Project-based learning of native species for the phytoremediation of drained waters in the Tangana mine in the Huachocolpa District, Huancavelica (Peru)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v11i1.575

Keywords:

Education, learning, projects, sustainable development, phytoremediation, native species, environment.

Abstract

The present research aims to evaluate the project-based learning of native species for the phytoremediation of drained waters in the Tangana mine and the bioaccumulation capacity of lead and cadmium through the species putacca (Family apiaceae) and cattail (Scirpus californicus), in the District of Huachocolpa of the Province and Department of Huancavelica (Peru). Applying the instrumental analytical methodology, satisfactory results were obtained for the environment, since both metals (cadmium and lead) were absorbed by these species. In this context, the following conclusions were obtained: a) The concentration of cadmium (Cd) and lead (Pb) in drained waters of the Tangana mine were 0.2661 mg Cd / l and 25.7220 mg Pb / l, the quantification of cadmium (Cd) and lead (Pb) concentration in the cattail species was 0.0007 mg Cd / Kg and 0.0037mg Pb / Kg, the quantification of the concentration of cadmium (Cd) and lead (Pb) in the putacca species was 0.0020 mg Cd / Kg and 0.0948 mg Pb / Kg). From the above it is inferred that putacca has a higher absorbance than cattail. b) Collaborative learning with the complement of ICTs allows students of different educational levels to reduce the gaps in access to information and interaction with experts in the field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blas, H. D. V., Moreno, O. A. M., & Huarcaya, A. O. S. (2020). Estudio documental: importancia de la educación ambiental en la educación básica. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 6-14. http://ambiente-sustentabilidad.org/index.php/revista/article/view/4.

Carpena, R. O., & Bernal, M. P. (2007). Claves de la fitorremediación: fitotecnologías para la recuperación de suelos. Revista Ecosistemas, 16(2). Recuperado de: https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/issue/view/17

Chávez Rodríguez L. (2014). Fitoremediación con especies nativas en suelos contaminados por plomo. Universidad Nacional Agraria La Molina. Facultad de Ciencias. Departamento Académico de Ingeniería Ambiental, Física y Meteorología, Lima – Perú. http://repositorio.lamolina.edu.pe/handle/UNALM/2435

El Peruano. (2014). Normas legales. Ley Universitaria 30220. Recuperado de https://busquedas.elperuano.pe/download/full/01lB8TsiqIfBx4oqLdeCLI

Dale, E. (1986). El cono de la experiencia. Citado en Teoría y práctica de los medios de enseñanza. Editorial Pueblo y Educación: Ciudad de la Habana.

https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0,5&q=cono+del+aprendizaje+edgar+dale#d=gs_cit&u=%2Fscholar%3Fq%3Dinfo%3AaJr90N8zC30J%3Ascholar.google.com%2F%26output%3Dcite%26scirp%3D2%26hl%3Des

Delgadillo López A. E., González-Ramírez C. A Prieto-García F., Villagómez Ibarra J. R., Acevedo-Sandoval O. (2010). Fitorremediación: una alternativa para eliminar la contaminación. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Instituto de Ciencias Básicas e Ingeniería, Centro de Investigaciones Químicas, Hidalgo – México. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-04622011000200002

MINEDU. Ley General de Educación - Ley N° 28044. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_de_educacion_28044.pdf

MINEDU. (2016). Educación Básica. Programa Curricular de Educación Básica. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-curricular-educacion-inicial.pdf

Núñez-López R.A., Meas-Vong Y, Ortega -Borges R. y Olguín, E. J. (2004). Fitorremediación: fundamentos y aplicaciones, ciencia, México. https://www.revistaciencia.amc.edu.mx/images/revista/55_3/Fitorremediacion.pdf

Ortiz, H., Trejo, R., Valdez, R., Arreola, J., Flores, A., y Lopez, B. (2009). Fitoextracción de plomo y cadmio en suelos contaminados usando quelite (amaranthus hybridus l.) y micorrizas, Revista Chapingo Serie Horticultura 15(2): México. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1027-152X2009000200009

Peña-Salamanca, E. J., Madera-Parra, C. A., Sánchez, J. M., y Medina-Vásquez, J. (2013). Bioprospección de plantas nativas para su uso en procesos de biorremediación: caso helicona psittacorum (heliconiacea). Rev. Acad. Colomb. Cienc. 37 (145): 469-481, 2013. ISSN 0370-3908. http://www.scielo.org.co/pdf/racefn/v37n145/v37n145a04.pdf

Chaney, Malik, Li, Brown, Brewer, Angle, Baker (1997). Phytoremediation of soil metals. Current Opinion in Biotechnology 8(2), 279-284. https://doi.org/10.1016/S0958-1669(97)80004-3

Rubio, Gutierrez, Martín-Izquierdo, Lozano, Hardisson (2004). El plomo como contaminante alimentario. Rev. Toxicol 21:71-80. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/919/91921303.pdf

Uría, M. (2001). Estrategias didáctico-organizativas para mejorar los Centros Educativos. España: Narcea ediciones. https://narceaediciones.es/es/educacion-hoy-estudios/279-estrategias-didactico-organizativas-para-mejorar-los-centros-educativos-9788427712317.html

Published

2020-11-17

How to Cite

Enríquez Donaires, A. ., Acharte Lume, L. M., Lovera Dávila , D. ., Cabello Santos, G. L. ., & Perez Carpio, J. E. . (2020). Project-based learning of native species for the phytoremediation of drained waters in the Tangana mine in the Huachocolpa District, Huancavelica (Peru). Apuntes Universitarios, 11(1), 326–334. https://doi.org/10.17162/au.v11i1.575