Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i1.565Keywords:
neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles.Abstract
The purpose of the research was to demonstrate the positive influence of the neurolinguistic programming proposal in the potential improvement of the voluntary attention of schoolchildren in public institutions in the urban area of Buenaventura, Colombia. The methodology of this work is hypothetical deductive with an explanatory research level, the design in the study was experimental, with a quasi-experimental sub-design, longitudinal cut, where an evaluation pre-test was applied at the beginning of the academic cycle and a Post-test at the end, to two study groups divided as a control group and an experimental group, the strategy consisted of applying the neurolinguistic programming proposal to the experimental group to evaluate its effect and compare it with the control group. It was shown that there is a positive influence of the neurolinguistic programming proposal linked to learning styles in voluntary attention in transitional students in Buenaventura, Colombia.Downloads
References
Alanis, P. & Gutiérrez D. A. (2011). Los estilos de aprendizaje en estudiantes de telesecundaria. Visión Educativa IUNAES, Vol. 5, Nº 12, pp. 22-32. http://iunaes.mx/inicio/wp-content/uploads/2013/04/12-Marzo-de-2012.pdf
Alsina-M, G,; Amador C. JA.; Arroyo R, A., Badia G, A., Mar B, M; Contreras C, C., Mas S, B,. Mena P, B., Salat F, L., & Saumell M. C.; (2014) Déficits de atención y trastornos de conducta. Editorial UOC, Barcelona. https://online.ucv.es/resolucion/deficits-de-atencion-y-trastornos-de-conducta/
Begoña, R. B. (2015). Detección e intervención del TDHA en educaciónal. Tesis de Maestría. Universidad Internacional de la Rioja. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2852/Bego%C3%B1a_Ripol_Baixas.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Batlle V, S. & Tomàs, J. (s.f). Disfunción de la Atención en la Infancia y la Adolescencia: Evaluación e Intervención. http://www.centrelondres94.com/files/disfuncion_de_la_atencion_en_la_infancia_y_la_adolescencia_evaluacion_e_intervencion.pdf
Bavister, S. & Vickers, A. (2014). Programación Neurolingüística. Barcelona: Amat
Castaño P. E. A., Sierra H. G. M., Sánchez A.D., Semenova M, N., Zapata B. N.,Salazar, C., y otros. (2018). Salud mental en víctimas de desplazamiento forzado por la violencia en Colombia. Editorial CES
Fernández, R. & Flórez, J. (2016). La atención: bases fundamentales. Fundación Iberoamericana Down 21. Recuperado de: https://bit.ly/2yvzTMP
Fleming. N & Mills. C (2007). Modelo VARK: sistemas de representación. http://www.cca.org.mx/profesores/cursos/cep21/modulo_2/modelo_vark.htm
Flores A. J (2015) Como hacer y evaluar una tesis. Editorial de la Universidad José Carlos Mariátegui. Moquegua, Perú.
Fundación INECO (2019). https://www.fundacionineco.org/mas-del-4-de-la-poblacion-mundial-tiene-tdah/
Gamboa M. M. C., Briceño M. J. J., & Camacho G. J. P. (2015). Caracterización de estilos de aprendizaje y canales de percepción de estudiantes Universitarios Opción, vol. 31, núm. 3, 2015, pp. 509-527. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045567026.pdf
Hernández G. A. I., (2012). Procesos psicológicos básicos. México: Red tercer milenio. (1ra Ed). México. http://www.aliatuniversidades.com.mx/rtm/?wc-api=wcxp_quick_view&product=2804&ajax=true
Hernández-Sampieri R. & Mendoza T. C. (2018) Metodología de la investigación. (1ra ed.). México, D.F., México: McGraw- Will Interamericana.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. (5a ed.) México, D.F., México: McGraw-Hill Interamericana.
Hidalgo V. M., & Sánchez S. L. (2014). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Pediatra Integral 2014; XVIII (9): 609-623. https://www.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2014/xviii09/03/n9-609-623_Ines%20Hidalgo.pdf
Huerta, S. (2005). Aprendizaje Estratégico Como Enseñar a Aprender y Pensar Estratégicamente. Lima- Perú: San Marcos.
Jaruffe, A. & Pomares, M. (2011). Programación neurolingüística. ¿Realidad o mito en Psicología y Ciencias Cognitivas?. Revista Duazary, 2(1), 243-250. https://bit.ly/3gmHePF
Ministerio de Educación Nacional (1996). Serie lineamientos curriculares preescolares. Bogotá: MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_11.pdf
Miranda, A., Barrios, D., Duque, L., Burgos, E. & Salazar, J. (2018). Conocimientos sobre TDAH de los docentes de primaria de colegios públicos de Sabaneta, Antioquia. Revista Colombiana de Psiquiatría, 47(3), 165-169. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v47n3/0034-7450-rcp-47-03-00165
Norton, J. (2013). TDAH Guía para padres sobre medicamentos. The American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 1-73. https://www.psychiatry.org/File%20Library/Psychiatrists/Practice/Professional-Topics/Child-Adolescent-Psychiatry/adhd-parents-medication-guide-spanish.pdf
Ramírez, J. (2018). El uso de la PNL como herramienta en el proceso de enseñanza aprendizaje de la ere aplicada a los estudiantes del grado noveno del Colegio Integrado Camacho Carreño del Municipio de Suratá. [Tesis de Grado]. Bucaramanga: Universidad Santo Tomás. Recuperado de: https://bit.ly/3gjTaln
Ramos, C. (2003). Un mirar, un decir, un sentir en la Mediación Educativa. Buenos Aires: Librería Histórica.
Romo A, M. E., López R, D., & López B, I. (2006). ¿Eres visual, auditivo o kinestésico? Estilos de aprendizaje desde el modelo de la Programación Neurolingüística (PNL). Revista Iberoamericana De Educación, 38(2), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie3822664
Sánchez, L. y Campos, M. (2009). La Teoría de la comunicación: diversidad teórica y fundamentación epistemológica. Revista Académica de la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3719687.pdf
Torres, S. J. L., Díaz F.J.T. & Pérez C. E., (2012). Programación Neurolingüistica: herramienta comunicacional efectiva de un liderazgo proactivo. Revista Electrónica de Psicología en Iztacala. Vol.15 N°3 https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol15num3/Vol15No3Art10.pdf
Vélez Á, C., & Vidarte, J. (2012). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH), una problemática a abordar en la política pública de primera infancia en Colombia. Revista de Salud Pública. 14, 113-128. DOI: https://doi.org/10.1590/S0124-00642012000800010
Velezvía, P. (2020) El sistema visual auditivo kinestésico y su relación con el nivel de aprendizaje de los estudiantes de la facultad de ciencias de la educación de la UNA-Puno-2019. [Tesis Doctoral]. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/13489
Vitela, V. (2018) Los estilos de aprendizaje múltiples en el nivel preescolar. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa. https://pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/782/1127
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Hilda Velasco Sinisterra, Judith Yangali Vicente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).