigación sobre las concepciones del profesorado de educación secundaria de Huelva y provincia. Educación XX1, 20 (2), 259-278. https://www.redalyc.org/pdf/706/70651145011.pdf
Díaz, M. L., & Rojas, N. D. (2019). Educación para la ciudadanía en el Posacuerdo. Revista Eleuthera, 20, 13–34. https://bit.ly/32xahLt
Fairstein, G. (2016). Debates curriculares en Educación Ciudadana. Estudios e Investigaciones, 7 (10), 140-153. https://bit.ly/32yBspm
Ferreira, I., Urrutia, G. & Alonso, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista Española de Cardiología, 64 (8), 688-696.
https://www.revespcardiol.org/es-pdf-S0300893211004507
Fuentes, M. C., Sabido, C. J. & Miquel, A. J. (2019). El Desarrollo de la competencia social y ciudadana y la utilización de metodologías didácticas activas en las aulas de secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.369671
García, C. A. (2017). Los desafíos de la educación ciudadana en Chile. Una aproximación comprensiva desde las significaciones pedagógicas de los profesores de historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 16. http://dx.doi.org/10.1344/ECCSS2017.16.10
García, R. J. (2018). Diversas perspectivas de formación ciudadana en bachillerato y una propuesta desde la cultura ciudadana. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2 (13), 69-87. https://bit.ly/3GBFCO9
García, R. J. (2018). La formación ciudadana en estudiantes de bachillerato. Revista Digital Universitaria (RDU), 19 (5)
http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n5.a7
Giroux, H. (2020). La pandemia de Covid-19 está exponiendo la plaga del Neoliberalismo. Práxis Educativa (Arg), 24 (2).
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153163488002
Gómez, C. J., Miralles, Martínez, P. & Molina, P. S. (2015). Presentación Evaluación, competencias históricas y educación ciudadana. Revista de Estudios Sociales, 52. 9-13. https://doi.org/10.7440/res52.2015.01
González, G. A. & Santisteban, F. A. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: Entre la tradición y la transformación. Educación y Educadores, 19 (1), 89-102. doi: http://dx.doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.5
González, R. B. (2019). Retos de la formación ciudadana para la Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 11 (4), 341-349. https://bit.ly/3gE8uKV
González, R. B. (2018). Las estrategias educativas para la formación ciudadana según su alcance y sentido. Perspectivas (17), 1-18. https://doi.org/10.15359/rp.17.3
Gozzer, E., Canchihuamán, F. & Espinoza, R. (2020). COVID-19 y la necesidad de actuar para mejorar las capacidades del Perú frente a las pandemias. Rev Peru Med Exp Salud Publica, 37 (2):371-3. https://bit.ly/3uHW6Sy
Graziella, R. O. & Rivera, P. J. (2018). Construcción de ciudadanía: la educación desde la infancia encaminada a la inclusión social. Tla-melaua, 12 (44), 52-71. https://bit.ly/3sAEFAm
Guadalupe, C. (2015). La construcción de ciudadanía en el medio escolar. Universidad del Pacífico. https://bit.ly/3svbj6F
Huertas, D. O. & Arboleda, L. A. (2020). Educación ciudadana en el marco del pensamiento complejo. Rev. Lasallista Investig. 13 (2): 128-135. https://bit.ly/3uFhCXQ
Jara, C., Sánchez, M., & Cox, C. (2019). Liderazgo educativo y formación ciudadana: visiones y prácticas de los actores. Calidad en la educación, 51, 350-381. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.687
Knowles, R. T. & Castro, A. J. (2019) The implications of ideology on teachers beliefs regarding civic education. Teaching and Teacher Education 77, 226-239. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.10.009
Llerena, R. & Sánchez, C. (2020). Emergencia, manejo, vulnerabilidad y respuestas al impacto de la pandemia COVID-19 en Perú. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/94
