Family social climate on self-esteem of students in the southeastern Peruvian Amazon
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1038Keywords:
Psychology of education, family, student and interpersonal relationships, Peru.Abstract
The objective of the study was to establish the relationship that the family social climate has with the self-esteem of the students of an educational institution in the city of Puerto Maldonado, Peru. The approach was quantitative, non-experimental design, type, descriptive, correlational, and the sample was made up of 246 secondary school students to whom the Family Social Climate Scale and the Self-Esteem Inventory were applied. The results indicate that the students were characterized by perceiving that the family social climate had an unfavorable tendency and had average levels of self-esteem. Similarly, it was determined that the Spearman rho correlation coefficient between the variables, family social climate and self-esteem, according to the students' perception, was 0.678 with a p-value below the significance level (p<0.05), which indicates that there was a direct relationship between both variables. Finally, it was determined that the self-esteem variable was directly related to the dimensions of family relationship (rho= 0.541; p= 0.05), family development (rho= 0.590; p= 0.05) and family stability (rho= 0.612; p= 0.05). It was concluded that it is necessary to implement family socialization strategies, enhancing their strengths such as self-esteem according to their natural attitudes, having the family as a unit, which, under its perceptual conception, as a foundation of strength to be developed.Downloads
References
Andrade, J., Duffay, L., Ortega, P., Ramirez, E. & Carvajal, J. (2017). Autoestima y desesperanza en adolescentes de una institución educativa del Quindío. Duazary, 14 (2), 179-187. https://doi.org/10.21676/2389783X.1968
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. (2a ed.). Madrid: La Muralla S.A.
Bolaños, D. & Stuart, A. (2019). La familia y su influencia en la convivencia escolar. Revista Universidad y Sociedad, 11 (5), 140-146. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1353
De La Villa, M. & Ovejero, A. (2015). Relación entre el clima social familiar y las actitudes juveniles ante el acoso escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 5 (1), 329-342. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.690
De Tejada, M. (2010). Evaluación de la autoestima en un grupo de escolares de la Gran Caracas. Liberabit, 16 (1), 95-103. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272010000100010&script=sci_abstract
Díaz, L., Fuentes, M. & Senra, L. (2018). Adolescencia y autoestima: su desarrollo desde las instituciones educativas. Revista Conrado, 14 (64), 98-103. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/793
Estrada, E., Gallegos, N., Mamani, H. & Zuloaga, M. (2021). Autoestima y agresividad en estudiantes peruanos de educación secundaria. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40 (1), 81-87. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/22350
Ferreyros, L. (2019). Comunicación familiar y autoestima en estudiantes de secundaria de la ciudad de Puno, Perú. Revista Espacios, 40 (44), 7-16. https://www.revistaespacios.com/a19v40n44/19404407.html
Flores, E., Garcia, M., Calsina, W. & Yapuchura, A. (2016). Las habilidades sociales y la comunicación interpersonal de los estudiantes de la Universidad Nacional del Altiplano – Puno. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 7 (2), 5-14. https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/106
Gómez-, E., Castillo, I. & Cogollo, Z. (2013). Predictores de disfunción familiar en adolescentes escolarizados Revista Colombiana de Psiquiatría, 42 (1), 72-80. https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60088-3
Hernández, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill.
Juan, P. (2019). El juego divierte, forma, socializa y cura. Pediatría Atención Primaria, 31 (83), 307-312. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322019000300022
Krauss, S., Orth, U. & Robins, R. (2020). Family environment and self-esteem development: A longitudinal study from age 10 to 16. Journal of Personality and Social Psychology, 119 (2), 457-478. https://doi.org/10.1037/pspp0000263
Lastre, K., López, L. & Alcázar, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21 (39), 102-115. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825
Llanca-Sánchez, B. B. & Armas-Zambrano, N. (2020). Clima social familiar y autoconcepto en adolescentes de una institución educativa de Lima Norte. CASUS. Revista de Investigación y Casos En Salud, 5 (1), 26–33. https://doi.org/10.35626/CASUS.1.2020.245
Marín, M., Quintero, P. & Rivera, S. (2019). Influencia de las relaciones familiares en la primera infancia. Poiésis, 10 (36), 164-183. https://doi.org/10.21501/16920945.3196
Martínez, G., Torres, M. & Ríos, V. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 11, e657. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.657
Moreno, J., Umbarila, L & Franco, L. (2019). Relación entre dinámicas familiares, conductas externalizantes y autoestima en niños escolarizados. Psychologia: Avances de la Disciplina, 13 (2), 43-54. https://doi.org/10.21500/19002386.3954
Moss, R. (1974). Combined preliminary manual: Family work and group environment scales manual. California: Consulting Psychologist Press.
