Formative research in initial teacher training
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i4.757Keywords:
Formative research, initial teacher training, perceptions, definitions, scientific method, pedagogy, education.Abstract
Formative research (FI) has aroused great interest in the academic community because it uses the scientific method as a means for the teacher in training to assume research as part of their training process that allows them to reflect on their pedagogical practice, test alternative solutions in the educational field and make pedagogical decisions based on evidence, improving their educational work, as stated by López et al. But at present it has not been possible to associate FI with the pedagogical dimension, and this due to the defining void that does not differentiate it from the research itself, generating confusion in the teacher-trainers. In this sense, the present systematic review article aims to know the perceptions on which formative research is being developed in pedagogical institutes and schools, and for this, 42 articles were analyzed as a result of critical analysis through the LcotAC instrument. The perceptions found about FI show that they are not aligned with the pedagogical, but with the fulfillment of educational policies and the training of researchers. The present study could also note some definitions proposed by the authors about FI oriented to the production of less strict knowledge and one that considers the objectives of the subjects, among which Sánchez-Carlessi stands out. Finally, this study proposes a comprehensive definition that will help to identify the nature and essence of FI.Downloads
References
Abad-Corpa, E., Monistrol-Ruano, O., Altarribas-Bolsa, E., y Paredes-Sidrach de Cardona, A. (2003). Lectura crítica de la literatura científica. Enfermería clínica, 13 (1), 32-40.
https://doi.org/10.1016/S1130-8621(03)73779-6
Aguilar Barreto, A. J., Rojas Flórez, A. M., Nieto Duarte, B. M., Gomezaquira Contreras, D. A., Díaz Camargo, E. A., Orduz Gualdrón, F. S., Zambrano Quintero, H. R., Portilla Carrillo, J. C., Camacho Galvis, J. M., Barbosa Mora, J. A., Salazar Torres, J. P., Mora Laguado, K. Y., Sánchez Zamora, K. J., Fonseca Hernández, K. S., Barrera Rodríguez, L. V., Guarguati-Duarte, L. A., Ramírez Serrano, M. A., Montánchez, M. L., Luna Moncada, M. A., Contreras-Santander, Y. L. (2018). La investigación educativa: reconociendo la escuela para transformar la educación. Colombia: Ediciones Universidad Simón Bolívar. https://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/2275/La%20investigacion%20educativa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Álvarez-Castillo, J. L., Martínez-Usarralde, M. J., González-González, H., & Buenestado-Fernández, M. (2017). El aprendizaje-servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75 (267), 199-217. https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-02
Alvitres, V., Chambergo, A., & Fupuy, J. (2016). La investigación formativa y la acreditación universitaria peruana. Revista Manglar, 11 (2), 37-48. http://dx.doi.org/10.17268/manglar.2014.013
Aranda, A. (2019). La investigación formativa y el emprendimiento e innovación en el currículo de carreras universitarias. Revista Universidad Ciencia y Tecnología, 23 (91), 25-32. http://uct.unexpo.edu.ve/index.php/uct/article/viewFile/945/790
Bernal, O., Barrios, I. & Hernández, J., (2018). Investigación formativa y estricta, experiencias significativas. Colombia: Editorial Uninuñez. https://www.researchgate.net/publication/341189583_INVESTIGACION_FORMATIVA_PUNTUALIZACION_ACERCA_DE_SUS_CARACTERISTICAS
Borjas, M. P., Martínez-Gómez, A., Osorio-Villegas, M., & Jaramillo-de Certain, L. (2016). Los colectivos de investigación: una experiencia de investigación formativa en la Licenciatura de Pedagogía Infantil. España: Editorial Universidad del Norte. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=663571
Campos-Olazabal, P. J. (2020). La importancia de la investigación formativa como estrategia de aprendizaje. Educare et Comunicare: Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 8 (1), 88-94. https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.397
Castro-Molinares, S. P. (2017). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la actitud hacia la investigación formativa en estudiantes universitarios. Revista Actualidades Pedagógicas, 1 (70), 165-182. https://doi.org/10.19052/ap.3996
Claudio-Pinedo, J. M. (2018). Investigación formativa y actitud científica en estudiantes de la universidad de Huánuco. Desafíos: Revista Científica De Ciencias Sociales y Humanidades, 9 (1), 3-6. https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.1.61
Colán-Hernández, B. A. (2020). La investigación formativa en el contexto de la universidad peruana. Cienciamatria: Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 6 (11), 183-192. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.354
Companioni, O. L. (2019). Escenarios educativos latinoamericanos. Una mirada desde las universidades. Ecuador: Editoriales UTM Universidad Técnica de Manabí. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7050555
Conde-Carmona, R. J., Padilla-Escorcia, I. A., & Valbuena-Duarte, S. (2018). Formación en investigación y práctica pedagógica de docentes de matemáticas: una mirada desde los formadores de formadores, maestros en formación inicial y egresados. En Valbuena, Sonia; Vargas, Leonardo; Berrío, Jesús (Eds.), Encuentro de Investigación en Educación Matemática. Editorial Universidad del Atlántico. http://funes.uniandes.edu.co/14306/
DIFOID. (2019). Guía para la implementación de los módulos de práctica e investigación. Minedu.
