Monte Carlo method as an intercultural didactic strategy for university teaching of Physics and Mathematics in the context of non-face-to-face education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v11i4.770

Keywords:

strategy, intercultural, Monte Carlo, ancestral knowledge

Abstract

Intercultural university education is currently facing challenges in the educational system due to the covid-19 pandemic. The challenge for the teacher as a “mediator” is to innovate various strategies to socialize common knowledge and ancestral knowledge among native and mixed-race students in non-contact settings within a climate of tolerance, dialogue and cultural respect. The objective of this article is to socialize in a virtual way the cultural practices and ancestral knowledge of the Awajun and Wampis students in the civil engineering career. The proposal consists of virtual activities that are numerical simulations applying the Monte Carlo method, whose purpose is to numerically estimate a variable, and thus verify a physical-mathematical principle using materials from their community. The present pedagogical innovation responds to a descriptive documentary research, whose methodology consisted of taking as a reference research works carried out between 2019, 2020 and 2021 referring to intercultural education using ludic strategies in the classroom; Likewise, a virtual activity was developed that the students replicated in a contextualized way, evidencing the systematized knowledge with an intercultural approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, J., & Márquez, J. (2019). Competencias docentes interculturales. Multiculturalidad y consecuencias para la inmigración. Estudios Pedagógicos, 65 (2), 7–27. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000200007
Alonso, S., Roque, Y., & Juarez, V. (2019). La educación intercultural en el contexto ecuatoriano de educación superior: un caso de innovación curricular. Tendencias Pedagógicas, 33, 47–58. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.004
Amaya Amaya, A., Cantú Cervantes, D., & Marreros Vázquez, J. G. (2021). Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante contingencia del COVID-19. 21, 1–20.
Antioquia, D. (2019). Interculturalidad en el marco normativo de la educación física en Colombia. Introito a la formación profesional. Educación, 28 (54), 87–104. https://doi.org/doi.org/10.18800/educacion.201901.005
Bermejo, S., Maquera, Y., & Bermejo, L. (2020). Procesos de educación intercultural y autosegregación indígena en los aimaras de Puno. Revista de Historia y Educación Latinoamericana, 22 (34), 19–43. https://doi.org/https://doi.org/10.19053/01227238.10101
Bojórquez, E. M. (2020). Percepciones de los estudiantes de la Universidad Autónoma Indígena de México en la modalidad virtual en tiempos del COVID-19. 47–61.
Cáceres, K. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9 (2), 38. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.284
Carrillo, M. (2020). La Interculturalidad en la Educación Superior: El caso de Ecuador. Revista Polo Del Conocimiento, 5 (02), 715–731. https://doi.org/10.23857/pc.v5i2.1307
Cifuentes, J. (2020). Docencia online y Covid-19: la necesidad de reinventarse. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13, 115–127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7681751&orden=0&info=link%0Ahttps://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=7681751
Estela, R., Contreras, E., & Incio, F. (2020). Enseñanza de la física universitaria durante la educación no presencial. Revista Epistemia, 4 (3), 152–165. https://doi.org/https://doi.org/10.26495/re.v4i3.1428
Gómez, R., Cano, J., & Montoya, E. (2020). Método costeo ABC con simulación de Monte Carlo en la logística en la cadena de suministro en la industria 4.0. Cuadernos de Contabilidad, 21, 1–15. https://doi.org/https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc21.mcas
Guajardo, C. (2020). Educación intercultural en escuelas multiculturales urbanas : estudio etnográfico en un centro escolar de la Ciudad de México. Boletín de Antropología. Universidad de Antioquia, Medellín, 35 (59), 82–107. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17533/udea.boan.v35n59a06
Mera, L., Otero, P., & Calle, V. (2021). Aplicación de la Simulación de Montecarlo para el Análisis de la Implementación de Estaciones de Carga Rápida para Vehículos Eléctricos en la Provincia de Galápagos. Revista Técnica “Energía,” 2 (17), 143–152. https://doi.org/10.37116/revistaenergia.v17.n2.2021.434
Pamplona, J., Cuesta, J., & Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 1 (21), 13–33. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.21.2
Pardo, M., Marín, D., & De Castro, A. (2021). Aprendizajes para la vida a través de la implementación de estrategias didácticas digitales: un estudio comparativo de casos. Revista Iberoamericana de Educación, 85 (1), 17–38. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie8514044
Parra, M. (2020). Actividades Lúdicas como Estrategias de Transición Educativa. Revista Scientific, 5 (17), 143–163. https://doi.org/https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.7.143-163
Pascual, J. (2008). EL BAMBÚ, UNA ALTERNATIVA SOSTENIBLE EN LA SOLUCIÓN DE LA VIVIENDA SOCIAL. Ciencia en su PC, (1), 89–99.
Prieto, G., & Cabrera, D. (2020). Diseño y evaluación de una estrategia lúdica de aprendizaje para enseñar Simulación de Montecarlo. Espacios, 41 (13).
Ramírez, G. (2021). La familia y el juego como estrategia de aprendizaje a distancia durante la pandemia del Covid-19 en México: Una propuesta desde la enseñanza universitaria en ciencias de la salud. Revista de Educación a Distancia, 21 (65), 1–20. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/red.456231
Rodríguez, J. (2006). El bambú como material de construcción. Conciencia Tecnológica, (31), 67–69.
Ruíz, G. (2020). COVID-19: Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigacion Educativa, 25 (85), 229–237. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000200229
Ruiz-Quiroga, M. (2020). Formación de formadores en el marco de la educación intercultural: estado del arte. Hojas y Hablas, (19), 48–66. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n19a3
Zavala, V., & Franco, R. (2020). El Estado enseña sobre las lenguas originarias : una reflexión desde el programa “Aprendo en casa” (El Estado enseña sobre las lenguas originarias: una reflexión desde el programa “Aprendo en Casa”), 126. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=El+Estado+enseña+sobre+las+lenguas+originarias%3A+una+reflexión+desde+el+programa+“Aprendo+en+Casa”

Published

2021-07-05 — Updated on 2021-07-19

How to Cite

Estela Urbina, R. O. ., Contreras Barsallo, E. ., Incio Flores, . F. A. ., Fernández Villarroel, R. Álvaro ., Namuche Paiva, J. O. ., & Reyes Alva, E. E. . (2021). Monte Carlo method as an intercultural didactic strategy for university teaching of Physics and Mathematics in the context of non-face-to-face education. Apuntes Universitarios, 11(4), 250–268. https://doi.org/10.17162/au.v11i4.770