Moos, R. & Trickett, E. (1974). Classroom environment scale manual. California: Ed. Consulting Psychologist Press.
Moya, M. & Cunza, D. (2019). Clima social familiar y resiliencia en estudiantes de 3°, 4° y 5° año de secundaria. Apuntes Universitarios, 9 (2), 73-82. https://doi.org/10.17162/au.v9i2.361
Navarrete, L., & Ossa, C. (2013). Estilos parentales y calidad de vida familiar en adolescentes con conductas disruptivas. Ciencias Pedagógicas, 7 (1), 47-56. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-42212013000100005&script=sci_arttext
Oliva, E. & Villa, V. (2014). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. Justicia Juris, 10 (1), 11-20. http://ojs.uac.edu.co/index.php/justicia-juris/article/view/295
Paricahua, J., Quispe, W. & Ramos, D. (2016). Habilidades sociales, clima de aula y aprendizaje cooperativo de los estudiantes de las facultades de la Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios. Ceprosimad, 4 (2), 6-16. https://journal.ceprosimad.com/index.php/ceprosimad/article/view/32
Pi, A. & Cobián, A. (2016). Clima Familiar: una nueva mirada a sus dimensiones e interrelaciones. MULTIMED, 20 (2), 449-460. http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/164/212
Pinto, R. (2016). La importancia de promover los valores del hogar hacia las escuelas primarias. Ra Xinhai, 12 (3), 271-283. http://www.revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/view/71689
Povedano, A., Hendry, L., Ramos, M. & Varela, R. (2011). Victimización escolar: clima familiar, autoestima y satisfacción con la vida desde una perspectiva de género. Psychosocial Intervention, 20 (1), 5-12. https://doi.org/10.5093/in2011v20n1a1
Reyes, V., Merino, T., Villavicencio, L., Mendoza, C. & Sequera, A. (2019). El clima social familiar y la agresividad en educación primaria: un estudio de caso en Guayaquil - Ecuador. Research, Society and Development, 8 (11), 248111465. https://doi.org/10.33448/rsd-v8i11.1465
Rezaei, A., Paki, S. & Keshvari, M. (2015). The relationship between family functioning and self-esteem in female high school students of Isfahan, Iran, in 2013-2014. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 20 (3), 371–377. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4462064/
Ruiz, C. & Guerra, E. (1993). Escala de Clima Social en la familia para Lima Metropolitana. Lima: Estandarización.
Ruiz P. & Carranza R. (2018). Inteligencia emocional, género y clima familiar en adolescentes peruanos. Acta Colombiana de Psicología, 21 (2), 188-199. https://doi.org/10.14718/ACP.2018.21.2.9
Rodríguez, C. & Caño, A. (2012). Autoestima en la adolescencia: análisis y estrategias de intervención. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 12 (3), 389-403. https://www.ijpsy.com/volumen12/num3/337/autoestimaen-la-adolescencia-anlisis-ES.pdf
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. New Jersey: Princeton University Press.
Sagbaicela, J. (2018). La disfuncionalidad familiar y su incidencia en los problemas de aprendizaje de los niños de tercer año de educación general básica elemental. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 2 (20). https://doi.org/10.31876/re.v2i21.341
Sánchez, H., Reyes, C. & Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Lima: Universidad Ricardo Palma.
Sierra, T., Sevilla, D. & Martín, M. (2019). Profesor universitario, ser en resiliencia: una mirada a su labor en el contexto educativo actual. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 19 (10), 1-20. https://doi.org/10.32870/dse.vi19.539
Silva, I. & Mejía, O. (2015). Autoestima, adolescencia y pedagogía. Revista Electrónica Educare, 19 (1), 241-256. http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-1.13
Suárez, P. & Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Psicoespacios, 12 (20), 173-198. https://doi.org/10.25057/21452776.1046
Tabernero, C., Serrano, A. & Mérida, R. (2017). Estudio comparativo de la autoestima en escolares de diferente nivel socioeconómico. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 23 (1), 9-17. https://doi.org/10.1016/j.pse.2017.02.001
Verdugo, J., Arguelles, J., Guzmán, J., Márquez, C., Montes, R. & Uribe, I. (2014). Influencia del clima familiar en el proceso de adaptación social del adolescente. Psicología desde el Caribe, 31 (2), 207-222. https://doi.org/10.14482/psdc.31.2.6127
Zimmer, M. & Locke, E. (2007). The socialization of adolescent coping: Relationships at home and school. Journal of Adolescence. 39, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2005.03.001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jimmy Nelson Paricahua Peralta, Thony Abel Lazo Herrera, Braulio Pedro Espinoza Flores, Libertad Velázquez Giersch
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).