García-Gutiérrez, Z. D. P., & Aznar-Díaz, I. (2019). O desenvolvimento de competências investigativas, uma alternativa para formar profissionais em pedagogia infantil como docentes de pesquisa. Revista Electrónica Educare, 23 (1), 297-318. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.15
González-Aguilera, J. C. (2017). Lectura crítica de la literatura científica: un ejercicio necesario para la práctica. Multimed, 19 (6), 982-984. http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/424
Hernández, R. M., Marino-Jiménez, M., Rivero-Forton, Y., & Sánchez, N. (2020). Research in university students: real needs for the implementation of a formative research program. Revista Academia, 20-21 (3), 154-176. https://doi.org/10.26220/aca.3445
Iriarte-Pupo, A. J. (2020). Fenomenología-hermenéutica de la investigación formativa, hacia el Ubuntu: el sentido de comunidad. Revista Electrónica: Entrevista Académica, 2 (5), 1-18. https://ideas.repec.org/a/erv/rearea/y2020i530.html
Lizarzauru-Montero, L., Campos-Marín, B., Campos-Lizarzaburu, W. B., & Franco-Lizarzaburu, R. J. (2019). University research system and formative research system in peruvian universities. Revista Magister Science Journal, 2 (2), 57-76. https://magisterpub.com/ojs/index.php/msj/article/view/42
López-de Parra, L., Polanco-Perdomo, V., & Correa-Cruz, L. (2017). Mirada a las investigaciones sobre formación investigativa en la universidad latinoamericana: estado del arte 2010 a 2017. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (1), 77-95. https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7371
López-Falcón, A., Ramos-Serpa, G., & Gómez-Armijos, C. (2018). La investigación formativa: naturaleza y vínculos recíprocos con la investigación generativa en la educación superior. Revista Uniandes Episteme, 5 (1), 966-983. http://45.238.216.13/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1531
Mas-Sandoval, R. K., & Torres-Vásquez, C. P. (2019). Investigación formativa para articular la docencia y la responsabilidad social. Editorial Psychology Investigation. https://static.s123-cdn.com/uploads/3743669/normal_5f02288be73c8.pdf
Mendoza-Velazco, D., Abrigo-Córdova, I., Romero-Chávez, J., Cueva-Bravo, F. & Cejas, M. F. (2020). The formative research of Ecuadorian university teaching staff. Problems of Education in the 21st century, 77 (3), 734-378. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3639465
Mesa-Angulo, J. G., González-Gil, E., Castellanos, J. A., Vela-González, P. A., Moncada-Guzmán, C. J., Moreno-Castro, J. A., González-González, J. A., Nieto-Bravo, J. A., Pérez-Vargas, J. J., Bonilla-Mora, M. I., Céspedes-Guervara, N. Y., & Suárez-Alba, R. (2020). Lineamientos y protocolo de investigación formativa. Colombia: Editorial Universidad Santo Tomas. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/31137/Protocolo%20Opciones%20de%20grado_Pregrado.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Norton, L. (2018). Action research in teaching and learning: A practical guide to conducting pedagogical research in universities. Teaching Theology & Religion, 15 (3), 302-303. https://doi.org/10.1111/j.1467-9647.2012.00821.
