Formative research in initial teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v11i4.757

Keywords:

Formative research, initial teacher training, perceptions, definitions, scientific method, pedagogy, education.

Abstract

Formative research (FI) has aroused great interest in the academic community because it uses the scientific method as a means for the teacher in training to assume research as part of their training process that allows them to reflect on their pedagogical practice, test alternative solutions in the educational field and make pedagogical decisions based on evidence, improving their educational work, as stated by López et al. But at present it has not been possible to associate FI with the pedagogical dimension, and this due to the defining void that does not differentiate it from the research itself, generating confusion in the teacher-trainers. In this sense, the present systematic review article aims to know the perceptions on which formative research is being developed in pedagogical institutes and schools, and for this, 42 articles were analyzed as a result of critical analysis through the LcotAC instrument. The perceptions found about FI show that they are not aligned with the pedagogical, but with the fulfillment of educational policies and the training of researchers. The present study could also note some definitions proposed by the authors about FI oriented to the production of less strict knowledge and one that considers the objectives of the subjects, among which Sánchez-Carlessi stands out. Finally, this study proposes a comprehensive definition that will help to identify the nature and essence of FI.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad-Corpa, E., Monistrol-Ruano, O., Altarribas-Bolsa, E., y Paredes-Sidrach de Cardona, A. (2003). Lectura crítica de la literatura científica. Enfermería clínica, 13 (1), 32-40.

https://doi.org/10.1016/S1130-8621(03)73779-6

Aguilar Barreto, A. J., Rojas Flórez, A. M., Nieto Duarte, B. M., Gomezaquira Contreras, D. A., Díaz Camargo, E. A., Orduz Gualdrón, F. S., Zambrano Quintero, H. R., Portilla Carrillo, J. C., Camacho Galvis, J. M., Barbosa Mora, J. A., Salazar Torres, J. P., Mora Laguado, K. Y., Sánchez Zamora, K. J., Fonseca Hernández, K. S., Barrera Rodríguez, L. V., Guarguati-Duarte, L. A., Ramírez Serrano, M. A., Montánchez, M. L., Luna Moncada, M. A., Contreras-Santander, Y. L. (2018). La investigación educativa: reconociendo la escuela para transformar la educación. Colombia: Ediciones Universidad Simón Bolívar. https://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/2275/La%20investigacion%20educativa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Álvarez-Castillo, J. L., Martínez-Usarralde, M. J., González-González, H., & Buenestado-Fernández, M. (2017). El aprendizaje-servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75 (267), 199-217. https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-02

Alvitres, V., Chambergo, A., & Fupuy, J. (2016). La investigación formativa y la acreditación universitaria peruana. Revista Manglar, 11 (2), 37-48. http://dx.doi.org/10.17268/manglar.2014.013

Aranda, A. (2019). La investigación formativa y el emprendimiento e innovación en el currículo de carreras universitarias. Revista Universidad Ciencia y Tecnología, 23 (91), 25-32. http://uct.unexpo.edu.ve/index.php/uct/article/viewFile/945/790

Bernal, O., Barrios, I. & Hernández, J., (2018). Investigación formativa y estricta, experiencias significativas. Colombia: Editorial Uninuñez. https://www.researchgate.net/publication/341189583_INVESTIGACION_FORMATIVA_PUNTUALIZACION_ACERCA_DE_SUS_CARACTERISTICAS

Borjas, M. P., Martínez-Gómez, A., Osorio-Villegas, M., & Jaramillo-de Certain, L. (2016). Los colectivos de investigación: una experiencia de investigación formativa en la Licenciatura de Pedagogía Infantil. España: Editorial Universidad del Norte. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=663571

Campos-Olazabal, P. J. (2020). La importancia de la investigación formativa como estrategia de aprendizaje. Educare et Comunicare: Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 8 (1), 88-94. https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.397

Castro-Molinares, S. P. (2017). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la actitud hacia la investigación formativa en estudiantes universitarios. Revista Actualidades Pedagógicas, 1 (70), 165-182. https://doi.org/10.19052/ap.3996

Claudio-Pinedo, J. M. (2018). Investigación formativa y actitud científica en estudiantes de la universidad de Huánuco. Desafíos: Revista Científica De Ciencias Sociales y Humanidades, 9 (1), 3-6. https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.1.61

Colán-Hernández, B. A. (2020). La investigación formativa en el contexto de la universidad peruana. Cienciamatria: Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 6 (11), 183-192. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.354

Companioni, O. L. (2019). Escenarios educativos latinoamericanos. Una mirada desde las universidades. Ecuador: Editoriales UTM Universidad Técnica de Manabí. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7050555

Conde-Carmona, R. J., Padilla-Escorcia, I. A., & Valbuena-Duarte, S. (2018). Formación en investigación y práctica pedagógica de docentes de matemáticas: una mirada desde los formadores de formadores, maestros en formación inicial y egresados. En Valbuena, Sonia; Vargas, Leonardo; Berrío, Jesús (Eds.), Encuentro de Investigación en Educación Matemática. Editorial Universidad del Atlántico. http://funes.uniandes.edu.co/14306/

DIFOID. (2019). Guía para la implementación de los módulos de práctica e investigación. Minedu.

