Gender identity and female empowerment in the inhabitants of the Quinta Elena Neighborhood Association, 2020
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i3.709Keywords:
Gender identity, empowerment, self-concept, gender roles.Abstract
The present study aimed to determine if there is a significant relationship between gender identity and female empowerment among the inhabitants of the residents of the Quinta Elena 2020 neighborhood association, an applied, quantitative research with a non-experimental-correlational design was used. cross-sectional section, with the sample consisting of 120 women from the Quinta Elena neighborhood association, the instrument “Questionnaire on attitudes towards gender identity (CAIG) - Modified” and the “Instrument for measuring empowerment in women (IMEN)". Finally, it was observed that gender identity is medium in 45.0%, in the same way, empowerment also registered a medium level in 74.2%, reaching the conclusion that there is a relationship between the variables evaluated (p <.05; r = .747) which demonstrates the proposed hypothesis.Downloads
References
Agencia Peruana de Noticias. (21 de mayo de 2018). Perú mejoró en ranking del índice global de brecha de género. Andina. https://andina.pe/agencia/noticia-ministra-de-mujer-peru-mejoro-ranking-del-indice-global-brecha-genero-710735.aspx
Alvarado, A. (2016). La imagen de la mujer de élite en la costa norte del Perú a través de las crónicas de Indias. Lex: Revista de la Facultad de Derecho y Ciencia Política de la Universidad Alas Peruanas, 14(18), 379-398. http://dx.doi.org/10.21503/lex.v14i18.1249
Andrades, N., Palacio, A., & Blanco, A. (2019). Empoderamiento femenino e igualdad de género en las organizaciones. Liderazgo Estratégico, 9(1), 140-148. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/liderazgo/article/download/3809/4293
Ballon, P., & Yalonetzky, G. (2018). Introduction to Special Section: Quantitative Approaches to the Measurement and Analysis of Female Empowerment and Agency. The Journal of Development Studies. 54(8), 1279–1283, https://doi.org/10.1080/00220388.2017.1414191
Batliwala, S. (1997). El significado del empoderamiento de las mujeres: Nuevos conceptos desde la acción. Poder y empeoramiento de las mujeres. 187-2011. http://www.congresoed.org/wp-content/uploads/2014/10/D4_Batliwala_1997.pdf
Boza, G. (2019). Empoderamiento de la mujer en las Organizaciones Sociales de Base del Primer Nivel de los Clubes de Madres – Distrito de Carmen Alto, Huamanga, Ayacucho. (Tesis de pregrado), Universidad Inca Garcilaso de la Vega, Perú. http://repositorio.uigv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.11818/4581/TRABSUFICIENCIA_BOZA_GRACIELA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bandura, A., & Walters, R. (1963). Social learning and personality development. New York: Rinehart and Winston.
Calderon, J. (2017). Identidad de género y empoderamiento de la mujer en la asociación de mujeres indígenas de Melgar. (Tesis de pregrado), Universidad Nacional del Altiplano, Perú. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/10163/Calder%c3%b3n_Quispe_Julia_Roxana.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Charlier, S., Caubergs, L., Drory, E., Kiteel, F., Kakiba, E., Staes, V., Ravesloot, S., Malpas, N., Smets, K., & Grolet, S. (2007). El proceso de empoderamiento de las mujeres. Guía metodológica. Comisión de Mujeres y Desarrollo. https://dhls.hegoa.ehu.eus/uploads/resources/4668/resource_files/proceso_empoderamiento_mujeres_CFD.pdf
Casique, I. (2006). ¿Cuándo puedo decir no? Empoderamiento femenino y sexo no deseado en México. Estudios Demográficos y Urbanos, 21(1), 49.81. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31200102
Duarte, J. y García, J. (2016). Igualdad. equidad de género y feminismo. una mirada histórica a la conquista de los derechos de las mujeres. Revista CS, 18, 107-158. http://dx.doi.org/10.18046/recs.i18.1960
Espinoza, E. (2020). El rol de las redes sociales y el empoderamiento de las mujeres en medicina. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública. 37(1). 136-141. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2020.371.5092
Farías, L. y Cuello, V. (2018). Percepción y autopercepción de la identidad e igualdad de género en estudiantes universitarios de la Región de Valparaíso a través de la publicidad. Revista de Comunicación, 17(1), 155-165. http://www.scielo.org.pe/pdf/rcudep/v17n1/a09v17n1.pdf
Fundación Romero (08 de marzo de 2020). MasterCard: Perú entre los países con mayor empoderamiento de mujeres. PQS. https://www.pqs.pe/emprendimiento/mastercard-peru-entre-los-paises-con-mayor-empoderamiento-de-mujeres
Federal Ministery for Europe (2017). Gender Equality and the Empowerment of Women and Girls. (1era ed.), Viena. https://www.entwicklung.at/fileadmin/user_upload/Dokumente/Publikationen/Leitlinien/Englisch/PD_Gender_2017_EN.pdf
Freud, S. E. (1957). The ego and the id. London: Hogarth.