Osorio, J. E. & Cárdenas-Niño, L. (2017). Estrés laboral: estudio de revisión. Diversitas: Perspectivas en psicología, 13 (1), 81-90. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2017.0001.06
Pérez-Manzano, M. (2016). La investigación formativa, una práctica docente con sentido. Revista Boletín Redipe, 5 (3), 125-129. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/56
Ramírez-Zárate, J., Pulido, Á. R., Rodriguez, H. B., & Fernandez, Y. L. (2017). La práctica pedagógica e investigativa, como espacio vital de la formación inicial docente en Colombia. Academia. https://www.academia.edu/33645783/La_pr%C3%A1ctica_pedag%C3%B3gica_e_investigativa_como_espacio_vital_de_la_formaci%C3%B3n_inicial_docente_en_Colombia
Rebolledo-Rebolledo, R. (2020). La investigación en la formación inicial docente de profesores de Historia y Geografía: Galimatías de fines desde los documentos curriculares. Revista de estudios y experiencias en educación, 19 (40), 111-128. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201940rebolledo6
Rodríguez-de los Ríos, L. A. (2019). La investigación formativa: aspectos teóricos conceptuales. Revista Peruana de Psicología y Trabajo Social, 7 (2), 15-20. https://doi.org/10.32544/psicologia.v7i2.655
Ruano, L. E., Torres-Cap, A., & Congote, E. (2017). Prácticas y discursos de la investigación formativa en Instituciones Educativas de nivel medio. Revista Atlas - Investigação Qualitativa em Educação, 1 (1), 1968-1977. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1563
Sabariego-Puig, M., Cano-Hila, A. B., Gros-Salvat, B., & Piqué-Simón, B. (2020). Competencia investigadora e investigación formativa en la formación inicial del docente. Contextos Educativos. Revista de Educación, 1 (26), 239-259. https://doi.org/10.18172/con.4326
Salazar-Ayala, C. M., & Gastélum-Cuadras, G. (2020). Teoría de la autodeterminación en el contexto de educación física: Una revisión sistemática. Revista Retos, 38 (38), 838-844. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729
Sánchez-Carlessi, H. H. (2017). La investigación formativa en la actividad curricular. Revista Facultad Medicina Humana 17 (2), 71-74. http://repositorio.urp.edu.pe/handle/urp/1060
Tapia-Sosa, E., Ledo-Royo, C. & Estrabao-Pérez, A. E. (2017). Fundamentos epistemológicos de la investigación formativa en las universidades de ecuador. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 8 (7), 189-202. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6694488
Turpo-Gebera, O., Mango-Quispe, P., Cuadros-Paz, L., & Gonzales-Miñán, M. (2020). Formative research at the university: meanings conferred by faculty at an Education Department. Educação e Pesquisa, 46 (1), 1678-4634. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046215876
Turpo-Gebera, O., Gonzales-Miñán, M., Mango-Quispe, P., & Cuadros-Paz, L. (2020). Sentidos docentes asignados a la enseñanza de la investigación formativa en una facultad de educación. Revista Propósitos y Representaciones, 8 (3), 326-343. http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/326
Torres-Fonseca, A., & López-Hernández, D. (2014). Criterios para publicar artículos de revisión sistemática. Revista de Especialidades Médico-Quirúrgicas, 19 (3), 393-399. https://www.redalyc.org/pdf/473/47332498021.pdf
Urbina-Cárdenas, J. E., Gamboa-Suárez, A. A., & Prada-Núñez, R. (2020). Procesos formativos en investigación: relatos de estudiantes y profesores de un programa de trabajo social. Revista Espacios, 41 (39), 22-31. https://www.revistaespacios.com/a20v41n39/a20v41n39p03.pdf
Ureña, Y. (2018). Actitudes frente a la investigación formativa y formación para la investigación en la Universidad Mariana Marianita Marroquín Y. En E. Serna (Ed). Revolución en la Formación y la Capacitación para el Siglo XXI. Editorial Instituto Antioqueño de Investigación.
Velandia-Mesa, C., Serrano-Pastor, F. J., & Martínez-Segura, M. J. (2017). Formative research in ubiquitous and virtual environments in higher education. Comunicar. Media Education Research Journal, 25 (1), 09-18. https://www.scipedia.com/public/Velandia-Mesa_et_al_2017a
Velázquez, M. R., Amat-Abreu, M., Andrade-Santamaría, D. R., Jiménez-Martínez, R., & Cisneros-Zúñiga, C. P. (2019). Development of formative research competences: challenges and perspectives for the university. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valore, 6 (1), 1- 26. https://www.proquest.com/docview/2245653337?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true
Venegas-Mejía, V., Esquivel-Grados, J., & Turpo-Gebera, O. (2019). Reflexiones sobre la investigación educativa y la investigación formativa en la Universidad Peruana. Conrado: revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 15 (70), 444-454. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500444
Vera-Rojas, M. D. P., Gonzáles-Sánchez, E. C., Vera-Rojas, L. A., & Chávez-Arias, S. (2018). La investigación formativa en la Universidad Ecuatoriana: una experiencia personal. Boletín Redipe, 7 (4), 89-98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6523255
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Giancarlo Fernando Cabrales Lara
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).