Analysis of markers and connectors in the thesis of Education Sciences
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1105Keywords:
Literacy, Linguistic research, discourse, discourse markers, discursive connectors.Abstract
Discourse markers are those that establish a relationship between two textual segments, which facilitate the interpretation of the statements. In this research, the appropriate and inappropriate use of discourse markers and the frequency of use are analyzed. the methodological design used was the synchronic-diachronic qualitative method. The results of this study show the predominance of the appropriate use of discursive markers over inappropriate ones; likewise, there is a higher frequency of use of consecutive connectors. It should be mentioned that some of the thesis students are unaware of the functions of certain connectors in the texts, as is the case of additives, since they consider that these only allow to add information without taking into account the thematic line, therefore, they are the ones that present the highest frequency of inappropriate cases. It is recommended to continue with this line of research in order to measure the literacy of cohesion linguistic resources in undergraduate university students.Downloads
References
Alvarado, N. (2019). Análisis de la coherencia y cohesión de textos expositivos redactados por estudiantes universitarios de primer ciclo [Tesis de maestria, Universidad de Piura]. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/3917
Arellano, P & Díaz, L. (2008). Proyectos Pedagógicos de Aula: estructura textual y mecanismos de cohesión. Opción, 24 (56), 124-142. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1012-15872008000200008&lng=es&tlng=es
Ansaldo, Sofía. (2020). Métodos de Análisis del Discurso. Perspectivas argentinas. Pragmática Sociocultural / Sociocultural Pragmatics, 8 (1), 127-132. https://doi.org/10.1515/soprag-2020-0010
Barra, M. (2011). Tradición discursiva, creación y difusión de innovaciones sintácticas: la cohesión de los argumentos nominales a partir del siglo XIII. Iberoamericana Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783865278623-006
Beaugrande, R., & Dressler, W. (1997). Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel.
Calsamiglia , H., & Tusón, A. (2008). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.
Casado, M. (2006). Introducción a la gramática del texto en español. Madrid: Arco/Libros.
Cassany, D. (2002). En la cocina de la escritura. Marcadores textuales. Barcelona: Anagrama.
Cejas, M., & Castro, M. (2020). Los recursos cohesionadores, una herramienta eficaz en el discurso escrito en la formación de profesores universitarios. Conrado, 16 (73), 7-13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442020000200007
Deza, P. (2018). Hacia una retórica intracultural: el uso de los conectores aditivos en las noticias de accidentes de tráfico en los diarios españoles y mexicanos. Onomázein: revista de Lingüística, filología y traducción (39), 189-244. https://doi.org/10.7764/onomazein.39.07
Errázuriz, M. (2012). Análisis del uso de los marcadores discursivos en argumentaciones escritas por estudiantes. Perfiles Educativos, 34 (136), 98-117. DOI:10.22201/iisue.24486167e.2012.136.31766
Espinoza, E. (2020). Efectos de los conectores Discursivos en la coherencia y cohesión de textos argumentativos escritos de estudiantes de primer año de educación superior [Tesis de maestria, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. https://hdl.handle.net/20.500.12866/8198
Garcés, M. (2010). Marcadores de corrección y rectificación en los textos escritos. Revista de Investigación Lingüística, 13, 87-105. DOI:114141
García, K. & Alarcon , L. (2015). ¿Cómo conectan los jóvenes escolares sus ideas para argumentar? Análisis del uso de conectores en su discurso. Entreciencias, 3 (7), 253-262. http://dx.doi.org/10.21933/J.EDSC.2015.07.134
García, M. (2005). Análisis de marcadores discursivos en ensayos escritos por estudiantes universitarios. Caracas, 47 (71). http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0459-12832005000200002
Halliday, M. (2004). An introduction to funtional grammar. London : Hodder Arnold.
Halliday, M. & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
López, M. (2019). Incidencia en el uso de marcadores discursivos en la redacción periodística deportiva: El torneo clausura 2017 a través del diario deportivo El Bocón [tesis de maestria, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://hdl.handle.net/20.500.12672/10936
Loureda, Ó. (2000). Sobre un tipo de marcadores discursivos de enumeración en el español actual. RILCE Revista de Filología Hispánica, 16 (2), 325-342. https://hdl.handle.net/10171/5327
Louwerse, M. (2004). Un modelo conciso de cohesión en el texto y coherencia en la comprensión. Signos, 37 (56), 41-58. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342004005600004.