García-Gutiérrez, Z. D. P., & Aznar-Díaz, I. (2019). O desenvolvimento de competências investigativas, uma alternativa para formar profissionais em pedagogia infantil como docentes de pesquisa. Revista Electrónica Educare, 23 (1), 297-318. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.15

González-Aguilera, J. C. (2017). Lectura crítica de la literatura científica: un ejercicio necesario para la práctica. Multimed, 19 (6), 982-984. http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/424

Hernández, R. M., Marino-Jiménez, M., Rivero-Forton, Y., & Sánchez, N. (2020). Research in university students: real needs for the implementation of a formative research program. Revista Academia, 20-21 (3), 154-176. https://doi.org/10.26220/aca.3445

Iriarte-Pupo, A. J. (2020). Fenomenología-hermenéutica de la investigación formativa, hacia el Ubuntu: el sentido de comunidad. Revista Electrónica: Entrevista Académica, 2 (5), 1-18. https://ideas.repec.org/a/erv/rearea/y2020i530.html

Lizarzauru-Montero, L., Campos-Marín, B., Campos-Lizarzaburu, W. B., & Franco-Lizarzaburu, R. J. (2019). University research system and formative research system in peruvian universities. Revista Magister Science Journal, 2 (2), 57-76. https://magisterpub.com/ojs/index.php/msj/article/view/42

López-de Parra, L., Polanco-Perdomo, V., & Correa-Cruz, L. (2017). Mirada a las investigaciones sobre formación investigativa en la universidad latinoamericana: estado del arte 2010 a 2017. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (1), 77-95. https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7371

López-Falcón, A., Ramos-Serpa, G., & Gómez-Armijos, C. (2018). La investigación formativa: naturaleza y vínculos recíprocos con la investigación generativa en la educación superior. Revista Uniandes Episteme, 5 (1), 966-983. http://45.238.216.13/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1531

Mas-Sandoval, R. K., & Torres-Vásquez, C. P. (2019). Investigación formativa para articular la docencia y la responsabilidad social. Editorial Psychology Investigation. https://static.s123-cdn.com/uploads/3743669/normal_5f02288be73c8.pdf

Mendoza-Velazco, D., Abrigo-Córdova, I., Romero-Chávez, J., Cueva-Bravo, F. & Cejas, M. F. (2020). The formative research of Ecuadorian university teaching staff. Problems of Education in the 21st century, 77 (3), 734-378. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3639465

Mesa-Angulo, J. G., González-Gil, E., Castellanos, J. A., Vela-González, P. A., Moncada-Guzmán, C. J., Moreno-Castro, J. A., González-González, J. A., Nieto-Bravo, J. A., Pérez-Vargas, J. J., Bonilla-Mora, M. I., Céspedes-Guervara, N. Y., & Suárez-Alba, R. (2020). Lineamientos y protocolo de investigación formativa. Colombia: Editorial Universidad Santo Tomas. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/31137/Protocolo%20Opciones%20de%20grado_Pregrado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Norton, L. (2018). Action research in teaching and learning: A practical guide to conducting pedagogical research in universities. Teaching Theology & Religion, 15 (3), 302-303. https://doi.org/10.1111/j.1467-9647.2012.00821.

Osorio, J. E. & Cárdenas-Niño, L. (2017). Estrés laboral: estudio de revisión. Diversitas: Perspectivas en psicología, 13 (1), 81-90. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2017.0001.06

Pérez-Manzano, M. (2016). La investigación formativa, una práctica docente con sentido. Revista Boletín Redipe, 5 (3), 125-129. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/56

Ramírez-Zárate, J., Pulido, Á. R., Rodriguez, H. B., & Fernandez, Y. L. (2017). La práctica pedagógica e investigativa, como espacio vital de la formación inicial docente en Colombia. Academia. https://www.academia.edu/33645783/La_pr%C3%A1ctica_pedag%C3%B3gica_e_investigativa_como_espacio_vital_de_la_formaci%C3%B3n_inicial_docente_en_Colombia