García, R., Rebollo, M., Buzón, O., González-Piñal, R., Barragán, R., & Ruiz, E. (2010). Actitudes del Alumnado hacia la igualdad de género. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 217-232. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/44935/1/Actitudes%20del%20alumnado%20hacia%20la%20igualdad%20de%20genero.pdf
Gauché, X.; & Lovera, D (2018). Identidad de género de niños, niñas y adolescents: Una cuestión de derechos. Revista Lus et Praxis, 25(2), 359-402. DIO: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-00122019000200359
Hernández, J.; & García, R. (2008). Instrumento para medir el empoderamiento de la mujer. (1era ed.), Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/101158.pdf
Kasey, W., Champlin, S., Shelton, S., Sterbenk, Y., & Poteet, M. (2019). Selling Feminism: How Female Empowerment Campaigns Employ Postfeminist Discourses. Journal of Advertising, 49, 18–33. http://dx.doi.org/10.1080/00913367.2019.1681035
Leiva, J., Martín, V. & Vila, E. (2015). Género. Educación y Convivencia. Dykinson, 28(2), 304-315. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctt1k233dj
Lynn, D. B. (1965). Parental and sex role identificaction: A theorical formulation. Berkeley, CA: McCutchan.
Mischel, W. (1966). A social learning view of sex differences. Stanford, CA: Stanford University Press.
Nigam, A. K., Srivastava, R., Kulshrestha, A. C., & Kumar, K. (2020). Female Empowerment: A Life-Cycle Analysis. Cambridge Scholars Publishing. https://www.cambridgescholars.com/female-empowerment
Ñaupas, H., Mejía. E., Novoa, E. y Villagómez, A. (2014). Metodología de la investigación. (4° ed.). Ediciones de la U. https://n9.cl/317p6
Naciones Unidas (2006). Poner fin a la violencia contra la mujer. De las palabras a los hechos. Publicación de las Naciones Unidas. https://www.un.org/womenwatch/daw/vaw/publications/Spanish%20study.pdf
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnica de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology. 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Padilla, N., y Cruz, C. (2019). Salud emocional y sexual: Una aproximación para el ciudado y empoderamiento femenino. (1° ed.) México: Universidad Iberoamericana. https://n9.cl/8j93w
Ramos, C. (1999). Identidad de género. Estudios de género. México. 1 (10). http://148.202.18.157/sitios/publicacionesite/pperiod/laventan/Ventana10/ventana10-7Carmen.pdf
Ros, T., & Lidón, B. (2018). La experiencia del empoderamiento en mujeres mayores de 65 años: Estudio cualitativo. Gerokomos. 29(1), 3-8. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2018000100003
Ruiz, P., Vargas, S., & Clausen, J. (2018). Empoderar para incluir: Análisis de las múltiples dimensiones y factores asociados al empoderamiento de las mujeres en el Perú a partir del uso de una aproximación de metodologías mixtas. Instituto Nacional de Estadística e informática. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/investigaciones/empoderamiento-de-las-mujeres.pdf
Ruiz, A., Turnbull, B., & Cruz, C. (2016). Construcción del concepto de empoderamiento en el hogar en un grupo de mujeres del Estado de México (México). Enseñanza e Investigación en Psicología, 21(53), 153-160. https://www.redalyc.org/pdf/292/29248181005.pdf
Rosazza, G. (2019). Empoderamiento femenino y la violencia en usuarias del Centro de Emergencia Mujer en la ciudad de Huaraz. periodo 2019 (Tesis de pregrado). Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. Perú. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/UNJFSC/3311/Rosazza%20Monta%C3%B1ez%20y%20Piscoya%20Chavarri.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rocha, T. (2009). Desarrollo de la Identidad de Género desde una Perspectiva Psico-Socio-Cultural: Un Recorrido Conceptual. Revista Interamericana de Psicología, 43(2), 250-259. https://www.redalyc.org/pdf/284/28412891006.pdf
Silvestre, M., Royo, R., y Escudero, E. (2014) El empoderamiento de las mujeres como estrategia de intervención social. España: Universidad de Deusto. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=738433
Simons, J. (2020). Sexual and Gender Minority Identity Development: Recommendations for School Counselors. Revista de Consejería Escolar, 18(20). https://eric.ed.gov/?id=EJ1258650
Torres, C. (2019). ¿Cómo empoderar a la mujer peruana? Artículo Gestión. https://gestion.pe/blog/te-lo-cuento-facil/2019/07/como-empoderar-a-la-mujer-peruana.html/?ref=gesr
Urcelay, R. (2014). El empoderamiento de las mujeres. La Ruta para una vida equitativa y segura. (Tesis de posgrado). Universitat Jaume I, España. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/107662/TFM_2013_urzelaiR.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Heidy Cristina Navas Gómez, Ana Belén Malpartida Portocarrero, Renzo Felipe Carranza Esteban
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).