Lucas, J. M. (2018). Educación para la vida ciudadana en una sociedad plural. Teoría de la educación, Revista Interuniversitaria, 30 (1), 314-316. https://search.proquest.com/docview/2183012577?accountid=37408
Manosalva, M. (2019). Procesos de socialización y formación ciudadana en los contextos rurales y urbanos. Nodos y nudos, 6 (46), 13-26. https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num46-7835
Manzanero, N, M. & Ramírez, M. Y. (2018). Diálogos sobre educación democrática: mirada intercultural de la formación de ciudadanos latinoamericanos. Telos, 20 (1), 101. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99356731006
Martínez, R., X. & Van, D. S. (2020). Formación ciudadana y construcción de paz con equidad. Retos actuales de la educación media superior. Revista Panamericana de Pedagogía: Saberes y Quehaceres Del Pedagogo, 29, 59–88. https://bit.ly/3kqh8wj
Ministerio de Salud (2021) Sala situacional sobre COVID-19 en Perú. https://covid19.minsa.gob.pe/sala_situacional.asp
Morales, P. (2020). Educación ciudadana para la convivencia democrática y la interculturalidad en educación inicial. Revista Estudios en Educación. 3 (4). 69-96. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/download/84/64
Moreno, A., I., Leyva, T. P. & Parra, M. C. (2019). La familia, primer ámbito de educación cívica. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 19 (37), 43-54. https://bit.ly/32DYYBz
Novoa, P. A. & Pirela, M. J. (2020). Acompañamiento desde una ética de la vida: Para educar en tiempos de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25, 11–24. https://bit.ly/34snjOr
Olivo, M. G. (2017). Educación para la Ciudadanía en Chile. Información Tecnológica, 28 (5), 151–164. https://doi.org/10.4067/S0718-07642017000500016
Orellana, F. C. & Muñoz, L. C. (2019). Escuela y Formación ciudadana: Concepciones de ciudadanía, formación ciudadana y del rol de la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370561
Osorio, J. & Rubio, G. (2018). Participación y educación ciudadana desde los movimientos sociales: una perspectiva latinoamericana. Revista Lusofona de Educacao, 42 (42), 95–109. https://bit.ly/3HM8ULo
Pighi, P. (2020). Coronavirus en Perú: 5 factores que explican por qué es el país con la mayor tasa de mortalidad entre los más afectados por la pandemia. BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-53940042
Presidencia del Consejo de Ministros (2021) Decreto Supremo que prorroga el Estado de Emergencia Nacional declarado por Decreto Supremo N°184-2020 PCM. https://www.gob.pe/institucion/pcm/normas-legales/1844827-076-2021-pcm
Quiroz, A. (2013) Historia de la corrupción en el Perú. Lima: Editorial Instituto de Estudios Peruanos.
Ramírez, D. J. (2016). Repercusiones del consumismo en el proyecto de vida: Un análisis desde la educación ciudadana. Revista Electrónica Educare, 20 (2), 1-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194144435002
Ramos, F. J. (2016). Educación y ciudadanía: la necesidad de generar espacios para la discrepancia y el diálogo. Foro de Educación, 14 (20), 13-19. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.002
Redon, P. S., Vallejos, S. N. & Angulo, R. J. (2018). Formación ciudadana y abandono escolar: La ciudadanía negada. Revista Portuguesa de Educação, 31 (2), 5-22. https://dx.doi.org/10.21814/rpe.14753
Reichert, F. & Torney-Purta, J. (2019) A cross-national comparison of teachers beliefs about the aims of civic education in 12 countries: A person-centered analysis. Teaching and Teacher Education, 77, 112-125. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.09.005
Rial, V. (2020). Uniformidad y divergencia: Covid 19 pandemia del siglo XXI. Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía, 5 (1), 65-73. https://bit.ly/3i31gRg