Rebolledo-Rebolledo, R. (2020). La investigación en la formación inicial docente de profesores de Historia y Geografía: Galimatías de fines desde los documentos curriculares. Revista de estudios y experiencias en educación, 19 (40), 111-128. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201940rebolledo6

Rodríguez-de los Ríos, L. A. (2019). La investigación formativa: aspectos teóricos conceptuales. Revista Peruana de Psicología y Trabajo Social, 7 (2), 15-20. https://doi.org/10.32544/psicologia.v7i2.655

Ruano, L. E., Torres-Cap, A., & Congote, E. (2017). Prácticas y discursos de la investigación formativa en Instituciones Educativas de nivel medio. Revista Atlas - Investigação Qualitativa em Educação, 1 (1), 1968-1977. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1563

Sabariego-Puig, M., Cano-Hila, A. B., Gros-Salvat, B., & Piqué-Simón, B. (2020). Competencia investigadora e investigación formativa en la formación inicial del docente. Contextos Educativos. Revista de Educación, 1 (26), 239-259. https://doi.org/10.18172/con.4326

Salazar-Ayala, C. M., & Gastélum-Cuadras, G. (2020). Teoría de la autodeterminación en el contexto de educación física: Una revisión sistemática. Revista Retos, 38 (38), 838-844. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729

Sánchez-Carlessi, H. H. (2017). La investigación formativa en la actividad curricular. Revista Facultad Medicina Humana 17 (2), 71-74. http://repositorio.urp.edu.pe/handle/urp/1060

Tapia-Sosa, E., Ledo-Royo, C. & Estrabao-Pérez, A. E. (2017). Fundamentos epistemológicos de la investigación formativa en las universidades de ecuador. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 8 (7), 189-202. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6694488

Turpo-Gebera, O., Mango-Quispe, P., Cuadros-Paz, L., & Gonzales-Miñán, M. (2020). Formative research at the university: meanings conferred by faculty at an Education Department. Educação e Pesquisa, 46 (1), 1678-4634. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046215876

Turpo-Gebera, O., Gonzales-Miñán, M., Mango-Quispe, P., & Cuadros-Paz, L. (2020). Sentidos docentes asignados a la enseñanza de la investigación formativa en una facultad de educación. Revista Propósitos y Representaciones, 8 (3), 326-343. http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/326

Torres-Fonseca, A., & López-Hernández, D. (2014). Criterios para publicar artículos de revisión sistemática. Revista de Especialidades Médico-Quirúrgicas, 19 (3), 393-399. https://www.redalyc.org/pdf/473/47332498021.pdf

Urbina-Cárdenas, J. E., Gamboa-Suárez, A. A., & Prada-Núñez, R. (2020). Procesos formativos en investigación: relatos de estudiantes y profesores de un programa de trabajo social. Revista Espacios, 41 (39), 22-31. https://www.revistaespacios.com/a20v41n39/a20v41n39p03.pdf

Ureña, Y. (2018). Actitudes frente a la investigación formativa y formación para la investigación en la Universidad Mariana Marianita Marroquín Y. En E. Serna (Ed). Revolución en la Formación y la Capacitación para el Siglo XXI. Editorial Instituto Antioqueño de Investigación.

Velandia-Mesa, C., Serrano-Pastor, F. J., & Martínez-Segura, M. J. (2017). Formative research in ubiquitous and virtual environments in higher education. Comunicar. Media Education Research Journal, 25 (1), 09-18. https://www.scipedia.com/public/Velandia-Mesa_et_al_2017a

Velázquez, M. R., Amat-Abreu, M., Andrade-Santamaría, D. R., Jiménez-Martínez, R., & Cisneros-Zúñiga, C. P. (2019). Development of formative research competences: challenges and perspectives for the university. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valore, 6 (1), 1- 26. https://www.proquest.com/docview/2245653337?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true

Venegas-Mejía, V., Esquivel-Grados, J., & Turpo-Gebera, O. (2019). Reflexiones sobre la investigación educativa y la investigación formativa en la Universidad Peruana. Conrado: revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 15 (70), 444-454. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500444

Vera-Rojas, M. D. P., Gonzáles-Sánchez, E. C., Vera-Rojas, L. A., & Chávez-Arias, S. (2018). La investigación formativa en la Universidad Ecuatoriana: una experiencia personal. Boletín Redipe, 7 (4), 89-98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6523255

Published

2021-07-05

How to Cite

Cabrales Lara, G. F. . (2021). Formative research in initial teacher training. Apuntes Universitarios, 11(4), 1–16. https://doi.org/10.17162/au.v11i4.757