Marín, M. (2004). Lingüística y enseñanza de la lengua. Buenos Aires: Aique.
Martín, M. & Portolés, J. (1999). Marcadores del discurso. Barcelona: Espasa Calpe.
Montolío, E. (2001). Conectores de la lengua escrita. Barcelona: Ariel.
Montolío, E. (2014). Manual de escritura académica y profesional (Vol. II) Estrategias discursivas. Barcelona: Ariel.
Meneghello, R. (2018). El análisis de contenido como propuesta para el estudio de la cronística medieval:Su aplicación práctica en la figura de Alfonso VI en las crónicas de los siglos XII y XIII. Revista de Historia y Geografía, 38, 25-68. https://doi.org/10.29344/07194145.38.1283
Muse, C., Núñez, J. & Martín, M. (2018). Evolución del uso de marcadores discursivos en el textos argumentativos de estudiantes de grado y posgrado. ReDILLeT: Revista Digital Internacional de Lexicología, Lexicografía y Terminología, 1 (1) https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ReDILLeT/article/view/22258
Nogueira, A. (2011). La enseñanza de los marcadores del discurso del español en relación con los géneros y secuencias textuales. Revista Nebrija, 5 (9), 59-85. https://doi.org/10.26378/rnlael59156
Pardo, M., Soich, M. & Marchese, M. (2020). El método sincrónico-diacrónico de análisis lingüístico de textos y sus extensiones: una propuesta metodológica desde américa latina. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 20 (2), 24–48. https://doi.org/10.35956/v.20.n2.2020.p.24-48
Portillo, J. (2018). Marcadores discursivos, argumentativos y humorismo absurdos. Pragmalingüística, 26 (14), 290-312. DOI:10.25267
Portolés, J. (1993). Minerva Repositorio Institucional Da USC.
Portolés, J. (2001). Marcadores del discurso. Barcelona: Ariel.
Quintero, S. (2015). Identificación de los conectores discursivos de más alta frecuencia en notas periodísticas deportivas. Revista de Linguística, teórica y aplicada, 47-71. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832015000200003.
Quintero, S. (2016). Marcadores discursivos en el blog de José Fernández. Estudios Lingüísticos, 37 (70), 47-69. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n70a02
Rodríguez, F. & Ruiz, M. (2017). Los operadores discursivos de concreción o especificación y de refuerzo argumentativo. Revista Electrónica de Lingüística, 15 (1), 53-69. http://www.aesla.org.es/ojs/index.php/RAEL/article/view/274
Salas, C. (2011). Los elementos cohesivos en el discurso académico escrito: Una experiencia desde el contexto universitario. Legenda, 15(13), 28-55.
San Martín, A. & Guerrero, S. (2016). Los marcadores de reformulación en el corpus PRESEEA de Santiago de Chile. Red de Revistas Científicas de América Latina, 29 (2), 15-38. http://dx.doi.org/10.15446/fyf.v29n2.60187
Sánchez , A. (2016). Alfabetización académica leer y escribir desde las disciplinas y la investigación. Lasallista de Investigación, 13 (2), 200-209. https://www.redalyc.org/pdf/695/69549127019.pdf
Sánchez, C. (2005). Los conectores discursivos: su empleo en redacciones de estudiantes universitario costarricenses. Revista de Filología y Lingüística, 31 (2), 169-199. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/4430/4247
Silva, I. (2004). Estudio comparativo de los marcadores del discurso en el español y en el portugués: el caso de los reformuladores en la prensa escrita. Interlingüística, 16 (2), 1019-1028. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2514918
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Claret Aurelia Cuba Raime, Héctor Octavio Guido Torres Orihuela, Kelen Shirley Gómez Rodríguez, Karol Alejandra Guillen Palle, Gloria Liz Llerena Castillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).