Ricaldi, R., Ruiz, A., Camero, S., Del Mar, D. & Vertiz-Osores, R., (2021) The remote work and telework in time of the Post-COVID-19 pandemic in the City of Lima. Revista Cientifica Yotantsipanko, 1 (1), 1-10. https://doi.org/10.54288/yotantsipanko.v1i1.2
Rodríguez, F. N., Leal, G. E. & Jiménez, L. I. (2016). Reforzar la formación ciudadana: un imperativo de los tiempos actuales en la educación cubana. EDUMECENTRO, 8 (4), 175-190. https://bit.ly/3CEzWlW
Saavedra, M., Saavedra, C., Medina, C., Sedamano, M. & Saavedra, D. (2021) Aulas híbridas: la nueva normalidade de la educación superior a partir del COVID-19. Apuntes Universitarios, 12 (2), 162-178. https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1044
Salinas, J. & Oller, F. M. (2020). Formar ciudadanos a través de la acción sobre los problemas sociales de la comunidad. Praxis Educativa, 24 (1), 1–14. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240110
Salinas, J. & Oller, M. (2017). Debatiendo temas controversiales para formar ciudadanos. Una experiencia con alumnos de secundaria. Praxis educativa, 21 (3), 40-48. http://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2017-210305
Santuario, A. A. (2017). Educación cívica y educación ciudadana en México: Una perspectiva global y comparada. Revista Española de Educación Comparada, (29), 220-239. http://dx.doi.org/10.5944/reec.29.2017.17096
Silva, Á. M., Llaña, M. M., Maldonado, G. F. & Baeza, R. A. (2018). Algunos desafíos curriculares de la formación ciudadana y la diversidad en Chile. Educación, 27 (53), 155-173. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201802.009
Soria, B. B. & Andreu, G. N (2019). Formación ciudadana activa y responsable: tarea permanente en el sistema educacional cubano. EDUMECENTRO 11 (1), 184-201. https://bit.ly/3uDToxo
Thompson, W. H. & Vignon, M. C. (2016). La educación cívica y la formación ciudadana en la educación de la personalidad. EduSol, 16 (54), 79-89. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475752820032
Torres, L. C. (2019). La educación ciudadana en un mundo en transformación: Miradas y propuestas. Educatio Siglo XXI, 37 (1), 247-250. https://search.proquest.com/docview/2216883707?accountid=37408
Triyason, T., Tassanaviboon, A., & Kanthamanon, P. (2020). Hybrid Classroom: Designing for the New Normal after COVID-19 Pandemic. ACM International Conference Proceeding Series. https://doi.org/10.1145/3406601.3406635
Vanegas, C. E., Moreno, L. V. & Echeverri, R. P. (2020). Ética de lo público: formar para la integridad humana y profesional en el contexto de la educación superior en Colombia. Revista CS, 31, 297–325. https://doi.org/10.18046/recs.i31.3251
Vargas, G. G., Sesarego, A., E. & Guerrero, M. J. (2018). Formación ética y normas trascendentales de la razón. El problema de la educación ciudadana. Revista Colombiana De Educación, 1 (76), 285-304. https://bit.ly/3GHvCCO
Vélez, M. B. (2016). La formación de ciudadanos: utopías y realidades. Sofía, 12 (2), 170-172. https://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.567
Venet, M. R. (2019). La formación ciudadana en el contexto universitario. Una mirada axiológico-cultural desde la educación para la paz y la no violencia. Conrado, 15 (70), 435-443. https://bit.ly/3Je02OF
Vertiz-Osores, J., Cucho Flores, R., Vertiz-Osores, R., Vílchez Ochoa, G. & Ângulo Romero, A. (2020) Virtual university education in the context of the health emergency due to COVID-19: Challenges in the evaluation processes. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 12 (1), 467-477. DOI: 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201027
Vielma, P. J. (2020). La docencia durante la pandemia. Gaceta Técnica, 21 (2), 1-3. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570363740002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Augusto César Mescua Figueroa, Víctor Raúl Acuña Patricio Acuña Patricio, Ricardo Iván Vertiz Osores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).